?כיצד מגשרים על המרחק
במהלך קורס המועבר באמצעות למידה מרחוק, ובמיוחד בתחילתו, התלמידים
עשויים להרגיש אי-שייכות לקורס ואי-נוחות לתקשר עם התלמידים האחרים
ולהכיר אותם. יש שיטות רבות ויצירתיות כיצד לסייע לתלמידים להתגבר על
תחושות אלה, ואף לעודד אצלם גישה חיובית יותר לקורס ולעמיתיהם מאשר
בכיתה רגילה. פעולה זו, שנקרא לה "לגשר על המרחק", הנה חשובה ביותר
גם להצלחת התלמידים וגם לנוחיות המרצה. הצלחת התלמידים תלויה בכך
ממספר סיבות: ראשית, אם התלמידים ירגישו אי-שייכות הם לא ישתתפו ולא
ישאלו שאלות. סיבה נוספת לתלות זו טמונה בלמידה משותפת, שהיא מתכון
.מוכח להצלחה. אם התלמידים לא יתקשרו זה עם זה הם גם לא יעזרו זה בזה
עוד נציין, שבלמידה מרחוק תופעת הפרישה נפוצה יותר מאשר בלמידה
מסורתית. גישור על המרחק עשוי לאזן יחס זה. נוחיות המרצה תלויה אף היא
בגישור מוצלח על המרחק. זאת, כמו שציינו בעבר, עקב כך שאם התלמידים
לא מכירים זה את זה אז האדם היחיד מלבדם הקשור לקורס שהם מכירים הוא
המרצה עצמו. כל קושיה, שאלה, בקשה ונקודה לא ברורה תמצא את דרכה
לדואר האלקטרוני או לטלפון של המרצה. גישור על המרחק כמה שיותר מהר
.יפחית משמעותית מהעומס על המרצה
נחלק את השיטות לגישור על המרחק לשתי קבוצות: שיטות המתאימות
לקורסים מבוססי קול ווידאו ושיטות המתאימות לקורסים מבוססי מחשב. יש
לציין שהשיטות המתאימות לקורסים מבוססי מחשב מתאימות לכל קורס, ובלבד
.שקיים עבורו אתר ברשת
קורסים מבוססי קול ווידאו
אלו קורסים המועברים באמצעות קול דו-כיווני או ווידאו דו-כיווני, בצורה
סינכרונית. המרצה נמצא באולם מסוים, עם או בלי קהל מולו, כאשר השיעור
.משודר בשידור חי לאחד או למספר אולמות הרצאה נוספים מרוחקים
הצגה עצמית
בפגישה הראשונה יש לדאוג לכך שהתלמידים יציגו את עצמם. אפשרות נוספת
היא להטיל משימה כבר לפני הפגישה הראשונה: כל תלמיד ישוחח עם תלמיד
אחר לפני השיעור, ובפגישה הראשונה כל תלמיד יציג את התלמיד ששוחח
אתו. שתי אפשרויות אלו מסייעות לתלמידים גם להכיר אחד את השני וגם
.להרגיש בנוח להשתמש בטכנולוגיה המשמשת לשידור הדו-כיווני
לתגמל שינון שמות התלמידים
אפשר להציע תגמול בצורת נקודות בונוס או בכל צורה אחרת לתלמיד הראשון
.שיזכור את שמות כל התלמידים האחרים הרשומים לקורס ומקום מגוריהם
.מדהים לפעמים מה יעשו סטודנטים כדי לזכות בעוד כמה נקודות בציון הסופי
להתרכז בפרטים ולא באתרים
קל מאוד לקטלג קבוצות תלמידים, ובמיוחד בלימוד מרחוק. למרות זאת, יש
:להשתדל להימנע מקטלוג כזה ולהתרכז בתלמידים כפרטים. הערות כמו
חיפה - אתם רעשניים היום" רק ימוטטו את הגשר שמנסים להקים. קל מאוד"
להתייחס לקהל המקומי (אם יש כזה) כפרטים ולקהלים הרחוקים כקבוצות, אם
בכלל. אך ברגע שהמרצה יתחיל להתייחס לפרטים ולא לקבוצות, התלמידים
.ירגישו יותר שייכים וישתתפו בשיעור בצורה אקטיבית
עידוד השתתפות יותר מאשר בקורס רגיל
על המרצה להראות לתלמידים שהוא מעוניין לשמוע את קולם. יש לשאול את
התלמידים שאלות ולעודד אותם להשמיע את דעתם. מאחר שהשתתפות
מרחוק קשה יותר ופחות נוחה מהשתתפות בכיתה רגילה, יש להשקיע בכך
יותר מאמץ ולעתים יותר תכופות על-מנת להרגיל את התלמידים לתקשר
.מרחוק
הקדשת זמן לכל אתר בנפרד
המרצה יכול לתקשר טוב יותר עם התלמידים אם יקדיש זמן לפני ו/או אחרי
