ראשי > היבט כלכלי > חלוקת השוק > השכלה גבוהה

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

השכלה גבוהה

מספר האנשים המבקשים לרכוש השכלה גבוהה הולך וגובר עם השנים. כדי
לספק את עליית הביקוש, שוק החינוך יאלץ לספק חלק מביקוש זה באמצעים
לא-מסורתיים. בנוסף, סטודנטים רבים ישמחו לנצל את הגמישות שמציעה
למידה מרחוק לשילוב לימודים וחיים פרטיים. בדף זה נציג מספרים המצביעים
על הבעיות המרכזיות בלמידה לתואר, הן עבור סטודנטים צעירים והן עבור
.סטודנטים מבוגרים: חוסר זמן, שעות המפגש ומיקום המפגשים
.כזכור מהדיונים בפרק המבוא, למידה מרחוק מסייעת לפתור בעיות אלו

המספרים

הנרשמים להשכלה גבוהה

מספר הנרשמים למוסדות השכלה גבוהה בשנת 96-97 היה 14 מיליון, ויגדל
.ל-16 מיליון עד 2008
עד שנת 2007 צפויים 6.6 מיליון מבוגרים (מעל גיל 25) לרכוש השכלה
,גבוהה. משמעות הדבר היא שאנשים אלו ברוב המקרים כבר עם משפחה
ילדים ועבודה ולכן הפתרון של "בכל זמן, בכל מקום" שמציעה למידה מרחוק
.הולם את צורכיהם
מספר בוגרי תיכון צפוי לעלות ב-20% משנת 1995 ל-2008. 65% מבוגרי
.התיכון ממשיכים להשכלה גבוהה

הנרשמים להשכלה גבוהה במסגרות של למידה מרחוק

מספר התלמידים הרשומים במסגרות של למידה מרחוק צפוי לעלות
.מ- 753,640 בשנת 98 ל- 2.2 מיליון עד סוף שנת 2002
עד שנת 2003, יותר מ-50% מכל מוסדות ההשכלה הגבוהה בעולם יציעו
.תוכניות למידה מרחוק לתלמידים

השכלה גבוהה ולמידה מרחוק

טוענים שככל שתלמידים יותר מבוגרים SunTrust Equitable בחברת
.מבקשים לרכוש השכלה גבוהה, כך גם הצורך ללמידה נגישה גובר
הכוח החזק ביותר העומד מאחורי השכלה גבוהה בשילוב למידה מרחוק
ולמידה מכוונת בפרט, הוא השינוי הדרמטי בדמוגרפית התלמידים. מבוגרים
מעל גיל 24 מרכיבים 43.5% מהנרשמים להשכלה גבוהה. וכאילו כדי להוסיף
שמן למדורה, 75% מהם עובדים. המפתח להצלחתם ולעידוד התופעה הוא
הצעת חווית למידה נגישה ומהנה ככל הניתן. עוד על מבוגרים והשכלה גבוהה
.בהמשך הדף
רשת האינטרנט הינה אמצעי זול ויעיל להגשת חומר לימודי. קיימת כיום
,תחרות קשה מאוד בין מוסדות להשכלה גבוהה על התלמיד הלא-קונבנציונלי
על הפחתת עלויות והעלאת מספר הנרשמים. "יתרון הביתיות" של מוסדות אלו
הולך ומאבד את ערכו לא רק מול מוסדות דומים באותה מדינה, אלא מוסדות
בעלי שם בכל העולם. בשנים אלו ממש סוגיית הלמידה מרחוק היא מהסוגיות
המרכזיות במוסדות להשכלה גבוהה. אלו שלא יאמצו שיטות למידה מרחוק
.יישארו מאחור

השקעות באמצעי לימוד מרחוק על-ידי מוסדות להשכלה גבוהה

בשנת 1999 מוסדות השכלה גבוהה בארה"ב הוציאו 305 מיליון דולר (או 9.8%
על טכנולוגיות לימוד מרחוק. בשנת 2000 סכום זה (IT מכלל הוצאותיהם על
עלה לכ-380 מיליון דולר כאשר החלק הגדול ביותר (21%) הושקע בפיתוח
ויצירת תכנים. עלייה זו מראה על המגמה הכללית. מוסדות להשכלה גבוהה
רואים את הפוטנציאל הטמון בלימוד מרחוק, ואף מוסד כזה לא רוצה להישאר
.מאחור

