ראשית יש להבהיר את החלוקה אותה עשינו בין
שרותי מידע ושרותים מסחריים וחברתיים. החלוקה הראשונית מתבססת על קהל
היעד. לדידנו, אין לשים שרות המיועד לעסקים (צי מכוניות) באותה קבוצה
כמו שרותי עקיבה אחר החברים. בנוסף, אין דין משחק מבוסס מיקום כדין
פרסום מבוסס מיקום.
אל קבוצת שרותי המידע ניתן למעשה להתייחס
כאל "דפי זהב". בקבוצה זו נכללים רוב שרותי הWAP- בתחילתו אלא
שכאן נוסף להם אלמנט המיקום. כלומר, פילטור המידע הקיים דרך מסננת
המיקום. המידע המתקבל יכול להיות מוצג בדרכים שונות: SMS, מערכות קול (IVR), מענה אנושי או
ב-WAP.
מידת הדיוק הדרושה בשרותי מידע משתנה בהתאם
לשרות. שרות "פנה ימינה אחרי חנות הפרחים" מחייב דיוק מירבי. מולו,
שרות "מה הוא מזג האוויר בעיר בה אני גר?" מחייב דיוק שאפשרי אפילו ללא
מערכת מיקום מיוחד. נובע מכך ששרותים רבים מתאימים למגוון רחב של שיטות
מיקום.
החיוב במקרה של שרותי מידע מבוסס על דרך
השגת המידע. שרות מבוסס SMS יכול להיות
מחויב בהתאם לכמות ההודעות, ואילו שרות מבוסס שיחה יחוייב לפי זמן
אוויר. פתרון אפשרי הוא לחייב את המנוי במחיר חודשי קבוע בשיטת "אכול
כפי יכולתך".
בקבוצת שרותי המידע נכללים שרותי הכוונה, דפי
זהב, פרסום ושרותים שונים.
למרות
שאינו שירות מידע קלאסי, הרי שכרגע זהו המקום לנושא המסחר הנייד בהקשר
של שרותים מבוססי מיקום. כל עוד לא יתפוס הנושא תאוצה, הופך
ה- M-commerce להיות תוצר לוואי של שרותי המידע.
הנחת הבסיס בשרותים מסוג זה היא שהמשתמש
מבקש את המידע ומקבלו על-פי פרופיל ספציפי. אולם, יש לציין כי שיטת
הבקשה Pull - ושיטת
ה"דחיפה" Push - בה המערכת
דוחפת את השרות כאשר היא מוצאת שהוא מתאים, אינן רחוקות זו מזו. רוב
החברות בתחום אכן מתעסקות בעיקר בשרותי Pull.
פרסום
פרסום מבוסס מיקום הוא יוצא דופן בקטגוריה זו
היות והוא מבוסס בדרך-כלל על Push. לקוח מגדיר
מראש באילו שרותים הוא מעוניין ובהגיעו קרוב לדיל אטרקטיבי, בשעות בהן
הוא הגדיר, הדיל נשלח אליו בצורת שיחה יזומה או קופון SMS. גרסת הPull של השרות נכנסת לקטגורית
דפי-הזהב אשר ניתן להרחיבם לשרות פחות אמין על-ידי מתן עדיפות
למפרסמים.
השרותים הבסיסיים במקרה זה הם מדריכי
תיירים למיניהם אולם ברור כי שרותים המיועדים לקהל הרחב הם העתיד
בתחום.
היתרונות בפרסום זה הם רבים. ראשית, הפרסום
הוא ממוקד; ניתן, אם כי לא קל, להתאים הודעה תפורה לכל משתמש
בהתאם לגיל וההעדפה. צעירים בני 15 יקבלו קופון על הדיסק של בריטני
ספירס מחנות הדיסקים הקרובה, ואילו הוריהם יקבלו בו-בעת, מאותה חנות, קופון על
הדיסק החדש של אריק איינשטין. השיטה היא אותה שיטה וכל שצריך הוא
"לכוון" את הקופון.
החסרונות בפרסום מסוג זה הם שכדי להשיג
במלואה את המטרה של "בזמן ובמקום הנכון" צריך לשאול את הלקוח "עכשיו?".
היות ומקרה זה הוא בלתי-אפשרי הרי שנוצרים מצבים רבים בהם יכול הלקוח
להיות מוצף בידיעות אשר אינן מענייניות אותו, ברגע לא מתאים. מצד שני,
הגבלה על כמות ההודעות יכולה לגרום ללקוח להסתובב שעתיים בקניון ולא
לקבל קופון על המזללה האהובה עליו.
נהוג לחשוב כי הדיוק הדרוש במקרה זה אינו רב.
Cell-ID משופר יכול להספיק, אולם נציין כי דיוק מועט יגרום
למצבים בהם מגיעה פרסומת על חנות שכבר עברתי, או שנמצאת בצד השני של
הכביש המהיר.
שרותי פרסום שונים גם בגורם נוסף: החיוב.
הלקוח במקרה זה אינו משלם את עלות ה-SMS היות והם
נדחפו אליו ולא יוזמו על-ידו. התשלום מגיע מהמפרסם. היות והתחום הוא
חדש, חברות בתחום מדווחות על קשיים בשכנוע גופים מסחריים לשלם. יש
להניח שככל שהשרותים יתחילו להיות מקובלים, התנגדות זו
תיעלם.
סוגיה חשובה בכל הנוגע לשרותי
ה-Push היא הפרטיות, ובה נדון בחלק הפרטיות של
האתר.
המקרה הראשון המסחרי של פרסום מוטה מיקום
בשיטת Push פעיל בארץ,
באמצעות חברת InirU
המספקת את שרותיה ללקוחות אורנג'.
שרותי
הכוונה
שרותי ההכוונה הם שרותים המבוססים על קבלת
מידע מיידי בנוגע להכוונה בדרכים, לרוב במהלך נסיעה. ניתן לכלול במקרה
זה גם שרותי מידע על פקקים (כפי שפעיל כבר במספר רשתות בארץ), עבודות
בדרך או ניידות משטרה.
לרוב מחייבים שרותים מסוג זה דיוק גבוה
מאוד, ולכן יעבדו כמו שצריך ברשתות A-GPS או
OTDOA אבל ייכשלו בשיטות הפשוטות.
מסיבה זו, אין זה צפוי שנראה שרותים
מחתוחכמים כאלו בזמן הקרוב, אלא במקום בו הם נמצאים כבר כעת, כחלק
אינטגרלי ממערכת הרכב המבוססת על GPS. מספר יצרני
רכב מספקים שרותים כאלו. מגבלה נוספת על שרותים אלו היא הצורך בצג
גדול, ולכן נמצא שבדרך-כלל יסופקו השרותים למחשבי כף-יד. דוגמה לשרות
זה ניתן למצוא בשיתוף הפעולה שנרקם לאחרונה בין אאודי ל-Compaq ומסופק גם בארץ.
דפי
זהב
באופן טבעי זהו אחד מהשרותים הראשונים
המוצעים ללקוחות ברשתות התומכות במיקום. השרות הוא פשוט ליישום ואינו
מחייב דיוק מדהים. לרוב, יספק דיוק של Cell-IDאת הסחורה.
שרות דפי-זהב הנפוץ ביותר כשמגיעים לדוגמאות הוא המקרה הסוריאליסטי
בו משפחה שלמה מחליטה באופן ספונטני, בעודם ברכב, לאכול במסעדה
סינית (שרותים מסוג זה הם עדנתם של המסעדות המתמחות באוכל אוריינטלי...)
. לחיצה קטנה או חיוג "מספר כוכבית מקוצר" כלשהו ורשימת המסעדות במרחק
נסיעה של 1-7 דקות מופיעה. כל שדרוש הוא בסיס נתונים (לאוו דווקא
מעודכן אם נתייחס למקרה של החברות בארץ) ובסיס
מפות.
הציניות היא אולי במקומה אך שוב, ברור כי
זהו שרות מוביל אשר יהיה חלק בלתי נפרד מסוויטת האפליקציות שינתנו
למנוי. שרותים פופולרים נוספים פרט לאלו הקולינריים הם מציאת
הכספומטהקרוב, תחנת דלק
או סרט.
ע"י שילוב של מערכות אלו בדיוק רב יותר ניתן לשלב
בין שרותי דפי-זהב לשרותי עקיבה בדמות: "איפה מציג הסרט 'אישה יפה 4 -
הפנסיה' בסביבה שלי, באיזה שעה, תזמין לי 2 כרטיסים ואיך מגיעים?" שרות
כזה כבר מתחיל להשמע כמו חלום רטוב של כל חובב טכנולוגיה וג'וליה
רוברטס.
שרותים
שונים
תחת מטרית השרותים השונים ניתן לשים את כל אותם
יישומים אפשריים נוספים המתקשרים לכל מה שפורטל אינטרנט מצוי ייספק,
אלא בתוספת מיקום: ספורט מקומי, גשמים אזוריים, חדשות המקומון וכו'.
שרותים אלו ייסופקו על-פי דרישה בדרך-כלל. מודל הדחיפה אותה ניסתה בארץ
אורנג'-וואלה נראה כי נכשל (פרט למקרה של תוצאות ספורט).
מסחר נייד -
M-commerce
ברור לכל המתעסק בתחום
השרותים מבוססי מיקום והשרותים הסלולרים שנושא המסחר באמצעות המכשיר
הנייד יכול לקבל עוצמה אדירה דרך השרותים מבוססי
המיקום.
אולם, העתיד הורוד בו
יעשה החיבור בין רכישות באמצעות הסלולרי לאלמנט המיקום אינו כה
קרוב.
בחינה של שרותי
המסחר הנייד (Mobile Commerce) הקיימים
כיום מראה שהם לא הצליחו לתפוס תאוצה. רוב השרותים הינם בסיסיים: רכישת
פחיות או דלק ע"י שליחת קוד SMS, וגם זאת רק לאחר הרשמה מייגעת.
ביום בו יהפוך המכשיר
הסלולרי לארנק אלקטרוני באמת, רק אז יוכל אלמנט המיקום להשתלב בעניין.
היום הזה כנראה רחוק מאוד. חברות שונות מתחרות על הבכורה אולם גורמים
כמו אבטחת המידע, העדר תקנים (נושא שכבר דיברנו עליו) ומאבקי
כוח, מונעים מהשוק להתקדם.
גורם מעכב נוסף
הוא העדר התמיכה במסחר מצד הקמעונאי. השוק הקיים רווי בקופות רושמות
שונות ומשונות, ויש צורך להתממשק לכולן בצורה נוחה על-מנת לאפשר את
המסחר הנייד.מימוש
קופון שנישלח בצורת SMS, לדוגמא, אינו אפשרי כיום בצורה מסחרית רחבת
היקף.
העתיד הוא ורוד ורחוק אז
מה בכל-זאת קורה בהווה? המסחר הנייד כיום מתבטא בעיקר בשרותים המתאורים
לעיל: הכוונה, דפי-זהב ופרסום. שלב הרכישה והסליקה של העיסקה
נותר עדיין מחוץ לסלולרי.