השימוש בטכנולוגיות הקיימות
מרכיב חשוב של הצלחה בתחום הלימוד מרחוק הנו הכרה של הכלים
והטכנולוגיות הקיימות וכיצד ניתן להשתמש בהם. קיימות מספר טכנולוגיות
.כיום שהוכיחו עצמן כיעילות לאורך זמן
נדון בשיטות המתאימות ללימוד אישי (אינדיווידואלי) המתאימות לאדם הלומד
בעצמו בית, בעבודה או בבית הספר ובשיטות ללימוד בקבוצות הדומות יותר
.לשיטות הלימוד המסורתיות המוכרות לכולם
שיטות לימוד אישי
(הוראה מבוססת מחשב (אסינכרוני
למרות ששיטה זו אינה חדשה מבין השיטות הקיימות, שיטה זו של הוראה
התפתחה לאורך השנים האחרונות לכדי שיטת הוראה מובילה. ע"י שימוש
הוראה באמצעות ,(CD-ROM) בטקסט, גרפיקה ומולטימדיה במחשב אישי
המחשב מהווה צורת לימוד גמישה ובעלות נמוכה. כמו כן, שיטה זו מעודדת
עצמאיות ומוטיבציה בלימודים כאשר למשתמשים יש את החופש לנתח מידע
בקצב שלהם, להתאים את הלימודים לאורך החיים שלהם ולחזור על נושאים
.מסוימים לפי רצונם
לשיטה זו שני חסרונות: אחד הוא שלעתים יקר לפתח תכנים עבור סביבה כזו
והשני מתייחס למקרים כמו שימוש בתקליטורים בהם הסביבה סטטית וקשה
לעדכן או לשנות אותה. עם זאת, שיטה זו היא לעתים קרובות נקודת ההתחלה
.עבור ארגונים רבים הזקוקים לאמצעי טכנולוגי עבור הוראה, אימון ולימוד
(פורום מחשבים (סינכרוני, אסינכרוני
מאפשרות לשניים או יותר משתמשים Computer Conferencing-תוכנות ה
לתקשר דרך סביבות העבודה שלהם בזמן-אמת או בצורה אסינכרונית. בשיטה
זו קיימות דרישות רשת מינימליות, בדרך-כלל באמצעות קו טלפון סטנדרטי
ומודם. היתרון הבולט של שיטה זו הוא ששיטה זו מאפשרת צורת למידה
ממוחשבת אינטראקטיבית המאפשרת למשתמשים בה דיאלוג אמיתי באם תוך
.כדי מפגשים רבי משתתפים או לאחר מכן בצורה אסינכרונית
(חינוך מקוון ומבוסס רשת (אינטרנט
זהו ללא ספק התחום שגודל הכי הרבה, סביבה זו מציגה הרבה מאוד יתרונות
עם כמה אתגרים. מצד אחד גישה לאינטרנט , וכך לתכנות שקיים בו, היא
:כיום נוחה וזולה. שיטה זו גם משתמשת ביתרונות הברורים של האינטרנט
קלות השימוש בה, עלות נמוכה והיותה שער כניסה לכמות כמעט בלתי מוגבלת
של מידע. מצד שני, פיתוח תוכן שהוא בעל ערך ונוח למשתמש אינו תמיד קל
לביצוע ולעתים קרובות יקר. כמו כן, אסטרטגיות שתלויות אך ורק על שיטה
זו נמצאים תחת אותן הגבלות שפוגעות בכל משתמש יומיומי של האינטרנט
.ההולך ונהיה עמוס
מולטימדיה אינטראקטיבית על שולחן העבודה
אחד מהמצטרפים החדשים, שילוב של יישומי מולטימדיה: טקסט, אודיו, וידאו
ושיתוף נתונים בשולחן העבודה תופס תאוצה ועניין רב. הסיבות כוללות
סטנדרטים חדשים של משלוח אפליקציות דרך רשתות תקשורת שכיום פחות
מוגבלות מבעבר, טכניקות דחיסה חדשות, יכולות גבוהות יותר של המחשבים
האישיים ורצון רב יותר של המשתמשים לא להיות מוגבלים ע"י מתקנים או
."חדרי ישיבות" יקרים ומוגבלים
שיטות לימוד בקבוצות
Broadcast Instruction (one-way video, two-way video, live)
בהיותו מודל הלימוד מרחוק הדומיננטי ביותר של שנות ה-80', לימוד
בשידור חי ממשיך לשחק תפקיד מפתח בלימוד תלמידי תיכון, תואר ראשון
ותיכון וכמו כן גם פיתוח ואימון צוותי עובדים. במקור האפליקציות פעלו בכיסוי
אזורי. שידורי וידאו ואודיו חי של תוכניות לימוד התפתחו בצורה הנרחבת ביותר
עם פיתוח רשתות לווין ושירותים המתפרשים מעבר לאזורים מצומצמים. רוב
המערכות הקיימות כיום כבר נהיו מערכות דיגיטליות ועברו להשתמש באחת
.מטכניקות הכווץ הקיימות כדי לאפשר גישה למספר רב יותר של ערוצים
יתרונות מודל זה כוללים יכולת העברת מידע רחבה מבחינה גיאוגרפית ועלות
קליטה נמוכה מבלי צורך להתחשב בתשתית הקיימת בכל אזור. החסרונות
כוללים עלויות הולכות וגוברות של שירותי הפצה וסטנדרטים דיגטליים
.בלתי מתאימים לאורך הרשת
Audio Conferencing and Graphics (multipoint, live)
אפליקציה זו, למרות היותה לא מהמתקדמות ביותר, ממשיכה להביא ערך רב
ויעילות בהפצת מידע לאוכלוסיות מפוזרות. שיטה זו מאפשרת לשלושה או
"יותר משתתפים ליצור דיאלוג חי ואינטראקטיבי על-ידי חיבורם ב"גשר
תוספת ויזואלית יכולה ,Audio Graphics משותף. על-ידי הוספת טכנולוגיות
להוסיף על הסביבה הקולית, ניתן להגיע לסביבה אינטראקטיבית היעילה
במספר מישורים. תלות טכנולוגיה זו בקשר טלפון מינימלי גורמת לה להיות
הבחירה האידיאלית עבור אזורים מבודדים מבחינה גיאוגרפית, מדינות
מתפתחות וקהילות עניות. יתרון נוסף הוא שממשק המשתמש של אסטרטגיה
.זו, טלפון סטנדרטי, קל לשימוש ולא מצריך אימון
Video Conferencing (two way video, two way audio, compressed - terrestrial)
שילוב של קיצוצי מחירים, שיפור טכנולוגי, הרחבת הרשתות הדיגיטליות
ומימוש של סטנדרטים הובילו לשימוש רב מאוד של שיטה זו בתחום החינוכי
מאז שנות ה-90'. היעילות של סביבה אינטראקטיבית של וידאו, אודיו
ומולטימדיה עבור הוראה ולימוד הוכחו ותועדו היטב במשך הזמן והיא
ממשיכה להיות שירות מוביל המשויך בדרך-כלל עם מוסדות גדולים ומערכות
.חינוך גבוה ארציות
Two-way VSAT (two-way video, two-way audio, compressed satellite)
.הוא שיטת הפצת המידע Video Conferencing-ל VSAT ההבדל היחיד בין
שירותים אינטראקטיביים לא תלויים בתשתית הקיימת. דבר VSAT במקרה של
.זה חשוב ביותר במדינות מתפתחות, אזורים נידחים, ואפליקציות בינלאומיות
שיטה זו נמצאת בשימוש נרחב על-ידי הצבא, תקשורת חירום ואפליקציות
.רפואיות
Multimedia Conferencing (two-way video, voice, graphics, data - live)
טכנולוגיה זו מנצלת ,Video Conferencing הרחבה של השיטה הבסיסית של
מספר אפליקציות בתוך מערכת התלויה במחשב אישי משותפת. יתרונותיה
טמונים בשילוב ערכי הלימוד פנים מול פנים עם מגוון הכלים ללימוד המשויכים
למחשב אישי: תקליטורים, אפליקציות שיתוף קבצים, האינטרנט והרשת. זו
בדרך-כלל מתודולוגיה הדורשת תקשורת פס רחב ותלויה גם ביכולת דחיסה
.PC של וידאו ואודיו והיכולת לשלבם לתוך ארכיטקטורת
Full Motion (two-way, Fiber/ATM)
.WAN סביבה זו מספקת שירותי וידאו באיכות גבוהה ואינטראקטיבית ברשת
מוגבלת לתשתית אזורית אבל במקרה של כמה מדינות WAN ברוב המקרים
השקעות כבדות אפשרו לתשתיות אלה להשיג כיסוי (North Carolina ,Iowa)
נרחב הרבה יותר. היתרונות של סביבות מעין זו כבר צוינו. החסרונות כוללים
את האופי ה"סגור" של רשתות אלה, עלויות התחזוקה הגבוהות והעובדה
.שלוקח הרבה זמן לפתח רשת אופטית מחוץ לאזורים עירוניים
|