Accent: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט על הדגש שניתן
על הצליל. שילוב של עוצמה עם רמת התקפה של הצליל.
Amiga: מראשוני המחשבים האישיים, היה נפוץ בשנות השמונים
ואחר כך יצא מכלל שימוש.
Attack: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט על המהירות
בה מגיעה שיא עוצמת הצליל.
Balance/ בלנס: האיזון בין הרמקולים. במערכת סטריאו ניתן לשלוט היכן
תהיה יותר עוצמה- רמקול ימין או שמאל. במערכות משוכללות יותר עם יותר
משני רמקולים, ניתן לשלוט על כל רמקול בנפרד.
BPM = bits per minuet: מספר פעימות לדקה. כל ז'אנר
של מוזיקה מאופיין במספר פעימות לדקה משלו. מוזיקת טרנס מאופיינת ב-140
BPMבעוד דרם אנד בייס הוא בן 170 BMP.
כדי למדוד מהו ה-BPMשל כל שיר, יש לספר את כל הופעת מכה של תוף הבס במקצב,
במשך דקה אחת. תוכנה שמבצעת בדיקת BPMעושה תהליך דומה: היא מחפשת פיקים
בשיר, כלומר עוצמה גבוהה של צליל, דבר האופייני למכת תוף בס במקצב. היא
סופרת כמה פיקים כאלה היא מוצאת במשך זמן מסוים, ולאחר מכאן בעזרת מכפלה,
היא מחשבת כמה פעימות יהיו לדקה.
Codec: זהו בעצם שם קוד לכל מה שקשור להצפנה ופענוח.
קיצור של compression
decommpression. המושג מתייחס לחומרה ולתוכנה שמנהלות את ההמרה
של האותות האנלוגיים לדיגיטליים (וגם את התהליך ההפכי). הן גם מנהלות
את קצב הדחיסה של המידע לדיגיטלי או בין הפורמטים הדיגיטליים עצמם (אם
האפליקציה מאפשרת). הקידוד מבוסס על אלגוריתמים, או משוואות מתמטיות,
שבכוחן להפעיל את ההמרה למידע הדיגיטלי. חלק מהאפליקציות הממירות מאודיו
אנלוגי לדיגיטלי עושות זאת ללא פורמט דחיסה שיוצר כתוצאה ישירה קובץ
מידע גדול. בדרך כלל כאשר מבצעים דחיסת אותות זו המרה של אותות שכבר
כתובות/מוצפנות בצורה דיגיטלית.
Decay: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט עד כמה מהר
הצליל נמוג ונחלש.
Delay: תכונה זו יוצרת הד ע"י הוספת יצירת הצליל
המקורי שוב, אך שלא כמו ב-chorus,
האפקט הוא של הד ההולך ונחלש.
Digital Signal Processing/ עיבוד אותות דיגיטלי: מידע דיגיטלי מיוצג ע"י
דופק או מקצב חשמלי שניתן לתרגום לצורת מספרים בינארית (יש זרם-אין זרם).
באמצעות ייצוג בינארי המחשב מסוגל לייצג מספרים בשיטה העשרונית. הרעיון
של עיבוד אותות דיגיטלי הוא לקחת אותות חשמליים ולתרגמם למספרים כדי
לקבל מידע סיפרתי שניתן לעבדו על גבי המחשב. השימוש בעיבוד אותות דיגיטלי
נעשה בזמן קביעת או המרת איכות דגימת קול, בשימוש בעיבוד אפקטים, בערבול
(מיקס) של קול ובסינון קול או רעשים מתוך הקלטה.
Echo: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. גורם לתחושה של הד
שנמוג לתוך החדר.
End-User: משתמש קצה (האדם המשתמש בתכנה אשר הותאמה במיוחד
למענו ולפי צרכיו).
Fade in/Fade out:
בדרך כלל שיר שמנוגן, לא מתחיל מיד בגובה צליל מלא וגבוה. הוא מתחיל
מגובה צליל נמוך, ואחרי מספר שניות מגיע לגובהו המקסימאלי. לקראת סוף
השיר, השיר הולך ונעלם – גובה הצליל יורד עד לאפס, עד שלא שומעים אותו.
ניתן לגרום לתופעות אלה באופן רצוני, הגברת הצליל נקראת fade
in, הנמכת הצליל נקראת fade
out.
אין זה מחייב להוריד או להתחיל שיר מגובה אפס או גובה מקסימאלי.
Footer - כאשר מדברים בהקשר של מידע טכנולוגי הכוונה למידע
שנמצא לפני מידע אחר, ומתאר אותו בצורה אחרת (כמו לדוגמא את אורכו או
מאפיינים אחרים שלו).
FM: אפנון תדר, שידור של קול או תמונה כך שתדירות
הגל משתנה ואילו עצמת גלי האותות נשארת אחידה, מודולציה על פי תדר.
Header: כאשר מדברים בהקשר של מידע טכנולוגי הכוונה למידע
שנמצא לפני מידע אחר, ומתאר אותו בצורה אחרת (כמו לדוגמא את אורכו או
מאפיינים אחרים שלו).
ISP (Internet service provider):
ספקי שירות אינטרנט, חברה המספקת חיבור לאינטרנט באמצאות ציוד וקווי
תקשורת שברשותה (תמורת תשלום חודשי או על פי שעות).
Kilohertz
:KHz
kilobytes
per second
:Kbps
-תדירות.
Level: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט על גובה ועוצמת
הצליל.
LAN (local area network):
רשת תקשורת בין מחשבים הנמצאים באותו בניין ומחוברים פיזית ע"י
כבלים או באמצעות התקנים אלחוטיים האחד לשני. מהירויות העברת הנתונים
ברשת כזו הן גבוהות מאוד בהשוואה לרשת האינטרנט. חיבור מספר רשתות LAN
יוצר את רשת האינטרנט.
Megabyte
per second :Mb/s.
תדירות.
Midi/התקן midi: התקן שמתחבר ושולט על המחשב.
מין מקלדת או אורגנית קטנה. ראו הסבר נוסף בעמוד על התקנים מוזיקליים.
Module: רכיב, יחידה, חלק מתכנית מחשב הניתן להרצה בנפרד.
Phaser: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שילוב של אותו גל
הקול עם עצמו, כאשר הגל קול המועתק מושמע אחורנית.
Pitch/פיק: גובה הצליל.
Pattern: בעברית – תבנית. תבנית נוצרת על ידי שילוב מספר
קטעי שיר (לופים) ברצף. תבנית כזו מאוד דומה לרעיון של שיר כתוב: יש
תבניות שמייצגות בית, יש תבניות שמייצגות פזמון וכן יש תבניות שמייצגות
קטע גישור בין בית לפזמון.
:Plug in
התקן תקע, כרטיס תוכנה נוסף המתחבר למחשב ומתקשר בקלות לאינטרנט ולקובצי
HTML.
Reverb: שילוב של מספר השהיות הד של גל הקול המקורי, ליצירת
סביבת קול (ambience)
ועומק קול שישלטו עד כמה הצליליתפשט
או ישתקף על עצמו (diffused/reflected).
ניתן גם לשלוט על עוצמת הצליל דרך אפקט זה.
Scratching: באנגלית – לשרוט. הכוונה לסיבוב ידני של
התקליט על גבי הפטפון. הצליל שישמע הוא צליל של תקליט שנשרט. האפקט יהיה
חזק במיוחד אם התקליט מסובב קדימה ואחורה.
:SDMI(Secure Digital Music Initiative)
זהו פורום שהתכנס ביחד ומכיל יותר מ -200 חברות וארגונים המייצגים את
כל מה שקשור לטכנולוגית המידע, לצרכני האלקטרוניקה, טכנולוגית האבטחה,
תעשיית המוסיקה העולמית וכן את ספקי האינטרנט. מטרת SMDI
הוא לפתח מפרט הוראות טכנולוגי שימגן את ההשמעה, האחסון וההפצה של מוסיקה
דיגיטלית.
Sustain: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט כמה זמן ימשך
הצליל.
Tone: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט האיזה אוקטאבה
יהיה הצליל. לדוגמא:
הצליל רה (D)
יכול להיות רה גבוה, או רה נמוך.
:TTL–Time To Live זמן לחיות, הזמן של קיום
השאילתא ברשת.
ארגון סדרתי: סידור נתונים על פי מפתח מסוים בו הגישה
לכל נתון דורשת סריקה מתחילת הקובץ.
יכולת אוטומציה: הכוונה כאן – עד
כמה דומה האפליקציה לתוכנה רגילה להשמעת מוזיקה (דוגמת winamp).
עד כמה יכולה התוכנה לפעול לבד, באופן אוטומטי, ללא בקרה של המפעיל/משתמש.
כתובת ה-IP:
כתובת אינטרנט, כתובת מספרית המציינת מחשב מסוים ברשת. ניתן לדעת את
כתובת ה-IP
האישית שלכם כאן.
למקסס/מיקס: לשלב מספר שירים או מספר קטעי שירים (לופים)
יחדיו. זה הפעולה המרכזית של ה-DJהמקצועי, יחד עם שליטה על גובה הצליל, מהירות המנגינות
וכדומה.
מארח/שרת מארח: מחשב המשרת מחשבים אחרים.
מיקסר: מכשיר שיכול לשלב מספר ערוצי
שמע לאחד. נאמר, בערוץ ראשון יהיה שיר א', בשני שיר ב'. תפקיד ה-DJע"י פעולת המיקסוס – שליטה
במיקסר – לשלב את שני השירים יחדיו. זאת ע"י שינויי עוצמות קול
של כל שיר מושמע, ע"י שינויי מהירויות, וכדומה.
ממיר אותות דיגיטלי/אנלוגי: מכשיר או חלק ממכשיר אשר
יוצא לבצע הברה בין אותות חשמל (אותות דיגיטליים) לבין פולסים – דופק
של גלי קול, ולהיפך. מכשיר היוצר גלי קול ידוע גם בשם כמגבר, מכשיר המתרגם
גלי קול לאותות חשמליים ידוע גם בשמו מיקרופון.
סיכוונסר: סיכוונסר הוא אחד משניים:
או אפליקציה שמותקנת על גבי מחשב, או ישום הקיים בחומרה כלשהי (מכשיר
midiלדוגמא). סיכוונסר יעד ויארגן את
הוראות ה-midiלכלים מוזיקליים שונים ותווים, וינגן מחדש את
מה שנוגן ע"י הוראות ה-midi.
חיבור של patterns-
האחד לשני יוצרים שיר שלם. מכאן שמם של תוכנות הסיכוונסרים (באנגלית-
רצף), הם מחברים patternsהאחד לשני ליצירת רצף אחד
שלם, ולא קטוע. ניתן לעבד מחדש כל קטע שהוא.
סינתיסייזר: מכשיר שמכיל את כל האפקטים שציינו לעיל ועוד.
ראה הסבר נוסף בעמוד על התקנים מוזיקליים.
ספקטרום: מעטפת הצליל. שילוב
של כל מאפייני הצליל: גובה, מהירות התקפה, טון ועוד יוצרים את הספקטרום.
ניתן לייצג את הספקטרום בייצוג גראפי.
עיבוד אותות דיגיטלי – Digital Signal Processing: מידע דיגיטלי מיוצג ע"י
דופק או מקצב חשמלי שניתן לתרגום לצורת מספרים בינארית (יש זרם-אין זרם).
באמצעות ייצוג בינארי המחשב מסוגל לייצג מספרים בשיטה העשרונית. הרעיון
של עיבוד אותות דיגיטלי הוא לקחת אותות חשמליים ולתרגמם למספרים כדי
לקבל מידע סיפרתי שניתן לעבדו על גבי המחשב. השימוש בעיבוד אותות דיגיטלי
נעשה בזמן קביעת או המרת איכות דגימת קול, בשימוש בעיבוד אפקטים, בערבול
(מיקס) של קול ובסינון קול או רעשים מתוך הקלטה.
עכבה: מונח פיזיקאלי. עכבה נמדדת באומים Ω.
מכשיר נותן או מקבל אותות חשמליים. העכבה של המכשיר מראה את רמת ההתנגדות
של מכשיר לאות החשמלי אות שנשלח אליו, או שיוצא ממנו. העכבה מושפעת גם
מאורך הכבל שעליו רוכב האות החשמלי.
קטע של שיר/חלק של שיר/טראק/לופ: כל המושגים הללו בעצם
אחד הם. הכוונה היא לקטע קצר, בדרך כלל בן שנייה אחת עד חמש שניות לכל
היותר, בו מוקלט קטע קצר של כלי מוזיקלי מסוים. כלי זה בדרך כלל מבודד
מהיתר, לדוגמא, זה יכול להיות רק קטע קצר של שלוש שניות של מקצב תופים.
אם נחבר את הקטע הזה עם עצמו הרבה פעמים, נקבל את התיפוף של כל השיר
עצמו. זה יכול להיות קטע קצר של מלודיה עיקרית של השיר, מושר, או מנוגן
ע"י כלי מרכזי של השיר. מעבר לכך, קטע כזה יכול להיות גם קטע מעבר,
שחל רק ב"פזמון" של השיר. (מכונה גם גשר, כי הוא מגשר בין
בתים). קטעים כאלו מרכיבים יחד תבנית – pattern.