אודות

מפת האתר

דף הבית

היסטוריה 

ראשי היסטוריה 

 

 

שנות המהפך הגדול. בשנים אלו רשת האינטרנט גדלה באופן מסחרר כאשר מיליוני משתמשים ברחבי העולם מגלים אותה. תוספת המשתמשים הגדולה השפיעה רבות על ארכיטקטורת הרשת וגרמה לקשיים רבים ביצירת ובשימור עקרונות P2P עקב הצורך בהוספת חומות אש  רבות בכדי להגן על המידע ועל הארגונים השונים מפני פריצות ונזקים הנפוצים ברשת ועקב שילוב של רכיבי תקשורת א-סינכרונית כגון ADSL ברשת.

בתצורות שהתפתחו עקב השינויים הללו הושם דגש על מעבר מידע באמצעות הורדת מידע משרתים שונים ופחות על בסיס של הטענת מידע ופרסום מידע חופשי.

דפדפני האינטרנט ואפליקציות אינטרנטיות אחרות, שפרחו כפטריות אחרי הגשם, התבססו על פרוטוקול משתמש/שרת פשוט ביותר - המשתמש יוצר קשר עם שרת ידוע ומוכר, מוריד כמות נתונים מסוימת ומתנתק מהשרת. המודל הזה הינו פשוט, חזק וברור. יתרונו המרכזי הוא בפשטותו הרבה, עליה יכלו בקלות תכנתי אינטרנט להלביש אפליקציות פרסומיות רבות, משחקים אינטראקטיביים, כרטיסי קניה וכל אותן תוספות ססגוניות המוכרות לנו היטב.

יחידת קצה המשתמשת בדפדפן אינטרנט, איננה מחויבת להיות בעלת כתובת IP קבועה או בעלת קישור קבוע לאינטרנט ואיננה צריכה לארח מספר משתמשים בו-זמנית.

לתחילת העמוד  

כל מה שיחידת הקצה צריכה לדעת הוא כיצד לשאול שאילתא ולהקשיב לתשובה שלה.

חשוב לציין שלא כל האפליקציות הנפוצות יכולות לעבוד על פי "מודל ההורדה" שהוסבר להלן. מערכות שונות זקוקות לתקשורת הדדית בין המשתמש לשרת לדוגמה מערכות דוא"ל,  מערכות שיחה (chat) ותוכנות להעברת מסרים מידיים וכן תחנות המקושרות לשרתי חדשות כגון Usenet.

אם כך, האינטרנט החל כמערכת תקשורת שיוויונית, בה לכל אחד האפשרות והיכולת לפרסם את דעתם ולוא דווקא לצרוך מדיה גרידא, אולם גדילתו ומסחורו הסיטו אותו לכיוון מדיה שכבר הכרנו בעבר - מדיה טלוויזיונית. שימוש נרחב ויעיל בטכנולוגיות P2P לסוגיהן, יכול לגרום לשינוי בתפיסה וביישום האינטרנטי כיום.

לתחילת העמוד

 

דינמיות IP הופעת כתובות

היות ולאינטרנט נוספו מאות מיליוני משתמשים, נוצרה בעיה בחלוקת כתובות IP ובמתן כתובות קבועות לכל משתמש. הייתה סכנה של בזבוז כתובות היות ולא כל המשתמשים, משתמשים בכתובת ה- IP שלהם כל הזמן. לשם כך נוצרו כתובות דינמיות - זמניות. עקב כך נוצרה בעיה ליישומי P2P להתחקות אחר מחשבים ברשת היות וכתובותיהן משתנות באופן תדיר. נוצר סרבול רב בהתאמת טכנולוגיות P2P למציאות האינטרנטית הקיימת.

לתחילת העמוד

 

הופעת חומת האש

בתחילת דרכו, כאמור, היה האינטרנט תווך פתוח - כל מארח בעל גישה לאינטרנט, היה נגיש לכל מי שנמצא ברשת היינו - מערכת סימטרית. כל מחשב יכל להיות לקוח או שרת. כתוצאה מגדילת האינטרנט וריבוי התסכונות המועברות בין המחשבים, לא היה מן הנמנע שארגונים מסוימים יחויבו, מסיבות ביטחוניות, במידור הגישה אליהם כך שהם כביכול יכולים לגשת לכל מקום, אולם לא כולם מורשים לגשת אליהם. התקנים האחראים על פעולות מידור אלו נקראים חומות אש  והם נפוצים כיום לכל אורכה ורוחבה של הרשת.

חומות אש עומדות בשער היציאה מן הרשת הפנים ארגונית לרשת האינטרנט הגלובלית. הם מסננים יחידות תשדורת (פקטים) של מידע הנכנסים לתוך הרשת הארגונית, מסוגלים להגבלת גישה לאתרים שונים על גבי הרשת, יכולים למנוע FTP ומרחיקים אורחים לא קרואים המנסים להיכנס לארגון.

חומות האש הציבו מציאות אינטרנטית חדשה בה לא כולם נגישים לכולם. עובדה זו מהווה כלי בטיחותי יעיל אולם כמו כן היא מהווה מכשול ראשון במעלה למערכות P2P.

כל מחשב העומד מאחורי חומת אש  יכול לתפקד בקלות כמשתמש אולם לא יוכל לתפקד כשרת, אלא אם צוין כך במפורש בשרת "חומת האש".

ראינו כי האינטרנט נולד כרשת P2P  לכל דבר. ברבות הימים ועם גדילת מספר המשתמשים בפתאומיות וללא התראה מוקדמת, ניווטה עצמה הרשת תוך שימוש בפרוטוקולים פשוטים של שרת/לקוח, אל גישה שבדיעבד נתגלתה כבעייתית משהו, הן מסיבות תעבורת מידע והן מסיבות של אי-ניצול מספק של משאבים קיימים. עובדות אלו ניתן לייחס להיות האינטרנט תווך המתפתח ללא יד מכוונת אלא באופן אד-הוקי - טלאי על טלאי. עובדות אלו הן גם הקטליזטור להחזרת עטרה ליושנה ומחקר מעמיק של אותן אבני יסוד עליהן הושתתה הרשת, במטרה לתקן את הסטייה ולשפר את מדיום תקשורת מבטיח זה אל עבר ביצועים וניצולת טובים יותר.

יש לציין את גילוי העניין המחודש בכוחותיו של המחשב האישי ככלי לשיתוף משאבי מידע ושיתוף קבצים גם יחד. גילוי זה הינו חלק אינטגרלי ביותר בטכנולוגיות  P2P  ובעצם עומד במרכז התפיסה. יחידות הקצה הן העתיד של הרשת וניצול כוחן בצורה המרבית והטובה ביותר הוא שיביא את הביצועים והשיפורים המיוחלים. 

לעמוד  הקודם לתחילת העמוד
לעמוד הבא 2 1 לעמוד הקודם