<bgsound src="sounds/do.wav" hidden="true" name="doplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/re.wav" hidden="true" name="replay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/mi.wav" hidden="true" name="miplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/fa.wav" hidden="true" name="faplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/sol.wav" hidden="true" name="solplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/la.wav" hidden="true" name="laplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/si.wav" hidden="true" name="siplay" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/do1.wav" hidden="true" name="do1play" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/sin100.wav" hidden="true" name="sin100play" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/sin110.wav" hidden="true" name="sin110play" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/sin3000.wav" hidden="true" name="sin3000play" balance=0 volume="0" autostart="false"><bgsound src="sounds/sin3010.wav" hidden="true" name="sin3010play" balance=0 volume="0" autostart="false">

 אתם נמצאים כאן:  ראשי --> צליל וצבע  --> תדירות (1)

    
 

על מנת לקבל קנה מידה , בטבלה הבאה מופיעים טווחים שונים של תדירות:

מקור תדירות מינימלית (בהרץ) תדירות מקסימלית (בהרץ)
פסנתר 27.5 4186
קול נשי 140 500
קול גברי 80 240
טווח השמיעה האנושי 20 20000

טבלה זו ממחישה את טווח האפשרויות החדש שנפתח כאשר החלו ליצור צלילים מלאכותיים באמצעות המחשב. טווח עצום של תדרים שקשה היה ליצר אותו בכלי הנגינה המסורתיים, עכשיו הוא נגיש באמצעות המחשב.

כאשר מדברים על מוסיקה (לפחות על מוסיקה מסורתית, בתרבות המערבית) נוהגים לדבר על סולמות, ועל תווים ולא על תדירויות. כדי לעמוד על הקשר בין סולם הבלוז או אקורד רה מינור למונח התדירות עלינו להבין קצת יותר לעומק את הדרך שבה אנחנו שומעים ומפרשים צלילים.

אנו תופסים את התדירות באופן יחסי, ולא בצורה של ערכים מוחלטים. לרובנו יהיה קשה מאוד לדעת לזהות צליל בתדירות של 440 הרץ, אולם אם ישמיעו לנו שני צלילים בזה אחר זה קרוב לודאי שנדע להגיד משהו על היחס ביניהם.
בדומה לאופן שבו אנו תופסים את העוצמה, גם התפיסה של הצלילים היא לוגריתמית. כלומר נדע יותר בקלות לזהות צליל בתדירות של פי 2 מצליל אחר , מאשר צליל שתדירותו גדולה ב 100 הרץ מזו של האחר.

ניקח לדוגמה את השיר יונתן הקטן, לכל צליל בו תדירות מסוימת. אם עכשיו נכפיל את כל התדירויות פי גודל מסוים, עדיין נוכל לזהות בקלות שזה אותו השיר, רק שהוא ישמע לנו יותר גבוה. במוזיקה קוראים לתהליך זה טרנספוזיציה, העברה של מנגינה מסולם אחד לסולם אחר. לעומת זאת עם ניקח את כל התדירויות ונוסיף להן גודל מסוים, השיר ישמע אחרת (אולי כמו זיוף), ויהיה לנו קשה יותר לזהות את יונתן הקטן.

ניתן דוגמה נוספת לאופי הלוגריתמי שבו אנו תופסים צלילים. אם ניקח שני זוגות של צלילים:
הזוג הראשון : צליל א' בעל התדירויות של 100 הרץ וצליל ב' בעל תדירות של 110 הרץ
הזוג השני: צליל א' בעל תדירויות של 3000 הרץ וצליל ב' בעל תדירות של 3010 הרץ
באיזה זוג נוכל בקלות יחסית להבדיל בין צליל א' לצליל ב' ?

בזוג הראשון כמובן !

בזוג הראשון צליל ב' גדול מצליל א' פי 110/100 = 1.1
ואילו בזוג השני צליל א' גדול מצליל ב' פי 3010/3000 = 1.003
ומכיוון ש 1.1 > 1.003 הרי שבזוג הראשון ההבדל יהיה יותר מורגש.

הזוג הראשון:   100         110  
הזוג השני:      3000       3010 

 

למעלה
הבא הקודם
© כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן