?מה שונה בלימוד מרחוק
מרצה שישקול או ייאלץ להעביר קורס באמצעות למידה מרחוק, יצטרך ראשית
כל להבין ששיטות הלימוד שסיגל לעצמו בלימוד מסורתי עשויות לא להתאים
במקרה זה. יש מספר נקודות שצריכים להיות מודעים אליהן לפני שנעמדים
.מול כיתת לומדים מרחוק
היעדר משוב זמן-אמת
מורים בכיתה מסתמכים על מספר סימנים ויזואליים מהתלמידים: מבט חטוף
,יכול לחשוף מי מקשיב, חולם, מתקשה, מתעכב על נקודה קודמת, משועמם
מי ישן ומי בכלל בחדר. האינטראקציה הזו בין המרצה לתלמידים מכתיבה
לעתים תכופות את קצב השיעור ואופן העברתו. מרצה יכול לחוש האם הסבריו
מובנים והאם הלצותיו מצחיקות מישהו או שהקהל טומן את פרצופו בין כפות ידיו
במבוכה. המלמד מרחוק מקבל סימנים מוגבלים, אם בכלל. הסימנים שהוא כן
מקבל עוברים סינון דרך מדיום טכנולוגי זה או אחר. למשל: אם השיעור
מועבר בוידאו דו-כיווני, רמת המסרים שמקבל המרצה מהתלמידים תלויה
באיכות הוידאו, איכות הקול וגודל התמונה שהמרצה מקבל. כמו כן, ישנם
יישומים ללמידה מרחוק (כפי שמוצגים במבוא הכללי) המאפשרים משוב
בזמן-אמת באמצעות לחיצת כפתור משוב מתאים על-ידי התלמידים, אך כמובן
שיעילות משוב זה תלויה ברמת מעורבות התלמידים ונכונותם להשתמש
.בכפתורים אלו, והיא מוגבלת גם כך
לכן, המלמד מרחוק צריך להתרגל לכך ולהיות יותר רגיש לסימנים שהוא כן
מקבל. הוא צריך לדעת אלו נקודות קשות להבנה גם בלי שיראה זאת על פני
התלמידים. הוא צריך להישאר מרוכז וברור כי לתלמידים יכולת מוגבלת
להחזיר אותו לריכוז מלא. אם לא יקפיד על נקודות אלו, הוא יאבד את ריכוז
.ומעורבות תלמידיו במהרה
השלמות לאחר שיעור
יש להיות מודעים לכך שהתלמידים לא יכולים לגשת למרצה בהפסקה או בסוף
השיעור על-מנת להבהיר נקודה או להרחיב נושא. לכן קיימת חשיבות נוספת
להיות כמה שיותר ברור במהלך השיעור כך שלא יישארו סוגיות לא פתורות
לרבים מהתלמידים, ובנוסף יש להקדיש זמן מיוחד לשאלות-תשובות פרטיות
.אחרי השיעור
המרצה - חברו הטוב ביותר של התלמיד
בלמידה המסורתית יושבת קבוצת תלמידים גדולה ומאזינה להרצאה. בלמידה
מרחוק, במקרים רבים, יושבים אנשים בפרטיות בתיהם ומאזינים להרצאה
לבד. לעתים, תלמידים רבים לא מכירים אף אדם נוסף הקשור לקורס, מלבד
המרצה עצמו כמובן. לכן, שוב, יש חשיבות רבה להיות ברור ומובן, אחרת כל
השאלות יופנו לאחר השיעור למרצה, שכן במקרים רבים התלמידים לא יוכלו
לפנות בשאלות לעמיתיהם. צריך להיות סובלני ולענות על הרבה שאלות מחוץ
לשיעור, ולעתים על אותה שאלה יותר מפעם אחת. כפי שנציין בהמשך, חשוב
להקים אתר קורס טוב המעודד את התלמידים להכיר אחד את השני ובכך
,לחסוך עומס מהמרצה. כמו כן, האתר חייב לכלול שאלות-תשובות נפוצות, שוב
.כדי להפחית עומס מהמרצה
חלוקת תשומת-לב
.קיימות תוכניות למידה מרחוק, בהן שותף בשיעור יותר מקהל תלמידים אחד
קהל התלמידים יכול להגיע לשלושה: הקהל היושב בכיתה ומאזין להרצאה
באופו המסורתי, הקהל שיושב באולם מרוחק או בביתו מול מסך המחשב וקולט
את ההרצאה בשידור חי באמצעי טכנולוגי זה או אחר (קהל זה חייב להיות
מעורב ויכול להעיר הערות ולשאול שאלות ממש כמו הקהל בכיתה) וקהל
.התלמידים שיצפו בהקלטה של השיעור בכל מועד שירצו
המלמד מרחוק חייב להיות ער לקיום שלושת הקהלים. קל מאוד למרצה
להתייחס לקהל היושב מולו בלבד ולהתעלם מהקהל המרוחק על-ידי
אי-הסתכלות והתייחסות למצלמה וביצוע פעולות שהמצלמה או האמצעי
הטכנולוגי לא מסוגלים לקלוט. יש לדאוג לחלוקה שווה של תשומת-לב בין
.שלושת הקהלים על-מנת לא לגרום תחושה של אי-שייכות אצל התלמידים
לא רק גיר ולוח
למידה מסורתית כוללת בדרך-כלל עמידה מול לוח וכתיבה עליו. מרצה המלמד
מרחוק חייב להתרכז גם בטכנולוגיה בשימוש להעברת השיעור. הוא חייב
לזכור לא לבצע פעולות שהמדיום הטכנולוגי לא מסוגל לקלוט, חייב לשים לב
במשך ההרצאה שהציוד הטכנולוגי מתפקד כשורה ואם המדיום הטכנולוגי
מצריך פעולות מסוימות לצורך מימוש יכולות כמובן שעל המרצה לבצע פעולות
אלו. לכן, לפחות עד שמתרגלים לכך, העברת שיעור בלימוד מרחוק הנו עסק
.מתיש הרבה יותר מלימוד מול כיתה באופן המסורתי
|