איכות השירות (QOS)

מהו איכות שירות ?

פרוטוקול האינטרנט (IP) היה מיועד בתחילתו להעברת נתונים בלבד ולכן תוכנן בהתאם. איכות השירות היחידה שנלקחה בחשבון היתה העברת הנתונים ללא איבוד ובאיכות סבירה. כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה ואפשרות העברת נתוני זמן-אמת על גבי רשת האינטרנט הפכן תכונות איכות השירות להיות מכריעות ביותר בהקמת הרשת.

הפרמטרים העיקריים המאפיינים איכות שירות ברשת :

·        רוחב פס : ככל שרוחב הפס הניתן ללקוח גדול יותר כך איכות השירות טובה יותר. אך ברשת יש להתחשב בכל הלקוחות ולחלק את רוחב הפס בצורה האוםטימלית וההוגנת ביותר בין כולם.

·        איבוד וחוסר רצף של הנתונים : פרמטרים אלו מושפעים מרוחב הסרט אך גם קשורים ליציבות וניהול נכון של הנתבים ברשת.

·        השהיה : הנקודה הקשה ביותר לטיפול. פרוטוקול RSVP  נותן פתרון לבעית ההשהיה ברשת.

 פתרונות :

ערכי 4 הביטים הבאים בשדה TOS מהווים שילוב בין מחיר,השהיה ואמינות. לדוגמה :

הביט האחרון בשדה TOS חייב להיות בעל ערך 0.

1.      עומס מבוקר : אפליקציה המבקשת שירות זה מצפה שהרשת תתנהג כאילו היע עמוסה קלות. המשמעות האמיתית אינה מוגדרת בפרוטוקול אך ניתן לפרש זאת כ - איבוד חבילות מינימלי ברשת, ובהשהיה משתנה מינימלית/

2.      שירות מובטח  : הקצאת רוחב סרט מובטחת.

הודעות RSVP :

1.      PATH : הודעה זו נשלחת ע"י מקור המידע ומכילה נתונים על סוג המידע הנשלח. ההודעה עוברת באותו מסלול בדיוק  שבו עברו שאר החבילות השייכות לאותו ערוץ מידע. לפרוטוקול יש משמעות רק אם הודעות הערוץ עוברות באותו מסלול שבו עוברת הודעת PATH.

2.      RESV : הודעה זו נשלחת ע"י מקבל המידע ונשלחת בכיוון ההפוך שבו עברו החבילות הנכנסות. ההודעה מכילה נתונים על רוחב הסרט המינימלי הנדרש שחושב מנתוני הודעת PATH בכדי לעמוד בהשהיה מסוימת.

ראשי > איכות שירות

חברות בתחום:

סיסקו

הוקמה ב-1984. מהמובילות בתחום תקשורת פרוטוקול האינטרנט. החברה עוסקת בתחומי תקשורת נרחבים: ניתוב ומיתוג, העברת קול ווידאו על גבי רשת האינטרנט, תקשורת אופטית ואלחוטית, ועוד.

מרכיבי טלפוניה על גבי האינטרנט של סיסקו:

1. Manager Call -שרת עיבוד השיחות: השרת מנהל את תעבורת השיחות ותומך בכל הפרוטוקולים שהוזכרו באתר ואף יותר.

2. מתגים, האחראים לחיבור הטלפונים ואספקת המתח אליהם. המתגים יודעים לתעדף את תעבורת הקול על ידי מימוש מנגנוני איכות שירות.

3. נתב, הכולל תמיכה בקול ומחבר את רשת הארגון אל בזק ו/או לרשת האירגונית.

4. טלפוני IP של סיסקו או טלפונים של יצרנים אחרים, שעברו תהליך הסמכה של סיסקו. לסיסקו 6 דגמים של טלפוני IP.

 

כללי

פרוטוקול האינטרנט

הסטוריה
יתרונות וחסרונות
העברת קול ברשת נתונים

RTP/RTCP

H.323
MGCP