כל שיעור לכל אתר בנפרד. לפעמים זה באמת לא נוח עבור תלמידים מרוחקים
לשאול שאלות במהלך השיעור. אם המרצה יקדיש זמן מחוץ לשיעור לכל אתר
.בנפרד, התלמידים לבטח ירגישו בנוח לשאול שאלות
קורסים מבוססי מחשב
שיטות רבות ללימוד מרחוק מרוכזות סביב חומר מקוון ברשת, כאשר כל תלמיד
ניגש בזמנו הפנוי לאתר הקורס ולומד. שיטות אלו יכולות אף לכלול שיעורים
בשידור חי כאשר כל תלמיד יושב מול מחשבו האישי וצופה בשיעור המועבר
באמצעות רשת מקומית או האינטרנט. נציג כאן מספר שיטות לגשר על
המרחק באמצעות המחשב. כפי שציינו, שיטות אלו מתאימות לכל קורס ובלבד
.שקיים עבורו אתר ברשת
קישורים לאתרי בית
הכללת דף באתר הקורס ובו קישורים לאתרי הבית של התלמידים השונים (למי
שיש) היא שיטה מעולה לגשר על המרחק. כך יכול כל תלמיד להסתקרן מי
לומד אתו בקורס בלי אי-הנעימות הכרוכה בפנייה אישית. באמצעות דפי בית
אפשר ללמוד על התחביבים ותחומי העניין של כל תלמיד ולפנות אליו בהתאם
.לכך. שיטה זו לרוב מבטיחה אינטראקציה מהירה ויעילה בין התלמידים
דף מוקדש לכל תלמיד
מאחר ואין לכל תלמיד דף בית, אפשר להקים חלק באתר הקורס ובו דפים בהם
כל תלמיד מספר על עצמו. אפשר לצרף תמונה. אפשר גם, כמו שהוצע
עבור קורסים מבוססי קול ווידאו, להטיל על כל תלמיד לראיין תלמיד אחר
.ולכתוב עליו. שיטה זו מעולה גם היא ומבטיחה פעילות וירטואלית שוקקת חיים
תגובות שרשרת
ניתן לפרסם שאלות נידונות בתגובות שרשרת. כך גם יורד עומס מהמרצה כי
הוא לא צריך לענות על כל השאלות בעצמו, ובנוסף תלמידים ייגשו לדף זה
לפני שישאלו את המרצה שאלה שנשאלה כבר. תגובות שרשרת מעודדות דיון
קבוצתי. תלמידים ייכנסו לדף זה, יכתבו תשובות, יעירו הערות, יחזרו לראות
.מה כתבו על התשובה שלהם ובכך תיווצר אינטראקציה בין התלמידים
יש לזכור שזה לא משרד שידוכים, אך תקשורת בין תלמידים מעודדת למידה
.משותפת פורייה ומורידה מהעומס על המרצה
משימות המעודדות שיתוף פעולה
אפשר להטיל משימות הדורשות או מעודדות שיתוף פעולה. שיתוף פעולה זה
יכול להתבצע באופן לא מקוון אם לכל תלמיד יש תלמיד נוסף הגר באזור שלו
.או באופן מקוון אחרת
תגובה מהירה לשאלות
,תיבת הדואר האלקטרוני של המלמד מרחוק צפויה להיות גדושה בשאלות
ובמיוחד בשבוע הראשון, לפני שהתלמידים מכירים זה את זה. הרי ממילא
הקורס מבוסס מחשב, ולכן לא נדרש מאמץ מיוחד מהתלמיד לשלוח דואר
,אלקטרוני על כל קושייה העולה בדעתו. יש לדאוג לענות במהרה על השאלות
אחרת התלמידים ירגישו שאין עם מי לדבר. אם יש ימים מסוימים בהם המרצה
לא בודק דואר, עליו להביא זאת לידיעת התלמידים כדי שלא יתעכבו סתם על
.בעיה מסוימת ויחכו לשווא לתשובה
שימוש בטלפון
לפעמים קול אנושי עושה את ההבדל. על המרצה להביע נכונות לענות על
.שאלות דרך הטלפון
שימוש במגוון הטכנולוגיות ברשת
רשת האינטרנט מציעה רשימת כמעט אינסופית של תוכנות המעודדות
קבוצות דיון ועוד. כדאי לנצל זאת ולספק ,FAQ ,אינטראקציה כגון פורומים
.אפשרויות רבות לעבודה קבוצתית באתר
"מבחני "בחן את עצמך
שימוש במבחנים אלה, כמו התרגול המוצג בפרק התוספות, הנותנים בסופם
משוב ודגשים לתלמיד, מסייעים לו להרגיש שייך לקורס, מחזקים את בטחונו
שהוא בכיוון (דבר שאינו טריוויאלי ללומד העצמאי) ועונים על שאלותיו מבלי
.שיצטרך לשאול אותן
|