פרויקט מסכם

שלב 1

המשימה

בדרך לבניית המנתח עלינו לשכלל את הדקדוק כדי שייצג באמת חלק מסוים של השפה העברית.
שכלול הדקדוק הוא משימה שנעסוק בה בשלב זה ובשני השלבים הבאים.

הדקדוק ההתחלתי שלנו הוא זה שראינו בפרק האחרון על דקדוקים. יש בו אוצר מלים מצומצם ומספר חוקים, שאחד מהם רקורסיבי.

הורידו את התכנית ההתחלתית. זהו הבסיס לכל השינויים שנעשה בהמשך.

מטרתנו בשלב זה להוסיף לדקדוק כינויי גוף. נוסיף את כינויי הגוף של גוף שלישי בלבד (היא ו-הוא). נוסיף רק כינויים אלה, ולא אחרים כמו אני או את כדי שיתאימו לפעלים שיש לנו, הנתונים בגוף שלישי.

איך זה צריך להראות: דוגמא

בסוף שלב זה, התכנית תוכל לענות על השאילתות הבאות כדלקמן:

?- s([hu,sixek],[]).
Yes

?- s([yossi,raa,hu],[]).
Yes
משפט חוקי בעברית.
גם זה משפט חוקי: יוסי ראהו.
שימו לב לקוד האינטראקטיבי.

שימו לב שבשלב זה הדקדוק יקבל משפטים שגויים כמו:

?- s([hi,sixek],[]).
Yes

?- s([yafa,raa,kelev],[]).
Yes
אין התאם במין בין הנושא לבין הנשוא. המשפט אינו חוקי בעברית, אבל פרולוג מקבל אותו.
גם זה משפט לא חוקי שפרולוג מקבל בטעות.
שימו לב לקוד האינטראקטיבי.

בשלב הבא "נלמד" את הדקדוק להבחין בהיותם בלתי תקינים, ולדחותם.

הנחיות והדרכה

השינויים בשלב זה אינם רבים. כל שעליכם לעשות הוא להגדיר קטגוריה חדשה של מלים עבור כינויי הגוף (באנגלית: pronouns) ובה כינויי הגוף של גוף שלישי.
לאחר מכן, עליכם להחליט כיצד משתלבים כינויי הגוף במסגרת הדקדוק: האם הם מתנהגים כמו פעלים? כמו שמות עצם?
הגדירו חוק חדש שמאפשר לגזור צירוף המכיל כינוי גוף.

מבוא

נושאים בסיסיים

נושאים מתקדמים

סיכום

© כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן