ברוכים הבאים למילון המושגים של אתר הצילום הדיגיטלי
בחר באות הראשנה של המילה אותה הנך מחפש
להל"ן רשימת המושגים באות א', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ב', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ג', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ד', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ו', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ז', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ח', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ט', בחר במושג בו הנך מעוניין:
לא נמצאו מושגים באות זו !
להל"ן רשימת המושגים באות י', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות כ', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ל', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות
מ', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות נ', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ע', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות פ', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות צ', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ק', בחר במושג בו הנך מעוניין:
להל"ן רשימת המושגים באות ש', בחר במושג בו הנך מעוניין:
לא נמצאו מושגים באות זו !
להל"ן רשימת המושגים באות ת', בחר במושג בו הנך מעוניין:
אלגוריתם -
התהליך המדויק המתרחש במהלך ריצת תוכנית מחשב המביא לפתרון בעיה מסוימת.
אנלוגי -
קידוד אות כגל רציף
אנלוגי לדיגיטלי
ראה "ממיר אנלוגי דיגיטלי".
בהירות
עוצמת האור, של פיקסל יחיד בתמונה אלקטרונית, בד"כ בהירות תנוע בין שחור (0) ללבן (255). לעיתים הבהירות נקראת גם "רמת האפור".
דוגמה למדרג גווני אפור, תמונה דיגיטלית מכילה 256 מדרגות של גווני אפור
בינארי -
אות המקבל שני ערכים אחד או אפס.
ביט -
יחידת המידע הקטנה ביותר במחשב, מייצגת שני מצבים אחד או אפס.
ביית -
יחידת מידע בת 8 ביטים, ניתן לייצג באמצעותה 256 מצבים שונים (28).
ביט מפ (מפת ביטים) -
(Bitmap) יצוג תמונה ע"י שורות של פיקסלים כ"א מיוצג ע"י וקטור של ביטים.
ג'יגה ביית -
30^2 בתים (33^2 ביטים)
דחיסת תמונה -
תמונה דיגיטלית היא אחד הקבצים היותר הגדולים במחשב, בהשוואה לסוגי קבצים אחרים, למשל: תמונה ברזולוציה 640x480 פיקסלים, מכילה 307,200 פיקסלים ותתפוס כ- 1MB במחשב
ככל שהרזולוציה עולה כך גדלים מספר הפיקסלים ואתם גודל הקובץ והמקום שהוא תופס במחשב, לכן על-מנת לחסוך במקום, מבצעות המצלמות הדיגיטליות תהליך של דחיסה ובכך ניתן לשמור מספר רב יותר של תמונות בשטח נתון וכן להציגם מהר יותר על המסך
קיימות שתי צורות דחיסה:
דיגיטלי -
כל מערכת או מכשיר בו המידע שמור בצורת "0" או "1" או מניפולציה של מספרים בינאריים (ביטים).
דיגיטליזציה -
המרת מידע אנלוגי לדיגיטלי כך שנוכל לעבוד עליו עם המחשב.
דיסק -
רכיב זיכרון חיצוני למחשב הנקרא ע"י סורק לייזר, ניתן לשמור עליו כמויות גדולות מאוד של מידע.
דיסקט -
רכיב אחסון מידע דיגיטלי בצורה מגנטית.
דיסקט תמונה -
פיתוח של חברת קודאק המאפשר לטעון התמונות מהמצלמה הדיגיטלית ישירות על דיסקט, ניתן לשמור כ 28 תמונות באיכות טובה. היתרון הגדול - לא צריך התקן מיוחד בחיבר למחשב ניתן להתחבר דרך כל כונן דיסקטים רגיל.
דמות דיגיטלית -
דמות או תמונה המורכבת מפיקסלים.
הזרקת דיו -
משמש במדפסות ומשיג איכות טובה המהווה תחליף טוב למדפסות לייזר.
החלקה -
מיצוע נתוני פיקסל בהתאם לפיקסלים השכנים לו, תהליך זה מקטין את הניגודיות ויוצר תחושה של תמונה לא בפוקוס.
היסטוגרמה -
גרף מלבנים להפרדת ניגודיות, בעזרת כלי זה, הנפוץ במרבית התוכנות המיועדות.לעיבוד תמונות במחשב , ניתן לפתור בעיות רבות בפענוח התמונה.
וקטור ביטים -
כמה ביטים יגדירו פיקסל יחד, יותר ביטים = יותר צבעים (או גוונים של אפור).
1 ביט - פיקסל יהיה שחור או לבן.
8 ביט - 256 אפשרויות גוונים או צבעים לכל פיקסל.
24 ביט - 16.7 מיליון אפשרויות גוונים או צבעים לכל פיקסל. או לחילופין כל אחד מגווני הצבעים הבסיסיים (כחול, ירוק, אדום) יוגדר ע"י 8 ביטים.
32 ביט - 4 מליארד אפשרויות גוונים או צבעים לכל פיקסל, נהוג להגדיר שיטה זו כתבנית האמיתית של הצבעים.
זום דיגיטלי -
ביצוע זום מעבר ליכולות האופטיות ע"י מריחת או הגדלת הפיקסלים בהתאם לרזולוציה הנדרשת.
זיכרון לא נדיף -
רכיב זיכרון בעל זמן גישה מהיר, אך בניגוד לזכרון המהיר במחשב, בניתוק המתח כל המידע מהזיכרון ישמר (מאפשר שמירת תמונה גם כשהלכו הסוללות).
זיכרון מהיר -
(RAM random access memory), סוג הזיכרון הנפוץ ביותר במחשבים ביתיים מאפשר למחשב לשמור עליו את כל הדרוש להפעלת האפליקציות אותם דרשנו כעת, בד"כ בכיבוי המתח הזיכרון מתרוקן (זיכרון נדיף).
"זיפ" -
או winZip ראה דחיסה.
זמן גישה -
הזמן שלוקח לרכיב זיכרון למצוא מידע ולהחזיר אותו
זמן חשיפה -
זמן החשיפה נקבע ע"י יחס הגומלין בין הצמצם לסגר(תריס). הערכים של התריס והצמצם נקבעים ע"פ כמות האור כאשר במצלמה דיגיטלית נתוני חיישן מדידת האור קובע ערכים אלו. על מנת לקבל חשיפה נכונה יש לשמור על יחס גומלין נכון בין מיפתח הצמצם למהירות הסגר
.שינוי של כל צמצם שלם יצריך שינוי של מהירות סגר שלמה בהתאמה.ככל שמהירות הסגר עולה כך יש לפתוח צמצם, או לחילופין ככל שמהירות הסגר יורדת, יש לסגור צמצם בהתאמה , אחד מול אחד.בעת פתיחת הסגר, כל פיקסל על ה- CCD קולט את בהירות האור הנופל עליו ואוסף אותו למטען חשמלי, ככל שכמות האור הפוגעת בפיקסל גדלה, כך המטען החשמלי גדל. אזור המבהקים בתמונה יהיה בעל מטען גבוה ואזור הצללים בתמונה יהיה בעל מטען נמוך, בתום החשיפה נסגר הסגר והמטען מכל פיקסל נמדד ומומר למספר דיגיטלי.
חשיפה -
יודה -
לוחם ג'דיי בא בימים שאימן את לוק סקייווקר להילחם בדארט וויידר על ידי שליטה ב"כוח"
כוונת המצלמה -
(view finder) מערכת ראייה, דרכה ניתן לכוון מה מצלמים. קיימות שתי סוגי כוונות ראיה עיקריות :
כיול צבעים -
(קליברציה), תהליך התאמת הצבעים במעבר בין מכשיר למכשיר (מסך למדפסת, סורק למסך וכדומה).
כרומטיות -
הצבע של אלמנט (פיקסל) בתמונה, הכרומטיות מוגדרת מערכי הרוויה והגוונים אך לא מרמת האור.
כרטיס זכרון -
על כרטיס זה נשמרות התמונות שצילמנו כרטיס הזיכרון במצלמות דיגיטליות דומה לזיכרון ה- RAM המצוי במחשב, למעט שני הבדלים
נפח כרטיסי הזיכרון נע מ- MB 1.44 (דיסקט) ועד GB 1.2, כיום מפותחים גם דיסקים קשיחים בנפחים גדולים יותר.
כרטיס זיכרון מסוג PCMCIA Type II בנפח 160MB |
לוח הצבעים -
מגוון הצבעים הקיימים במחשב אלה הצבעים האפשריים לתמונה (בדומה לצלחת הצבע שמחזיק הצייר), בשימוש ב- 24 ביטים לפיקסל יש יותר מ- 16 מיליון צבעים בלוח.
מגה ביית -
20^2 בתים או 23^2 ביטים
מגה פיקסל -
יחידת מדידת כמות הפיקסלים בתמונה או בסנסור, שוויה מיליון פיקסלים (אם לסנסור רזולוציה של 2.5 מגה פיקסל המשמעות שבסנסור יש 2,500,000 פיקסלים).
מד אור -
כלי למדידת כמות האור המוחזרת מעצם כלשהו (לפרטים ראה מדידת אור).
מדידת אור -
על מנת לקבל חשיפה נכונה בצילום, כלומר תמונה בעלת כמות אור שאינה גבוהה או נמוכה מדי (אחרת נאבד פרטים או צבעים), יש להשתמש במד אור (חיצוני או פנימי).
במצלמות מודרניות קיימת מערכת מדידת אור לאור רציף וגם למבזק (flash).
מדפסת לייזר -
מדפסת המבוססת על העברת המידע ע"י הקרנת לייזר על גליל רגיש לקרינה אלקטרו סטטית, הגליל יקלוט את הפחם רק בנקודות שהוקרן עליהם מטען חיובי ויעביר אותו לנייר.
מדרוג צבעים -
תהליך של החלקת ההבדלים בין צבעי פיקסלים שונים ע"י התייחסות לקבוצת פיקסלים כאל פיקסל אחד, כך שמתקבלת תמונה עם הפרשי צבע פחות בולטים (מעברים בין גוונים יותר חלקים וממודרגים).
ממיר אנלוגי דיגיטלי -
ממיר אות אנלוגי (גל רציף) לאות דיגיטלי (אפסים ואחדות), כך שניתן יהיה לבצע על המידע כל מניפולציה דיגיטלית אפשרית
מנת ממדים -
היחס שבין שני ממדים לדוגמה גובה ורוחב (במצלמת 35 מ"מ זה 2:3 בטלוויזיה 3:4)
מסננים -
לצורך קבלת צבע טבעי, במצלמות סרט, יש להשתמש במסננים מתקני צבע. במצלמות דיגיטליות יש לוודא כי המצלמה מכוונת לסוג התאורה שבשימוש,(תאורה חמה, מבזקים או פלורוסנט), בעזרת פעולה בשם איזון לבן (White Balance).
ישנם מסנני צבע המעבירים רק צבע אחד.
מעבד -
יחידת החישוב המרכזית בכל מחשב, המוח המעביר הוראות ביצוע לכל יתר הרכיבים.
מצלמה -
מצלמה בנויה מגוף, עצמית (עדשה), כוונת (view finder), מערכת מדידת אור ומערכת קליטת המידע.(סרט או מדיה דיגיטלית).
מקלט תמונה -
במצלמות סרט אנו משתמשים בסרטים בעלי הרכב כימי, סרטים אלו קיימים ברגישויות שונות . ה"נורמלית" היא ASA 100, ככל שרגישות הסרט עולה (200 ,400 ,800 ,וכו') כך יש אפשרות לצלם בתנאי אור קשים (חשוכים) יותר.
במצלמות דיגיטליות קיימים שני סוגים של רכיב :
מקרן דיגיטלי -
רכיב שניתן בעזרתו להתחבר למחשב ולהקרין את תמונת צג המחשב על מסך גדול
ניגודיות -
מדידת השינוי ברמת הבהירות בתמונה:
נקודות לאינץ -
שיטה נוספת להגדיר ולמדוד רזולוציה, בשימוש בעיקר במסכים ובמדפסות ומבוססת על הגדרת צפיפות הנקודות.
סוללות -
שתי הפעולות שצורכות זרם במצלמות דיגיטליות הן:
טיפ: סוללות נטענות מסוג NiMH הן המומלצות ביותר לעבודה עם מצלמה דיגיטלית, לסוללות אלו דרוש מטען מהיר מיוחד.
סוללות ניקל הידרד ניתנות לטעינה עד 500 פעם במחזור חייהם, וזמן השימוש בהם ללא טעינה מחודשת גדול מאוד.
סורק -
מכשיר המעביר תמונה (או כל COPY HARD אחר), למידע דיגיטלי אותו ניתן לעבד במחשב, הסריקה מבוצעת ע"י הארת התמונה והעברת האור דרך מסננים (ירוק, כחול, אדום), התמונה הופכת ל"זרם" של פיקסלים.
סרט צילום -
עדשה -
הרכיב האופטי המאפשר קליטת האור והקרנתו לרכיב קולט התמונה, לגודל הרכיב הקולט השפעה על מוקד העדשה הדרוש.
במצלמה דיגיטלית ה- CCD (המקביל לסרט הצילום במצלמת סרט) קטן במידותיו בהשוואה למצלמת סרט 35 מ"מ, לכן אורך מוקד העדשות משתנה.
חסרה תמונה | CCD בגדלים 1/3", ½", 2/3" על רקע סרט 35 מ"מ |
עדשה במצלמה דיגיטלית באורך מוקד 7 מ"מ = עדשה 50 מ"מ במצלמת סרט 35 מ"מ.
עיבוד תמונה -
ביצוע מניפולציה על התמונה מתוך כוונה להוסיף, לשנות בה פרטים או לשם שיפור תכונות התמונה (רזולוציה חדות וכדומה).
עיוות אות -
כאשר האות המייצג פיקסל נקלט ברמה נמוכה מדי, קטעים בתמונה אשר היו בהם שינויים חדים וברורים יהפכו לקטעים יותר מטושטשים עם פחות הדבלים, אם תהליך זה קורה לא ניתן לשחזר את התמונה המקורית
עצמית -
הרכיב במצלמה הקובע את אורך המוקד בצילום ובהתאם את "זווית שדה הראיה".
עצמית בעלת אורך מוקד - "נורמלי" הינה עצמית שזווית הראיה שלה הינה כמו של עין האדם (46 מעלות). ככל שאורך המוקד של העצמית קצר יותר כך זווית הראיה שלה תהיה גדולה (רחבה) יותר.
לעומת זאת ככל שאורך המוקד של העצמית גדול יותר זווית הראיה שלה תהיה צרה יותר אך מצד שני היא תקרב יותר ,עצמית זו נקראת עצמית טלה.
במצלמות מודרניות רוב העצמיות הנן בעלות אורך מוקד משתנה והן נקראות עצמיות "זום",
עומק שדה -
השטח שלפני ואחרי נושא הצילום שעליו מיקדנו את העוצמית שיראה חד בתמונה עצמה לאחר סגירת הצמצם בפעולת הצילום במצלמות מתקדמות יש כפתור המאפשר בחינת מצב זה.
פילטר -
רכיב אופטי (בד"כ לעדשה) המסנן ומעביר רק חלק מן האור לתוך המצלמה.
פיקסל -
תמונות דיגיטליות עשויות ממאות אלפים או מיליוני ריבועים קטנים הנקראים רכיבי תמונה או פיקסלים.
המחשב מחלק את המסך או התמונה המודפסת בעזרת רשת לפיקסלים ולאחר מכן משתמש במידע הדיגיטלי השמור בתמונה על מנת לקבוע את ערכי הבהירות והצבע של כל פיקסל ברשת.
שליטה ובניית רשת זו קרויה מפויי-רשת ולכן קבצים דיגיטליים אלו נקראים bit-map. ככל שיש יותר פיקסלים כך ניתן להגדיל את התמונה יותר, על המסך או בהדפסה.
מעבר להגדלה מסוימת מתחילים להבחין בפיקסלים, תופעה זו נקראת פיקסליזציה.
חסרה תמונה | חסרה תמונה |
תמונת העין נראת נורמלית, אך בהגדלת חלק מהתמונה מתקבלת תופעת הפיקסליזציה. |
פיקסל ריבועי / מעגלי -
מצלמות דיגיטליות משתמשות בפיקסל מעגלי, מפני שזו הטכנולוגיה בטלוויזיות, לעומת זאת המחשב דורש פיקסל ריבועי כי כך מוצגים הפיקסלים על המסך. תהליך ההמרה לפיקסל ריבועי (לצורך הצגה על המחשב), דורש מתיחת הפיקסל ותוך כדי כך מביא לאיבוד חלק מהמידע.
פיתוח תמונה דיגיטלית -
ע"י שימוש במכשיר מיוחד הממיר את האותות הדיגיטליים ומעבירם למדיית סרט הניתן לפיתוח כתמונה רגילה.
פרספקטיבה -
פרספקטיבה הינה יחס הגודל הנראה לעין בין העצמים הקרובים והרחוקים בצילום.
צבעי הבסיס -
ירוק אדום וכחול מוגדרים כצבעי הבסיס, אתם ניתן ליצור כל צבע אחר, ההפרדה בין הצבעים היא לפי רמת הבהירות שלהם..
ירוק + אדום + כחול = לבן |
צבעים כרומטיים -
כפי שאדום ירוק וכחול מציגים הפרשים ברמת בהירות כך הצבעים ארגמן, טורקיז וצהוב מייצגים צבעים לפי עוצמת הכרומטיות שלהם (זו שיטה אחרת בה ניתן לייצג צבע של פיקסל בתמונה), באלגוריתם ה jpeg מבןצעת המרה לגוונים כרומטיים.
צג התמונה -
בחלק מן המצלמות הדיגיטליות קיים צג (LCD ) עליו ניתן לראות את התמונה מייד לאחר שצולמה יש בכך יתרון גדול משום שניתן לצלם שוב אם התוצאה איננה משביעת רצון, לרוב ישמש צג זה גם לצורך כיוון התמונה (ראה "כוונת המצלמה").
צמצם -
במצלמה קיימת מערכת צמצם הנותנת אפשרות לקבוע את כמות האור שתגיע לסרט הצילום ביחידת זמן. כמו כן הצמצם יקבע את עומק השדה של התמונה: צמצם סגור (מספרים גבוהים) ייתן עומק שדה גבוה, צמצם פתוח (מספרים נמוכים) ייתן עומק שדה נמוך. (ראה חשיפה).
קומפוזיציה -
מבנה התמונה, הקומפוזיציה נועדה להדגיש או להעלים אלמנטים בתמונה או להעברת מסר כלשהו.
קומפקט פלאש -
סוג של רכיב זיכרון שפותח למצלמות דיגיטליות
קילו ביית -
1024 בתים (2^10 בתים או 2^13 יטים)
קליפ ארט -
שיטה לשמירת קבצי תמונה וגרפיקה.
רוויה -
הרמה בה צבע לא מהול באור לבן, 100% רוויה = אין אור לבן בכלל, ללא רוויה זה גוון של אפור.
רזולוציה -
איכות התמונה הדיגיטלית, בין אם היא מוצגת על מסך או מודפסת, תלויה בין היתר בסך הפיקסלים המשמשים ליצירתה. יותר פיקסלים = יותר פרטים ויותר חדות.
גודלה של תמונה נקבע באחת משתי הדרכים:
רמת אפור -
תאורה -
לתאורה השפעה גדולה על היכולת לצלם ועל איכות התמונה, ניתן לשלוט על איכות האור ע"י תאורה מלאכותית בצילום נושא שטוח יש להשתמש בתאורה אחידה ומרוככת (ע"י אמצעי ריכוך כמו מטריות), על-מנת למנוע צללים. לעומת זאת בצילום של נושא תלת ממדי יש להשתמש בתאורה לא אחידה כשצד אחד מואר יותר חזק מהשני וזאת על מנת להדגיש את תלת הממדיות של הנושא. יש לשים לב להחזרי אור מנושא הצילום היכולים לגרום "לשרפת" הנושא ועל ידי כך לגרום לאיבוד פרטים.
תמונה עקבית -
או תמונה רציפה, היא תמונה בה הבהירות נראית עקבית וחלקה, בתמונה כזו כל פיקסל בקובץ מורכב מ- 24 ביטים לפחות 8 לכ"א מהצבעים: ירוק, כחול, אדום, דבר המאפשר עד 256 גוונים לכל צבע, ומשיג תצוגה טבעית של התמונה.
תריס (סגר) -
במצלמה קיים (תריס) סגר שבעזרתו אנו יכולים לקבוע את אורך הזמן שבו הסרט (או ה-CCD ) יהיו חשופים לאור.מהירות סגר גבוהה (מספרים נמוכים) תגרום להקפאת תנועה, מהירות סגר נמוכה (מספרים גבוהים) תגרום לטשטוש (מריחת) תנועה. (ראה חשיפה).
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
כל הזכויות שמורות למערכות המידע איתן@
|