ראשי > מבוא כללי > יתרונות, חסרונות וסימני שאלה > סימני שאלה

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

סימני שאלה

?האם זה יעיל ללמד מרחוק

שאלת השאלות. הרי שאם לימוד מרחוק פחות יעיל מלימוד בכיתה, כל
הצידוקים החברתיים והכלכליים ללמידה מרחוק נופלים. תלמיד המסיים
קורס או תכנית לימודים בלמידה מרחוק צריך לרכוש את אותו ידע ואותן
יכולות שתלמיד אשר למד בכיתה רכש במהלך לימודיו. יש הטוענים שלמידה
,מרחוק תמנע מתלמידים את האלמנטים החיוניים של אינטראקציה עם מורים
חוקרים ותלמידים אחרים, והיא לעולם לא תשתווה לישיבה פנים מול פנים
עם מרצה מנוסה. לעומתם, יש הטוענים שלמידה מרחוק היא כמו כל שיטת
לימוד אחרת: היא יכולה להיעשות טוב והיא יכולה להיעשות רע. אם
לשיטות למידה פרונטליות יתרונות נלווים הקשורים בשהייה בקמפוס
ואינטראקציה עם אנשים, אז ללמידה מרחוק יתרון נלווה של הכרה ושימוש
.בטכנולוגיה, דבר חשוב מאוד בעולמנו
אנו דנים בסוגייה זו, ומציגים את הדעות השונות יותר לעומק בהיבט
."?הדידקטי תחת השאלה "האם לימוד מרחוק יעיל

?האם ניתן לשנות את הרגלי הלמידה של הציבור

למידה מרחוק הינה שיטת לימוד חדשה, ויש להתרגל אליה. מכתה א', אנשים
רגילים לשיטת הלימוד הפרונטלית המוכרת. למידה מרחוק הינה שונה
.בתכלית. כפי שהזכרנו, היא שונה גם עבור המרצה וגם עבור התלמידים
.תלמידים צריכים להיות בעלי מוטיבציה ולהתרגל להנעה עצמית
הם צריכים להתרגל לשימוש בטכנולוגיות חדשות. אדם נרשם לקורס כדי
ללמוד משהו מסוים, ואם תוך כדי כך עליו ללמוד להשתמש בטכנולוגיות
.שקשה לו להסתדר איתן, הוא לא יוכל להתרכז בחומר הנלמד
התלמידים צריכים להרגיש בנוח עם הטכנולוגיה בשימוש על-מנת שיוכלו
לגשר על המרחק בינם לבין המרצה והתלמידים האחרים. עליהם להתרגל
.לשאול שאלות וליצור היכרויות דרך סינון טכנולוגי
קשה לשנות הרגלים ישנים, ומידת הנכונות של הציבור לשלב למידה מרחוק
.בחייו תשפיע רבות על עתיד למידה מרחוק והיקף השימוש בה

?האם למידה מרחוק תפגע ביכולות התקשורת של הלומדים

אם אדם משלב למידה מרחוק במהלך לימודיו על-ידי למידת שניים שלושה
קורסים בשיטה זו, אז כמובן שיכולות התקשורת שלו לא יפגעו, ואולי אף
.ישתפרו שכן הוא ילמד לתקשר במצבים ומגבלות שונים שטרם התנסה בהם
אך כאשר מעבירים תארים שלמים באמצעות למידה מרחוק, יש לשאול האם
זה יפגע בלומדים. האם למידת תואר שלם מול מסך המחשב האישי תפגע
ביכולות התקשורת וביחסי האנוש של הלומדים? האם זה יפגע ביכולות
המקצועיות שלהם בתארים מסוימים, כמו משפטים ופסיכולוגיה שם הכרה
ואינטראקציה עם אנשים הינם חלק מרכזי? יש הטוענים שלא, מאחר והצורך
לאינטראקציה הינו צורך בסיסי של האדם, ואם הלומד יחסר קשרים חברתיים
בלימודים הוא יחפש וימצא אותם במקומות אחרים. לעומתם, יש הטוענים
שהאינטראקציה במהלך הלימודים הינה חשובה במיוחד, שכן במהלך
הלימודים ניתן בקלות לפגוש אנשים בעלי אותם תחומי עניין ויכולות
.אינטלקטואליות דומות
.עדיין אין מספיק מחקר בנושא זה על מנת להכריע לכאן או לכאן

?האם למידה מרחוק תקרב לשוויון הזדמנויות בהשכלה

עד עתה הקפדנו לומר שלמידה מרחוק נותנת אפשרות לשוויון הזדמנויות
בהשכלה, וכעת נסביר מדוע זוהי רק אפשרות. השאלה היא, האם למידה
מרחוק תביא הוראה ברמה גבוהה לכל דורש? או שכפי שקורה
באוניברסיטאות יצוצו מוסדות יוקרתיים ללמידה מרחוק, בעוד שלציבור הרחב
?יוצעו תוכניות לימוד פחות טובות
כיום, יש מספר מוסדות יוקרתיים להשכלה גבוהה. הם מוגבלים במספר
המקומות שהם יכולים להציע, ואנשים מוגבלים ביכולתם להגיע אליהם הן
מבחינה פיזית, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת הישגים. ההשכלה ברמות
הגבוהות ביותר ניתנת לקבוצה מובחרת של תלמידים, ורק להם. למידה
מרחוק מסייעת לפתור את בעיות ההיצע המוגבל והמרחק ממוסדות אלו. אך
האם מוסדות מצליחים ללמידה מרחוק ינצלו את נכונות הציבור לשלם כסף
רב עבור רכישת השכלה, ויהפכו למוסדות למידה יוקרתיים בעצמם? ההנחה
הרווחת היא שלא. זאת משום שמוסדות אלו יוכלו לבסס את רווחיהם על
.כמות רבה של תלמידים במקום על סכומים גבוהים שישלם כל תלמיד
בנוסף, בניית תוכנית לימודים מעולה בלמידה מרחוק נוטה להיות השקעה
יותר חולפת מאשר שמירה על רמה גבוהה בלימוד פרונטלי. זאת משום
שלהרצת תוכניות לימודים פרונטליות מעולות יש לשלם למרצים מובחרים
רבים סכומים גבוהים עבור כל הרצאה. לעומת זאת, מהרגע שקורס המועבר
בשיטת למידה מרחוק נבנה, הוא נשאר מקוון. יתר על כן, שיעורים המועברים
בשידור חי יכולים להיות מועברים לכמות גדולה יותר של אנשים, שכן אין
מגבלות של גודל כיתה. נזכיר גם שבלימוד פרונטלי יש לתחזק מתקנים
באיכות גבוהה שתתאים לסכומים שמשלמים התלמידים. לעומת זאת, הלומדים
.מרחוק יושבים בבתיהם
למרות הנחות אלו יש לראות כיצד שוק זה יתפתח ואז נוכל לראות האם
הפוטנציאל של למידה מרחוק ככלי חברתי מאזן יתממש. חשוב לזכור שבמידה
רבה למידה מרחוק מבטיחה לתרום לאיזון בכל מקרה, לפחות עבור אנשים
הגרים במקומות שמהם קשה להם להגיע למוסד השכלה כלשהו, וכעת יוכלו
,לרכוש לעצמם השכלה. אז אולי הרמה היוקרתית ביותר של הלימודים תשמר
אבל הרמה הגבוהה המקובלת במוסדות הלימוד הסטנדרטיים תהיה פתוחה
.למגוון רחב יותר של אנשים

..."המשך ל"יישומים ללמידה מרחוק
האם זה יעיל
?ללמד מרחוק
האם ניתן לשנות
את הרגלי
הלמידה של
?הציבור
האם למידה
מרחוק תפגע
ביכולות
התקשורת של
?הלומדים
האם למידה
מרחוק תקרב
לשוויון הזדמנויות
?בהשכלה

אם לימוד... "
מרחוק פחות יעיל
מלימוד בכיתה, כל
הצידוקים החברתיים
והכלכליים ללמידה
" מרחוק נופלים

קשה לשנות "
הרגלים ישנים, ומידת
הנכונות של הציבור
לשלב למידה מרחוק
בחייו תשפיע רבות
על עתיד למידה
מרחוק והיקף
" השימוש בה

כאשר מעבירים... "
תארים שלמים באמצעות
למידה מרחוק, יש
לשאול האם זה
" יפגע בלומדים

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות