אתם נמצאים כאן>>אפליקציות>>אפליקציות לעריכת מוזיקה

מבוא לאפליקציות לעריכת מוזיקה

במדור זה נסקור מספר תוכנות ליצירה ולעריכה של מוזיקה באמצעות המחשב האישי. התוכנות שנסקור כאן אינן כל המלאי הקיים בשוק, ואכן הן לא כולן מקצועיות לחלוטין. הקו המנחה לבחירתן היה – תוכנות שניתן לעבוד איתן גם ללא אמצעים טכניים מיוחדים (כגון סינתיסייזר) אלא המינימום ההכרחי: מחשב, כרטיס קול, זוג רמקולים ומעט תושייה וחוש מוזיקלי.

כל תוכנה שמובאת כאן נמדדת על פי הקריטריונים הבאים: יעוד, מה ניתן לעשות עם התוכנה, אופן שימוש, יכולת אוטומציה (רק עם זה רלוונטי), פשטות הפעלה, ודירוג כללי מול האחרות. כמובן יפורטו פרטים טכניים כללים ויינתן קישור לאחר החברה שמייצרת ומפיצה את התוכנה.

מעבר לכך, ישנם מספר מושגים שנסבירם כעת (חלקם מוזכרים בסקירת התוכנות):

·        יכולת אוטומציה: הכוונה כאן – עד כמה דומה האפליקציה לתוכנה רגילה להשמעת מוזיקה (דוגמת winamp). עד כמה יכולה התוכנה לפעול לבד, באופן אוטומטי, ללא בקרה של המפעיל/משתמש.

·        קטע של שיר/חלק של שיר/טראק/לופ: כל המושגים הללו בעצם אחד הם. הכוונה היא לקטע קצר, בדרך כלל בן שנייה אחת עד חמש שניות לכל היותר, בו מוקלט קטע קצר של כלי מוזיקלי מסוים. כלי זה בדרך כלל מבודד מהיתר, לדוגמא, זה יכול להיות רק קטע קצר של שלוש שניות של מקצב תופים. אם נחבר את הקטע הזה עם עצמו הרבה פעמים, נקבל את התיפוף של כל השיר עצמו. זה יכול להיות קטע קצר של מלודיה עיקרית של השיר, מושר, או מנוגן ע"י כלי מרכזי של השיר. מעבר לכך, קטע כזה יכול להיות גם קטע מעבר, שחל רק ב"פזמון" של השיר. (מכונה גם גשר, כי הוא מגשר בין בתים). קטעים כאלו מרכיבים יחד תבנית – pattern.

·        Pattern: באנגלית – תבנית. תבנית נוצרת על ידי שילוב מספר קטעי שיר (לופים) ברצף. תבנית כזו מאוד דומה לרעיון של שיר כתוב: יש תבניות שמייצגות בית, יש תבניות שמייצגות פזמון וכן יש תבניות שמייצגות קטע גישור בין בית לפזמון.

·        סיכוונסר: סיכוונסר הוא אחד משניים: או אפליקציה שמותקנת על גבי מחשב, או ישום הקיים בחומרה כלשהי (מכשיר midi לדוגמא). סיכוונסר יעד ויארגן את הוראות ה-midi לכלים מוזיקליים שונים ותווים, וינגן מחדש את מה שנוגן ע"י הוראות ה-midi. חיבור של patterns- האחד לשני יוצרים שיר שלם. מכאן שמם של תוכנות הסיכוונסרים (באנגלית- רצף), הם מחברים patterns האחד לשני ליצירת רצף אחד שלם, ולא קטוע. ניתן לעבד מחדש כל קטע שהוא.

·        למקסס/מיקס: לשלב מספר שירים או מספר קטעי שירים (לופים) יחדיו. זה הפעולה המרכזית של ה-DJ המקצועי, יחד עם שליטה על גובה הצליל, מהירות המנגינות וכדומה.

·        מיקסר: מכשיר שיכול לשלב מספר ערוצי שמע לאחד. נאמר, בערוץ ראשון יהיה שיר א', בשני שיר ב'. תפקיד ה-DJ ע"י פעולת המיקסוס – שליטה במיקסר – לשלב את שני השירים יחדיו. זאת ע"י שינויי עוצמות קול של כל שיר מושמע, ע"י שינויי מהירויות, וכדומה.

·         פיק/pitch: גובה הצליל.

·        Fade in/fade out: בדרך כלל שיר שמנוגן, לא מתחיל מיד בגובה צליל מלא וגבוה. הוא מתחיל מגובה צליל נמוך, ואחרי מספר שניות מגיע לגובהו המקסימאלי. לקראת סוף השיר, השיר הולך ונעלם – גובה הצליל יורד עד לאפס, עד שלא שומעים אותו.  ניתן לגרום לתופעות אלה באופן רצוני, הגברת הצליל נקראת fade in, הנמכת הצליל נקראת fade out. אין זה מחייב להוריד או להתחיל שיר מגובה אפס או גובה מקסימאלי.

·        Scratching: באנגלית – לשרוט. הכוונה לסיבוב ידני של התקליט על גבי הפטפון. הצליל שישמע הוא צליל של תקליט שנשרט. האפקט יהיה חזק במיוחד אם התקליט מסובב קדימה ואחורה.

·        BPM = bit per minuet: מספר פעימות לדקה. כל ז'אנר של מוזיקה מאופיין במספר פעימות לדקה משלו. מוזיקת טרנס מאופיינת ב-140 BPM   בעוד דרם אנד בייס הוא בן 170 BMP. כדי למדוד מהו ה-BPM של כל שיר, יש לספר את כל הופעת מכה של תוף הבס במקצב, במשך דקה אחת. תוכנה שמבצעת בדיקת BPM  עושה תהליך דומה: היא מחפשת פיקים בשיר, כלומר עוצמה גבוהה של צליל, דבר האופייני למכת תוף בס במקצב. היא סופרת כמה פיקים כאלה היא מוצאת במשך זמן מסוים, ולאחר מכאן בעזרת מכפלה, היא מחשבת כמה פעימות יהיו לדקה.

·        Midi / התקן midi: התקן שמתחבר ושולט על המחשב. מין מקלדת או אורגנית קטנה. ראה הסבר נוסף בעמוד על התקנים מוזיקליים.

·        Echo: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. גורם לתחושה של הד שנמוג לתוך החדר.

·        Reverb: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. גורם לתחושה של צליל מהדהד אך לא נמוג. דומה לצליל מכאני של דיבור מסונטז.

·        Phaser: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. גורם לצליל לעלות גבוהה ולהישבר.

·        Delay: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. גורם לצליל להישמע ארוך יותר.

·        Attack: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט על המהירות בה מגיעה שיא עוצמת הצליל.

·        Sustain: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט כמה זמן ימשך הצליל.

·        Level: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט על גובה ועוצמת הצליל.

·        Tone: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט באיזה אוקטאבה יהיה הצליל. לדוגמא: הצליל רה (D) יכול להיות רה גבוה, או רה נמוך.

·        Accent: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט על הדגש שניתן על הצליל. שילוב של עוצמה עם רמת התקפה של הצליל.

·        Decay: סוג של אפקט שמבוצע על צליל. שולט עד כמה מהר הצליל נמוג ונחלש.

·        בלנס/ balance: האיזון בין הרמקולים. במערכת סטריאו ניתן לשלוט היכן תהיה יותר עוצמה- רמקול ימין או שמאל. במערכות משוכללות יותר עם יותר משני רמקולים, ניתן לשלוט על כל רמקול בנפרד.

·        סינתיסייזר: מכשיר שמכיל את כל האפקטים שציינו לעיל ועוד. ראה הסבר נוסף בעמוד על התקנים מוזיקליים.

·        ספקטרום: מעטפת הצליל. שילוב של כל מאפייני הצליל: גובה, מהירות התקפה, טון ועוד יוצרים את הספקטרום. ניתן לייצג את הספקטרום בייצוג גראפי.