arrow

פרק 1 - תן למודל העסקי שלך להדריך אותך

תן למודל העסקי שלך להדריך אותך

אתרי אינטרנט קיימים למטרות שונות. חלקם מתיימרים למכור מוצרים, אחרים מתיימרים לפרסם מודעות, או פשוט לספק מידע. ייעודו הסופי של האתר צריך לעמוד באופן תמידי לנגד עיני בוניו, בכל שלב ושלב של פיתוח האתר. קיימת בעיה נפוצה של מפתחי אתרים רבים שנוטים להקדיש הרבה תשומת לב ל- "אילו דברים מגניבים אני עוד יכול להכניס לאתר שלי", במקום לחשוב על מה שה"דברים המגניבים" הללו נועדו להשיג. המפתחים הטובים יותר מחליטים את החלטותיהם בכל היבט של עיצוב ותחזוק האתר כאשר בראש מעיניהם עומדת המטרה שלשמה האתר נועד. עיצוב העמודים, מבנה האתר, ואפילו בחירת שרת מארח מתאים – הדרך הנכונה או השגויה לעשות את כל הדברים הללו תלויה במודל העסקי שלך.

התאמת הדברים לייעודם הסופי זה הוא הרגל הראוי לשבח בחיים בכלל, כמובן. אנו פוגשים לעיתים קרובות מאד את העיקרון הזה בהקשר לאתרי אינטרנט, וזאת משום שבראשית ימיו של האינטרנט ארגונים רבים רצו להקים לעצמם אתר מבלי שהיה להם מושג ברור למה הם צריכים את האתר, ומה אתר זה יכול וצריך לעשות. מקימי אתרים רבים שנותרו ללא הנחיה ברורה של הלקוח ודרישותיו, נטו לחשוב במונחי "אילו דברים מגניבים אפשר עוד להכניס לאתר ?" .התוצאה הייתה, בלשון המעטה, הרבה אתרים באיכות ירודה.

במקרה של מפתח אתרים טוב, כל ההחלטות הקשורות לאתר כגון מבנה האתר, הקישורים בין עמודיו השונים, גרפיקה, טקסט, וגם בחירת השרת המארח – כל ההחלטות צריכות להיות קשורות במודל העסקי של האתר. בואו נביט במספר החלטות איתן מתמודד מפתח האתר, ונדגים כיצד המודל העסקי של האתר צריך להשפיע עליהן. להלן מספר יעודים נפוצים לאתרי אינטרנט:

  • לקדם מוצר או שרות כל שהוא ולדרבן את המשתמשים לכיוון של קניה (ישירות מהספק, באמצעות הטלפון או האינטרנט)
  • למכור מוצר או שרות דרך הרשת
  • לספק אינפורמציה ולמכור פרסומות
  • לספק אינפורמציה לציבור בחינם (בלי פרסומות)
  • לספק תמיכה טכנית או שירותים דומים ללקוחות
  • לספק אינפורמציה ושירותים לעובדים או ספקים (רשתות תקשורת פנימיות )

ודאי נראה לך שאתרים רבים מנסים לשלב כמה מן המטרות הללו או לעשות את כל הדברים יחד. אכן כך, אך ארגונים המבינים באינטרנט משתדלים לפצל את התכנים שלהם לחלקים או אפילו לאתרים נפרדים, בהתאם למטרות של כל חלק. לדוגמה רבים מספקי התוכנה באינטרנט מחזיקים שני אתרים עם שניURL שונים: אתר הדורש סיסמה (קרוב לודאי ב-JAVA ) למשתמשים רשומים, ואתר נפרד, נגיש לכל ששם הם מקדמים את המוצר. ארגונים רבים מחזיקים אתרים נפרדים שמיועדים לקהלי יעד שונים. למשל אתר אחד על החברה, ואתר אחר על המוצר הראשי שלה.

ההבחנה בין אתרים שונים לבין חלקים נפרדים של אותו אתר היא מלאכותית במידה מסוימת, אבל הגיוני לחשוב על ייעודו של כל אתר כעל חטיבה אחת. לצורך הדיון נניח שכל אתר מיועד למטרה אחת מסוימת, ורב המסקנות שנגיע אליהן תהינה תקפות ככל הנראה גם לגבי חלקים נפרדים של אותו אתר.

דבר נוסף שאליו כדאי לשים לב ברשימה שלנו הוא שהקטגוריות קשורות פחות למה שהאתר מספק ויותר לצורה שבה האתר משתלם. בימינו מכנים זאת בשם "המודל העסקי של האתר". במילים אחרות, האנשים שמשלמים את החשבון עבור האתר שלך הם לקוחותיך, ומה שצריך לעמוד לנגד עיניך זה הדרישות שלהם.

תוכן עניינים:

תוכן עניינים
בחירת השרת המארח

פרק 1 -> פרק 2 -> פרק 3 -> פרק 4 ->