עיבוד של צליל
למרות שסינטזה ישירה
של צליל היא תחום חשוב במוסיקה ממוחשבת, לעיתים עיבוד ועיצוב מחדש של
צלילים קיימים יכול להיות מעניין באותה מידה. יש לא פחות טכניקות
לעיבוד צליל מטכניקות סינטזה ובפרק זה נתאר כמה מהן.
מוסיקת טייפ / גזירה
והדבקה
הדרך הברורה ביותר לעבד צליל היא לחתוך אותו, לערוך אותו
ואז לחבר אותו בחזרה. פרוצדורות כאלו, אשר שימשו במוסיקה אלקטרונית עוד
מהימים הראשונים של מכשירי הטייפ, נעשות בממלכת הזמן. יש מספר תוכנות
מתוחכמות שמאפרות לבצע מניפולציה כזו של צליל ונקראות עורכי צליל
דיגיטליים. עורכים אלו מאפשרים לעשות שינויי דגימה אחר דגימה לדקה של
הצליל. טכניקות כאלו משמשות כמעט בכל תחומי האודיו, מפסי קול של סרטים
ועד פרסומות ברדיו.
בנייה מחדש בממלכת
הזמן
מלחינים ערכו ניסויים רבים בבנייה מחדש של הצליל
בממלכת הזמן. ע"י פירוק צורות גל לחלקים
מאוד קטנים וסידורם מחדש בצורה מהפכנית, ניתן ליצור אפקטים רעשניים ויוצאים
מהכלל. בדומה לאמנות הקולאז', ההרכבה מחדש של חומרים מוכרים
יכולה לשמש ליצירת עבודות חדשות שעשויות להיות טובות
מסכום חלקיהן.
תוכנה ייחודית
לפירוק והרכבה של צליל בממלכת הזמן היא Agaraphones Lyre. היא מספקת
מספר טכניקות רדיקליות לפירוק והרכבת צלילים, טכניקות שלעיתים קרובות
חוסכות מהמשתמש להחליט החלטות ספציפיות לטובת החלטות גדולות
והסתברותיות יותר.
דגימה
דגימה
מתייחסת ללקיחת חלקים קטנים של צליל, לרוב כאלו שניתן לזהות, וגיבושם
מחדש דרך טכניקות דיגיטליות. בעזרת דגימה דיגיטלית אנו יכולים לשנות
בקלות את מאפייני הזמן והגובה של צלילים רגילים, ולהשתמש בהם במספר
דרכים שונות.
במוסיקה פופולרית, המונח דגימה קיבל משמעות מיוחדת.
בהקשר זה, דגימה מתייחסת לבחירה קצרה מתוך מקור שהוקלט קודם, כמו למשל
לולאת תופים מתוך שיר כלשהו, אשר משמשת כאלמנט ביצירה חדשה. דוגם
מתייחס לחומרה המשמשת להקלטה, שמירה, שינוי ונגינה מחדש של דגימות.
היום, דגימה נוטה להיות משולבת במערכת אודיו דיגיטלי מבוססת מחשב.
חלוצי הדגימה היו אמני הראפ של אמצע שנות ה- 80, ועד לשנות ה- 90
המוקדמות הדגימה הפכה להיות טכניקת אולפני הקלטה סטנדרטית, המשמשת בכל
סוגי המוסיקה.
למרות שרעיון השימוש
בקטעים נבחרים ממקורות ישנים בתוך יצירה חדשה, אינו רעיון חדש,
הטכנולוגיה הדיגיטלית שינתה את האפשרויות הטמונות בו בצורה מהפכנית.