הנושאים בדף זה:

כללי

כאשר יוצרים אתר על רשת האינטרנט, במוקדם או במאוחר מנועי החיפוש ימצאו אותו וימפתחו אותו, כל עוד הוא אינו "עמוק" מדי בתוך מידרג של אתר מסוים ("עמוק" - מבחינת כמה קישורים צריכים לעבור כדי להגיע לדף הראשי באתר). כמובן שניתן לרושמו במנוע מסוים כדי להשיג מטרה זו.

לעיתים, עבור חיפוש מסוים, מנוע החיפוש מחזיר אליו מאות או אלפי דפים ברשימת התוצאה. ברוב המקרים, רק 10 האתרים "הרלוונטים ביותר" מוצגים ראשונים. ברור, כי מי שבונה אתר, מעוניין להיות ב"עשירייה הפותחת", מפני שלהיות האתר ה-11 או למעלה מזה ברשימה, פירושו שהרבה גולשים יחמיצו את האתר. העצות הבאות יעזרו לך, מפתח האתרים, להתקרב למטרה זו.

בחירת מילות מפתח אסטרטגיות ומיקומן

המילים שאותן אתה מדמיין את הגולש הממוצע מקיש בשורת החיפוש, אלו המילים האסטרטגיות. לדוגמא, נאמר שבנית אתר העוסק באיסוף בולים. אתה מעוניין שכל מי שיחפש לפי "stamp collecting", ימצא את אתרך ב"עשירייה הפותחת". אלו מלות המפתח האסטרטגיות לדף זה. השתדל לתת מלות מפתח שונות לכל דף. לדוגמא, אם יש לך דף העוסק בהיסטוריית הבולים, המילים "stamp history" מתאימות לדף זה.

המילים האסטרטגיות צריכות להיות בנות שתי מילים או יותר. כך ניתן להתעלות על אתרים שימופתחו לפי מילה אחת בלבד.

הקפד שמילות המפתח ימצאו גם בחלקים החשובים של הדף מבחינת המפתוח. הכותרת היא מקום חשוב ביותר. בנוסף, ככל שמיקומן של המילים יהיה גבוה יותר בדף, כך השקלול למילת המפתח יהיה גבוה יותר, ואתרך ידורג גבוה יותר בחיפוש.

תוכן רלוונטי

תוכן הדף חייב לשקף את מילות המפתח ולכלול אותן. בפרט, נחוץ טקסט של HTML באתר. רבים מבוני האתרים משתמשים בתמונות גרפיות המכילות את תוכן האתר. זה אמנם נראה יפה, אך בלתי אפשרי מבחינת מנוע החיפוש לקרוא את הגרפיקה.

בוני אתרים רבים מנסים להוליך שולל את מנועי החיפוש ע"י חזרה על מלות המפתח מס' רב של פעמים בכתב קטן ביותר או ע"י צביעת הטקסט בצבע הרקע. "טריקים" כאלו נתפסים ע"י רוב המנועים, ולעיתים אף האתרים "מוענשים", ומורחקים ממנוע החיפוש.

הימנעות מתוכן דינמי

יש מס' כלים המאפשרים ליצור אתר דינמי, גמיש יותר וקל לתצורה, ומס' האתרים העוברים לטכנולוגיה זו גדל בקצב מהיר. הבעיה היא שרוב האינדקסים מסרבים למפתח אתרים כאלו. דף דינמי כולל אינסוף אפשרויות לתוכן, והאינדקס יכול למפתח את הדף שוב ושוב, בלי לדעת שזהו אותו דף. לכן, מנועי חיפוש רבים מתעלמים מקבצים בעלי סיומות המעידות על תוכן דינמי (לדוגמא: *.asp, *.php, *.jsp ), ואף מתעלמים מקישורים לכתובות URL המכילות סימני שאלה, המצביעים על העברת פרמטרים לדף. לכן, יש להימנע ככל האפשר משימוש בתוכן דינמי, ומה שניתן לעשות באופן סטטי, בשימוש ב-HTML בלבד, יש לעשות כן.

ביצוע קישורים

ככל שיהיו יותר קישורים מהדף הראשי אל דפי האתר שלך וביניהם, כך יגדל הסיכוי שמנועי החיפוש שיגיעו לאתר, יעקבו אחר הקישורים ויגיעו ליותר דפים מהאתר. אפשרות נוספת היא ליצור "מפה" של האתר, הכוללת את כל מבנה האתר בצורת קישורים. דבר זה עשוי לסייע הן למנועי החיפוש להגיע ליותר חלקים מהאתר והן לגולשים.

שימוש בתגי-על (Meta Tags)

כדי לייעל את התהליך, מומלץ להשתמש במהלך כתיבת ה- HTML, ב-"Meta Tags". רוב מנועי החיפוש ממפתחים את האתר עפ"י ה-"Meta Tags" הנמצאים בחלק שמכונה ה- "HEAD tag". משמעות הדבר היא שלכותב האתר יש השפעה מסוימת על מלות המפתח שתחתן ימופתח האתר ואף על התיאור הקצר שיתלווה אל האתר ברשימת תוצאות החיפוש. רוב מנועי החיפוש ישתמשו באלגוריתם הקובע את מלות המפתח במילים המופיעות ב-"TITLE Tag", סימון לכותרת האתר, לכן כדי להגיע למפתוח רחב יותר (וליותר תוצאות חיפוש) רצוי להשתמש במגוון רחב של מלים רלוונטיות בכותרת, ובמילים שונות בכל דף באתר. מנועי החיפוש נותנים משקל מסוים גם למילים המפורטות ב-" Meta Tag keywords", סימון לרשימת מלים שלכאורה מופיעות באתר וראוי לשקול אותן כמלות מפתח. מאחר ונעשה שימוש לרעה ביכולת זו ע"י יוצרי אתרים רבים, שלמשל שיבצו את המילים "Pamela Anderson" ב-keywords, (בלי קשר לנושא האתר), פיתחו מנועי החיפוש מנגנוני הגנה וענישה של אתרים "סוררים".

ב-"Meta Tag Description" ניתן לכתוב תיאור של האתר שלך, שיופיע ברשימת האתרים שבתוצאות החיפוש במקום סיכום אוטומטי שיוצר המנוע - דבר שגולשים רבים מיחסים לו חשיבות בבואם לבחור את האתרים שאליהם יגלשו.

בהנחה שאם בנית אתר, HTML לא זר לך, נפרט את מבנה ה-Meta tags שציינו וכיצד הם משתלבים:

<HEAD>

<TITLE/>כאן תבוא כותרת האתר <TITLE>

<"כאן יבוא תיאור קצר של האתר" META name= "description" content>

<"כאן תבוא רשימת מילות מפתח רצויות מופרדות בפסיקים" META name="keywords" content>

</HEAD>

 

כיצד לא להגיע אל מנועי החיפוש

אם מסיבה כלשהי נרצה שמנועי החיפוש יתעלמו מדף מסוים או מכל האתר, ישנן מס' דרכים לעשות כן:

  • ישנו Meta Tag נוסף בשם Robots שעל בו ניתן להורות לרובוטים שנשלחו ע"י אינדקס לא למפתח את הדף. פורמט הפקודה הוא כדלהלן:
  • < "META name ="robots" content = "NOINDEX >

    ניתן אף להתיר מפתוח דף נוכחי, אך להורות על הפסקת ה"שיטוט" פנימה בעקבות קישורים. ניתן לבצע זאת ע"י הפקודה:

    <"META name ="robots" content = "INDEX NOFOLLOW >

  • שימוש בקובץ בשם robots.txt. כשאספן מגיע לאתר מסוים, הוא מחפש תחתיו קובץ בשם robots.txt. בקובץ זה ישנן הוראות הקובעות אם הוא רשאי למפתח את האתר, ואם כן - אילו דפים מתוכו. לדוגמא:
  • מניעה מכל האספנים מפתוח של תת-ספריות שצוינו:

    * :User-agent

    /ספריה1/ :Disallow

    /ספריה2/ :Disallow

    /ספריה3/ :Disallow

    מונע מאספן מסוים מפתוח של האתרים על השרת:

    שם אספן :User-agent

    / :Disallow

    הרשאה רק לאספן אחד:

    שם אספן :User-agent

    :Disallow

    * :User-agent

    / :Disallow



לראש הדף