ראשי > היבט דידקטי > מנקודת מבטו של המרצה > בחירת הטכנולוגיה

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

בחירת הטכנולוגיה

שלב בחירת הטכנולוגיה בהכנת הקורס הוא שלב חשוב ביותר. הבחירות בשלב
זה לבטח ישנו את פני הקורס. כאשר עסקנו בהכנת הקורס הזכרנו שיקולים
לבחירת שיטה סינכרונית (שיעורים בשידור חי) לשיטה אסינכרונית (שיעורים
מוקלטים, חומר מקוון). אך מלאכת ההחלטה לא מסתיימת כאן. גם לאחר ביצוע
ההחלטה, יש טכנולוגיות רבות שצריך לבחור ביניהן. בהיבט הטכנולוגי נציג
חלק גדול מטכנולוגיות אלו. כאן ניתן מספר הנחיות כיצד להחליט מה היא
.הטכנולוגיה המתאימה לצורכי הקורס

אינטראקטיביות חשובה ביותר

ככל שתחום הלמידה מרחוק מתפתח, כך גם מידת האינטראקטיביות המוצעת
על-ידי כלי הלמידה מרחוק עולה (בחלק מכלים אלו אנו עוסקים בפרק המבוא
הכללי). השפעת מגמה זו על ביצועי הלומדים הוכחה כחיובית. למידה
אינטראקטיבית מגדילה את תחושת מעורבות התלמיד בקורס, מעלה את רמת
.העניין, את רמת ההבנה ועוד ועוד

חדשני ומשוכלל זה לא בהכרח הכי טוב

רוב האנשים אוהבים פיתוחים טכנולוגיים. הפיתוי להשתמש בטכנולוגיה
החדישה ביותר, המציגה קול ווידאו באיכות מעולה ומאפשרת "טריקים" רבים
הוא גדול. אך במקרים רבים אין בכך צורך. בהיבט הטכנולוגי אנו מציגים
מספר טכנולוגיות, חלקן מתקדמות יותר (ווידאו דו-כיווני בשידור חי באמצעות
.(לווין או סיב אופטי) וחלקן פחות (מערכות מבוססות אודיו
העובדה היא שכל השיטות המוצגות נמצאות בשימוש נרחב עם קבלות רבות על
הצלחה. אין אף שיטה הטובה באופן אבסולוטי על אחרת. יש לזכור ש"השיטה
הכי טובה" איננה השיטה המתקדמת ביותר, אלא היעילה ביותר להשגת
היעדים הדידקטיים. במקרים מסוימים עירוב בין טכנולוגיות הוא שהוכח כיעיל
ביותר. יש להתאים את הטכנולוגיה לצורכי הקורס, ולא לבחור מיידית את
הטכנולוגיה המשוכללת ביותר שהתקציב מאפשר. תקציב שנחסך בשלב בחירת
.הטכנולוגיה יכול לשמש לפיתוח תכנים חדשים ועשירים יותר

מגבלות סינכרוניות מפנות דרך לפתרונות אסינכרוניים

כאשר מתכננים להעביר קורס בשיטה סינכרונית נתקלים במגבלות רבות. חלקן
:מגבלות טכנולוגיות וחלקן מגבלות זמנים. דוגמאות למגבלות טכנולוגיות
איכות קול ווידאו, רמת השידור תלויה בעומסים, לעתים קרובות נאלצים
להסתפק בשידור חד-כיווני וכו'. התגברות על מגבלות אלו מצריכה השקעה
כספית נרחבת, וגם אז תלויים בטכנולוגיה בשימוש בבתי התלמידים. מגבלות
הזמנים כוללות קביעת מועדי הרצאה שצריכים להתאים גם למרצה, גם
.לתלמידים וגם למוסד החינוך שעליו להקצות משאבים לשיעור בזמני ההרצאות
.מסיבות אלו ואחרות הפתרונות האסינכרוניים צוברים תאוצה
השיטה האסינכרונית נוחה ויעילה ומגוון הפתרונות שהיא מציעה מתרחב
ונעשה נפוץ יותר. מחקרים רבים מראים ששילוב בין השיטות הוא היעיל
ביותר. שילוב זה מסייע להתגבר על חלק מהמגבלות הסינכרוניות שצצות
.בהעברת קורס באמצעות למידה מרחוק

איכות הקול חשובה ביותר

בסביבות למידה סינכרוניות בזמן אמת, תלונות על איכות הקול דוחקות
הצידה תלונות בנושאים אחרים. באופן אירוני, זה נכון בעיקר עבור תכניות
מבוססות וידאו, ואירונית יותר העובדה שמתכנני קורסים לעתים תכופות
.משקיעים את רוב מרצם וכספם על שיקולים ויזואליים
אם חושבים על זה, תופעה זו איננה מפתיעה. הרי אם התלמיד צריך להתאמץ
להבין מה המרצה אומר, הוא לא יוכל להתרכז בחומר המועבר ועד מהרה הוא
יתייאש ויפסיק להקשיב. לעומת זאת, בשיטות הרצאה רבות איכות וידיאו
גבוהה היא בהחלט יתרון, אך לא הכרח. ניתן לראות זאת בשיעורים המוקלטים
.שאנו מציגים באתר Tegrity במערכת

ההרכב האנושי הוא תמיד המאתגר ביותר

למרות שקל לנו מאוד לאבד את עצמנו בהתעסקות בהיבטים הטכנולוגיים של
העברת הקורס, הניסיון מראה שהעברת קורס מוצלח תלויה בהתמקדות לפחות
שווה במרכיבים האנושיים. יש נטייה להתאהב בכישופים המוצעים על-ידי
טכנולוגיות חדשות ומלהיבות, אך אסור בעקבות כך לשכוח שהצלחה אמיתית
טמונה בשימוש נכון בטכנולוגיה. שימוש נכון הוא כזה שגורם לטכנולוגיה
בשימוש להראות שקופה, ומאפשר לתלמיד להתרכז בחומר הנלמד ולא
בטכנולוגיה. כלומר, למרות שאנו אוהבים חידושים טכנולוגיים, שימוש נכון
.מסב את תשומת הלב של התלמידים מהטכנולוגיה לחומר הנלמד
הרכב אנושי מוצלח יידע לעשות שימוש נכון בכל טכנולוגיה שתיבחר להעברת
הקורס, והרכב אנושי לא מוצלח ייכשל בהעברת הקורס אפילו אם יצויד
בטכנולוגיה הטובה ביותר, וממילא לא יידע לבחור את הטכנולוגיה הטובה
.ביותר
,מחד, טכנולוגיה לא תהפוך קורס גרוע לקורס טוב בכוחות עצמה ומאידך
הרכב אנושי מוצלח יעביר קורס טוב אפילו אם ייאלץ להתפשר על הטכנולוגיה
.שתשמש להעברת הקורס

..."המשך ל"ביצוע הערכה
אינטראקטיביות
חשובה ביותר
חדשני ומשוכלל
זה לא בהכרח
הכי טוב
מגבלות
סינכרוניות מפנות
דרך לפתרונות
אסינכרוניים
איכות הקול
חשובה ביותר
ההרכב האנושי
הוא תמיד
המאתגר ביותר

למידה אינטראקטיבית "
מגדילה את תחושת
,מעורבות התלמיד בקורס
,מעלה את רמת העניין
את רמת ההבנה
" ועוד ועוד

יש לזכור "
שהשיטה הכי טובה
איננה השיטה המתקדמת
ביותר, אלא היעילה
ביותר להשגת היעדים
" הדידקטיים

בסביבות למידה "
,סינכרוניות בזמן אמת
תלונות על איכות הקול
דוחקות הצידה תלונות
... בנושאים אחרים
,אם חושבים על זה
תופעה זו איננה
" מפתיעה

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות