אודות _ מפת האתר
עמוד הבית -> מושגים





# א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת

#
4:3 - יחס המראה של מסכי טלוויזיה, וידאו, ומחשבים רגילים.

8 מ"מ - פורמט של קסטת וידאו קטנה, אשר משתמש בטייפ מגנטי שרוחבו הוא 8 מ"מ. 8 מ"מ הוא סטנדרט עולמי, אשר מציע איכות מאד גבוהה של הקלטה והשמעה של וידאו וקול.

16:9 - יחס המראה של פורמט מסך טלוויזיה רחב.

Animated GIF - זהו קובץ המכיל סדרה של קבצי GIF, המחוברים ביחד ומוצגים אחד אחרי השני. אם שמים ביחד מספיק קבצים, ניתן לקבל אנימציה די טובה.

AV - ראשי תיבות של audiovisual - אורקולי. השימוש או הקשר בין השמיעה והראייה לבין מדיה אלקטרונית.

AVI - ראשי תיבות של Audio-Video Interleaved. אלגוריתם, אשר הומצא ע"י מיקרוסופט, לשם תזמון ודחיסה של סיגנלים אנלוגיים של וידאו וקול. כמו כן, AVI הוא גם פורמט של קובץ, שבו משתמשים לוידאו בשביל תוכנת חלונות.

bitmap - מפת סיביות. תמונה גרפית הכוללת פיקסלים יחידים, כאשר לכל אחד מהם יש ערך, אשר מגדיר את הבהירות והצבע היחסיים שלו.

BMP - התבנית הנפוצה ביותר מבין תבניות הקבצים למפת סיביות ביישומי windows.

CCITT - ראשי תיבות של Consultative Committee on International Telegraphy and Telephony. זהו הארגון אשר קובע סטנדרטים וממליץ לגבי תקשורת בינלאומית. ארגון זה קבע תקן דחיסה לוידאו טלפוני, המכונה רשמית, "המלצה 261.H של CCITT". תקן זה מיועד להעברת רצף תמונות וידאו בקו טלפון, לשני שימושים עיקריים: טלפון חזותי (videophone) והתוועדות חזותית (video conferencing).

CD - ראשי תיבות של compact disc. בעברית נקרא תקליטור. מדיה זו הוצגה ע"י Philips ו-Sony. התקליטור הוא אמצעי האחסון המועדף לקבציי מולטימדיה דיגיטליים, מאחר שאינו יקר ויש לו קיבולת מאד גבוהה יחסית (640 MB).

לראש הדף

CCD - רכיב מצמד מטען. רכיב מוכלל להמרת אור לאותות חשמליים (אנלוגיים) יחסיים. שני הסוגים העיקריים של רכיבים אלו הם מערך ליניארי ומערך אזורי. במערך ליניארי נהוג להשתמש בסורקים שולחניים, במכונת צילום דיגיטליות, ובסורקים לעבודות גרפיקה. במערך אזורי נהוג להשתמש במצלמות דיגיטליות לתמונות נייחות ובסורקים מהירים.

CIF - ראשי התיבות של Common Intermediate Format. תקן להעברת תמונת וידאו טלפוני, המאפשר להקטין את קצב המסגרות וזאת בכדי לקבל יחס דחיסה מציאותי.

dpi - ראשי התיבות של dots per inch - נקודות באינץ'. אומדן לקביעת ההבחנה של מדפסת או מסך וידאו מבוסס על צפיפות נקודות. האומדן הזה עשוי גם להתייחס לפיקסלים בקובץ פלט, או לנקודות במסך שורות (מסך שחור לבן) לתצוגה מוקדמת של פלט סרט קדם הדפסה.

Edge - אלמנט קווי שבניצב לו הגוון משתנה בצורה חדה.

GIF - תבנית גרפית לתמונה. את תבנית הקובץ הזה ניצלה במקור חברת CompuServe, ואילו עתה משתמשים בה ב-WWW לדחיסה משמרת של קבצי תמונות. תקן GIF פותח בימים שתקן הצבע היה 8-סיביות, ואובדן צבע לא נחשב לבעייתי. לא ניתן היה להציג מעל 256 צבעים, ולכן היה אובדן מספר הצבעים המקורי שבתמונה חסר משמעות. קובץ GIF המוצג על מסך המסוגל ל-24-סיביות (16.7 מיליון), עדיין יציג רק את 256 הצבעים שעמם הגיע.

JHEG - תקן לדחיסת מולטימדיה (וידאו, שמע, גרפיקה, תמונות בינאריות).

JPEG - ראשי התיבות מייצגים: Joint Photographic Expert Group - קבוצת מומחים משותפת לצילום. זהו תקן לדחיסת תמונות בודדות. תקן זה הוא למעשה אוסף של כמה אלגוריתמים מסוכמים למטרות שונות של דחיסה. שיטת הדחיסה כאן היא דחיסה הפסדית. שיטת JPEG לא מייחסת חשיבות לאינפורמציה הכי פחות חשובה, בהתבסס על תפיסת הראייה שלנו. מכיוון שוידאו זהו רצף של תמונות מחשב בודדות המופיעות בזו אחר זו, תקן זה משמש גם לדחיסות של וידאו, כגון Motion JPEG או MJPEG.

MPEG - תקן דחיסה לוידאו בידורי. תקן זה נקרא על שם הקבוצה שפיתחה אותו (Motion Picture Expert Group) התקן מיועד לדחיסת רצף תמונות של וידאו לשימושים בידוריים ואחרים. הגדרה זו היא רחבה, וכוללת שידורי טלוויזיה, הקלטת וידאו ספרתי (אופטי או מגנטי), וידאו ממוחשב לשימושי מולטימדיה וכו'.

לראש הדף

MPEG-1 - תקן MPEG המקורי, שהופעל בשנת 1990. תקן זה מיועד לדחיסת וידאו עד לקצב של 1.8Mb/s (כולל רכיבי השמע ומידע העזר המתאר את התמונה).

MPEG-2 - תקן לדחיסת וידאו בתקנים גבוהים, בתחום של 2-20Mb/s לצורכי הטלוויזיה העתידית. תקן זה הופעל בשנת 1993.

MPEG-4 - תקן לדחיסת וידאו טלפוני בקצבים נמוכים מאד, אך באיכות גבוהה מזו המתקבלת ע"י CCITT.

MPEG-7 - תקן לתיאור וחיפוש של קול ומידע ויזואלי.

ppi - ראשי תיבות של pixels per inch - פיקסלים באינץ'. אומדן הבחנה בהתקנים דיגיטליים, כולל מצלמות וסורקים וכן מסכים.

PCX - תבנית קובץ המשמשת את קבצי הגרפיקה של PC.

PICT - תבנית קובץ המשמשת את קבצי הגרפיקה של Macintosh.

QCIF - ראשי תיבות של CIF Quarter. תקן להעברת תמונת וידאו טלפוני.

RGB - ראשי תיבות של Red, Green, Blue: אדום, ירוק, כחול. אלו הם שלושת הצבעים העיקריים של כל מערכת צבעים, כמו זו שמשתמשים בה להצגת צבע במסך מחשב או במסך טלוויזיה.

TIFF ראשי התיבות של Tagged Image File Format (תבנית קובץ תמונה מתויגת), נפוץ בפלטפורמות PC ו-Mac כאחת. קבצי TIFF הם תקן בתעשיית הדפוס לגבי סריקות וגרפיקות המיועדות להדפסה במדפסות שהבחנתן גבוהה או ביישומי סרט.

VHS - ראשי תיבות של Video Home System - מערכת וידאו ביתית. מקליט הוידאו אשר משתמש בקלטת של ½ אינץ'.

לראש הדף

א
אי קיפול תדרים (Anti-aliasing) - מניפולציה של קצוות קטע בתוך תמונה, גרפיקה או טקסט (לדוגמה, אלו שבין שטחים עם צבעים מנוגדים) על מנת שהקצוות ייראו מלוטשים. קצוות אלו נראים מקרוב די מטושטשים, אך ממרחק סביר הם נראים חלקים. פעולה זו חשובה במיוחד כאשר עובדים עם גרפיקה באיכות גבוהה לשימוש בטלוויזיה. (ראה קיפול תדרים)

ארכיטקטורה - בוידאו דיגיטלי, הכוונה בארכיטקטורה (לפעמים נקרא גם פורמט), למבנה התוכנה, אשר אחראית ליצירה, שמירה והצגה של תוכן הוידאו. ארכיטקטורה יכולה להכיל דברים כגון תמיכה בדחיסה, סוגי מערכות וכו'. ארכיטקטורות מולטימדיה שונות מציעות מאפיינים ואפשרויות דחיסה וכן שמירת מידע הוידאו בפורמטים שונים של קבצים. QuickTime, RealVideo ו- MPEG הם דוגמאות לארכיטקטורות של וידאו (אעפ"י ש-MPEG הוא גם סוג של דחיסה).

ב
בהיקות - עוצמת האור הנפלטת מיחידת שטח בתצוגה לכיוון ההסתכלות.

בהירות (brightness) -

  1. עוצמת הצבע אשר נקבעת ע"י סולם דירוגים משחור (אין בהירות) עד לבן (מקסימום של בהירות). השילוב של בהירות, גוון ומידת הרוויה של גוון בצבע קובע את המראה של הצבעים בתמונה רבגונית, כאשר הבהירות לבד קובעת את המראה של הצבע בתמונה חד-צבעית.
  2. הנהירות, אוריות, של סיגנל וידאו.
  3. הבהירות של מוניטור או מקרן וידאו, אשר נמדדת ביחידות של אור (לומן).

בניית תמונה - הכוונה לבניית תמונה מלאה על סמך מידע חלקי. לדוגמה, ניתן לבצע הדמיה תלת ממדית של איברים בגוף האדם על סמך חתכים (תמונות) דו-ממדיים המתקבלים במכשיר הדמיה גרעינית או מגנטית.

ג
גבול ההפרדה - מספר הפיקסלים המרכיבים את התמונה בכל כיוון (מאונך ומאוזן) קובעים את גבול ההפרדה שלה. ישנן שתי הפרדות שונות: אופקית ואנכית. בתמונת וידאו, בגלל אופן הסריקה במצלמה ובצג, ההפרדה האופקית גבוהה בד"כ מזו האנכית.

גודל קובץ - מחושב ע"י הכפלה של גובה התמונה ברוחב התמונה. הנוסחה לחישוב היא: . (החלוקה ב- 8 התבצעה מכיוון שגודל הקובץ נתון בבתים ובכל בית יש 8 סיביות אם ממדי הפיקסל נתונים, ניתן להכפיל אותם זה בזה ובעומק הביט. הנוסחה לחישוב היא: .

לראש הדף

ד
דגימה - התהליך הראשון בהפיכת תמונה למערך של מספרים שאותו ניתן לעבד. בתהליך זה התמונה מחולקת לפיקסלים, כאשר בהירות כל פיקסל בשלב זה עדיין מיוצגת ע"י רמת מתח אנלוגית.

דגימת חסר - דגימה בקצב נמוך.

דגימת יתר - דגימה בקצב גבוה.

דחיסה (compression / decoding) - שיטה להקטנת גודל הקובץ לאחסון, עיבוד או העברה. בכל שיטות הדחיסה "מקצרים" את מחרוזת הקוד הבינארי, הנמצא בתמונה לא דחוסה, לצורה מתמטית המבוססת על אלגוריתמים מורכבים. שתי התהליכים העיקריים בדחיסה מבוססים על הפסד אינפורמציה בזמן דחיסה ואי הפסד אינפורמציה בזמן דחיסה.

דחיסת PCM הפרשי (DPCM) - דחיסה זו מבוססת על שיטת הדחיסה המשערכת. בדחיסה זו משערכים כל נקודה עפ"י ההפרש בינה לבין קודמתה.

דחיסה בין-מסגרתית (inter-frame compression) - מכונה גם דחיסה זמנית. דחיסה זו חוסכת בכמות המידע לוידאו ע"י שמירה של ההפרש בין תמונות עוקבות במקום את התמונות עצמן. בשיטה זו משתמשים ב-MPEG.

דחיסה הפסדית (lossy compression) - דחיסה זו אינה מאפשרת פריסה מדויקת של התמונה המקורית מן התמונה הדחוסה. מידת השגיאה המותרת תלויה בשימוש שעושים עם התמונה הפרוסה. דחיסה זו משמשת בעיקר לדחיסת תמונות.

דחיסת התמרה (transform compression) - בשיטה זו דחיסת התמונה מבוצעת באופן בלתי ישיר. תחילה מבוצעת פעולה מתמטית על התמונה, המתמירה את מערך התמונה למערך אחר מתאים יותר לדחיסה מאשר המתונה המקורית.

דחיסה חסרת הפסדים (משמרת) (lossless (conserving) compression) - דחיסה זו מאפשרת שיחזור מדויק של התמונה המקורית מן התמונה הדחוסה. הקוד הבינארי הנמצא בתמונה "מקוצר" ללא התעלמות מאינפורמציה כלשהי. דחיסה זו משמשת בעיקר לצורך חיסכון בזיכרון, כאשר המטרה לייצג את התמונה בזיכרון בדרך חסכונית, ועם זאת לאפשר, בעת הצורך, גישה למקור. בדחיסה זו משתמשים בעיקר לדחיסת חומר טקסטואלי.

לראש הדף

דחיסה מרחבית - שיטה לדחיסה, אשר מקטינה את המידע שמכילה מסגרת של סיגנל וידאו ע"י זיהוי שטחים בעלי צבע זהה וסילוק המידע העודף.

דחיסה משערכת (predictive compression) - שיטה זו מנצלת את התלות בין ערכיהן של נקודות תמונה סמוכות. תלות זו מבטאת את המידע העודף בתמונה (זה הניתן לדחיסה), שכן היא מאפשרת לשערך את ערך הנקודה בתמונה בהסתמך על ערכי נקודות התמונה שבסביבתה. בצורה זו אין צורך לשמור על ערך כל נקודה בתמונה, אלא רק על האופן שבו ניתן לקבלו כתלות בסביבתו.

דחיסת פיקסל (pixel compression) - בשיטה זו כל נקודה בתמונה עוברת עיבוד בנפרד, בלא תלות בנקודות האחרות. במקרה זה, הקוד הניתן לערכים שונים של נקודות התמונה אינו בהכרח בעל אורך אחיד, דבר המאפשר ייצוג חסכוני.

דחיסה פנים מסגרתית (intra-frame compression) - דחיסה מרחבית של התמונה ההפרשית. דחיסה זו דומה למה שמבוצע ב-JPEG.

ה
התמרה - אפקט מיוחד המנוצל בסרטי קולנוע או וידאו כדי ליצור מעבר חלק מצורה אחת לצורה אחרת.

ו
וידאו אנלוגי - סיגנל וידאו אשר מורכב מסיגנלים אלקטרוניים רציפים. הטלוויזיה או מכשיר הוידאו בביתנו יכולים להיות מכשירים אנלוגיים. כדי שיהיה ניתן להפעיל או לשמור את הוידאו האנלוגי במחשב, עליו להיות מומר לוידאו דיגיטלי.

ז
זמן גישה (time access) - אורך הזמן אשר לוקח כדי למצוא, לשלוף ולהציג מידע דיגיטלי.

ט
טווח דינמי (dynamic range) - הטווח הקיים בין הגוון הכהה ביותר בתמונה לבין הגוון הבהיר ביותר בתמונה. ככל שהטווח הדינמי גדול יותר, כך גדול יותר פוטנציאל הצללים שיכולים להיות מוצגים, וזאת למרות שהטווח הדינמי לא נמצא בהתאמה מלאה עם מספר הגוונים. הטווח הדינמי גם תורם למערכות דיגיטליות לשחזר אינפורמציה גונית. יכולת זו חשובה מאוד לאפשרות הצגת המשכיות ומעבר חלק בין צבעים שונים בתמונות. בתמונות מצלמה אספקט זה חשוב במיוחד, מאחר שהוא קובע במידה רבה את איכות התמונה.

לראש הדף

י
יחס דחיסה - זהו היחס בין מספר הסיביות בתמונה המקורית לבין מספר הסיביות בתמונה הדחוסה. יחס זה תלוי תלות חזקה בתכולת התמונה.

יחס מראה - היחס בין רוחב לגובה בממד של תמונה. לדוגמה, מסגרת יחס המראה של NTSC וידאו הוא 4:3 בעוד שגדלים אחרים של תמונות משתמשים ביחס ארוך יותר של 16:9.

כ
כימוי - השלב לאחר דגימת התמונה, בו מבוצעת המרת A/D של בהירות כל פיקסל.

כרומוליטוגרפיות - החלק של הצבע בסיגנל וידאו שהינו שילוב של גוון ורוויה, אבל לא של בהירות. לכל צבע בסיגנל יש גם בהירות וגם כרומוליטוגרפיות.

כרטיס לכידה - לעיתים נקרא גם לוח לכידה או לוח וידאו. זהו כרטיס לוגי, אשר מותקן על מחשב כדי לספרר וידאו. אם הוידאו כבר דיגיטלי, מכשיר זה מעביר את הקובץ לדיסק הקשיח. ע"י שימוש בתוכנה או חומרה כרטיס הלכידה גם דוחס וידאו וגם פורס וידאו לשם תצוגה במכשיר טלוויזיה.

ל
לכידה - הכוונה ללכידת מקור וידאו לשם שימוש על גבי מחשב. אם הוידאו הוא אנלוגי הוא מומר לדיגיטלי.

מ
מיפוי הטקסטורה - מיפוי צורה של אובייקט תלת ממדי ולאחר מכן הטלתו על המסך.

ממדי הפיקסל - המידות האופקיות והמאונכות של תמונה המיוצגת ע"י פיקסלים. ממדי הפיקסל מתקבלים ע"י הכפלה של הרוחב והאורך של התמונה ב-dpi. לדוגמה, תמונה ''10 * ''8 (אינץ') אשר נסרקת ב-300 dpi, ממדי הפיקסל שלה הם 3,000 x 2,400 פיקסלים.

ממיר אנלוגי לדיגיטלי (A/D) - מכשיר אלקטרוני אשר ממיר סיגנלים אנלוגיים לדיגיטליים. ממיר זה הוא חלק אינטגרלי של טכנולוגיית הוידאו הדיגיטלי.

מסנן מעביר גבוהים - בעל השפעה הפוכה מזו של מסנן מעביר נמוכים. הוא מדגיש תדרים מרחביים גבוהים ומנחית תדרים מרחביים נמוכים.

לראש הדף

מסנן מעביר נמוכים - מסנן זה מעביר בלא שינוי מרכיבי תמונה בעלי תדר מרחבי נמוך. מרכיבי תמונה בעלי תדר מרחבי גבוה עוברים ניחות, ולמעשה הם חסרים בתמונת המוצא.

משרעת (אמפליטודה) - המרחק המקסימלי של גוף מתנודד (לדוגמה, מטולטלת) או של גל הנע מנקודה ממוצעת.

מתאם מרחבי (spatial correlation) - גודל המייצג באופן כמותי את התלות ההדדית שבין הערכים של נקודות שכנות בתמונה.

נ
ניגודיות - ההבדל בין הבהירות של נקודות בתמונה לבין זו של סביבתן. היכולת להבחין בעצם תלויה בעיקר בניגודיות שלו, והרבה פחות מכך בבהירותו המוחלטת.

ניתוח תמונה - פעולה שנועדה להבחין אוטומטית במרכיבי התמונה, כלומר, זיהוי צורות בתמונה וכן זיהוי תנועה.

ס
סריג דגימה - אוסף נקודות הדגימה.

סריג דגימה אחיד - סריג דגימה שנקודותיו רחוקות מרחקים שווים זו מזו.

ע
עומק הביט - מונח המתייחס לצבע או לגוון אפור של פיקסל יחיד. פיקסל 8-סיביות בייצוג צבעוני מניב תמונת 24-סיביות. (8-סיביות * 3 צבעים = 24-סיביות).

עיבוד פיקסל - מתייחס לעיבוד המתבצע על הערך של הפיקסל.

ערוץ אלפא - כהערוץ הרביעי של צורת RGB 32 ביט, אשר יוצר שקיפות בצורה. שלושת הערוצים האחרים הם אדום, כחול וירוק.

לראש הדף

פ
פאזה

  1. שלב במחזור
  2. היחסים בין שני סיגנלים או תהליכים מחזוריים.
  3. כמות המחזורים של גל אחד הקודם או העוקב למחזורים של גל אחר באותה תדירות.
  4. חלק מגל של מחזור, אשר נמדד מנקודה ספציפית בגל.

פעימה - זרם חשמלי אשר מופיע לסירוגין בין שני ערכים באורך זמן נתון. מונח זה מתאר סטייה בסדרה של תנועות גל.

פער זמן - פער כתוצאה מזמן תגובה איטי בין שני מחשבים.

פרט מלאכותי - עיוות של תמונה או סיגנל קול. פרטים מלאכותיים יכולים לנבוע מגרימת עומס יתר למכשיר ע"י מתן כמות סיגנלים רבה כקלט, או מדחיסה מוגזמת מדי או לא נכונה.

פריסה (פענוח) תמונה (decoding) - הפעולה ההפוכה לדחיסה.

פיקסל - כל תמונה מעשית מורכבת ממערך סופי של נקודות, הקרויות רכיבי תמונה או פיקסלים. כל אחת מן הנקודות הללו מהווה דגימה מרחבית של בהירות הנוף (או העצם) המודמה, שבו הבהירות משתנה באופן רציף במרחב.

פיקסלציה - אפקט ייחודי המבוסס על שינוי קבוצת פיקסלים ע"י צבע או ערך.

צ
צבע ניטרלי - טווח האפורים, משחור ועד לבן, שאין להם צבע. סיגנלי RGB בשטחים בעלי צבע ניטרלי הם בעלי ערך זהה.

לראש הדף

ק
קו קצה - הגבול בין שני תחומים בעלי רמות בהירות שונות, בהנחה שבשני התחומים רמות הבהירות אחידות דיין.

קווי הפרדה - כדי למדוד את ההפרדה (רזולוציה) משתמשים בתמונת קווים מחזוריים, אופקיים או אנכיים, בצפיפויות שונות או בצפיפות משתנה. קווים מחזוריים אלה מכונים קווי הפרדה.

קידוד PCM - (ראשי תיבות של Pulse Code Modulation) קידודים שבהם מספר הסיביות לכל פיקסל הוא אחיד.

קידוד RLE (Run-length) - קידוד המשתמש בעובדה, שבשטחי תמונה שבהם רמת הבהירות משתנה באופן מתון (תדירויות מרחביות נמוכות), יהיו קטעים רצופים שבהם ערכי הפיקסלים זהים. במקום לציין בייצוג מלא את כל ערכי הפיקסלים הזהים, קידוד זה מציין אך ורק את ערך הפיקסל הראשון בקבוצה.

קידוד הופמן - אלגוריתם קידוד המאפשר לייצג באופן חסכוני את רמות הבהירות השונות עפ"י מידת שכיחותן, תוך קיום אילוץ ההפרדה בין מילות הקוד.

קידוד חסר הפסדים (lossless coding) - חלק מתקן JPEG. משמש למטרות בהן הדחיסה חייבת להיות חסרת הפסדים. הדחיסה כאן מבוססת על שיערוך מדויק של כל פיקסל מערכי שכניו.

קידוד מדרגי (hierarchical coding) - חלק מתקן JPEG. השימוש בקידוד זה נעשה, כאשר דרושה גישה מהירה לגרסה גסה של התמונה. התמונה מאורגנת במדרג תמונות ברמות שונות של הפרדה, שכל אחת מהן נגישה בעת הפריסה. בשיטה זו משתמשים בעיקר ברשתות מחשבים ובתוכנות עיבוד תמונה שונות.

קידוד מתחדד (progressive coding) - חלק מתקן JPE. משמש למקרים בהם יש עניין בלשדר תמונה גסה כללית, אשר הולכת ומתחדדת, וזאת כדי להימנע משימוש בקידוד סדרתי, אשר עלול לקחת זמן רב יותר. שימוש בשיטה זו נעשה, לדוגמה, ברשתות מחשבים (למשל ברשת האינטרנט).

קידוד סטטיסטי (entropy coding) - כאשר רמות הבהירות בתמונה אינן מפולגות באופן אחיד ניתן לחסוך בייצוג, אם הערכים השכיחים יותר ייוצגו ע"י מספר מועט של סיביות, ואילו הערכים הפחות שכיחים ייוצגו ע"י מספר רב יותר של סיביות.

לראש הדף

קידוד סדרתי - מהווה חלק מתקן JPEG. בקידוד זה התמונה נדחסת ונפרסת פיקסל אחר פיקסל, שורה אחר שורה, כלומר לפי סדר תירה מקובל. קידוד זה מתבסס מאד על דחיסת התמרה, והוא מיועד בעיקר לתמונות "רגילות".

קיפול תדרים (התחזות aliasing) - תופעה של עיוות דגימה הפוגע בכל תמונה, אם אינה נדגמת כראוי. התופעה בעייתית במיוחד בתמונות, הכוללות מרכיבי תדר מרחבי בכמות רבה. בוידאו תופעה זו גם כן מתייחסת לאפקט ויזואלי, אשר נגרם כתוצאה מדגימה נמוכה של תדירויות של תמונה באופן כזה, שלא ניתן לשחזר את התמונה.

קצב הדגימה - מוגדר לגבי סריג אחיד כמספר נקודות הדגימה לאורך התמונה בכל כיוון.

ר
רוחב פס -

  1. טווח התדרים של סיגנל וידאו ב-MHz.
  2. כמות המידע, שניתן להעביר על גבי סיגנל. דומה לכמות המים שניתן להעביר על גבי צינור בעל קוטר מסוים.

רזולוציה - היכולת להבחין בין פרטים מרחביים ולדקדק בהם. קצב הדגימה בו תמונה דיגיטלית נדגמת הוא בד"כ אינדיקטור טוב לרזולוציה, לכן dpi או ppi הם כיום מושגי מקובלים וכמעט נרדפים לרזולוציה. באופן כללי, הגברת קצב הדגימה עוזרת להגברת הרזולוציה. ברזולוציה טובה וגדולה יותר, רואים יותר פרטים, והתמונה נתפסת כאיכותית יותר.

רזולוציה טמפורלית - מתייחס למספר המסגרות / תמונות בכל שניה בסדרת וידאו.

רמת אפור - הבהירות בכל נקודה בתמונה מוגדרת בין רמה מינימלית, המכונה רמת שחור לבין רמה מרבית המכונה רמת לבן. בין שתי אלה מצויות רמות ביניים שונות, המכונות רמות אפור.

ש
שיחזור תמונה - דומה לפעולת שיפור התמונה, אך כאן הכוונה לקלקולים שטיבם ידוע מראש - לפחות בקירוב (למשל הפרעה מחזורית שיוצרת פסים בתמונה). המשמעות היא שניתן אז להפעיל פעולת תיקון הפוכה מהקלקול, ולקבל את התמונה המקורית לפני הקלקול.

שיפור תמונה - פעולה שנועדה לתקן פגמים שנוצרו במהלך ההדמיה, ובהם ניגודיות נמוכה, רעש או טשטוש.

לראש הדף

ת
תבנית של קבצים - תבנית המכילה גם את הביטים המרכיבים את התמונה וגם את האינפורמציה על איך לקרוא או לתרגם את הקובץ. קיימות תבניות קבצים רבות ומגוונות במונחים של רזולוציה, עומק ביט, יכולות צבע ותמיכה בשיטות הדחיסה השונות.

תירה (scanning) - תמונות טלוויזיה מציגים באמצעות תירה. בשיטה זו התמונה נבנית משורות אופקיות, שהבהירות לאורכן משתנה. בפועל תמונות טלוויזיה מורכבות מ-475-575 שורות, בהתאם לתקן לפיו פועל המכשיר.

תמונה אפורה - תמונה המורכבת מפיקסלים המיוצגים ע"י 2 עד 8 ביטים (או יותר). לדוגמה, בתמונה בעלת 2 ביט לפיקסל, ישנן 4 אפשרויות:

  • 00 - שחור
  • 01 - אפור כהה
  • 10 - אפור בהיר
  • 11 - לבן
  • תמונה בינארית - תמונה בשחור לבן המיוצגת ע"י פיקסלים המכילים ביט אחד, אשר יכול לייצג שחור או לבן, כאשר בד"כ 0 - שחור, 1 - לבן.

    תמונה צבעונית - מיוצגת ע"י עומק ביט של 8 ב- 24 ביט. ב- 24 ביט, הביטים בד"כ מחולקים ל- 3 קבוצות: 8 - לאדום, 8 -לירוק, 8 - לכחול : מה שנקרא RGB. קומבינציות של הביטים בקבוצות השונות מאפשרות ייצוג צבעים רבים ושונים- מעל 16 מיליון צבעים.

    תמונות I - כל תמונה מסוג זה עומדת בפני עצמה (כלומר היא אינה משוערכת ממסגרות אחרות) ופריסתה מיידית, כי אין צורך בידיעת מסגרות שכנות. לכן ניתן להשתמש בתמונות I כנקודות גישה לרצף התמונות בשימושי הקלטה.

    תמונות P - תמונה כזו מתקבלת משערוך קדמי של התמונה שקדמה לה (מסוג I או P), תוך קיזוז מתאים של התנועה. לכן תמונות I ו-P מהוות תמונות ייחוס. יחס הדחיסה המתקבל בתמונות P גבוה פי 3-4 מאשר במסגרת I.

    תמונות B - תמונה כזו נתונה בין זוג תמונות I ו-P (אך לא בהכרח בצמוד אליהן). תמונה זו מתקבלת משערוך דו-כיווני של שתיהן: זהו שילוב של שערוך קדמי של התמונה שקדמה לה (P או I) ושיערוך אחורי של התמונה שאחריה (I או P). תמונות B מאפשרות לדחיסת MPEG בוידאו להיות מוצגת אחורנית.

     
    עמוד הבית
    הדמיה דיגיטלית
    וידאו דיגיטלי
    דחיסת תמונה
    חברות
    מושגים
           
     
    לדף הבא לראש הדף לדף הקודם
    כל הזכויות שמורות למערכות המידע איתן @