ראשי > היבט דידקטי > מנקודת מבטו של המרצה > הכנת הקורס

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

הכנת הקורס

הכנת קורס המועבר באמצעות למידה מרחוק יקרה יותר מהכנת קורס רגיל הן
.מבחינת זמן והן ובחינת משאבים. הערכות משערות את הייקור ב-80% ויותר
חשיבותה של הכנה נכונה של הקורס נובעת הן מהמשאבים המושקעים בהכנה
זו והן מכך שתוכנית המועברת באמצעות למידה מרחוק אינה גמישה כמו
תוכנית רגילה: קשה לעדכן את החומר במהלך קורס למידה מרחוק ועוד יותר
קשה להחליף את הטכנולוגיה שנבחרה להעברת הקורס. לפיכך, שלב ההכנה
של קורס המועבר בלמידה מרחוק הנו חשוב ביותר. לפניכם שש שאלות מנחות
:העשויות לסייע להכנה ראויה
?מי היא קבוצת התלמידים העומדת לפנינו
?מה רוצים שהתלמידים ילמדו
?למה סטודנטים יירשמו לקורס זה
?כיצד מתוכנן להעביר את הקורס
?אלו משאבים נחוצים להצלחת התלמידים
?אלו תוצאות יצביעו על הצלחה

?מי היא קבוצת התלמידים העומדת לפנינו

קבוצות תלמידים בקמפוס הן די הומוגניות. תלמידי למידה מרחוק נוטים להיות
:הרבה יותר הטרוגניים. ניתן מספר דוגמאות
הלומדים מרחוק נפרדים בגילם, מקום מגוריהם והם בעלי רקע השכלתי
.ותעסוקתי מגוון. לכן יש להתאים את שיטת ההוראה לציפיות התלמידים
תלמידים מבוגרים יהיו בעלי גישה יותר רצינית ועניינית. לרוב הם חוזרים
לספסל הלימודים לצרכים מאוד מסוימים בקידום הקריירה שלהם. בנוסף, לוח
.הזמנים שלהם לרוב אינו גמיש עקב התחייבויות תעסוקתיות ומשפחתיות
לעומתם, תלמידים צעירים אוהבים אווירה קלילה יותר, הם מצפים ליותר
הרחבות מסביב לנושא ולוח הזמנים שלהם מוקדש ללימודים. חשוב לברר מהן
.ציפיות התלמידים מהקורס ולהתאים לכך את ההוראה
לחלק מהלומדים עשוי להיות ניסיון עבודה עשיר בתחום, בעוד שאחרים
יוצאים לדרך חדשה. חשוב לדעת מה רמת ידע התלמידים בתחום כדי לוודא
.שהרמה הנלמדת אינה גבוהה מדי או, לא פחות חשוב, ברמה נמוכה מדי
בנוסף, אם חלק מהקורס מורכב מעבודה בצוותים, יש לדאוג לצוות אנשים
בעלי רמת ניסיון וידע זהים, על-מנת שיוכלו ללמוד אחד מהשני. אחרת
.המנוסה יבצע את כל העבודה והפחות מנוסה לא ימצא את הידיים והרגליים
יש לזכור שבתחילת הקורס הלומדים מרחוק לעתים אינם מכירים זה את זה
.ואינם רואים זה את זה. לכן יש להשתתף בציוות מתאים בצורה אקטיבית
ייתכן שחלק מהתלמידים לומדים בשפה שאינה שפת האם שלהם ומנהגיהם
שונים הן תרבותית והן הוראתית מאלו של שאר הכתה. התנהגות מסוימת
ובמיוחד הערות סטריאוטיפיות עשויות לפגוע בתלמידים מסוימים ללא ידיעת
.המרצה, במיוחד אם זה לא ידאג לברר מי הם האנשים שהוא מרצה בפניהם
."?שיטות להכרת התלמידים ניתן למצוא בקטע "כיצד לגשר על המרחק

?מה רוצים שהתלמידים ילמדו

זוהי שאלה חשובה, אך אין בה חידוש. שאלה זו צריכה להישאל במהלך הכנת
.כל קורס בלי קשר לשיטת ההעברה, ולכן לא נעסוק בה כאן

?למה סטודנטים יירשמו לקורס זה

סטודנטים נרשמים לקורסים המועברים בשיטת למידה מרחוק משלוש סיבות
עיקריות: גישה נוחה וגמישה, הזדמנות להתמזג עם אנשים הגרים רחוק זה
מזה והזדמנות להעשיר את חווית הלמידה על-ידי מיזוג עם תלמידים מרקעים
.תעסוקתיים שונים
בנושא הגישה הנוחה עסקנו מספר פעמים. תלמידים עם לוח-זמנים עמוס עקב
עבודה, משפחה או כל סיבה אחרת יעדיפו ללמוד מרחוק מנוחיות ביתם ובזמנם
.הפנוי על-פני הגעה לקמפוס בשעות קבועות
לגבי מיזוג עם אנשים הגרים רחוק, למידה מרחוק מאפשרת הזדמנויות להכיר
תרבויות שונות ואנשים מערים או ארצות רחוקות. עבור קורסים מסוימים זה
עשוי להיות יתרון גדול מאוד. למשל, כבר היום, מכללות רבות ברחבי העולם
.חוברות עם מוסדות אחרים במדינות שונות להעברת קורסים בשיווק בינלאומי
.שיתוף זה נפוץ ביותר בין מוסדות מיפן וארה"ב
העשרת חווית הלמידה נובעת מלימוד משותף עם תלמידים מרקעים
תעסוקתיים שונים. הכרת נושאים ונישות חדשים בתחום בו עוסקים מעניינת
.ומעמיקה את הבנת התחום
יש להתחשב בנקודות אלו ולבחון האם הן רלוונטיות לנושא הקורס. אם
התשובה חיובית, אז ללמידה מרחוק יכולות רבות שניתן לנצל כדי להקל על
התלמידים ולהעשיר את חווית הלמידה שלהם. יש להתאים את הטכנולוגיה
.וההוראה כדי לנצל יתרונות אלו בצורה הטובה ביותר

?כיצד מתוכנן להעביר את הקורס

יש לשקול אלו פעילויות לימודיות נחוצות כך שהתלמידים יוכלו להשיג את
היעדים שהוגדרו. למשל: למידה משותפת או נפרדת, דיונים מקוונים, הדמיית
מעבדות, סרטוני הדגמה, השתתפות מילולית וכו'. כמובן שהשיטה שתבחר
.להעברת הקורס חייבת לאפשר את הפעילויות הנחוצות
כאשר מתלבטים מה היא שיטת ההעברה המתאימה, יש שתי קטגוריות של זמן
תגובה: סינכרוני ואסינכרוני. האפשרות הסינכרונית מתייחסת להעברת
השיעורים בשידור חי. על התלמידים והמרצה להיפגש בזמנים קבועים. אין
מגבלה על מקום המפגש, תלמידים יכולים להצטרף לשיעור מביתם או מקום
עבודתם בצורה כלשהי. שיטות סינכרוניות כוללות קבוצות דיון, וידאו
דו-כיווני ולווין. האפשרות האסינכרונית מתייחסת לכך שכל תלמיד לומד
בזמנו הפנוי, ממקום חפצו. הלמידה היא באמצעות שיעורים מוקלטים, חומר
.'מקוון וכו
בעוד שהאפשרות הסינכרונית יעילה לתחומי לימוד רבים, היא גם מגבילה
ועשויה לא להתאים ללוח הזמנים של רבים מהלומדים מרחוק. אפשרות זו גם
יקרה ומסובכת יותר. בעת הכנת הקורס יש לשאול האם מפגשים סינכרוניים
יהיו נחוצים, ואם כן כמה מפגשים נצטרך ובאיזה אופן הם יתקיימו. מפגש
באמצעות קבוצת דיון טקסטואלית הינה זולה ופשוטה הרבה יותר ממפגשים
מבוססי תמונה וקול. כמו כן, יש להשתדל לא לפגוע בגמישות הקורס ולקבוע
.את המפגשים בזמנים הנוחים ביותר עבור התלמידים
האפשרויות האסינכרוניות הן רבות, עשירות ומגוונות. אפשר להשתמש בדיוני
,שרשרת, לוח מודעות אלקטרוני, דואר אלקטרוני, דואר קולי, חומר מודפס
תקליטורים, משימות אינטראקטיביות ברשת, אפליקציות נפוצות כגון פלאש
ותוכנות אופיס וכו'. יש לזכור שבעת לימוד אסינכרוני כל תלמיד מתקדם
בזמנו החופשי. התלמידים המהירים ואלו שיודעים שיהיו מוגבלים בזמן
בהמשך הקורס, עשויים לרוץ קדימה. פתרון אחד הוא לקוון חלק מהחומר כל
תקופה. זהו פתרון לא טוב, שכן למידה בקצב אישי היא הסיבה העיקרית
בגינה נרשמים תלמידים רבים לקורס זה. הפתרון המתאים הוא שעל הסגל
להיות ערוך לענות על שאלות ולספק חומר על כל חלק של הקורס כבר מיום
.פתיחתו
בדרך-כלל השיטה היעילה ביותר היא לערב בין השיטות. ניתן לגבות אפשרות
אחת באפשרות השנייה לנוחיות התלמידים או להשתמש בכל אפשרות לפי
יתרונותיה הדידקטיים ולצרכים נקודתיים. בהיבט הטכנולוגי נעסוק רבות
.בשיטות ההעברה השונות והטכנולוגיות בשימוש
עוד נציין, שתהליך בניית הקורס יכול להיות איטרטיבי. לאחר קביעת
טכנולוגיה ותזמון אפשר לבחון מחדש את ההחלטות הקודמות. מאחר
שהטכנולוגיה כבר נבחרה, מדוע שלא ננצל את כל יתרונותיה ולא רק את אלו
?שבגינם בחרנו בטכנולוגיה זו

?אלו משאבים נחוצים להצלחת התלמידים

משאב נפוץ בלמידה כלשהי הנו ספרות כתובה. יש לבדוק למי מבין התלמידים
יש גישה לספריות אקדמאיות ולמי אין. צריך לדאוג לאלו שאין להם גישה
.על-ידי כך שיקבלו את החומר הנדרש בדואר, ברשת או בכל אמצעי אחר
יש לוודא שהתלמידים יודעים כיצד להשיג את המשאבים הדרושים, אם זה
לסדר להם גישה לספריות אקדמאיות, אם זה על-ידי הפניות והנחיות למציאת
.'חומר ברשת וכו
במידת הצורך, יש לספק לתלמידים תקליטורים או קלטות המכילים את החומר
.הנחוץ. חשוב לוודא שכולם יודעים כיצד להשתמש במשאבים אלו
לעתים, הלומד מרחוק יודע לדאוג לעצמו. הוא נעשה מיומן בלמצוא ברשת
חומר רלוונטי לקורס. הבעיה היא שאין ביכולתו להעריך כראוי את טיב
החומר שהוא מוצא. לכן, על המרצה לסייע במציאת החומר על-ידי המלצות על
אתרים טובים, ולעליו להביע נכונות להעריך אתרים שהתלמידים מוצאים
.בעצמם

?אלו תוצאות יצביעו על הצלחה

הלומדים מרחוק עשויים להתקשות בתקשורת זה עם זה, משום שהם לא
מכירים אחד את השני או משום שאינם יודעים בטוחים כיצד לחלוק חומר
באמצעות הטכנולוגיה. עקב כך, הם חייבים לדעת באופן ברור וחד כיצד להגדיר
תוצאות מוצלחות. בכיתה רגילה התחרותיות והעברת האינפורמציה הם מה
שדואגים לכך, בלמידה מרחוק צריך לציין זאת במפורש. חשוב להסביר מראש
.ובבירור מה צריך לעשות וכיצד לעשות זאת
נציין עוד שעקב חשיבות הגמישות והלמידה העצמית, יש להימנע כמה שאפשר
.מהכללת מועדי הגשה במשך הקורס כמרכיבים בהצלחת התלמיד

סיכום

נסכם ונציג מספר דגשים להכנה טובה של קורס המועבר באמצעות למידה
:מרחוק
.שאלת שש השאלות הבסיסיות
הוראות ברורות חוסכות זמן למרצה ועגמת נפש לתלמיד. ללומד מרחוק לוקח
זמן להכיר את עמיתיו לקורס. כתוצאה מכך המרצה עשוי להיות האדם היחיד
אותו הם מכירים הקשור לקורס. בעוד שבכתה רגילה טעמים והסברים לא
ברורים גוררים בירורים בין התלמידים לבין עצמם, בלמידה מרחוק יופנו כל
השאלות למרצה עצמו. לכן יש לשים דגש על מתן הסברים ממצים ככל האפשר
בכל נושא ולכל משימה. יש לתכנן הזדמנויות תכופות ופעילות לתקשורת עם
.תלמידים
.חשוב ביותר לדעת מי התלמידים כדי לדעת מי הוא קהל היעד
.לתכנן ולעבור על כל הפרטים מראש
יש לשקול לערב שיטות סינכרוניות ואסינכרוניות לפי שיקולים דידקטיים ונוחות
.התלמידים
טכנולוגיה יכולה להעשיר את הקורס. יש לבחור ולהשתמש בטכנולוגיה במטרה
.להעשיר את הקורס ולא רק לשכפלו מלמידה רגילה ללמידה מרחוק

..."המשך ל"בחירת הטכנולוגיה
מי היא קבוצת
התלמידים
?העומדת לפנינו
מה רוצים
שהתלמידים
?ילמדו
למה סטודנטים
יירשמו לקורס
?זה
כיצד מתוכנן
להעביר את
?הקורס
אלו משאבים
נחוצים להצלחת
?התלמידים
אלו תוצאות
יצביעו על
?הצלחה
סיכום

הלומדים מרחוק "
נפרדים בגילם, מקום
.השכלתי ותעסוקתי מגוון
לכן יש להתאים את
שיטת ההוראה לציפיות
" התלמידים

למידה מרחוק "
מאפשרת הזדמנויות להכיר
תרבויות שונות ואנשים
.מערים או ארצות רחוקות
עבור קורסים מסוימים זה
עשוי להיות יתרון
" גדול מאוד

בעת הכנת הקורס "
יש לשאול האם מפגשים
,סינכרוניים יהיו נחוצים
ואם כן כמה מפגשים
נצטרך ובאיזה אופן
" הם יתקיימו

תהליך בניית... "
הקורס יכול להיות
איטרטיבי. לאחר קביעת
טכנולוגיה ותזמון אפשר
לבחון מחדש את ההחלטות
" הקודמות

עקב חשיבות... "
הגמישות והלמידה
העצמית, יש להימנע
כמה שאפשר מהכללת
מועדי הגשה במשך הקורס
כמרכיבים בהצלחת
" התלמיד

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות