ראשי > מבוא כללי > מה זה למידה מרחוק

:למד שיעור זה בפורמט

שיעור מוקלט
מצגת שקפים

?מה זה למידה מרחוק

.כאשר מורה ותלמיד מופרדים בזמן ו\או מרחק פיזי
,בשנים האחרונות למידה מרחוק תופסת תאוצה. חברות משקיעות
אוניברסיטאות מפתחות, טכנולוגיות מתפתחות, אך הציבור עדיין לא
?כל-כך יודע במה מדובר. אז מה ההתלהבות

כדי להציג את יתרונות למידה מרחוק נקפוץ מספר שנים קדימה, וניקח
:לדוגמא שלושה סטודנטים שונים

שלושה סטודנטים לדוגמא

שם: דיקלה
גיל: 22
מצב משפחתי: רווקה
אזור מגורים: רעננה
רכב: אין
.תעסוקה: סטודנטית לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן

דיקלה גרה כ-20 דקות נסיעה באוטובוס מאוניברסיטת ת"א כאשר יוצאים
.בשעה 11 בבוקר, ו-50 דקות כאשר יוצאים בשעה 8 בבוקר
"ביום ראשון ב-8 בבוקר יש לה שיעור באורך שלוש שעות ב"מבני נתונים
שהיא שונאת אליו כי היא שונאת לקום ביום ראשון ב-06:45 בבוקר. היא
מעדיפה לגלוש לאתר האוניברסיטה במוצאי שבת, או ביום ראשון אחה"צ
כאשר היא חוזרת הביתה, ולצפות בהקלטה של הרצאה מקבילה מסמסטר
.קודם
יום שלישי הוא יום ארוך של 10 שעות לימוד, לכן במקום ללכת להרצאה
.האחרונה היא צופה בהרצאה מוקלטת מתי שיש לה זמן במשך השבוע
את סגנון המרצה בקורס "יעילות של חישובים" היא לא אוהבת, ולכן היא
,מעדיפה להוריד מצגת המכילה את חומר ההרצאה, ואם משהו לא מובן
אז היא צופה בהקלטה של המרצה משנה שעברה, אותה היא יותר
.אוהבת לשמוע


שם: יוסי
גיל: 31
מצב משפחתי: נשוי + 2
אזור מגורים: פתח-תקווה
רכב: פיז'ו 306
תעסוקה: רואה חשבון בחברה מאזור המרכז
סטודנט לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב

למרות שרוב הקורסים אליהם יוסי רשום מתקיימים בערב, קשה לו לעזוב
את העבודה מוקדם ולנסוע לאוניברסיטה במקום לחזור הביתה לאישה
,ולילדים. הוא גם שונא להגיע בלחץ לאוניברסיטה ולחפש חנייה רבע שעה
.תהליך שבדרך-כלל מסתיים בהעשרת קופת החניונים בכ-10 שקלים
לשמחתו של יוסי, בפקולטה למנהל ערים לצורכי הסטודנטים. מספר קורסים
המועברים בצורה פרונטלית, משודרים ברשת האינטרנט בשידור חי לרשומים
לקורס. מספר קורסים אחרים מועברים לא רק בצורה פרונטלית, אלא גם
בשיטה מקוונת נטו, בה המרצה מעביר את החומר בלעדית לסטודנטים
.המחוברים לרשת
בין אם הוא בבית או בעבודה, יוסי לוקח הפסקה של שעה-שעתיים בשעות
הקבועות, מתחבר לרשת ומשתתף בשיעור בצורה פעילה כולל שאלת שאלות
.וקיום שיחות (צ'יטוטים) עם סטודנטים אחרים
במקרה שהיה עסוק בשעות הקבועות, כאשר מתפנה לו זמן יוסי מתחבר
.וצופה בהקלטה של השיעור
,מדי פעם, כשיש לו זמן והוא מעוניין לדבר עם המרצה פנים מול פנים
.הוא מגיע לאוניברסיטה ומשתתף בשיעור באולם ההרצאות


שם: אבי
גיל: 25
מצב משפחתי: רווק
אזור מגורים: יוטבתה
רכב: רנו קליאו
.תעסוקה: סטודנט לתואר ראשון בכלכלה באוניברסיטת תל-אביב

מאז שהחל אבי לחשוב על כיוון בחייו, ידע שיאלץ לעזוב את הבית אם
ברצונו לרכוש לעצמו השכלה גבוהה. הוא דאג שלא יוכל להרשות זאת
,לעצמו, במיוחד כאשר החלה להתגבש אצלו הדעה שברצונו ללמוד כלכלה
ואם אפשר אז בחוג המוערך באוניברסיטת תל-אביב. ציוניו היו מספיק
טובים לשם כך, אך הוא ידע שלא יוכל לעמוד בעלויות המחייה הגבוהות
באזור המרכז. הדרך היחידה שיכל לעשות זאת היתה אם היה עובד שעות
.רבות תוך כדי הלימודים
לכן הוא שמח מאוד לשמוע שהחוג לכלכלה מציע ללמוד תואר שלם באמצעות
.למידה מרחוק
קורסים מרכזיים מתקיימים באולפן מיוחד שהוקם באילת, המחובר בקשר
ווידאו דו-כיווני עם אולפן באוניברסיטת ת"א. הרצאות אלו מועברות
.למספר מוקדים ברחבי הארץ, ובכל מוקד מתכנסים סטודנטים מאותו אזור
.בעזרת הוידאו הדו-כיווני הסטודנטים צופים ומשתתפים בהרצאה
בקורסים מצומצמים יותר, המרצים והתלמידים כולם מפעילים את
היישום (אפליקציה) שמשמש להעברת השיעור, כאשר למחשב המרצה ולכל מי
בעזרת היישום יכול המרצה .(Webcam) שרוצה מחוברת מצלמת רשת
לשרטט תרשימים, לרשום נוסחאות ולשלב כל חומר גרפיקה, קול או ווידאו
.במהלך השיעור
בין כל החומר המקוון המעשיר את חווית הלמידה, יכולים הסטודנטים
לצפות בהרצאות מוקלטות של מרצים אורחים שהובאו בעבר במיוחד, כמו
.מנכ"לים של חברות גדולות ובנקים ואפילו שרים לשעבר

?מה מציגות הדוגמאות

בדוגמאות אלו ראינו חלק מיתרונות למידה מרחוק: לימוד בכל זמן, בכל
מקום. הגדלת היצע הלימודים. שוויון הזדמנויות בהשכלה. שילוב מרצים
מבחוץ. למידה מותאמת לקצב התלמיד. חומר שנשאר מקוון. עוד על
.יתרונות אלו, ועל מגוון נושאים נוספים, נפרט בהמשך המבוא הכללי

הזכרנו שימוש בטכנולוגיות רבות במהלך הדוגמאות: שימוש ברשת
האינטרנט. שיעורים מוקלטים. שיעורים בשידור חי באמצעות רשת
האינטרנט (Live streaming) וגם באמצעות וידאו דו-כיווני. מולטימדיה
אינטראקטיבית על שולחן העבודה. ציאטים. על נושאים אלו ואחרים נפרט
.בהיבט הטכנולוגי

בדוגמאות אלו הזכרנו שילוב למידה מרחוק בהשכלה גבוהה, אך ניתן לשלב
למידה מרחוק גם בפלחים אחרים של שוק החינוך. הגן ובתי הספר. הכשרת
.עובדים. למידה במשך כל החיים. על פלחים אלו נרחיב בהיבט הכלכלי

לא במקרה הזכרנו בדוגמאות גם שיעורים פרונטליים. השימוש היעיל ביותר
בלמידה מרחוק הינו להעשרת חווית הלימודים והקניית אפשרויות למידה
נוספות, ולא במקום השיטות הקיימות. היכן שאפשר יש עדיין להציע את
.שיטות הלימוד המסורתיות למי שמעוניין

שלוש דוגמאות אלו הציגו לנו היבטים שונים של למידה מרחוק. הצגנו
כיצד למידה מרחוק יכולה לשמש ככלי דידקטי וחברתי מעולה. הצגנו מספר
דוגמאות איך זה נעשה בפועל. כעת הגיע הזמן להיכנס יותר לעומק
.ולהמשיך הלאה. נתחיל בלפרט על יתרונותיה וחסרונותיה של למידה מרחוק

..."המשך ל"יתרונות, חסרונות וסימני שאלה
מה זה למידה
?מרחוק
שלושה
סטודנטים
לדוגמא
מה מציגות
?הדוגמאות

יום שלישי הוא יום "
ארוך של 10 שעות
לימוד, לכן במקום
ללכת להרצאה האחרונה
היא צופה בהרצאה
מוקלטת מתי שיש לה
.זמן במשך השבוע

בין אם הוא בבית "
או בעבודה, יוסי
עושה הפסקה של
שעה-שעתיים בשעות
הקבועות, מתחבר לרשת
" ...ומשתתף בשיעור

בעזרת היישום יכול "
,המרצה לשרטט תרשימים
לרשום נוסחאות ולשלב
,כל חומר גרפיקה
קול או ווידאו
" במהלך השיעור

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות