ביצוע הערכה
,ביצוע הערכה ראויה במהלך ולאחר קורס המועבר באמצעות למידה מרחוק
חשוב אף יותר מביצוע הערכה במהלך קורס רגיל. דבר זה אמור הן לגבי
הערכת הצלחת התלמידים והן לגבי הצלחת הקורס. בקטע זה נדון בסוגיות
.הערכת התלמידים והקורס
הערכת התלמידים
בקורס המועבר באמצעות למידה מרחוק, יש לתת את הדעת כיצד להעריך את
הצלחת התלמידים. השיטה המקובלת של כתיבת מבחן בסוף הקורס לא תמיד
מתאימה. הלומד מרחוק זקוק למשובים תכופים ויעילים, כדי להרגיש בטוח
ולדעת שאינו משקיע מאמץ בכיוון הלא נכון. ביצוע משובים כאלו יסייעו
למנוע אי-הבנות מהסוג הזה. דוגמא להערכה כזו תמצאו בתרגול המוצג בפרק
.התוספות
שיטות הערכה ללומד מרחוק יכולות לכלול הגשת עבודות באופן אלקטרוני או
.בדואר וכתיבת מבחן. יש מספר אפשרויות כיצד להגיש לתלמידים מבחן
אם המבחן הוא עם חומר פתוח, אפשר לפרסם מבחן אלקטרוני בשעה
מסוימת באתר הקורס כאשר על התלמידים לשלוח את תשובותיהם לפני מועד
הקבוע מראש. דוגמא למבחן כזה תמצאו בפרק התוספות. אפשרויות נוספות
תלויות במקום מגוריהם של התלמידים וביכולתם להגיע לקמפוס לצורך כתיבת
המבחן. אם יש באפשרותם להגיע לקמפוס, ניתן לבחון אותם כרגיל. אם אין
באפשרותם להגיע לקמפוס, יש לבדוק אפשרויות בחינה בהשגחה מחוץ
לקמפוס. אפשר למשל להגיע לסיכום עם מוסד חינוך הקרוב לתלמיד מסוים
.לאפשר לו להיבחן אצלם בעת שהסטודנטים המקומיים נבחנים בנושא אחר
נוסח המבחן יישלח למשגיח לפני הבחינה ויוחזר על-ידו לאחריה. אין שום
,מגבלה על אופי מוסד החינוך שנעזרים בו. הוא יכול להיות בית-ספר יסודי
תיכון, מכללה טכנולוגית או מכללה לאומנות. העיקר שיש שם מי שישגיח בעת
כתיבת המבחן. אפשרויות אלו נראות מסורבלות, אך הן מיושמות בהצלחה
ברחבי העולם. ברגע שמונהגת שיטה ומגיעים לסיכומים בין מוסדות למידה
.שונים, האפשרות של בחינה במוסד חינוך אחר יכולה להתבצע בקלות
הערכת הקורס
חשיבות ביצוע הערכה ראויה לקורס המועבר באמצעות למידה מרחוק נובעת
ממספר סיבות: השימוש באמצעי זה הוא חדש גם למרצים וגם ללומדים, ולכן
יש הרבה יותר מה ללמוד. בנוסף, בהיות קורס בלמידה מרחוק מבוסס על
טכנולוגיה, יתכנו הרבה יותר אירועים לא צפויים. נזכיר גם, שהטכנולוגיה
היא תחום המשתנה ומתחדש כל הזמן, ולכן יש לבצע הערכה מחדש ולבחון
.האם הטכנולוגיה בשימוש היא היעילה ביותר
,בעת ביצוע ההערכה לקורס יש לבחון מספר נושאים: תוכן הקורס והמשאבים
הטכנולוגיה ומערך התמיכה ועלויות זמן וכסף. תחילה כאמור, יש לבחון את
תוכן הקורס והמשאבים. זוהי בחינה כללית של תכנית הקורס הכללית. האם
היא הוכיחה את עצמה? האם הייתה מוצלחת? לאחר מכן, יש לבחון את
הטכנולוגיה ומערך התמיכה. האם הטכנולוגיה גרמה למגבלות כלשהן? האם
המגבלות היו מגבלות טכניות או דידקטיות? האם היו תקלות? ואם כן, כיצד
תפקד מערך התמיכה? האם יש לדבוק בטכנולוגיה שנבחרה או לבחון האם
?טכנולוגיה שונה תהיה יעילה יותר להשגת היעדים הדידקטיים של הקורס
לבסוף יש לבצע הערכה כספית של הקורס. ייתכן שהיה קורס מוצלח, אך אינו
מוצדק כלכלית, ובכך נישאר עם קורס מעולה במגירה במקום עם קורס טוב
המועבר ומשתפר כל סמסטר. לאחר התנסות עם טכנולוגיות ושיטות הוראה
חדשות יש הרבה מה ללמוד. לאחר העברת הקורס ניתן לשקול האם כל
העזרים הטכנולוגיים היו נחוצים ואילו היו חסרים. אפילו אם היה קורס
מוצלח שלא חרג מהתקציב יש לבחון היכן ניתן יהיה לחסוך ומה יש להוסיף
.בסמסטר הבא
אופן ביצוע ההערכה לקורס
.כמו בכל הערכה - תכנון, איסוף מידע ויישום שינויים
בשלב התכנון יש להתבונן ביעדים שהוצבו בתחילת הקורס וכיצד ניתן לבחון
אותם. חלק מהיעדים ייבחנו בצורה ישירה כגון ממוצע ציוני התלמידים
.ויעדים אחרים, כגון גישת התלמידים לקורס נצטרך להעריך בשיטות שונות
יש להחליט איזה מידע מעניין להערכת הקורס וכיצד נלקט אותו. כדאי לתכנן
.מספר שיטות ליקוט מידע
שלב איסוף המידע צריך לכלול הערכות הן בטקסט חופשי והן בציונים. יש
ללקט מידע באופן תדיר להגברת יעילות ההערכה. אם איסוף המידע יתבצע רק
לקראת סוף הקורס, התלמידים ירגישו שהם כבר לא שייכים לקורס וממילא אין
סיכוי שההערכה תשנה משהו עבורם ותשובותיהם יהיו בהתאם. מלבד איסוף
מידע להבנת מה חושבים התלמידים חשוב שהמרצה יקצה עבורו זמנים
קבועים מראש להערכה עצמית. עליו לבחון נושאים כגון כמה זמן גוזל ממנו
הקורס ומה שמסביבו, תגובות התלמידים, קלות השימוש בטכנולוגיה להעברת
השיעור, סוגיות טכנולוגיות שעלו, רמת העבודות שמוגשות על-ידי התלמידים
וכו'. הקצאת זמנים מיוחדים לכך תמנע ביצוע הערכה חד-פעמית בסוף הקורס
.כאשר התשובות לרוב הסוגיות שהזכרנו התערפלו או נשכחו
היכן שאפשר, יישום השינויים צריך להיעשות באופן מידי. כאשר השינויים
ישימים והוגנים עבור התלמידים ושאר הסגל, אין טעם לדחות את השינוי
לסמסטר הבא. בעיות רבות עשויות להיפתר על-ידי העשרת אתר הקורס. יש
להישאר פתוחים לרעיונות וגישות חדשים. התלמידים הם פעמים רבות אשפי
גלישה ברשת, וייתכן שהם מכירים אתרים, שיטות ופתרונות שאינם מוכרים
לסגל. כל משאב חדש שתלמיד מוצא יכול לסייע לו, אך חשוב מכך, משאב זה
,יכול לסייע לכל הכיתה. אם הסגל יראה שהוא פתוח לרעיונות וליוזמות חדשים
זה יעודד את התלמידים לחפש משאבים חדשים ולשתף את עמיתיהם
בתגליותיהם. ומי יודע, עם הגישה הנכונה תלמידים מסוימים עשויים להציע
.ליישם בעצמם פתרונות שהציגו לאתר הקורס
|