ראשי > תוספות > ראיון עם ד"ר אריאל פרנק
האזן לראיון

ראיון עם ד"ר אריאל פרנק

השכלה גבוהה

?האם ניתן להעביר תואר שלם באמצעות למידה מרחוק

!יש כבר היום מוסדות שמעבירים תארים שלמים בלמידה מרחוק
התקבלו לקחים שצריך לקיים מפגשים, כי ההיבטים החברתיים מושכים לכיוון
.מפגשים. לאנשים חסר להכיר את האנשים שהם באינטראקציה עימם כל הזמן

?האם יש חשש לקיפוח מיומנויות חברתיות עקב כך

ייתכן שיהיה מחסור במיומנויות מסוימות, מצד שני רוכשים מיומנויות
אחרות כמו: הנעה עצמית, יצירת קשר מרחוק, מציאת חלופות באמצעי
.תקשוב ברשת
,בנוסף, גם אם אין כל כך הרבה אינטראקציות חברתיות בזמן הלימודים
.זה לא כ"כ נורא כי לא כל האינטראקציות בין האנשים נעשות רק בלימודים
.ניתן למצוא אינטראקציות חברתיות אחרות

(K-12) בית-הספר

האם ניתן לשלב למידה מרחוק גם בבתי הספר, שם קהל היעד טרם פיתח
?משמעת עצמית ומוטיבציה ללמידה

.זהו ויכוח ישן
.ברור שככל שהקהל יותר בוגר בגיל וביכולת, יותר קל לו ללמוד מרחוק
.לפעמים זה לא יתאים לגן או לבתי ספר יסודיים
.זה תלוי איפה שמים את הגבול בלמידה מרחוק
צריך למצוא את השילוב, האיזון והמינון המתאים ואז יהיה אפשר לשלב
.(למידה מרחוק גם בגן לפעמים (אם מישהו חולה, למשל
צריך להתאים את טכניקות הלמידה לקהל היעד ופה צריך מקסימום גמישות
.מצד אחד, ומצד שני אסור להכתיב רק אופן לימוד יחיד
אנשים לא רגילים לשיטה הזו, וייתכן שאם יתחילו ללמד אנשים מגיל צעיר
.ללמוד מרחוק, זה יהיה מאוד טבעי גם בהמשך החיים

מקצועות שקשה ללמד מרחוק

?האם כל נושא ניתן ללמד מרחוק

.יש נושאים שיותר טבעי להעביר בלמידה מרחוק, יש נושאים שפחות
.עם התארגנות מתאימה אפשר לנסות להעביר כל נושא
נושאים שדורשים פחות דיאלוג ואינטראקציה קל יותר להעביר בלמידה
מרחוק, כמו מדעי המחשב ומדעים מדויקים. נושאים כמו פסיכולוגיה
.שדורשים אינטראקציה רבה יותר, קשה יותר ללמד מרחוק

?ומה לגבי קורסים שמצריכים שימוש במעבדות

אפשר לעשות מעבדות מרחוק. למשל, במדעי המחשב להריץ אנימציות של
אלגוריתמים או סימולציות וזה יחסית קל. עם זאת, עבור מעבדות שדורשות
התנסות בידיים או להריח דברים, כמו בניסוי כימי, ניתן לעשות סימולציות
.גם כן, אבל זה הרבה יותר קשה
שוב, מי שמתעקש על דרך אחת להרצות: פרונטלית או מרחוק, נידון
,לכישלון. מה שמתאים יותר ללימוד מרחוק, עושים מרחוק ומה שלא
.מעבירים בצורה פרונטלית
אין שום מניעה שגם בשיעור שמועבר מרחוק, אנשים יגיעו מדי פעם למעבדה
.ויעשו שם ניסוי אחרי שלמדו את הנושא מרחוק ועשו עליו סימולציות
.זה יכול להשלים את הנושא

המעבר ללמידה מרחוק

?האם יש צורך להעביר הסבה מסודרת למרצים לפני מעבר ללמידה מרחוק

לא בטוח שצריך ממש הסבה, כי יש כאלה שזה בא להם באופן טבעי ויש כאלה
.שהם אפילו יותר מוצלחים בלמידה מרחוק, ויש שפחות
.עם זאת ברור שאי אפשר סתם להתחיל להשתמש בזה
הבעיה העיקרית היא חלוקת קשב - המרצה צריך להפעיל את הטכנולוגיה תוך
.כדי המשך ההרצאה. דבר שאינו טריוויאלי

אומרים שיכולת לימוד טובה מצריכה כשרון. האם מרצה פרונטלי
?כשרוני ומוצלח יהיה גם מלמד מרחוק מוצלח

.מרצה שכזה לא בהכרח יצליח גם בלימוד עם הטכנולוגיות החדשות
."יש עדיין כאלה שסובלים מ-"סייברפוביה", או "מחשבפוביה
יש כאלה שטובים מאוד בהרצאה פרונטלית כשיש אנשים מולם ויש
אבל כשמגיעים להרצות בעזרת המחשב הם ,(face 2 face) אינטראקציה
.הולכים לאיבוד
עוזרת בכך, כיוון שהיא הרחבה טבעית של הכיתה. יש קהל Tegrity מערכת
,(same time, same place) פרונטלי
(same time, different place) קהל בבית
לצפייה (different time, different place) וגם מקליטים את השיעור
.במועד אחר
כלומר, יש שלושה קהלים בו זמנית. מצד אחד זה באמת הרחבה של הרצאה
.פרונטלית, מצד שני בעיית חלוקת הקשב מתגברת כי יש 3 קהלים בו זמנית
יש תזות שחוקרות איך למצוא את האיזון המתאים בפעילויות ובדגשים בין
.שלושת הקהלים השונים

מניסיון ההוראה שלך בלמידה מרחוק, מהי רמת הנכונות של התלמידים
?עצמם, שהם קהל היעד, לעבור ללמוד מרחוק

.בעיקרון הסטודנטים מאוד חיוביים, בייחוד כשהם חושבים שהם ירוויחו מזה
,לאחר מכן, כשרואים שזה בעצם דורש מהם השקעה, עבודה והנעה עצמית
.אז יש כאלה שמעדיפים הרצאה פרונטלית
באופן כללי המגמה בעולם כולו היא חיובית, כי אנשים רוצים את כל
.האפשרויות להרצאה ואז יש להם חופש בחירה
כל עוד יש יותר מאפשרות אחת ללמוד, כלומר שאין רק למידה פרונטלית
.או רק למידה מרחוק, אז התגובות חיוביות

הכנת קורס

?אלו דגשים אתה יכול לתת להכנת קורס המועבר בלמידה מרחוק

שתהיה קלילה Power Point קודם כל שיהיו חומרים מתאימים, בעיקר מצגת
כי אנשים שלומדים מרחוק נוטים ,(GIF,JPEG) עם הרבה אמצעים ויזואליים
.ללכת לאיבוד כשיש רק טקסט
לזכור להתייחס לכל הקהלים במידה שווה. דבר שדורש מאמצים מהמרצה גם
.בהכנה וגם בהעברה

?האם יש נטייה להתרכז בטכנולוגיה במקום בחומר המועבר

.ויכוח ישן גם כן, האם המדיה היא המסר או שהיא רק מובילה את המסר
,צריך תמיד להשתמש בשיטה הכי טובה לקהל היעד וגם לחומר המועבר
.ליעדי החומר וגם ליכולות המרצה. צריך למצוא את האיזון המתאים
צריך קודם להחליט מהן המטרות, מיהו קהל היעד ומהי השיטה הפדגוגית
המתאימה, ואז למצוא את התשתית הטכנולוגית המתאימה. רק לבסוף, אם
צריך להתפשר אז להתפשר. אבל אם מתפשרים אז מתפשרים רק אחרי
.שהחלטנו על הכל ולא מלכתחילה

היבטים כלכליים

?האם ניתן להרוויח מלימוד מרחוק

בשלב הראשון צריך לבצע השקעה נרחבת בכל הגורמים המשתתפים בהכנת
הקורס. אחרי שמכינים את הנושאים, ומתנסים ומשתמשים בחומרים גם
בקורסים אחרים, והתשתית עובדת על כל מרכיביה, לא רק מבחינת המרצה
והסטודנטים אלא גם מבחינת תרגילים ועזרי הוראה, ומכינים את האנשים
הטכניים ואנשי הניהול המבצעים רישום מרחוק ומבחנים מרחוק, רק אחרי
.כל זה, בטווח הארוך ניתן להרוויח מלימוד מרחוק
בארץ בדרך-כלל אף אחד לא מחזיק מעמד עד הטווח הארוך, לכן אי אפשר
.בדרך-כלל לחסוך או להרוויח מכך כסף

?מי הם המובילים בתחום למידה מרחוק

עיקר הלמידה מרחוק בימינו נעשית בתעשייה. החברות היו הראשונות שעשו
.שימוש בלמידה מרחוק מודרנית, למטרות הדרכה
האוניברסיטאות נכנסו לזה בצורה רצינית רק בדור האחרון, ושם עיקר
.החידושים והמחקרים, והן ימשיכו להוביל
.עם זאת, יש לזה פוטנציאל בכל התחומים

השכלה גבוהה
מקצועות שקשה
ללמד מרחוק
המעבר ללמידה
מרחוק
הכנת קורס
היבטים כלכליים

צריך למצוא "
את השילוב, האיזון
והמינון המתאים ואז
יהיה אפשר לשלב למידה
מרחוק גם בגן לפעמים
,אם מישהו חולה)
" (למשל

מי שמתעקש "
:על דרך אחת להרצות
,פרונטלית או מרחוק
" נידון לכישלון

הבעיה העיקרית "
- היא חלוקת קשב
המרצה צריך להפעיל את
הטכנולוגיה תוך כדי
המשך ההרצאה. דבר
" שאינו טריוויאלי

צריך קודם "
,להחליט מהן המטרות
מיהו קהל היעד ומהי
השיטה הפדגוגית
המתאימה, ואז למצוא
את התשתית הטכנולוגית
" המתאימה

עיקר הלמידה "
מרחוק בימינו נעשית
...בתעשייה
האוניברסיטאות נכנסו
לזה בצורה רצינית
...רק בדור האחרון
עם זאת, יש לזה
פוטנציאל בכל
" התחומים

מבוא כללי | היבט דידקטי | היבט כלכלי | היבט טכנולוגי | תוספות
שיעורים מוקלטים | מצגות שקפים | HTML דפי
מבנה האתר | אודות