ssi apache מפת האתר דף ראשי

«
«
«
«
«
«
«
«
«
«


ראשי  » XHTML  » הקדמה

הקדמה

1.1 עובדות בסיסיות על XHTML

* XHTML - eXtensible HyperText Markup Language
* XHTML אמורה להחליף את HTML.
* XHTML זהה כמעט לחלוטין ל-HTML 4.01
* XHTML היא גרסה קפדנית ונקיה של HTML.
* XHTML היא הגדרת HTML כאפליקצית XML.

 

1.2 הידע הדרוש להמשך

עליך להיות בקיא ב- WWW , HTML ויסודות בניית אתרים.
אם ברצונך לרענן את זיכרונך בנושאים הבאים, תוכל למצוא מדריכים לנושאים אלה באתר הבית של W3C SCHOOL

 

1.3 התפתחות שפות תיוג ( mark-up ) באינטרנט : SGML\HTML

Standard Generalized Markup Language - SGML היא שפת-על לתיאור שפות תיוג, במיוחד אלה המשתמשות בהחלפה אלקטרונית של מסמכים, ניהול מסמכים והוצאה לאור של מסמכים. היא עתירת תכונות וגמישה - אך הגמישות מלווה ברמת מורכבות גבוהה אשר מאיטה את אימוצה של שפה זו באינטרנט.

HTML היא אפליקציה של Standard Generalized Markup Language - SGML המתאימה לתקן הבינ"ל 8879ISO והיא נחשבת השפה התקנית של האינטרנט.
HTML היא דוגמא של שפה המוגדרת ב- SGML.

במקור, HTML נתפשת כשפה להחלפת מסמכים מדעיים או טכניים, המתאימה לשימוש על ידי מי שאינם מומחים לדבר. HTML פתרה את בעיית המורכבות של SGML ע"י פירוט קבוצה קטנה של תוויות ( tags ) מבניות וסמנטיות המתאימות לכתיבת מסמכים פשוטים יחסית. בנוסף לפישוט מבנה המסמך, HTML תמכה בהיפר-טקסט ( טקסט המועשר בקישורים ) . מאוחר יותר, נוספו לה יכולות מולטי-מדיה.

בטווח זמן קצר להדהים, HTML הפכה להיות פופולארית מאד, והשימושים שלה התרחבו הרבה מעבר לשימוש המקורי. HTML עברה מספר שלבי התפתחות, הן שלבים סטנדרטיים והן שלבים מיוחדים, על מנת להתאימה לקהילה בינלאומית מגוונת, המבקשת להציע מידע זמין באינטרנט. התפתחות זו הובילה לבעיות בהפעלה הדדית של מסמכים ( interoperability ) בין משתמשים שונים ותאימות בין מסמכים על פלטפורמות שונות.
עם הריבוי המואץ של ההטרוגניות בתוכנות ובפלטפורמות, מצב זה הורע.

HTML הסטנדרטי היום, מפרט 4.0 HTML, הוכרז כהמלצה של W3C ב- 18 בדצמבר, 1997. מאז הוא תוקן למפרט 4.01, בשינויים קטנים.

 

1.4 התפתחות שפות תיוג ( mark-up ) באינטרנט : XML\XHTML

XML הוא קיצור ל-eXtensible Markup Language.
XML פותחה במטרה לרכוש מחדש את העוצמה והגמישות של SGML, אך ללא רוב מורכבותה ( של SGML ). על אף ש- XML היא צורה מוגבלת של SGML, היא עדיין שומרת על רוב העוצמה וכן על כל התכונות הנפוצות ביותר של SGML.
יחד עם זאת, XML מבטלת את רוב התכונות המורכבות של SGML אשר מקשות על כתיבה ועיצוב של תוכנות, ומייקרות אותה.

מפרט 1.0 XML הוכרז כהמלצה של W3C ב- 10 פברואר 1998.

ככל שהתרחב השימוש ב- XML, הבינו שקיים בסיס גדול מאוד של מסמכי אינטרנט אשר לגביהם, ההמרה ל- XML מהווה בעיה חמורה. בשנים האחרונות, התפתח השימוש ביצירת גישה לאינטרנט באמצעות מגוון מכשירים בעלי דרגות שונות של יכולת מיחשובית.
השאלות בפתוח XHTML היו: כיצד לתכנן את שפת הדור הבא למסמכי אינטרנט מבלי לגרום להתיישנות התוכן הקיים באינטרנט, וכיצד ליצור שפת תיוג שתומכת באי-תלות בסוג המכשור. התוצאה היא XHTML.

XHTML היא משפחה של סוגי מסמך ומודולי מסמך ,קיימים ועתידיים, אשר משחזרים, מחלקים לתת-קבוצות ומרחיבים את 4.01 HTML. סוגי המסמכים במשפחת XHTML מבוססים על XML ובסופו של דבר מיועדים לעבוד בתיאום עם כלי משתמש המבוססים על XML.
1.0 XHTML הוא סוג המסמך הראשון במשפחת XHTML והוא ניסוח מחודש של שלושת סוגי המסמכים של 4.01 HTML, כאפליקציות של 1.0 XML.
1.0 XML הוכרז כהמלצת W3C ב- 26 ינואר 2000.

 

1.5 מהי XHTML ?

לאחר תקופת קיפאון הולך ומתגבש בשקט שינוי משמעותי אשר יגדיר מחדש את האופן בו תיתפש שפת HTML.
התפתחות זו היתה בכיוון eXtensible Markup Language - XML אשר הופיעה בשנה האחרונה כשפת תיוג בעלת יכולות לאינטרנט.

כיוון שרוב המידע באינטרנט קיים בצורה HTML, קיים צורך רב במציאת שיטה להעברה מ- HTML ל- XML, שתהיה "שקופה" ככל האפשר. XHTML מיועדת למטרה זו.

XHTML היא משפחה של סוגי מסמך ומודולי מסמך, קיימים ועתידיים, אשר משחזרים, מרחיבים ומחלקים לתת קבוצות את 4 HTML . סוגי המסמכים במשפחה זו מבוססים על XML ובסופו של דבר מיועדים לעבוד בתאום עם כלי משתמשים המבוססים על XML.
XHTML מיועדת לשמש כשפה שתתאים עבור XML וכן, אם מיישמים מספר הנחיות פשוטות, גם תותאם לעבודה עם כלי משתמש המתאימים ל- 4.0 HTML.

מפתחים אשר יעבירו את התוכן שלהם ל- 1.0 XHTML ייהנו מהיתרונות הבאים:
1. מסמכי XHTML מתאימים ל- XML ולכן אפשר להציג ולערוך אותם בעזרת כלי XML סטנדרטיים.
2. ניתן לכתוב מסמכי XHTML כך שהם יפעלו בצורה דומה ואף משופרת מהצורה שפעלו קודם בסביבות המשתמשים של HTML4 וכן בסביבות המשתמשים החדשות המתאימות ל- 1.0 XHTML.
3. מסמכי XHTML יכולים לנצל אפליקציות, כגון כתב ( script ) או יישומים מצומצמים ( applet), המסתמכים על DOM של HTML או XHTML
( Document Oject Model - DOM - מודל המסמך כאובייקט).
4. ככל שתתפתח משפחת XHTML, תגדל ההסתברות שמסמכים המתאימים ל- 1.0 XHTML יפעלו בתוך ובין סביבות XHTML השונות.

משפחת XHTML היא שלב ההתפתחות הבא של האינטרנט.
ע"י המעבר ל- XHTML, מפתחים יכולים להיכנס לעולם ה- XML בעל היתרונות, תוך הבטחת התאימות של התוכן שהם כותבים.

להלן נניח שהקורא מכיר את 4.0 HTML ויש לו ידע בסיסי ב- XML.

מאמר זה מבוסס על ההמלצה המוצעת מיום 24 אוגוסט 1999, לפי W3C:
"הפרסום בצורת המלצה מוצעת אינו רומז על אישור מאת חברי W3C. ניתן לעדכנה, להחליפה או היא עלולה להתישן בעקבות הנפקת מסמכים אחרים בכל עת. יש לצטט אותה כ"תהליך עבודה" בלבד".

אף שיש להתייחס למאמר זה כמאמר בתהליכי עבודה, קיימות מספר סיבות לכתיבת מאמר זה ואלה מבוססות על שאלות מסוימות שהכותב צריך להציב לעצמו.
קיימות שאלות רבות ביחס לפיתוח XHTML:
* מהן המגבלות הטבעיות בתכנון HTML ? האם קיימת גישה כללית לנושא זה ופתרון בלתי תלוי אשר עוקף מגבלות אלה?
* מהי המטרה בהרחבת HTML? מדוע ומה עלינו לדעת על הרחבה זו, בפרט האופן בו אנו מבצעים תיוג על המסמכים שלנו כיום?
( markup language - שפת תיוג - מייצגת סט פקודות הגורם לטקסט "להגיב" במספר דרכים, כגון: מירכוז הטקסט, הדגשתו, מתיחת קו תחתי ושאר דברים הקשורים למבנה הטקסט ).

מאמר זה יתפתח במקביל לשינוי במעמד של מפרט 1.0 XHTML.

 

1.6 התאמת העמוד ל-XHTML

XHTML היא גרסה של HTML 4.01 כ-XML, וניתן להשתמש בה מיידית בדפדפנים קיימים ע"י מספר צעדים פשוטים.
לחיצה על הסימן הזה נותנת תוקף לחלק ה-XHTML של העמוד.
לחיצה על הסימן הזה נותנת תוקף לחלק ה- CSS של העמוד.

החלקים הבאים של אתר זה יסבירו לך, המשתמש, את יתרונות שפת XHTML, את תחביר השפה וכן כיצד ממירים עמוד HTML ל-XHTML.


 

1.7 יתרונות שפתXHTML :

משפחת ה- XHTML מציעה שני יתרונות עיקריים לכותב:

1. אפשרויות הרחבה ( extensibility ): קיים צורך קבוע להגדיל ולהרחיב את הפונקציונליות של HTML באמצעות שילובה יחד עם שפות תיוג אחרות.
במסגרת HTML, הוספת קבוצת אלמנטים חדשה מחייבת שינוי של הגדרת סוג המסמך (DTD) כולו. לעומת זאת XHTML ניתנת להרחבה, כי היא אפליקציה של XML, וכך ניתן להרחיב את השפה בקלות יחסית, ע"י הוספת אלמנטים חדשים מבלי לשנות את ה- DTD כולו, עליו מבוסס המסמך.
XHTML היא מודולרית ולכן אפשר להשתמש בה יחד עם אפליקציות XML אחרות, כגון
MathML - Mathematical Markup Language
SVG - Graphics Scalar Vector
RDF - Resource Description Framework
ועוד.

התכנון המודולרי משקף את ההכרה באי יכולתה של גישת "גרסה אחת מתאימה לכל" להתאים לרשת, כיוון שהדפדפנים בה נבדלים מאד ביכולותיהם אחד מהשני.
למשל, דפדפן ב- PDA אינו מסוגל להציע אותה חוויה כמו מחשב מולטימדיה משוכלל, בגלל ההבדלים במסכים ובזיכרון.

2. יכולת פעולה הדדית / שימוש וגישה בין משתמשים שונים - כיום רוב הגישה לאינטרנט מתנהלת דרך דפדפנים על מחשבים בעלי שולחן עבודה, אם כי כל העת מוצגות דרכי גישה חלופיות. אנו מצפים שבשנים הקרובות, יעשה שימוש הולך ונרחב בהתקנים ללא שולחן עבודה, כגון PDA, טלוויזיה דיגיטלית ופלטפורמות חלופיות אחרות לגישה למסמכים ברשת.
מעריכים כי בשנת 2002, 75% מהצפייה במסמכי אינטרנט תתבצע על הפלטפורמות החלופיות הללו.

ברוב המקרים, התקנים אלה נעדרים יכולות עיבוד הקיימות במחשבים בעלי שולחן עבודה ולכן לדפדפנים עליהם יהיה קשה להרשות תיוג פגום, כדי להציג מסמך.
אנשים המתחברים לאינטרנט באמצעות טלפון סלולרי או מכשירים ניידים אחרים, רוצים אינטרנט המותאם לצורכיהם. יתרה מזו, אנשים בעלי מוגבלויות זקוקים לשיטות להפוך תכנים לפורמטים נגישים עבורם.

משפחת XHTML תוכננה כדי לטפל בבעיות של נגישות ושימושיות בין משתמשים מרובים. 1.0 XHTML מספקת בסיס לגישה לאינטרנט אשר אינה תלויה במכשירים. ניתן להמיר מסמכי XML באמצעות XSLT) XSL Transformation) , וניתן להציגם באמצעות דפי סגנון בלתי תלויים כגון דפי סגנון CSS.
1.1 XHTML , הנמצא בשלבי פיתוח, מצויד בדפי סגנון ספציפיים למכשירים שונים וכן בפרוטוקול CC/PP - פרוטוקול המאפשר למשתמש לתאר, הן את העדפות השימוש והן את יכולות המכשיר - פרוטוקול אשר יביא לצרוף מכשירים ניידים ואחרים אל האינטרנט, כמשתתפים מלאים.
כלומר, משפחת XHTML מתוכננת במחשבה ליצור יכולת פעולה הדדית של כלי המשתמש.

 

1.8 מדוע להשתמש ב- XHTML - סיכום

1. פיתוח תוכנה:
HTML אשר מבוסס על SGML, אינו מחייב כי המסמך יהיה מעוצב היטב. למשל ניתן לסיים תג <dt> ע"י <dt/>, או <dt> נוסף או <dd> או <dl/> או כל משהו אחר.
כיום, הגענו למצב בו הרבה עמודים ברשת מכילים HTML "רע".
זה מקשה על פיתוח תוכנת עיבוד כי יש ל"נבא" את כל האפשרויות ולהגדיר תגובה לכל אפשרות.
לדוגמא, הקוד הבא יעבוד טוב אם נצפה בו בדפדפן, אע"פ שהוא לא עובד ע"פ חוקי HTML:

<html>
<head>
<title>This is bad HTML</title>
<body>
<h1>Bad HTML
</body>

XML נוצרה ע"מ לתאר נתונים ו-XHTML נוצרה ע"מ להציג אותם.
XML היא שפת תיוג בה הכל צריך להיות מתויג נכון, וע"י שימוש ב-XML נקבל מסמכים מוגדרים ומעוצבים היטב.
כיון ש- 1.0 XHTML מבוססת על XML, כל מסמך ב- 1.0 XHTML חייב להיות מעוצב היטב, וכך נמנעים תרחישים "בלתי צפויים מראש".
כיום מכיל השוק טכנולוגיות שונות של דפדפנים : חלק מהדפדפנים פועלים על מחשבים אישיים וחלקם פועלים על מחשבי כף-יד וטלפונים סלולריים, להם אין את המשאבים הנדרשים או את הכוח לפענח שפת תיוג לא "נקיה" (תקינה).

ע"כ - ע"י שילוב של HTML ו-XML , וכל יתרונותיהם, נקבל שפת תיוג שניתנת לשימוש בהווה ובעתיד- שפת XHTML.

עמודי XHTML יכולים להיקרא ע"י כל התקני XML, ובעוד אנו מחכים שכל העולם ישודרג לדפדפנים התומכים ב-XML,
XHTML מביאה לנו את ההזדמנות לכתוב מסמכים מעוצבים היטב, בהווה, שיעבדו, בעתיד, על כל הדפדפנים ויהיו בעלי התאמה רטרואקטיבית.

2. הכרת העוצמה :
1.0 XHTML משלבת את המאפיינים המוכרים של HTML עם העוצמה של XML.
1.0 XHTML מאשרת לכותבים ליצור מסמכי אינטרנט שעובדים יחד עם דפדפני HTML הקיימים כיום ושאותם ניתן לעבד ע"י תוכנה המתאימה ל-XML-enabled) - XML) .
כותבים ב- XHTML יכולים להשתמש באלמנטים מוכרים מתוך 4 HTML אך יחד עם התחביר של XML - דבר שמקדם את התאימות של התיוג.

3. תמיכה:
יש טווח רחב של תמיכה ל- XHTML והרבה יישומים כבר זמינים.