פלחי אוכלוסייה

מבוגרים והשכלה גבוהה

כאמור, מספר המבוגרים המבקשים לרכוש השכלה גבוהה הולך ועולה. הסיבות
לכך מפורטות בסעיף "הכוחות המניעים לכיוון למידה מרחוק". כיום, מבוגרים
מעל גיל 24 מרכיבים 43.5% מהנרשמים להשכלה גבוהה. 75% מהם
עובדים. חלק מהסטודנטים מתחילים לעבוד במשך התואר, כך שמבוגרים
.עובדים מייצגים כמעט 50% (או 6.1 מיליון איש) מכלל הסטודנטים בארה"ב
:Merrill Lynch האבחנות הבאות בוצעו על-ידי חברת
מבוגרים עובדים, המייצגים כמעט 50% מהסטודנטים להשכלה גבוהה (6.1"
מיליון איש), הם בעינינו המועמדים המושלמים להירשם לקורסים בשיטת
למידה מרחוק. הם רוצים להישאר רצויים בכלכלה מבוססת הידע של היום, אך
כאשר הם מחפשים לרכוש השכלה הם נתקלים בבתי-ספר לא נגישים, עם
.מערכת שעות לא נוחה או שכר לימוד גבוה
מבין המבוגרים העשויים להיות מעונינים ברכישת השכלה נוספת או
הכשרה, 54% דיווחו על חוסר זמן כמכשול, 40% ציינו שהקורסים לא ניתנים
.בשעות נוחות, ו-25% רואים במרחק בין בתיהם ומוסדות החינוך כמכשול
מבין המבוגרים הלומדים 41% ציינו שעומס העבודה היווה קושי על השתתפות
בלימודים. 37% אמרו ששעות המפגש בקורסים היווה מכשול,30% אמרו
שמחויבויות משפחתיות הפריעו להשתתפותם, ו-22% הזכירו את מיקום
.המפגשים כמכשול
למידה מרחוק מאפשרת למבוגרים ללמוד לצד עבודה, התחייבויות משפחתיות
."ופרטיות ומספקת להם פתרון למידה גמיש ונוח

סטודנטים צעירים

מציינים שגם הסטודנט הצעיר יכול ליהנות מהיתרונות של Merrill Lynch
למידה מרחוק. מציינים שם את העובדה שמספר גדל והולך של סטודנטים
:צעירים מתחילים לעבוד תוך כדי הלימודים
כ-84% מהסטודנטים במוסדות ציבוריים המציעים מסלולים של שנתיים"
עובדים תוך כדי הלימודים ו-76% מהסטודנטים במסלולים של 4 שנים גם
במוסדות ציבוריים וגם פרטיים עובדים גם הם. למידה מרחוק מציעה
."לסטודנטים הצעירים פתרון גמיש ונוח לרכישת השכלה תוך כדי עבודה

סטדנטים זרים

הזדמנויות לחברות הרוצות Merrill Lynch גם כאן רואים הכלכלנים של
:להציע למידה מרחוק
בארה"ב השכלה גבוהה זמינה לכל דורש, אך במקומות רבים בעולם המקום
במוסדות להשכלה גבוהה מוגבל. "אנו מאמינים שבכלכלה העולמית עתירת
הידע של היום, יש הזדמנות אדירה להתאים היצע לביקוש זה. כרגע יש
בארה"ב יותר מ-400,000 סטודנטים זרים, שמוציאים 7 ביליון דולר. בעוד
שרבים מהם לומדים בארה"ב כי הם מבקשים לספוג את החוויה התרבותית
של חיים במדינה זרה או רוצים להירשם לאוניברסיטה מסוימת, רבים אחרים
פשוט לא הצליחו להתקבל לאוניברסיטאות במדינות שלהם, או שלא היה
בפניהם מגוון האפשרויות המוצע בארה"ב. אנו מאמינים כי על כל סטודנט זר
בארה"ב, יש 3 עד 5 סטודנטים שהיו לומדים בארה"ב לו היו להם המשאבים
או הגישה. למידה מרחוק מאפשרת לסטודנטים אלו ללמוד כאשר בעבר לא
."הייתה להם אפשרות זו

..."המשך ל"הכשרת עובדים
המספרים
הנרשמים
להשכלה גבוהה
הנרשמים
להשכלה גבוהה
במסגרות של
למידה מרחוק
השכלה גבוהה
ולמידה מרחוק
השקעות באמצעי
לימוד מרחוק
על-ידי מוסדות
להשכלה גבוהה
פלחי אוכלוסייה
מבוגרים והשכלה
גבוהה
סטודנטים צעירים
סטודנטים זרים

קיימת כיום "
תחרות קשה מאוד
בין מוסדות להשכלה
גבוהה על התלמיד
הלא-קונבנציונלי, על
הפחתת עלויות והעלאת
" מספר הנרשמים

(מבוגרים עובדים) "
רוצים להישאר רצויים
בכלכלה מבוססת הידע של
היום, אך כאשר הם
מחפשים לרכוש השכלה
הם נתקלים בבתי-ספר לא
נגישים, עם מערכת שעות
לא נוחה או שכר
" לימוד גבוה

אנו מאמינים "
כי על כל סטודנט
זר בארה"ב, יש 3 עד 5
סטודנטים שהיו לומדים
בארה"ב לו היו להם
" המשאבים או הגישה

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות