רקע תיאורטי

א. תמונה שווה אלף מילים
ב. מה זה ויזואליזציה של מידע
ג. IV בחיפוש מידע
ד. IV - יתרונות
ה. IV - חסרונות
ו. מהי טכנולוגיית IV הטובה ביותר?
ז. ביבליוגרפיה

  א. תמונה שווה אלף מילים

מידע ויזואלי הוא למעשה ייצוג של מידע מופשט על ידי סמלים גרפיים כגון: צבעים, תמונות, תרשימים, גרפים וציורים.
מפות הן דוגמא קלאסית לטרנספורמציה ויזואלית של מידע. הן משתמשות בסמלים והופכות לסמל בזכות עצמן. מפות מנפות אינפורמציה, ובה בשעה יוצרות אינפורמציה שקודם לכן נסתרה מעיננו. על פי מפה מנווטים בשטחים מורכבים ולא מוכרים וזוכים בתובנות חדשות: כמו למשל במפה טופוגרפית שהיא בעלת עקרונות ארגון הקובעים איך נקודות במערכת מסוימת ממוקמות ביחס לשכנותיהן.

תיאור טקסטואלי של מידע תיאור ויזואלי של המידע
הוראות נסיעה מרחוב דיזינגוף לרחוב שנקין:
פנה ימינה לרחוב דיזנגוף וסע 244 מטרים,
פנה שמאלה לשדרות תרס''ט וסע 205 מטרים,
פנה ימינה לשדרות בן ציון וסע 165 מטרים,
פנה שמאלה לרחוב מלצ'ט וסע 234 מטרים,
פנה ימינה לרחוב החשמונאים וסע 282 מטרים,
פנה שמאלה לרחוב המלך ג'ורג' וסע 396 מטרים,
פנה שמאלה לרחוב שנקין.
road map

תמונה מתוך http://www.emap.co.il
תאור שושלת משפחת רימבאור:
סבא ג'ון נישא לסבתא הלן
נולדו להם שני ילדים - אפריל ואדם.
לאפריל אין ילדים.
לאדם נולד בן יחיד בשם סטיב.
family tree

תמונה מתוך http://www.beaumontuniversity.net/family-tree.html
נתוני הכנסות לפי יום:

הכנסה   יום  
1 1
2 2
3 3
4 4
5 5
4 6
3 7
2 8
1 9
0 10
graf

מיפויים ברמות שונות מהווים בסיס לרוב טכנולוגיות IV בעולם המחשבים.

  ב. מה זה ויזואליזציה של מידע

"ויזואליזציה של מידע" (Information Visualization) היא שימוש במערכות ממוחשבות אינטראקטיביות התומכות בתצוגה חזותית וגרפית של מידע מופשט*, במטרה להבינו טוב יותר.
לבני אדם תכונה מולדת לתפיסה חזותית של מידע. עבור רוב האנשים זיהוי של משהו הוא תהליך קל יותר מזכירה של משהו. שנית, בני אדם מעניקים פרשנות מטפורית לארגון מרחבי כמעט באופן אוטומטי (למשל גדול=קרוב קטן=רחוק).
בנוסף בני אדם נחלקים לבעלי מוח עם דומיננטיות שמאלית התופסים מידע באופן אנליטי, מילולי וכמותי, לבין בעלי מוח עם דומיננטיות ימנית - אלה תופסים מידע טוב יותר באופן חזותי אינטגרטיבי והם בעלי תפיסה מרחבית אינטואיטיבית.
IV - Information Visualization, הוא ניסיון למצות את היכולות האנושיות הללו על ידי ממשקים להצגת מידע בעלי כוח תיאורי (descriptive) על מנת להפיק מכך בהמשך גם כוח הבעתי (expressive).

למעשה גם המעבר ממערכת הפעלה DOS במחשבים למערכת הפעלה Windows הוא מעבר משיטה טקסטואלית טהורה לממשק חזותי- גרפי.

* להבחנה מקובלת בין Information Visualization ל- Scientific Visualization ראו לדוגמא: http://www.cg.tuwien.ac.at/~helwig/diss/node5.htm

  ג. IV בחיפוש מידע

קיימת הבחנה בין אחזור מידע (information retrieval) המתייחס למצב בו המשתמש יודע פחות או יותר מה הוא מחפש (למשל חיפוש ספר בנושא כלכלה בספרייה למדעי החברה) לבין חיפוש מידע (information exploration) המתייחס למצב בו המשתמש מעוניין לברר בכלל על מידע שבנמצא (למשל עיון בספרים השונים הקיימים במדפי הספרייה למדעי החברה).
רוב מנועי החיפוש מאפשרים להכניס קומבינציה עשירה של מילים או ביטוים המקושרים ביניהם באופרטורים בוליאניים כדי לאפשר להגיע לתוצאה מדויקת לשאילתא של המשתמש. אלא שמחקרים מראים כי מעל ממחצית הגולשים מקלידים מילה אחת או ביטוי אחד בלבד בחיפוש פשוט. הממוצע הכללי של מילים במחרוזת אחת הוא 2.3 בלבד ורוב הגולשים לא משתמשים באופרטורים בוליאניים ואף לא מודעים לקיומם. הסיבות לכך הן בין השאר חוסר הבנה של עקרונות החיפוש הבוליאני וגם רצונו של "הגולש העצלן" ב"חיים קלים" בזמן החיפוש.

לטענת חסידי IV מנועי החיפוש המסורתיים לא מתאמצים מספיק לשנות את המצב, להפך - הם מתחרים ביניהם מיהו בעל האינדקס הגדול ביותר ולא בוחנים מי אפקטיבי יותר מההיבט של ההתמצאות באינדקס.
טכנולוגיות IV נמצאות בשיפור ופיתוח מתמיד, השאיפה היא שכאשר יהיו מפותחות דיין, הן אלה שיעשו את ההבדל הגדול עבור המשתמש - הן יעבירו את הדגש מקריאה רבה תוך כדי בחינת תוצאות, למצב שבו התהליך הראשוני יהיה תפיסת תחום הידע על ידי הבנה אינטואיטיבית של מיפוי התוצאות.

ההכרה בצורך להתאים למשתמש כלים פונקציונליים ואינטואיטיביים בעלי מימד ויזואלי מובחן, שיסייעו למשתמש להגיע מנקודה א' לב' בדרך הנוחה והקלה ביותר, מבוססת על שני תחומי מחקר: ארכיטקטורת מידע (Information Architecture) ושימושיות (Usability).

אלה עקרונות היסוד בקידום שימושיותן של מערכות, שעיקרן אספקת מידע:

  • מטאפורות ודימויים - הצבת תוכן האתר בהקשר רחב.
  • אינטואיטיביות - התאמה למטרה הן של המדיום והן של אופי האינטראקציה.
  • עקביות - משמעותם של סמלים צריכה להיות זהה, ודברים זהים צריכים להיות מיוצגים על ידי אותם סמלים.
  • פשטות - צמצום מורכבות הפעולות שנדרשות מהמשתמש. גולשי האינטרנט מתעניינים בחווית השימוש באתר ולא באמצעים המשמשים ליצירת חוויה זו.
  • מניעה - סיוע למשתמש להימנע מביצוע פעולות לא רצויות.
  • "מחילה" - מתן אפשרויות נסיגה מפעולות שהמשתמש לא רצה לעשות.
  • אסתטיקה - ככל שממשק המשתמש יהיה יותר מושך, המשתמש יהיה יותר שבע רצון ולכן יותר יעיל בביצוע משימותיו.

  ד. IV - יתרונות

מנקודת מבט המשתמש, ויזואליזציה של מידע יכולה לעזור בכמה שלבים: קטלוג רשימות ארוכות של מסמכים ואתרים, מבט-על על סט שלם של תוצאות ותוך כך בדיקה של נטיות ומגמות וניפוי חומר לא רלוונטי. במילים אחרות טכנולוגיות IV מצטיינות כ-Browse engine.
מידע ויזואלי עשוי לעזור למשתמש מבחינה קוגניטיבית, תפיסתית ואינטואיטיבית בהבנת מידע, שעשוי להיעלם מעיניו בחיפוש טקסטואלי מסורתי שבדרך כלל מעמיס עליו מידע רב שאינו רלוונטי; אופן הצגת התוצאות מלמד את המשתמש על הקף עולם הידע והיחסים בין המסמכים שבו - ויזואליזציה מלמדת את המשתמש על מגמות בתחום אותו הוא חוקר, כל זאת על ידי דחיסת מידע שלא "מעייפת" אותו - חסכון מילולי וחסכון במקום, ובמהירות: סריקה של צבעים וצורות מטבעה מהירה יותר מעיון במילים ומשפטים.
מבחינת מהירות ושליטה הרי שבקלות המשתמש יכול לערוך אלימינציה של תוצאות לא רצויות, שוב, ללא צורך בקריאה מעמיקה של התוצאות, וכיוון שלא מדובר ברשימות לינאריות המשתמש יכול לבחור לאיזו תוצאה הוא ניגש ראשון בצורה המתאימה עבורו, לעומת היררכיה טקסטואלית שמציג מנוע חיפוש מסורתי ומאלצת את המחפש לפעולת דפדוף.
לבסוף, ממשקים ויזואליים הם אסתטיים ומעוצבים בצורה שהופכת את החיפוש לחוויה נעימה ואף מושכת עבור משתמשים צעירים.

  ה. IV - חסרונות

מנקודת מבט המשתמש, ויזואליזציה של מידע, כיום, לא מאפשרת להגיע לאיכות וכמות התוצאות יחסית למנועים הטקסטואליים הקיימים. הכלים הויזואליים נמצאים בשלבי פיתוח ולא מסוגלים להתחרות בהיקף האינדקסים הגדולים, וגם לא באפשרויות החיפוש המתקדם באמצעות אופרטורים בוליאניים והכנסת מילות חיפוש רבות. במילים אחרות טכנולוגיות IV לא מספיק יעילות כ- Search engine לחיפוש ממוקד.
ממשקים ויזואליים מצריכים לימוד מוקדם והבנה של אופן הפעלתם ומאפייניהם. הם גם מצריכים משאבים טכנולוגיים ומחשבים בעלי יכולת חזקה יחסית, דבר שלא תמיד נגיש לכל משתמש. בעיית התאימות (למשל לא כל ממשק מתאים לכל דפדפן) גורמת לפעולה איטית יותר של החיפוש.


  ו. מהי טכנולוגיית IV הטובה ביותר?

אם ההנחה היא שהשקעה בשיפור גרפי וממשקי חיפוש ויזואליים תשפיע לטובה על חווית הגלישה ואף "תגייס" את מי שטרם התנסה בכך, נשאלת השאלה האם ישנה ויזואליזציה שיכולה להיחשב אידיאלית?
התשובה הפשוטה היא - לא.
גם אם נטפל בחלק מהחסרונות וננסה לפתח כלי שישלב בין היתרונות של IV הרי שהמחיר יהיה מורכבות גדולה בפיתוח ובמקביל גם מצד המשתמש מחיר של סיבוך בהפעלה. לכן מקובל להציג ארבעה פקטורים לבחינת יעילות ויתרונות ויזואליזציה, המכונים גם "4T-Enviroment":

  • Target user group - מי קהל היעד? משתמשים צעירים? מידענים?
  • Type of data - מה סוג המידע שהממשק אמור לסייע בהתמצאות בו? מה כמות המסמכים?
  • Task of done- מה המטרה הסופית של המשתמש? איזו ויזואליזציה תעזור לו יותר למיין, לארגן ולבחון את המסמכים?
  • Technical possibilities - מה התאימות הטכנולוגית הנדרשת ומה יכולות המחשב העומד לרשות המשתמש?
ויזואליזציה טובה נשענת תמיד על מבנה טוב. IV מבוסס על יסודות מתמטיים ויעילותם תבוא לידי ביטוי ככל שמסד המסמכים יהיה ממופתח וממופה טוב יותר.
השילוב המנצח למנוע חיפוש יהיה לפתח כלי חיפוש מידע ויזואלי מוצלח על מנוע אלגוריתמי- טקסטואלי מוצלח; דמיינו את האינדקס של Google ואפשרויות החיפוש המתקדם שהוא מציע על גבי מפה ויזואלית שתמקם את תוצאות החיפוש שלכם במרחב תחום הידע הכללי אליו הן שייכות, תראה את הקשר בין התוצאות ותתן משמעות לסדר הופעתן.

חזרה לתחילת העמוד

  ז. ביבליוגרפיה




פני ברסימנטוב / Creative Commons License
מותר להעתיק תכנים בתנאי שלא יעשה בהם שימוש מסחרי וינתן קרדיט לכותבת

בית אודות רקע תיאורטי מדריך אתרים קיטלוג חיפוש תוכן מילון ניהול ידע קישורים