ראשי > היבט דידקטי > האם לימוד מרחוק יעיל > שתי גישות ליעילות

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

שתי גישות ליעילות

מוסדות חינוכיים רבים מבצעים השקעות וניסיונות בלמידה מרחוק, בבודקם
האם להגדיל את נפח התוכניות האקדמאיות הקיימות או למצוא חלופות
.אלקטרוניות חדשות ומשתלמות יותר
עדיין אין החלטה חד משמעית המעדיפה שיטה אחת על פני השנייה, וקיימות
שתי גישות שונות. כפי שניתן לנחש - גישה אחת אוהדת את שיטת הלימוד
.המסורתית והשנייה מעדיפה למידה מרחוק

גישה ראשונה - היעדר אינטראקציה

אזרחים, תלמידים, ומחנכים רבים תוהים האם למידה מרחוק תמנע מתלמידים
את האלמנטים החיוניים של אינטראקציה עם מורים, חוקרים וסטודנטים
.אחרים, אינטראקציה העוזרת להכין את הסטודנט לחייו כעובד בעל ידע
מעבר לחומר היבש הנלמד במהלך הלימודים, המפגשים בכיתות חשובים
מבחינות רבות. תלמידים פוגשים פנים מול פנים את עמיתיהם לספסל
הלימודים, שהם בעלי תחומי עניין דומים לשלהם. בנוסף, פוגשים בקמפוס
חוקרים ומומחים שונים שניתן ללמוד מהם, ויש הטוענים שהשהייה במחיצתם
.הינה עוד מניע להצלחה אישית
,התומכים בגישה זו טוענים שאינטראקציה פנים מול פנים עם התלמידים
מורים וחוקרים הינה חשובה ביותר לעיצוב אופי, יכולות חברתיות ואחרות ומכאן
היא חשובה להצלחת התלמיד בחיים בכלל ובשוק העבודה בפרט. למידה
.מרחוק מונעת מהם אינטראקציה זו

גישה שנייה - כמו כל שיטת לימוד אחרת

יש הגורסים שלמידה מרחוק היא כמו כל שיטת למידה אחרת - היא יכולה
להיעשות טוב והיא יכולה להיעשות רע. מצד אחד, תוכנית לימודים גרועה לא
תהפוך אוטומטית לטובה עם שילוב טכנולוגיה, ומנגד תוכנית הנבנית על-ידי
אנשים מוכשרים עם המצוידים במשאבים המתאימים, תהיה טובה בין אם
.שיטת ההעברה היא מרחוק או בכיתה
אנשים אלו טוענים שהיעדר האינטראקציה אינה משפיעה, שכן הצורך החברתי
מוטמע בבני האדם, ואם האינטראקציה תיחסך מהם בלימודים, הם ידאגו
להיחשף לה במקומות אחרים. כמו כן, יש לציין שרבים מאמינים שאינטראקציה
טכנולוגית הינה עשירה בפני עצמה. במהלך, לפני ואחרי שיעור מקוון, ניתן
באמצעות התכתבות, קול ווידאו לפגוש, להכיר ולשוחח ממש כפי שעושים
.בכיתה
חשוב גם לציין שהעובדה שלמידה מרחוק מבוססת על טכנולוגיה מהווה יתרון
,בפני עצמו. בין אם עוסקים במדעי הרוח, החברה, החיים או מדעים מדויקים
כמעט ולא ניתן היום להתחמק משימוש במחשבים וטכנולוגיה בלימודים
ובעבודה. ומאחר ותקופת הלימודים אמורה להכשיר את התלמיד לשוק
העבודה, מן הראוי שירכוש יכולות טכנולוגיות. עצם השימוש בלמידה מרחוק
.יכריח את הלומדים להכיר את המחשב ולהרגיש בנוח בעת השימוש בו

שילוב שיטות - הנוסחה להצלחה

כמסקנה מגשרת, גוברת התמיכה בשילוב בין שיטות הלימוד - למידה מרחוק
ולמידה מול כיתה. גוברים הקולות הטוענים כי מי שיבחר להתמקד בלמידה
מסורתית בלבד או בלמידה מרחוק בלבד, נידון לכישלון. אלו שיתמקדו
בלמידה מסורתית יישארו מאחור ולא יוכלו לנצל את היתרונות שמביאה עמה
,התקדמות הטכנולוגיה, ולא יוכלו להתמודד מול תוכניות הלימוד הגמישות
המגוונות והחדשניות שיעשו שימוש בלמידה מרחוק. אלו שיתמקדו בלמידה
מרחוק יאבדו מספר רב של תלמידים שזקוק לשיעורים פרונטליים, כגון אנשים
המתקשים עם הלימוד העצמי הנדרש מהם בלמידה מרחוק, אנשים האוהבים
.'את האינטראקציה הנלווית לישיבה בכיתה וכו
תוכנית לימודים מוצלחת, רבים מאמינים, מציעה מגוון אפשרויות המבוססות
על שיעורים פרונטליים, הנתמכים בחומר מקוון עשיר ומגוון, העושה שימוש
.ראוי בטכנולוגיות חדשות ושונות
האפשרויות להעשרת הקורס באמצעות למידה מרחוק הן אין-סופיות. אפשר
להקליט שיעורים כך שמי שמעדיף להגיע לשיעור יגיע לשיעור ומי שמעדיף
,ללמוד מהבית ילמד מהבית, אפשר להקים קבוצות דיון, לכתוב בחני-עזר
לענות על שאלות בשיטת תגובות שרשרת, לקיים פגישות מקוונות שבועיות
לענות על שאלות, לקוון סרטונים, קבצי קול וגרפיקה המסייעים להבנת
.החומר, ועוד ועוד
- אך כאמור, כל זאת בנוסף לשיטה המוכרת כיום, שיעילותה ידועה ומוכחת
.ההרצאה הפרונטלית

..."?המשך ל"האם לימוד מרחוק יעיל
- גישה ראשונה
היעדר
אינטראקציה
- גישה שנייה
כמו כל שיטת
לימוד אחרת
- שילוב שיטות
הנוסחה להצלחה

רבים מאמינים... "
שאינטראקציה טכנולוגית
הינה עשירה בפני
" עצמה

תוכנית לימודים "
מוצלחת ... מציעה מגוון
אפשרויות המבוססות על
,שיעורים פרונטליים
הנתמכים בחומר מקוון
עשיר ומגוון, העושה
שימוש ראוי בטכנולוגיות
" חדשות ושונות

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות