|
||
אתם נמצאים כאן>>מדריכים טכניים>>מכשור>>אפקטים
וכלים לעריכת קול |
||
אפקטים וכלים לעריכת קול עריכת קול ואפקטים יכולים להיות אפליקציה או מכשיר המיועד לכך.
אם מדובר במכשיר, אזי זהו מכשיר העומד בפני עצמו וניתן לחברו למיקסר
או כל חלק אשר מוציא קול, והפלט של מכשיר האפקטים ינותב למכשיר הקלטה
או ימשיך למכשיר עריכה נוסף. אם מדובר באפליקציה, אזי בדרך כלל זוהי
תכונה של אפליקציות לעריכה. ראו על אפליקציות לעריכת קול כאן.
ניתן לבצע אפקטים קוליים על ערוץ בודד, סטריאופוני או מונופוני, או על
מספר ערוצים בו זמנית. זה תלוי כמובן ביכולת המכשיר לביצוע האפקט, כאשר
מכשיר חזק יוכל לעבוד באופן יחידני על מספר ערוצי שמע (כאשר לכל אחד
מהערוצים הללו הגדרת אפקטים שונה) בו זמנית (כלומר עיבוד של כל המידע
יחדיו). האפקטים משמשים לעיצוב של גל הקול המקורי. כדי להפעיל אפקט יש צורך בקובץ שמע עליו יש לפעול. בדרך כלל
פועלים על קבצי WAV
או AIFF. הקבצים צריכים להיות זמינים ב-RAM
כלומר מוכנסים לזיכרון הפנימי של המחשב, כיוון שהשינוי והשפעת האפקט
נעשית בזמן אמת, תוך כדי השמעתו. ישנם מספר אפקטים שכלולים במכונות אפקטים
סטנדרטיות (ישנם כמובן עוד הרבה אפקטים אפשריים אך אלו הם הבסיסיים).
בדרך כלל ניתן לראות ייצוג גראפי של האפקט ושינוי בפרמטרים שלו יגרום
לשינוי בייצוג הגראפי שלו. להלן התכונות הבסיסיות:
·
Chorus:
אפקט זה מושג ע"י הנחת אותו גל קול המקורי פעם נוספת או מספר פעמים
נוספות על גל הקול המקורי, אך בהפרש של שבריר שנייה קדימה. זה נותן תחושה
של הד בתוך חדר סגור, או של מספר כלים המנגנים בו זמנית את אותו הצליל.
לאפקט פרמטרים של תדירות (rate
- כמה פעמים יונח הגל המקורי על עצמו), וכן ההתחלפות לסירוגין של הגלים
(alternation).
·
Cross Fading: השתלבות של שני ערוצים יחדיו, כאשר האחד עוצמת
השמע שלו מוגברת, בעוד השני מוחלש.
·
De-esser:
תכונה זו שולטת על הגיית הצליל "S".
ניתן לשנות את אופן הגיית הצליל הבודד בתוך שירה או דיבר כדי למנוע שריקה.
·
Delay:
תכונה זו יוצרת הד ע"י הוספת יצירת הצליל המקורי שוב, אך שלא כמו
ב-chorus,
האפקט הוא של הד ההולך ונחלש.
·
Distortion:
נקרא גם over drive,
מוסיף תדרים נוספים לצליל ע"י העתקת הצליל שוב ושוב. האפקט הנוצר
הוא של צליל "שרוף" ומקובל בלהקות רוק כבד.
·
Echo:
הד מושג ע"י ערבול (מיקס) של אות צליל מושהה ליציאת הצליל. כלומר
הצליל חוזר על עצמו מספר פעמים (ניתן כמובן לשליטה) כאשר בכל חזרה הצליל
מוחלש, עד שהוא נעלם לחלוטין או לחילופין מוגבר עד שהוא מגיע למצב של
Distortion.
האפקט הזה שונה מ-delay
או מ- reverb
בכך שהוא מציג מגוון רחב יותר של העתקות הקול.
·
Envelope:
המעטפת היא סך הזמן בה אות הקול עובר דרך עוצמות שונות של Attack,
Sustain
או Decay.
·
Flaming:
אפקט זה מושג ע"י שילוב של מספר אותות קול השונים זה מזה בצורה
עדינה מאוד (מילישניות) בהשהיית הזמן שלהן, כאשר גל הקול המקורי נותן
את הרזוננס (יצירת התהודה). ניתן לשלוט על מהירות האפקט (כלומר התדר
שלו- rate),
וכן ההתחלפות לסירוגין של הגלים (alternation).
·
Gain:
עוצמת הקול היוצא. נמדד בדציבלים.
·
Harmonization: אפקט
זה שולט על שינוי האוקטאבה של הצליל ונותן צליל עשיר יותר בעל מספר אוקטאבות
בו זמנית.
·
Panning (Panorama): יצירת איזון בין צליל המנותב לרמקול הימני לבין
צליל המנותב לרמקול שמאלי.
·
Phase:
שילוב של אותו גל הקול עם עצמו, כאשר הגל קול המועתק מושמע אחורנית.
·
Pitch Shifting: שינוי גובה הצליל, העתקתו לאוקטאבה גבוהה או נמוכה
יותר (דו גבוה או דו נמוך, מי גבוה או מי נמוך). זה נעשה ללא שינוי באורך
השמעת הצליל (כמו שיקרא אם נשמיע קלטת או תקליט במהירות גבוהה יותר-
הצליל יעלה אך גם זמן ההשמעה של הצליל יתקצר)
·
Reverb: שילוב
של מספר השהיות הד של גל הקול המקורי, ליצירת סביבת קול (ambience)
ועומק קול שישלטו עד כמה הצליל
יתפשט
או ישתקף על עצמו (diffused/reflected).
ניתן גם לשלוט על עוצמת הצליל דרך אפקט זה.
·
Reverse:
הפיכת גל הקול והשמעתו אחורנית.
·
Ring Modulation: צורה של שינוי גודל המודול (amplitude).
זה נעשה ע"י שליחה אות או צליל דרך אות או צליל אחר, כאשר סכום
התדירויות יחדיו וההפרש בין התדירויות נקרא התדירויות הצדדיות (sideband
frequencies).
מתקבלים שני צלילים כצליל אחד.
·
Time stretching: שינוי התמשכות הצליל להתאמה למסגרת זמן כלשהי.
זה נעשה ללא שינוי בוויברציה של הצליל או בטון (גובה באוקטאבה שלו) או
בכל מאפיין של הצליל.
·
Tremolo:
שינוי מהירות של עוצמת הצליל – כמה מהר הוא נמוג או מתגבר. ניתן גם לשלוט
על התדירות של הצליל.
·
Vibrato:
שינוי מהירות גובה תו. עד כמה מהר מגיעים לתו.
·
Attack:
כמה מהר נשמע הצליל. דומה ל- Vibrato. |
||
© 2002. כל הזכויות שייכות למערכת המידע האקדמית איתן.
|