ראשי > מבוא כללי > יתרונות, חסרונות וסימני שאלה > יתרונות

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

יתרונות

יתרונות דידקטיים

היתרונות הדידקטיים מציגים את למידה מרחוק ככלי המעשיר את החוויה
.הלימודית וכאמצעי המקל על הלומד ומאפשר לו יותר גמישות וחופש

למידה בכל זמן, בכל מקום

,יתרון זה מתייחס לקורסים המשלבים לימוד מקוון ברשת זמינה לתלמידים
כדוגמת רשת האינטרנט. הגבלה זו אינה מצמצמת את הדיון, שכן השיטה
.המקוונת היא שיטת ההפצה הנפוצה ביותר של למידה מרחוק
התלמידים במסגרת קורס המשלב למידה מרחוק מקוונת, יכולים בכל זמן
שירצו לצפות בהרצאות מוקלטות או לקרוא חומר מקוון. הם יכולים לעשות
,זאת מכל מחשב אישי עם חיבור לרשת. הם יכולים להתקדם יותר עכשיו
.פחות אחר-כך או להפך. כל אחד בזמנו הפנוי
רמת החופש של התלמיד עולה, כאשר הוא אינו מחויב למערכת שעות
.שנקבעה על-ידי סגל ההוראה או על-ידי צורכיהם של תלמידים אחרים
זהו יתרון חשוב ביותר עבור אוכלוסיית הסטודנטים המתבגרת ברחבי
העולם, כאשר סטודנטים רבים עובדים במקביל ללימודים ולרבים אחרים יש
משפחות. יתרון זה חשוב גם עבור עובדים העוברים הכשרה במסגרת
עבודתם. בנוסף להעברת הכשרה מרוכזת לעובדים, קיימת האפשרות שכל
עובד יוכל לשלב את ההכשרה בזמנו הפנוי ממחשבו האישי, על-פי שיקולי
.עומס עבודה ונוחיותו האישית

למידה מותאמת יותר לקצב כל תלמיד

כאשר תלמיד יושב בהרצאה, עליו להתאים עצמו לקצב הכיתה. אין אפשרות
להתעכב על נקודות לא מובנות מעבר לזמן שמתעכבת הכתה. אין אפשרות
לרוץ קדימה ולדלג על נקודות שלאנשים מסוימים נראות ברורות ולאחרים
לא. אין אפשרות לחזור אם אבד הריכוז לכמה רגעים. כמובן שכאשר כל
:תלמיד צופה בהקלטת שיעור בזמנו החופשי, הוא יכול לעשות כרצונו
לדלג קדימה, לחזור אחורה, לעצור את השיעור ולהיעזר בחומר מקוון
להבנת הנושאים. אפשר לצפות בשלוש הרצאות רצופות אם בדיוק באותו רגע
מתפנה זמן, ואפשר לצפות בחצאי הרצאות. כל תלמיד לומד בקצב המתאים
.לו ולרמת הבנתו

החומר הנלמד נשאר נגיש

בלמידה בשיטה המסורתית, המרצה מדבר פעם אחת על כל נושא, וממשיך
הלאה. אם נמנע מתלמיד להגיע לשיעור מסוים, הוא יצטרך למצוא דרך
חלופית להשלמת החומר. אם התלמיד חשב שהבין נקודה מסוימת ושלוש
הרצאות לאחר-מכן נוכח לדעת שלא הבינה לעומקה, הוא יצטרך למצוא דרך
להבהיר נקודה זו. לא כך בלמידה מרחוק, כאשר החומר נשאר מקוון בכל
עת וכל שעות היממה. לא משנה מתי צצה השאלה, ניתן לחזור למקור בו
.הוצג הנושא, ולחזור על כל חלק מהקורס

ניצול טכנולוגיות חדשות

בסיס למידה מרחוק הינו טכנולוגי, ולכן פשוט לשלב טכנולוגיות חדשות
במסגרת לימודים כאלה. טכנולוגיות חדשות מציעות פתרונות דידקטיים
חדשים, מגוונים ועשירים, אם זה בשילוב גראפיקה, צליל, סרטונים או
אפילו ריח. מגוון הפתרונות מתרחב, גם בכמות, אופן וסוג המידע שניתן
להעביר, וגם ברמת האינטראקציה שאפשר לשלב. באמצעות למידה מרחוק
.ניתן לנצל את התקדמות הטכנולוגיה למטרות לימודים

שילוב מרצים מבחוץ

העשרת הקורס באמצעות שילוב מרצים אורחים נעשית אפשרות פשוטה וזולה
יותר בלמידה מרחוק. ניתן לשלב אנשי מקצוע, אנשי מחקר ומרצים בחסד
.בקלות רבה
אפשר להזמין את המרצה האורח פעם יחידה, ומאחר שהשיעורים מוקלטים
לשימוש ביתי של התלמידים, תלמידים בכל מחזור של הקורס יוכלו ליהנות
משיעורים אלו. בנוסף, אם רוצים להעביר שיעור בשידור חי, לא חייבים
להזמין את המרצה ולארח אותו. כל מה שצריך זה שהיכן שהמרצה נמצא
תהיה אפשרות לשדר את השיעור בשיטה זמינה לתלמידים, אם זה באמצעות
שידור לוויני לכתה או דרך האינטרנט למחשב האישי של כל תלמיד. שיטה
זו גם אינה גוזלת הרבה זמן מהמרצה מעבר לזמן ההרצאה, ולכן נכונות
.מרצים להתארח בשיטה זו גבוהה יותר

יתרונות חברתיים

היתרונות החברתיים מציגים את למידה מרחוק ככלי המסייע לצמצום תופעות
.אפליה ופערים חברתיים על-ידי הקניית אפשרות שוויון הזדמנויות בהשכלה

הגדלת היצע הלימודים

לאחר השקעה רצינית ראשונית, ניתן להגדיל את היצע הלימודים, ללא
הגדלת עלויות. מאחר וכיתות לימוד מוגבלות בקיבולת שלהן, בשיטת
הלימוד המסורתית ישנן מגבלות ברורות מאוד על כמות התלמידים שניתן
ללמד. אם רוצים להכפיל את כמות התלמידים, יש צורך בכמות כפולה של
כיתות ומרצים. בעזרת למידה מרחוק, מרצה אחד יכול להעביר הרצאה
.למספר מוקדים, ובכך למספר תלמידים רב יותר
ובכלל, כאשר החומר מקוון והשיעורים מוקלטים, ניתן להגדיל את מספר
התלמידים ללא בעיית מרצים וללא בעיית כיתות. כל תלמיד יושב בביתו
.מול המחשב האישי שלו

אפשרות לשוויון הזדמנויות בהשכלה

.ראשית, נדגיש את החשיבות של ההשכלה בשוק העבודה של היום
הכלכלה של היום מבוססת ידע. השכלה היא הגורם החשוב ביותר ולעתים
היחיד המפריד בין עובד לעובד או מועמד למועמד. בעשורים קודמים ניתן
,היה להסתדר לא רע גם ללא השכלה רשמית. כיום זה נעשה קשה. ולראייה
נציג את העובדות הבאות משיעור "היבט כלכלי": פער השכר בין בעלי תואר
אקדמאי לבין אלו ללא תואר אקדמאי זינק ביותר מ-50% ב-1980 ליותר
מ-100% היום. נציין עוד, שכוח הקנייה של אדם בן 30 שסיים תיכון ולא
.המשיך להשכלה גבוהה, צנח ביותר משליש במהלך שני העשורים האחרונים
בזמנים אלו, כאשר הפערים בין העניים לעשירים הולכים וגדלים, קיימת
חשיבות רבה לפעול לצמצום פערים אלו. חינוך הוא גורם מרכזי היוצר חוסר
,שוויון כבר בתחילת הדרך כאשר העשירים לומדים במוסדות חינוך יוקרתיים
בעוד שבני המעמד האמצעי ומטה לעתים לא יכולים להרשות לעצמם רכישת
חינוך כלשהו. גם אנשים הגרים רחוק ממוסדות השכלה מובחרים מראש
מופלים לרעה ברכישת השכלה. במיוחד אמור הדבר כאשר אין באפשרותם
.להגיע פיזית למוסדות אלו, בעוד שציוניהם טובים מספיק
דבר זה אינו אמור עבור מוסדות השכלה גבוהה בלבד, אלא גם עבור בתי-ספר
תיכון, ואפילו חטיבה ויסודי. בריכוזי אוכלוסייה מרוחקים, למשל במקסיקו או
.באוסטרליה רחבת הידיים, ילדים רבים סובלים מקבלת חינוך לקוי אם בכלל
בהשקעה טכנולוגית שהולכת ונעשית פחות יקרה, ניתן להעביר להם תוכניות
לימוד שונות באמצעות למידה מרחוק. כמובן שלילדים חסרה מוטיבציה
.ללימוד עצמי, ושיטת ההעברה צריכה להתאים לגיל התלמידים
מאחר שאנו מצפים להגדלת היצע הלימודים באמצעות למידה מרחוק, קיימת
,אפשרות להוזלת רכישת השכלה. כיום, מוסדות לימוד אקסקלוסיביים
.המוגבלים במספר הנרשמים, מבססים את רווחיהם על שכר לימוד גבוה
למידה מרחוק מאפשרת למוסדות שרכשו לעצמם שם לבסס את רווחיהם על
.כמות תלמידים רבה במקום על שכר לימוד גבוה
,בנוסף, קיימת היום אפליה כאשר אנשים בעלי יכולת כלכלית מועטה
.מחויבים לעבוד מגיל צעיר ואינם יכולים לשלב השכלה גבוהה עם עבודה
למידה "בכל זמן, בכל מקום" שמציעה למידה מרחוק יכולה לסייע לאנשים
.אלה לשלב עבודה ולימודים

..."המשך ל"חסרונות
יתרונות דידקטיים
,למידה בכל זמן
בכל מקום
למידה מותאמת
יותר לקצב כל
תלמיד
החומר הנלמד
נשאר נגיש
ניצול טכנולוגיות
חדשות
שילוב מרצים
מבחוץ
יתרונות חברתיים
הגדלת היצע
הלימודים
אפשרות לשוויון
הזדמנויות בהשכלה

רמת החופש של התלמיד "
עולה, כאשר הוא אינו
מחויב למערכת שעות
שנקבעה על-ידי סגל
ההוראה או על-ידי
צורכיהם של תלמידים
" אחרים

טכנולוגיות חדשות "
מציעות פתרונות דידקטיים
,חדשים, מגוונים ועשירים
,אם זה בשילוב גראפיקה
צליל, סרטונים או
" אפילו ריח

,בעזרת למידה מרחוק "
מרצה אחד יכול להעביר
,הרצאה למספר מוקדים
ובכך למספר תלמידים
" רב יותר

בריכוזי אוכלוסייה "
... ,במקומות נידחים
ילדים רבים סובלים
מקבלת חינוך לקוי
אם בכלל. בהשקעה
טכנולוגית שהולכת ונעשית
פחות יקרה ניתן להעביר
להם תוכניות לימוד שונות
" באמצעות למידה מרחוק

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות