הנושאים בדף זה:

  1. מה זה "מנוע חיפוש"?
  2. אחת הדרכים למציאת מידע ברשת האינטרנט היא שימוש ב"מנועי חיפוש". זהו כלי המחפש אתרי אינטרנט לפי קריטריוני חיפוש שהוגדרו מראש ע"י המחפש, ומחזיר תוצאות בצורת רשימת קישורים לאתרים העונים על הקריטריונים. למעשה, החיפוש לא מתבצע באופן ישיר על כל האתרים ברשת, אלא על מסד נתונים המכיל בד"כ נתונים (תוכן, כותרת, סיכום וכו') עבור חלק קטן של האתרים ברשת.

  3. מה טוב יותר, אינדקס או מדריך?
  4. אין תשובה מוחלטת לשאלה זו. הרבה תלוי בצרכיו ובהעדפותיו של המשתמש. הן לאינדקסים והן למדריכים יתרונות וחסרונות. באופן כללי, נמליץ להשתמש במדריך כאשר נרצה מידע על נושא רחב או חיפוש בדפדוף בו אולי נמצא מידע שלא ידענו שקשור לנושא. שימוש באינדקס עדיף כאשר החיפוש הוא ממוקד ופרטני יותר.

  5. מה זה "מנוע -על"?
  6. מנוע חיפוש שאין לו מאגר נתונים משל עצמו, אלא הוא מריץ את השאילתא במס' מנועים בסיסיים אחרים במקביל ומקבל מהם את הקישורים המתאימים למחרוזת החיפוש. מנוע-על מצרף את כל דפי התוצאות שקיבל לדף תו צאות אחד, שבו מידת ההתאמה של כל קישור היא שקלול מידת ההתאמה שלו באינדקסים השונים.

  7. כיצד מנוע חיפוש בודק ועובר על כל האתרים באינטרנט?
  8. ראשית, אין מנוע חיפוש המקיף את כל האתרים ברשת או אף מתקרב לכך. כיסוי של רבע או שליש מהאתרים ע"י מנוע בודד נחשב למצוין. עם זאת, מנועי החיפוש הגדולים מקיפים מאות אלפי דפים. עובדה זו מתאפשרת ע"י תוכנת מחשב בשם רובוט או אספן, הסורק אתרים ברשת באופן שיטתי תוך מעבר מאתר לאתר על פי הקישורים המופיעים באתר. כאשר הרובוט מגלה אתר חדש, הוא בודק אם הוא מורשה למפתח את האתר, ואם כן הוא מעתיק את כל תוכן האתר, או חלקו, אל השרת של המנוע, והמידע שנאסף ממופתח.

  9. באיזה מנוע חיפוש מומלץ להשתמש?
  10. אין מנוע מסוים אשר השימוש בו מבטיח את התוצאות הטובות ביותר (מבחינת היקף ודירוג) באופן קבוע. עם זאת, המנועים הנחשבים למובילים בתחומם ואשר אנו ממליצים לפנות אליהם בתחילה הם:

    אינדקס: google

    מדריך:!yahoo

    מנוע-על: MetaCrawler

    כמובן שרצוי לפנות למנועים אחרים לצורכי השלמת מידע, השוואה וכו'.

  11. מה אפשר לעשות אם לא נמצאו תשובות העונות על השאילתא?
    • לוודא שכל המילים בשאילתא מאויתות נכון.
    • לנסות ולצמצם את מס' המילים.
    • להשתמש במילים כלליות יותר.
    • לנסות מילות מפתח אחרות.
    • להרחיב את השאילתא ע"י שימוש בקשרים לוגיים מתאימים (OR) ולהפחית אחרים (AND, NEAR) המצמצמים את מרחב התשובות.

  12. מהם "Meta Tags" ולמה הם משמשים?
  13. "תגי על" בכתיבת HTML. Meta Tag Keywords - רשימת מלים שברצוננו לציין כמילות מפתח אפשריות, Meta Tag Description - תיאור של האתר שיופיע ברשימת האתרים שבתוצאות החיפוש במקום סיכום אוטומטי שיוצר המנוע. בעזרת "Meta tags" ניתן להעלות את דירוג האתר במנועי החיפוש.

  14. מהו "Invisible Web"?
  15. תוכן של דפים, הנמצאים ונגישים ברשת, אבל לא נגישים (ולא ממופתחים) ע"י מנועי החיפוש המקובלים. סיבות אפשריות: אין הצבעות (קישורים) לאתר מאתרים ממופתחים אחרים, תוכן דינמי אשר מנועי החיפוש לא ממפתחים, והגורם העיקרי - המידע נמצא במסדי נתונים על הרשת.

  16. מה זה "Peer-to-Peer"?
  17. בטכנולוגיית P2P, מחשבים אישיים, כמו אלו המצויים בכל בית של משתמשי האינטרנט, יכולים לתקשר ביניהם ישירות דרך תוכנה המספקת שירותים, ללא "תיווך" של שרתים גדולים, המריצים אתרים של מנועי חיפוש (לדוגמא: !Yahoo), ובכך ליצור קהילייה של משתמשים המשתפים ביניהם קבצים ומחפשים קבצים ישירות על מחשבי ה"חברים". המהפכה היא בכך שהמחשב האישי יהפוך לא רק ללקוח, אלא גם לשרת (של מחשבים אחרים).

    כיום משמשת הטכנולוגיה בעיקר תוכנות למציאת קבצי mp3 ואחרים אבל האפשרויות הן בלתי מוגבלות. למשל, ניתן יהיה לבצע מכירות פומביות ע"י כך שמשתמש מסוים יציע את מה שברצונו למכור, ומשתמש אחר יוכל לחפש דברים שברצונו לקנות. כל זה ללא תיווך וללא עמלות.

    תוכנות ה-P2P עדין צריכות להתמודד עם מס' קשיים טכניים, כמו יכולת מחשב אישי להתמודד עם תעבורה של מליוני צמתים ברשת, סינון ודירוג המשאבים הרלוונטים (בעיה כללית של מנועי חיפוש), מניעת הדבקת מחשבים בוירוסים ועוד, אך הכיוון נראה מבטיח.

    יתרונותיהם של תוכנות P2P על פני מנועי חיפוש (אינדקסים ומדריכים) מקובלים הם שרוב המידע הוא איכותי ובעל ערך, אין "קישורים מתים", אין תעדוף חיצוני של תוצאות או ארגון המידע ומבחינת שרידות אין תלות בשרת מרכזי.



לראש הדף