לצילום האוטומטי יתרונות רבים. ראשית ניתן לצלם תמונות
באיכות גבוהה גם בלי להיות מומחים גדולים. שנית, ניתן להתמקד באובייקט
אותו רוצים לצלם במקום להתעסק עם כיוונונים מיותרים. אז מה הבעיה?
הבעיה מתחילה בתנאי תאורה לא טובים, ישנם תנאי תאורה ששום מד אוטומטי,
לא יכול לפענח וכך נקבל תמונות כהות או בהירות מדי. לכאורה אין פה
בעיה חמורה מפני שבצילום דיגיטלי תמיד אפשר לשפר ולשנות בעזרת תוכנת
עריכה בבית. אבל יש לזכור שאת הפרטים שאבדו לנו בצללים כבר לא ניתן
יהיה לשחזר. דוגמא טובה לנתוני צילום בעייתיים היא צילום אל השמש
בשעות השקיעה או הזריחה.
כאשר בממוצע הצבעים או הבהירות בתמונה אחידה (אין
מקומות חריגים בבהירותם או כהותם), החשיפה האוטומטית עובדת מצוין.
כלומר כאשר בממוצע הגוונים בתמונה ישקפו את האפור האמצעי (18% רמת
בהירות). בצילום מחוץ לבית מומלץ להקפיד על שמש בגב כך שהאובייקט
המצולם יחזיר אור היטב, ובצילום בתאורה עמומה אך אחידה (לדוגמה בתוך
הבית או ביום מעונן). הצילום האוטומטי בעייתי כאשר רמת הבהירות בממוצע
חזקה או חלשה מאוד. לדוגמה בצילום על חוף הים בד"כ רמת הבהירות חזקה
מאוד ונקבל צבעים לא נכונים בצילום במוד האוטומטי.
בצילום על רקע מושלג האובייקט הממוצע
יותר בהיר מהאפור האמצעי. אם נשתמש במוד אוטומטי נקבל תמונה
כהה מדי.
לעומת זאת ניתן לראות בתמונה זו כי באמצעות
צילום במוד ידני ניתן להגיע לתוצאות הרבה יותר טובות
לעיתים כאשר ההפרש ברמת הבהירות בין אובייקטים קרובים בתמונה
גדול כל התמונה מתעוותת כאשר הצילום מבוצע במוד אוטומטי. תופעה דומה
מתרחשת בצילום על רקע מאוד כהה. הבעיה היא שהצבע הכהה שולט והמד
האוטומטי יטעה ויחשוף את התמונה לזמן ארוך מאוד ויגרום לעצמים הבהירים
להיות הרבה יותר מדי בהירים.
צילום הסירות בזמן הזריחה יצר מצב בו רק סירה
אחת מוארת והיתר כהות, נבחר זמן חשיפה ארוך והסירה המוארת
יצאה בהירה מדי (ואף מסנוורת