ראשי > היבט דידקטי > האם לימוד מרחוק יעיל > תופעת חוסר ההבדל המשמעותי

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

תופעת חוסר ההבדל המשמעותי

זוהי תופעה הנחקרת על-ידי אדם בשם תומאס ל. ראסל. מר ראסל אוסף
מחקרים המשווים את יעילות לימוד מרחוק לזו של לימוד מול כיתה. המחקרים
.הראשונים הם משנת 1928, והאחרונים ממשיכים להיאסף בימים אלו
האוסף הכיל למעלה מ-400 מחקרים נכון לשנת 2000. המחקרים, רובם
.ככולם טוענים שאין הבדל משמעותי ביעילות של שתי השיטות הנבחנות
.היעילות נמדדה לפי רמת ההישגים של התלמידים ושביעות רצונם מהקורס
האמצעים ששימשו ללימוד מרחוק הם רבים ושונים - החל מהתכתבות בדואר
רשום, דרך שיעורים קוליים באמצעות גלי רדיו, דרך העברת קול ותמונה
באמצעים שונים ועד לשימוש באינטרנט. גם הנושאים הנלמדים הם ממגוון
.רחב - קורסי הכשרות בתחומים שונים וקורסים מכל סוגי המדעים
כמות המחקרים, גיוונם ואחידות המסקנות נראות חד-משמעיות. מרכיב
המחקרים, מר ראסל, טוען: "יש כל-כך הרבה מחקר בנושא, שקשה לי להאמין
שכל אדם הגיוני, בעל ידע, נטול דעות קדומות ומקצועי יכול להכחיש את
העובדה שטכנולוגיה יכולה לשמש להעברת הוראה באותה רמה של מודלים
."מסורתיים

ציטוטים נבחרים

.נציג כאן מספר ציטוטים לדוגמא ממחקרים שנאספו

:1928
Correspondence and Class Extension Work in Oklahoma
אין הבדלים בתוצאות מבחנים של כיתת אוניברסיטה וסטודנטים בהתכתבות"
."הרשומים לאותם קורסים

:1940
Achievement of High School Students in Supervised Correspondence Study
בכל ההשוואות מלבד שתיים, תלמידים בהתכתבות הצליחו במידה דומה"
,או מעבר לעמיתיהם הלומדים בכיתה ובשני המקרים שהיו יוצאי דופן
."ההבדלים היו לא משמעותיים

:1959
Teaching by Television
ב-29 מתוך 32 השוואות מבוקרות בשבעה קורסים שונים, לא היה הבדל"
משמעותי בהישגי סטודנטים שלמדו בטלוויזיה במעגל סגור לאלה שלמדו
בשיטות קונבנציונאליות
...
נבחנו מספר שיטות המאפשרות אינטראקציה מורה-תלמיד במספר קורסים
שונים. שיטות אלו כללו שאלות ותשובות באמצעות אינטרקומוניקציה בין
כיתות מצוידות במסכי טלוויזיה וכיתות המקור ... אף לא אחת מהשיטות
שנוסו הציגה עלייה הניתנת למדידה בלמידה, אך הסטודנטים העדיפו בהרבה
."את השימוש באינטרקומוניקציה

:1960
Teaching Ninth Grade Biology by Television
אין הבדלים משמעותיים בתוצאות תלמידים שלמדו באמצעות טלוויזיה לאלה"
."שלמדו בשיטות פנים מול פנים

:1966
What We Know from New Media Research
בניסוי דווח שבאף מקצוע נכשלה הטלוויזיה לספק תוצאות טובות לפחות..."
."כמו אלה שהושגו כאשר היה שימוש בהוראה מול כיתה בלבד

:1983
Reconsidering Research on Learning from Media
המדיה היא סה"כ כלי המשמש להעברת הוראה, אך לא משפיעה על הישגי..."
הסטודנטים כשם שהמשאית המשמשת להעברת המצרכים שלנו לא משפיעה
."על רמת התזונה שלנו

:1991
Faculty Perceptions of Interactive Instructional Strategies: Implications for Training
אחד הנושאים הראשונים שנבדקו היה האם סטודנטים שלמדו באמצעות"
... טכנולוגיה קיבלו את אותה רמת לימוד שקיבלו הסטודנטים בכתה
."אין הבדל משמעותי בהישגים האקדמיים של סטודנטים בשתי תצורות אלו

:1993
Effectiveness of Satellite Programs for Technical Updating of Vocational Education Teachers
לא היו הבדלים משמעותיים בין אתרי למידה אינטראקטיביים ללא"
."אינטראקטיביים

:1995
A Review of Distance-Learning Studies in the U. S. Military
כל המחקרים בטבלה דיווחו על כך שאין הבדל משמעותי בין קבוצות באתר"
."הלמידה לקבוצות רחוקות

:1997
Teaching Economics in a Virtual Classroom
הוצגה הערכה של הישגי תלמידים בכתה לעומת און-ליין בקורס יסודות מאקרו"
,כלכלה, ותוצאות הערכה זו מראות, שלפחות עבור יסודות מאקרו כלכלה
לימוד באון-ליין לא שונה בצורה משמעותית מכתה מסורתית, לא בתוצאות
."התלמידים ולא ברמת שביעות רצונם

:1999
An Analysis of the Use of Virtual Delivery of Undergraduate Lectures
התוצאות במסמך זה הראו שכאשר היה שימוש בהרצאות וירטואליות במקום"
בשיטות ההוראה המסורתיות, אין הבדל משמעותי בהישגיות כפי שנמדדה
."על-ידי ציוני סוף שנה

:2000
Blind Scores in a Graduate Test: Conventional Compared with Web-based Outcomes
המחקר 'העיוור' הזה מאשר תוצאות ממחקרים קודמים שהראו בגדול שיש..."
הבדל קטן אם בכלל בתוצאות תלמידים כאשר לימוד און-ליין מושווה לחוויות
."למידה בקמפוס

:2001
Audiographic Telecourses for the Web: An Experiment Telecommunication Department
גויסו 49 תלמידים מקורס רגיל, והוקצו באופן אקראי בין הקבוצה הניסיונית"
קורס ברשת) וקבוצה מבוקרת שלמדה בכיתת הרצאות מסורתית. ניתוח)
התוצאות הראה שלקבוצה הניסיונית היו ציונים וגישה וזמינות מרצה ברמות
זהות לאלו של הקבוצה המבוקרת, לאחר התחשבות במין, רמת הכתה, ממוצע
."ציונים ונוכחות כל תלמיד ותלמיד

ביקורת על המחקרים

אם כך, לאורך 70+ שנה מתפרסמים מחקרים רבים, בנושאים שונים ומגוונים
.ובשיטות העברה שונות
לכאורה, נראה שמעל ל-400 מחקרים שנאספו מראים רובם ככולם שתופעת
חוסר ההבדל המשמעותי שרירה וקיימת, ואכן כל אדם בר דעת לא יעז להטיל
.בספק את מובהקות תוצאות המחקרים
אבל, קיימת ביקורת על מקבץ מחקרים זה ועל מחקרים אחרים, המתיימרים
.להשוות באופן בלתי-מוטה את שתי שיטות הלימוד
ההשלכות של קבלת טענות מחקרים אלו ללא סייג מרחיקות לכת עד מאוד. אם
אכן יש בעיה עם המחקרים שבוצעו, העמדה הציבורית שתינקט בעקבות קבלת
המחקרים עלולה ליצור בעיות רבות, מבזבוז גדול של כספי ציבור ועד צמיחת
דור שלם של בעלי ידע עם כשלים כלשהם לעומת בעלי הידע של הדורות
.הקודמים
NEA (National Education Association) -בדו"ח שהוכן עבור ה
קיימת ביקורת על המחקרים,AFT (American Federation of Teachers) -וה
בתחום עד היום, עד כדי קביעה שמסקנות המחקרים הן לא חד-משמעיות
.ומוטלות בספק

הליקויים העיקריים

רוב המחקרים לא לוקחים בחשבון השפעה של משתנים חיצוניים

משתנים חיצוניים הם גורמים שלא ביקשנו לבחון, העשויים להשפיע על
תוצאות המחקר. במקרה שלנו, המחקרים מבקשים להשוות את יעילות למידה
מסורתית לעומת פורמט כלשהו של למידה מרחוק. רוב המחקרים משווים בין
הישגי התלמידים בכיתות השונות ובגישת התלמידים לקורס. גורמים חיצוניים
יהיו כאלה המשפיעים על הישגי התלמידים וגישתם לקורס, אשר אינם קשורים
.לכיתה בה למדו
מחקרים רבים לא מנטרלים כראוי השפעות של משתנים אלו. למשל, בתחקיר
שבוצע בשנת 1992 שהקיף 150 עבודות שהשוו בין למידה מרחוק ללמידה
קונבנציונאלית, נקבע שאין לפסול גורמים אחרים מלבד טכנולוגיה כמשפיעים
על הישגי התלמידים וגישתם ללימודים. למשל, נמצא שהתלמידים שציוניהם
היו הגבוהים ביותר הם אלו שלמדו במשותף עם עמיתיהם ללימודים, ללא קשר
.באיזו כיתה למדו
יש לזכור שבתוכניות רבות של למידה מרחוק, כל תלמיד יישב בביתו מול מסך
,המחשב שלו, דבר שיקשה מאוד על לימוד משותף. על-מנת לנטרל השפעה זו
.למשל, יש על מבצעי המחקר למנוע מהתלמידים למידה משותפת

התקיפות והאמינות של הכלים ששימשו למדידת תוצאות התלמידים
וגישתם מוטלות בספק

בכל מחקר יש צורך להציג את הכלים ששימשו למדידת התוצאות ולשכנע את
הקורא באמינותם ותקיפותם. אך ברוב במחקרים פשוט צוין שלא היה הבדל
משמעותי בהישגי התלמידים ובגישתם ללימודים. המבחנים, השאלונים וכיו"ב
לא הוצגו לקורא על-מנת שישתכנע שכלי המדידה מתאימים להשוואה בין כיתה
.קונבנציונאלית לכיתת למידה מרחוק

מחקרים רבים לא נטרלו השפעות של רגשות וגישות ראשוניים של
סטודנטים ושל אנשי הפקולטה

מאחר והסטודנטים מעורבים במשהו חדשני, פעמים רבות הם מגיעים עם עניין
נוסף, השתתפות יותר אקטיבית ועודף מוטיבציה. ביצועיהם עשויים להיות
גבוהים עקב סיבות אלה ולאו דווקא בגלל שיטת הלימוד. גם מצד המרצים
,הבוחנים שיטה חדשה ורוצים להראות שהם מוצלחים גם בשיטת הוראה זו
תהיה מוטיבציית יתר אשר לא משקפת הוראה בקורס שגרתי. במחקרים רבים
.לא ננקטו צעדי זהירות להגנה מפני תופעות אלה

נושאים שלא נבדקו

המחקרים לא מתייחסים להבדלים בין תלמידים

.המחקרים שבוצעו משווים כיתות לימוד ולא מתייחסים לתלמיד האינדיבידואלי
בתוך הקבוצות יש שונות גבוהה בהישגי תלמידים המצביעה על תכונות אופי
.שונות. ייתכן שלמידה מרחוק פוגעת בסטודנטים מסוימים ומסייעת לאחרים
,יש לבדוק את השפעות למידה מרחוק על אנשים שונים בהתחשב בגיל, מין
רקע השכלתי, מוטיבציה, ידע טכנולוגי וכו'. בדיקה זו חשובה ביותר, שכן
השימוש בטכנולוגיה לצורכי לימוד צפוי לשמש גם להתאמה אישית של תוכניות
.לימודים במידה שטרם נראתה

סגנונות למידה שונים של תלמידים והתאמתם לטכנולוגיה מסוימת

המחקרים משתמשים בטכנולוגיה מסוימת ולאו דווקא בטכנולוגיה המתאימה
ביותר לחומר הנלמד ולסגנון הלמידה של קבוצות תלמידים. למשל, מחקר
המשווה תוצאות של כיתה מסורתית לאלה של כיתה שלמדה באמצעות וידאו
אסור לו לקבוע האם טכנולוגיה יעילה להעברת הקורס. זאת משום ששימוש
בטכנולוגיה שונה היה יכול להתאים יותר. יש להעמיק ולבחון התאמת
.טכנולוגיות מסוימות לקורסים מסוימים

המחקרים לא מנסים להסביר את תופעת הפרישה הנפוצה יותר בלמידה
מרחוק

מספר מחקרים הראו שאחוז הנושרים מקורס למידה מרחוק נוטה להיות גבוה
יותר מזה בכתה מסורתית. המחקרים בנושא למידה מרחוק מתעלמים מתופעה
זו, המדאיגה בשני מובנים. קודם כל, במובן המיידי והוא ההשפעות השליליות
של נטישת לימודים, ובנוסף העובדה שהתעלמות מהתופעה מטה את תוצאות
.המחקר בכך שמשווים רק בין תוצאות התלמידים שהצליחו לסיים את הקורס

במחקרים בוחנים תוצאות בקורס אחד, במקום תוצאות תוכנית אקדמית
מלאה

זוהי נקודה חשובה ביותר. למעשה כל המחקרים מתמקדים בקורס מסוים, ואין
אף מחקר הבוחן תוצאות למידה של תואר שלם באמצעות טכנולוגיה ולמידה
מרחוק. כאן יש צורך לבדוק מהן ההשפעות על התלמידים מעבר לתוצאות
,מבחניהם. יש לבדוק השפעות על כושר ביטוי, כושר שכנוע, מעורבות חברתית
.ואפילו התפתחות ערכים ומצפון
יש הטוענים שהאדם תמיד מוצא את המקום לרכוש כישורים אלה, ואם לא
יעשה זאת בקמפוס הוא יעשה זאת במקומות חלופיים. אך זוהי נקודה שבהחלט
.צריכים לבדוק לפני שמציעים תכניות אקדמאיות שלמות בלמידה מרחוק

השפעות של עירוב מספר טכנולוגיות

אנשים העוסקים בלמידה מרחוק לומדים שרוב הטכנולוגיות הן רב-תכליתיות
ויכולות להתאים למגוון רחב של מטרות דידקטיות. למשל, שילוב וידאו
.דו-כיווני עם למידה מבוססת מחשב עשוי להוכיח עצמו ככלי למידה חזק
עירוב טכנולוגיות מעשיר את הקורס, כאשר ניתן לנצל כל טכנולוגיה עם
.יתרונה היחסי בהשגת יעד דידקטי מסוים
מעט מחקרים בוחנים יותר מטכנולוגיה אחת, ואת ההשפעות הסינרגיות של
טכנולוגיות מסוימות עם אחרות. המחקרים המעטים הקיימים אינם מספקים
בסיס איתן מספיק להכללות והסקת מסקנות, עקב מגוון מגבלות, בין היתר
.מדגמים קטנים והסברים לא מספקים

סיכום

אם כך, יש הטוענים שלמידה מרחוק היא דבר מבורך שיש להפיצו כמה שיותר
ויש הטוענים שיש לבחון זאת יותר לעומק. ייתכן שיש נושאים ואנשים
המתאימים יותר ללמידה מרחוק ויש כאלה שמתאימים פחות. יש נושאים בהם
הלמידה מרחוק כבר מאוד מפותחת וקוצרת הצלחות, כמו בשוק הכשרת
העובדים בנושאים טכנולוגיים, לשם מגיעים אנשים מבוגרים עם מוטיבציה
ואורינטציה טכנולוגית. אך יש להמשיך ולבדוק לאילו מטרות למידה מרחוק
יעילה והיכן השימוש בה עשוי לפגוע במיומנויות התלמידים. הפצת למידה
.מרחוק צריכה להיעשות ברגישות, קפדנות ועם עין בוחנת

..."המשך ל"מנקודת מבטו של המרצה
ציטוטים נבחרים
ביקורת על
המחקרים
הליקויים
העיקריים
משתנים חיצוניים
תקיפות ואמינות
כלי המדידה
רגשות וגישות
ראשוניים
נושאים שלא
נבדקו
הבדלים בין
תלמידים
התאמת סגנונות
למידה
לטכנולוגיה
מסויימת
תופעת הפרישה
הנפוצה יותר
בלמידה מרחוק
תוצאות תוכנית
אקדמית מלאה
השפעות של
עירוב מספר
טכנולוגיות
סיכום

המחקרים, רובם "
ככולם טוענים שאין
הבדל משמעותי ביעילות
של שתי השיטות הנבחנות
למידה מרחוק ולמידה)
" (מסורתית

אין הבדל משמעותי "
בהישגים האקדמיים של
סטודנטים בשתי
" תצורות אלו

לימוד באון-ליין "
לא שונה בצורה
משמעותית מכתה
מסורתית, לא בתוצאות
התלמידים ולא ברמת
" שביעות רצונם

קיימת ביקורת "
על מקבץ מחקרים זה
,ועל מחקרים אחרים
המתיימרים להשוות באופן
בלתי-מוטה את שתי
" שיטות הלימוד

נמצא שהתלמידים... "
שציוניהם היו הגבוהים
ביותר הם אלו שלמדו
במשותף עם עמיתיהם
ללימודים, ללא קשר
" באיזו כיתה למדו

ייתכן שלמידה "
מרחוק פוגעת
בסטודנטים מסוימים
" ומסייעת לאחרים

כל המחקרים... "
,מתמקדים בקורס מסוים
ואין אף מחקר הבוחן
תוצאות למידה של
תואר שלם באמצעות
טכנולוגיה ולמידה
" מרחוק

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות