<bgsound src="sounds/do.wav" hidden="true" name="doplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/re.wav" hidden="true" name="replay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/mi.wav" hidden="true" name="miplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/fa.wav" hidden="true" name="faplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/sol.wav" hidden="true" name="solplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/la.wav" hidden="true" name="laplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/si.wav" hidden="true" name="siplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/do1.wav" hidden="true" name="do1play" balance=0 volume="0" autostart="false">

 אתם נמצאים כאן:  ראשי --> סינטזה --> סינטזה אדיטיבית

    

סינטזה אדיטיבית

סינטזה אדיטיבית היא שם כולל למספר טכניקות סינטזה המבוססות על הרעיון שניתן ליצור צלילים מורכבים באמצעות סכימה או חיבור של צלילים פשוטים יותר. כפי שראינו בפרק קודם, באופן תיאורטי ניתן לפרק כל צליל מורכב למספר צלילים פשוטים יותר, בדרך כלל בצורת גלי סינוס. בסינטזה אדיטיבית אנו משתמשים בתיאוריה זו בהיפוך.

הטכניקה של ערבוב צלילים פשוטים ליצירת צלילים מורכבים יותר קיימת כבר עידנים רבים. אורגני ענק בימי הביניים השתמשו בטכניקה זו בעזרת צינורות שהתחברו והשתחררו וכך הרכיבו צלילים. בתחילת המאה ה 20, הטלהרמוניום, סינטיסייזר חשמלי ענק, חיבר יחד צלילים ממספר גנרטורים אלקטרו מכניים, כדי ליצור צלילים מורכבים. שיטות אלו לא היו פרקטיות במיוחד אך יש להן מקום נכבד בהיסטוריה של מוסיקה ממוחשבת ואלקטרונית.

המחשב היווה פריצת דרך בתחום הסינטזה האדיטיבית מכיוון שלעיתים צלילים מורכבים עשויים לדרוש אלפי רכיבי צליל, דבר שלא ניתן היה ליישום בעזרת כלים עתיקים יותר. בעזרת שימוש במתנדים דיגיטליים במקום רכיבים פיזיים, ניתן לחבר כל מספר של צלילים פשוטים כדי ליצור צורות גל מורכבות במיוחד. המגבלה היחידה היא המהירות והעוצמה של המחשב. מערכות מודרניות יכולות בקלות ליצור ולערבב אלפי גלי סינוס בזמן אמת. דבר זה הופך את הסינטזה האדיטיבית לכלי סינטזה רב עוצמה. כיום סינטזה אדיטיבית אינה נמצאת בשימוש רב, אך חשוב להכירה.

נעצב צליל פשוט בעזרת סינטזה אדיטיבית. לדוגמא, יצירת גל מרובע. נתחיל עם גל סינוס יחיד, שנקרא הבסיסי. לאחר מכן נתחיל להוסיף לו גלים חלקיים אי זוגיים, שהאמפליטודות שלהם הן ההופכי של המספר החלקי שלהם. כלומר, עוצמת הגל השלישי היא שליש מעוצמת הראשון וכך הלאה (זכרו שהבסיסי הוא הראשון והוא נקרא גם ההרמוניקה הראשונה).

לחצו על האיקון של התו לצפיה בהדגמת פלאש:

 

למעלה
הבא הקודם
© כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן