הקדמה
באתר זה
נלמד ליצור צלילים באמצעות המחשב, אולם בכדי ליצור משהו בעזרת המחשב
אנו צריכים להיות מסוגלים ראשית לכמת אותו. כלומר למדוד אותו ולהבין
אותו בצורה מעמיקה.
ההבנה שלנו מהו צליל
היא אינטואיטיבית, כיוון שאנו מורגלים לשמוע צלילים כל הזמן, ואולם אם
היה עלינו לתאר צליל איך היינו עושים זאת ? נניח לשם העניין שאנחנו
רוצים ליצור את טרק הטרנס שובר הקופות הבא, ועלינו לתאר לטכנאי באיזה
צליל אנחנו מעונינים. באילו מדדים נשתמש על מנת לתאר את הצליל ? על מנת
להמחיש את הבעיה, לפניך מספר צלילים וכמה תאורים אפשריים שלהם:
צליל
של סקסופון
צליל
קופצני
צליל גבוה וחד
סביר להניח
שהינו משתמשים במדדים כמו גובה (צליל סופרן לעומת בס) ,עוצמה (חזק לעומת
חלש) , וגוון (צליל עגול, צליל חד). ואכן מלחינים משתמשים במדדים אלה,
ואף ניסו לכמת אותם. את העוצמה במוזיקה מסורתית מחלקים לדרגות שונות,
החל מפיאניסימו (ppp בתווים) ועד לפורטיסימו (ƒƒƒ בתווים). את גובה
הצליל מודדים לפי המיקום של בתוך התווים, ואילו הגוון נקבע לרוב על ידי
סוג הכלי בו משתמשים (הגוון של אבוב שונה מזה של הגיטרה).
אולם כאשר אנו
מגיעים לתחום של מוזיקה אלקטרונית או מוזיקת מחשבים, ניתן לראות שהתאור הזה של צליל הוא
לוקה בחסר. ראשית מפני שהוא אינו מדויק – כמה חזק הוא פורטיסימו ? בכמה
הוא יותר חזק מפורטה ? שנית, מפני שהוא אינו מקיף
– בין שני קלידים צמודים בפסנתר, נניח בין מי לפה, יש עוד
כמות עצומה של צלילים שהפסנתר אינו יכול להפיק, והתווים אינם יכולים לתאר,
ואולם המחשב מפיק אותם בלי בעיה.
בנושא הגוון התיאור המסורתי אינו קיים כלל,
היות ובמחשב ניתן ליצור צלילים חדשים לגמרי, לא ניתן עוד לעשות את
ההקבלה בין הגוון לבין כלי הנגינה.
על מנת להבין כיצד יוצרים
צליל חדש במחשב, עלינו תחילה להגיע למאפינים של צליל בצורה מדויקת
יותר. עלינו למצוא מאפינים המקיפים את כל מגוון הצלילים שניתן
ליצור, ולדאוג שמאפיינים אלה יהיו ניתנים למדידה.