5.1 יסודות העבודה עם אוביקטים 5.1.1 שליטה באוביקטים
ע"י המאפינים שלהם
לאוביקטים ב VisualBasic יש מאפיינים ,שיטות ואירועים.כאשר הנתונים של האוביקט נקראים:מאפינים,הפרוצדורות השייכות לו נקראות:שיטות והאירועים אשר מזוהים ע"י האוביקט נקראים:אירועים. אתה יכול לשנות את תכונות האוביקט ע"י שינוי המאפינים. אפשר לנסות להמחיש זאת אם נתיחס לרדיו כאוביקט ב VisualBasic ואל הווליום כאחד ממאפיניו, שאפשר לווסט ע"י שינוי ערכו, כאשר ניתן לתת ערכים בין 0 ל 10 כאשר ב VisualBasic אתה יכול להגביר את עוצמת הקול ע"י כתיבת קטע קוד המשנה את ערך המאפיין "VOLUME " מ 3 ל 5 . Radio.Volume = 5 בנוסף יש לאוביקט גם שיטה , שיטה הינה חלק מהאוביקט בדיוק כמו המאפין,כאשר בד"כ השיטות הינם הפעולות אותן תרצה לבצע עם האוביקט. למשל: בכדי לטלפן אנו מחייגים לכן נוכל לאמר שלטלפון ישנה שיטה הנקראת "חיוג", ובכדי לחייג את המספר 5666111 נכתוב Phone.Dial 5666111 לאוביקט ישנן גם אירועים. אירועים מתרחשים כאשר מתרחש משהו שקשור לאוביקט לדוגמא: מישהוא מזיז את כפתור ה"VOLUME " ברדיו ,הטלפון לרגע מצלצל. שליטה באוביקטים ע"י המאפינים שלהם המאפינים של האוביקט בנויים בצורה כזו שאתה יכול לשנות אותם או לקבל את ערכיהם. כאשר חלקם ניתן לקבוע עוד בזמן התיכנון. אפשר להשתמש בחלון המאפיינים(PROPORTIES WINDOW ) בכדי לשנות מאפיינים אלו מבלי לכתוב קוד כל שהוא, אולם ישנם מאפיינים אשר אותם אי אפשר להגדיר כך לכן חייבים לכתוב קוד המגדיר אותם בשעת הריצה. מאפיינים אשר ניתנים גם לקריאה וגם לשינוי בזמן ההרצה נקראים: מאפייני קריאה.כתיבה(read-write proporties ) ואלו הניתנים רק לקריאה נקראים: מאפייני קריאה בלבד ( read - only proporties). שינוי ערך המאפיין שינוי ערך המאפייןם נעשה כאשר אנו רוצים לשנות את ההופעה או ההתנהגות של האוביקט, לדוגמא: משנים את הערך של המאפיין TEXT באוביקט מסוג TEXT BOX בכדי לשנות את התוכן של ה TEXT BOX . התחביר של שינוןי ערך של מאפיין הינו:object.proporties = value כאשר OBJECT הוא שם האוביקט שאת המאפייןם שלו אתה רןצה לשנות,PROPORTIES הוא שם המאפיין שאותו אתה רוצה לשנות ו VALUE הינו הערך החדש של המאפיין. דוגמאות:
קבלת ערך המאפיין בד"כ נרצה לדעת את ערך המאפיין לפני שקטע הקוד שלנו יעשה פעולה נוספת עם האוביקט. למשל:נרצה לשמור את הטקסט השייך למאפיין TEXT של ה TEXT BOX לפני שהקוד אולי ימחוק אותו או ישנה אותו. ברוב המיקרים נשתמש בתחביר הבא בכדי לקבל את ערך המאפיין: variable = object.proporties כאשר VARIABLE = משתנה אשר יקלוט את הערך,OBJECT = שם האוביקט שלנו,PROPORTIES
= שם המאפיין שאת ערכו אנו רוצים לשמור. Private Sub cmdAdd_Click() עצה: כאשר אתה עומד להשתמש בערך של המאפיין יותר מאשר פעם אחת , עדיף לשמור אותו במשתנה.
שגרות יכולות להשפיע על ערך המאפיין. לדוגמא: באנלוגיה לרדיו, שגרת setVolume משנה את ערך מאפיין הווליום. באופן זהה בVisualBasic ,לקופסת רשימות (list box ) יש מאפיין "רשימה" (List ), אשר יכול להשתנות בעזרת השגרות הוסף ומחק פריט(Clear and AddItem). שימוש בשיטות בקוד כאשר אתה משתמש בשיטות בקוד, האופן שבו אתה מצהיר תלוי בכמה ארגומנטים דורשת השגרה, והאם השיגרה מחזירה ערך. עליך לכתוב את הקוד תוך שימוש בתחביר הבא: object.method בדוגמא זו ,השגרה "רענן" (Refresh ) מציירת מחדש את תיבת התמונה:
ישנן שיטות ,כמו שיטת "רענן", שאינן מקבלות או מחזירות ערך. אם השיטה מקבלת יותר מאשר ארגומנט אחד, עליך להפרידם בעזרת פסיק. לדוגמא: שיטת העיגול משתמשת בארגומנטים אשר מיצגים את המיקום, רדיוס וצבע העיגול בטופס:
כאשר אתה רוצה לשמור את הערך המוחזר מהשיטה , אתה צריך לשים את הארגומנטים בסוגריים. לדוגמא: שיטת GetData מחזירה תמונה מלוח העריכה: Picture = Clipboard.GetData (vbCFBitmap)
אם אין ערך מוחזר, הארגומנטים לא יהיו בסוגריים. לדוגמא, שיטת הוסף פריט(AddItem) לא מחזירה ערך:
|