ראשי > היבט טכנולוגי > המערכות בשימוש

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

המערכות בשימוש

בחלק זה נסקור את מגוון טכנולוגיות האודיו, וידאו ומבוססות מחשב הנמצאות
.בשימוש בתוכניות לימוד מרחוק ונכלול את יתרונותיהם וחסרונותיהם

מערכות מבוססות אודיו

במערכות מסוג זה המרצה נמצא באולפן או במקום אחר והמידע מועבר לאתר
אחד או יותר אשר בו יש יכולת לתלמיד לשמוע את ההרצאה וליצור קשר עם
.וטכנולוגיות אודיוגרפיות voice mail המרצה. מערכות אודיו כוללות גם
כיום, מערכות אודיו יכולות להיות משולבות בצורה קלה ויעילה. באופן
כללי, מערכות אודיו יכולות להיות נוחות מבחינת העלות, גמישות, קלות
לשימוש ומאוד ניידות עבור לימוד מרחוק. מערכות אודיו נתפשות בדרך-כלל
כטכנולוגיות המתווספות לטכנולוגיות אחרות ולא כאמצעי הראשי להעברת
מידע. עם פיתוח טכנולוגיות אינטרנט חדשות ומחקר המתעד את יעילות
מערכות האודיו, מוסדות משתמשים יותר ויותר במערכות אודיו כאמצעי העברת
.המידע העיקר שלהם
למערכות אלה כמה יתרונות בולטים: עלות השימוש במערכות נמוכה, הן
ניידות וכן קל להשתמש בהן עבור פורמטים סינכרוניים ואסינכרוניים. ניתן
בקלות להוסיף להן תמיכה על-ידי הדפסות, פקס, וידאו, אינטרנט ושידורי
כבלים. בנוסף, ישנם תלמידים המעדיפים ליצור קשר באמצעות אודיו מאשר
באמצעות מערכות וידאו, מאחר ורמת החשיפה במערכות אודיו נמוך יותר
ואלמנט הבושה קטן. מערכות אלו הן גם כלי מצוין כאשר המטרות העיקריות
.הן הפצת מידע מוקדם או מטלות מוקדמות
עם זאת, ישנם גם כמה חסרונות למערכות אלה: הסגל המלמד חייב לפתח
אסטרטגיות תקשורת בלימודיהם כדי להבטיח אינטראקציה מקסימלית כאשר
לא משתמשים ברכיבי וידאו. המרצה חייב לשמור את הדיאלוג בתנועה כדי לא
להיתקל במצבים שיורידו את רמת הרצון של התלמידים להמשיך ולהיות נוכחים
.בקורס

מערכות מבוססות וידאו

מערכות אלה בדרך-כלל אינן מוגבלות מבחינה גיאוגרפית ויכולים להגיע
.לאזורים נרחבים. אופן הלימוד דומה ללימוד פנים מול פנים המסורתי
השימוש כולל בדרך-כלל לוויינים , וידאו מכווץ, טלוויזיה בכבלים ורשתות
שמשלבות צירופים שונים של וידאו ואודיו חד ודו microwave -סיב אופטי ו
.כווני
יתרונות מערכות אלה: המערכות בדרך-כלל מספקות אינטראקציה בזמן אמת
בין המרצה לתלמיד ושימוש בהן וגם במערכות אודיו יוצר אפשרויות רבות
לאינטראקציה בין המרצה לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם. בנוסף, זו
בדרך-כלל השיטה הקרובה ביותר לסביבת כיתה מסורתית המספקת רמת
.נוחיות טבעית לתלמיד ולמרצה
חסרונות מערכות אלה: מערכות וידאו לרוב יקרות בהשוואה למערכות אודיו
ומחשב. הוצאות התמיכה במערכות וידאו יכולות להגיע למיליוני דולרים עוד
לפני עלויות התחזוקה והשדרוג. על מנת לפתח קורסים, להפיק אותם מבחינה
טכנית, לאמן את הסגל ומערכות התמיכה בתלמידים יש להקצות משאבים
ניכרים, זמן תכנון ולהעסיק עובדים באופן שוטף. בנוסף, קיים הסיכון שהסגל
יושם תחת ביקורת מצד התלמידים והחברה. כלומר, אנשי הסגל לא יכולים
לסגור את דלתות הכיתה וליהנות משליטה מלאה על התלמידים ודבר זה עלול
.להפריע לאנשי הסגל

מערכות מבוססות מחשב

מערכות הפצת מידע המבוססות מחשב הן רב תכליתיות ויש בהן שימוש רב
כאמצעי העברת מידע, תמיכה במידע, גישה למקורות נוספים ולסיפוק שירותים
מקוונים לתלמיד. כיום רשת האינטרנט הגבירה את מרחב האפליקציות
למערכות לימוד מבוססות מחשב. מערכות מחשב, שהיו בדרך-כלל משולבות
בשיטות אסינכרוניות, יכולות לקבל תמיכה ממערכות אודיו ועל-ידי כך להפוך
למערכות סינכרוניות. תוכניות אימון המבוססות מחשב עלולות להיות יקרות
.יחסית, תלוי ברמת המערכת, מורכבותה ועלות עיצובה ופיתוחה
יתרונות מערכות אלה: למערכות אלה יכולות אסינכרוניות מעולות שמשתפרות
תוך כדי שימוש באינטרנט כדי לספק גמישות לתלמידים הלומדים מרחוק. כמו
כן, עלות רוב המערכות הינה ממוצעת. ישנם תלמידים המרגישים נוח יותר עם
אינטראקציה מקוונת מאשר בכיתות או באמצעי לימוד אחרים ולכן השימוש
במערכות אלה עדיפה מבחינתם. בנוסף, ניתן להוסיף למערכות אלה תמיכה
.יעילה ממערכות אחרות כגון אודיו, קלטות וידאו ודואר אלקטרוני
חסרונות מערכות אלה: כמובן שחייבת להיות לתלמידים גישה למחשב
ולאפליקציות מסוימות כדי שיוכלו להשתתף בלימודים. כמו כן, אימון השימוש
במחשב וכן פיתוח קורס באינטרנט עלול להיות יקר עקב עלות גבוהה של
שימוש בזמן ועובדים עבור עיצוב ופיתוח המערכת. בנוסף, על מנת למקסם את
יכולות המחשב ולהשיג יעילות בלימוד ובהוראה על התלמידים והמרצים לדעת
.כיצד להשתמש בו

..."!המשך ל"בחן את עצמך
מערכות מבוססות
אודיו
מערכות מבוססות
וידאו
מערכות מבוססות
מחשב

מערכות אודיו... "
נתפשות בדרך-כלל
כטכנולוגיות המתווספות
לטכנולוגיות אחרות ולא
כאמצעי הראשי
" להעברת מידע

זו (מערכת ... "
מבוססת וידאו) בדרך-כלל
השיטה הקרובה ביותר
לסביבת כיתה מסורתית
המספקת רמת נוחיות
טבעית לתלמיד
" ולמרצה

מערכות הפצת "
מידע המבוססות מחשב
הן רב תכליתיות ויש
בהן שימוש רב כאמצעי
" העברת מידע

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות