הנושאים בדף זה:

כללי

מומחים צופים כי בעתיד הקרוב, ההתפתחות הטכנולוגיה המתמדת תאפשר יצירת יישומים חדשים של מנועי חיפוש. כוח מחשוב ומשאבי אחסון מידע יהיו טובים וזולים יותר ורוחב הפס המאפשר מהירות תקשורת גבוהה יותר ישתפר. שיפורים אלו ייצרו "מעגל קסמים" חיובי: יותר אנשים יתחברו לאינטרנט מכיוון שנהיה קל לשימוש, יעיל ומקובל ככל שדרכי גישה חדשות נוצרות (לדוגמא: אינטרנט בכבלים). דבר זה יוצר תמריץ לחברות תשתית ותקשורת להשקיע בשיפור רוחב פס ואמצעי הגישה כך שאנשים נוספים יתחברו, וחוזר חלילה.

שיפורים בטכנולוגיות מפתוח ובמשאבי המחשוב יאפשרו למנוע בודד, באופן עקרוני, למפתח כמעט את כל האתרים הניתנים למפתוח (דבר שכיום לא ניתן לעשייה - מנועים הנחשבים למקיפים ביותר ממפתחים פחות משליש מהאתרים). דבר זה אינו מעשי מבחינה כלכלית, אולם צפוי שעלות תהליך המפתוח ואגירת המידע תרד במשך הזמן ביחס לגידול במס' הדפים האפשריים ומידת היקף המנועים תגדל. עד אז, מנועי החיפוש המיוחדים יתפסו תאוצה.

שימוש באלגוריתמים יקרים וטובים יותר (כפי שבוצע ב-Google) יצור דירוג תוצאות משופר.

טכניקות של מנועי-על ימשיכו להיות שימושיות כשמנסים למצוא חומר קשה להשגה, או כשרוצים מאגר תוצאות רחב ומקיף יותר. ההתפתחות הטכנולוגית המתמדת תגדיל את אפשרויות הביצוע של מנועים אלו, ואת מהירות ביצוע השאילתות.

מגמה שצפויה להתפתח היא בניית מנשק למשתמש הקצה שאינו אמור להכיר חיפושים בוליאנים או אחרים, אלא הוא מבטא את רצונו בשפה טבעית, כאשר למערכות אחזור המידע יש את היכולות ואת הכלים להבין את השאילתא. המערכת תוכל לכוון את המחפש במידת הצורך למיקוד השאילתא באמצעות כלים כמו תזאורוס דינמי ומערכות המזהות את המרחב המושגי והסמנטי שבהם ממוקמים מונחי השאילתא.

סוכנים חכמים

נושא נוסף שנמצא בפיתוח הוא שימוש ב"סוכנים חכמים" (Intelligent Agents). הכוונה לתוכנות מחשב המסייעות בחיפוש. ישנם סוגים שונים של "סוכנים חכמים", אך בבסיסם הם מקלים על החיפוש ע"י לימוד ההעדפות האישיות של הגולש וסוג שאילתות ותשובות רצויות לו בדרך "אינטליגנטית". זאת אומרת, שיטוט באינטרנט וחיפוש בזמן שהמשתמש לא מחובר לאינטרנט ובכך חוסכים זמן וכסף וע"י החזרת תשובות ממוקדות יותר ללא כפילויות וללא "קישורים מתים", ובקיצור, להיות יותר יעילים ממנועי חיפוש "רגילים".

דוגמא לסוכנים ניתן לראות ב"סוכני קניות" (Shopping Agents). סוכנים אלו מתמחים בסחר אלקטרוני ומסייעים למשתמשי הרשת בביצוע קניות והשוואות מחירים. הם מחפשים עבור הצרכנים את הסחורה המבוקשת, מציגים בפניהם את הנתונים ובכך מאפשרים להם לקנות את המוצר המתאים ביותר לצרכים ובמחיר הנמוך ביותר. דוגמא:

Jango

סוכן קניות שמשתמש בטכנולוגיה שפותחה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. נרכש ע"י Excite ושולב באתר שלו. מאפשר השוואת מחירים באינטרנט בצורה מהירה, קלה ויעילה. Jango משמש כמתווך בין המשתמש לבין אלפי בתי עסק ברשת. ניתן להזין שם מוצר או תיאור חלקי של המוצר והוא אוסף את המידע הרלוונטי ממקורות רבים בו-זמנית ובזמן-אמת. התוצאות מוצגות בדו"ח נוח לצפייה המכיל את תיאורי המוצר, מחירים, שמות החנויות ופרטים הכרחיים נוספים.

הקנייה מבוצעת באתר של בית העסק הנבחר ע"י המשתמש.

מבחינה טכנית, Jango משתמש ב"מתאמי מידע" (Information Adapters) על מנת לזהות ולקבל מידע רלוונטי מאתרי אינטרנט כדי לענות על שאילתות המשתמש. "מתאם מידע" כזה נכתב עבור כל אתר מסחרי, תוך שימוש בשפה ייעודית מקורית. עבור קטגוריות קיימות, המתכנתים משתמשים בתבניות קיימות עבור הקטגוריה. הוספת קטגוריה נוספת דורשת זמן פיתוח רב יותר.



לראש הדף