בגלל
הדמיון שבין הוראות אלו, נסביר אותן יחדיו,
באותו הפרק. כל הכללים, שלמדנו עד כה לגבי הוראות אריתמטיות, כמובן תקפים גם כאן, כלומר, כל המשתנים והקבועים חייבים להיות נומריים, ושדה התוצאה תמיד חייב להיות משתנה. גם
להוראת הכפל הפשוטה, שתי תבביות כתיבה
בסיסיות:
או:
כמו כן, גם להוראת החילוק הפשוטה : שתי תבניות כתיבה כנ"ל:
או:
אנו
רואים אפוא, שלכל ההוראות האריתמטיות ישנן
שתי תבניות כתיבה בסיסיות. במקרים, שבהם הערך
המקורי שבמשתנים, המשתתפים בהוראה אריתמטית,
אינו חשוב להמשך התכנית, ואין צורך לשמור אותו
תוך כדי ביצוע התכנית, נשתמש בתבנית כתיבה
מספר 1. לעומת זאת, במקרים שבהם, תוך כדי ביצוע
ההוראה האריתמטית, חשוב לשמור על ערך מקורי,של
משתנים, המשתתפים בהוראה מסוימת זו, הרי נשתמש
בתבנית כתיבה מספר 2 (עם GIVING). בהוראות כפל או חילוק, שלא כמו בהוראות חיבור וחיסור, איננו יכולים לבצע פעולה על הרבה קבועים ומשתנים יחדיו. בכל הוראה, אך ורק שני קבועים או משתנים יוכפלו או יחולקו, כך שאם נצטרך לדוגמא להכפיל את המשתנים והקבוע . QTY * 20* PRICE, נצטרך לכתוב שתי הוראות כפל נפרדות:
הפקודות צריכות להיכתב זו אחר זו, והתוצאה הסופית תהיה המכפלה של כל 3 המשתנים והקבוע, מאוחסנת במשתנה QTY. בהוראת הכפל נשתמש תמיד במלה השמורה BY, ואילו בהוראת החילוק אנו יכולים להשתמש במלה השמורה BY, וגם במלה השמורה INTO, כאשר השימוש בשתי הצורות זהה והתוצאה הפוכה. אם כתבנו: .DIVIDE 3 INTO 6 GIVING AMT, הרי התוצאה של 6/3, שהיא 2, תאוחסן ב-AMT, וזה בדיוק כפי שהיינו כותבים: DIVIDE 6 BY 3 GIVING AMT.
הוראת
הרישום ADD מעבירה לשדה הנתונים B
את סיכום השדות A + B. הוראת הכפל יוצרת את
התוצאה
על פי הנוסחה (B + A)
*
(B + A),
נוסחה שהיא שונה מהמבוקש A^2 +
B^2. REMINDER (שארית) כאשר
מתבצעת פעולת חילוק, התוצאה מאוחסנת במשתנה
התוצאה, על פי הגדרתו ואפיונו; ולעתים
קרובות מקבלים מנה, וגם שארית בסוף
הפעולה. לדוגמא:
.99 הוא ITEM-A של PICTURE התוצאה: 03 מאוחסן ב- ITEM-A . שארית:
10 ישנם
מקרים, בהם נרצה לשמור על השארית, לשימושים
נוספים בהמשך התכנית; ואז נוכל לכתוב את הוראת החילוק בצורה הבאה:
יש
לזכור, שהשימוש בצורה זו (עם REMINDER)
אינו הכרחי כלל, ואינו משפיע בשום צורה, על
התוצאה של פעולת החילוק המקורית. לסיכום
ההוראות האריתמטיות וצורת פעולתן, נסתכל על
הדוגמאות דלהלן, המציגות את ערכי המשתנים,
לאחר ביצוע הפעולה: ערך אחרי ביצוע הפעולה
|
פרק 1 - מבוא לתכנות COBOL.
פרק 2 - ארגון נתונים
פרק 3 - חטיבת הזיהוי
(IDENTIFICATION DIVISION)
פרק 4 - חטיבת הסביב
(ENVIRONMENTAL DIVISION)
פרק 5 - חטיבת הנתונים
(DATA DIVISION)
פרק 6 - חטיבת הביצוע
(PROCEDURE DIVISION)
פרק 7 - הוראת MOVE
פרק 8 - קטעי האחסון לעבודה
פרק 9 - הוראות אריתמטיות
פרק 10- הוראות תנאי
פרק 11 - רישומים נוספים בחתיבת הנתונים
פרק 12 - עריכת פלט מודפס
פרק 13 - הוראות מיוחדות לעריכת הדפסה
פרק 14 - הוראת DISPLAY ו-ACCEPT
|
.איתן 2002. כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן © |