דף הבית >>פרק1>>
סוגי משתנים בסיסים >> שמות משתנים >>אופרטורים
מתמטיים ולוגיים |
אופרטורים מתמטיים ולוגיים:
אופרטורים מתמטיים:
|
פעולה
|
אופרטור
|
חיסור וכן מינוס
|
-
|
חיבור \ הוספה
|
+
|
כפל
|
*
|
חילוק
|
/
|
שארית
|
%
|
הפחתה עצמית
|
--
|
קידום עצמי
|
++
|
|
לחמשת האופרטורים הראשונים נתייחס כמו לאופרטורים המוכרים
לנו מהמתמטיקה הרגילה. לדוגמה:
|
#include<iostream.h>
#include<conio.h>
main()
{
int x=2,y=3,z=8;
int sum,sum1,sum2;
sum=x+y;
sum1=x*y;
sum2=z / x;
cout<<"sum="<<sum<<'\n'<<"sum1="<<sum1<<'\n' <<"sum2="<<sum2<<'\n';
getch();
return 0;
}
|
פלט התוכנית:
sum=5
sum1=6
sum2=4
|
הסבר התוכנית: בתחילה הגדרנו משתנים z ,y ,x ואיתחלנו
אותם. לאחר מכן הגדרנו את שלושת המשתנים sum2 ,sum1 ,sum . בשורה הבאה ביצענו
פעולה מתמטית חיבור (+) של המשתנים x ו y ואת התוצאה הכנסו לתוך משתנה sum
. בשורה הבאה ביצענו פעולת כפל בין שני המשתנים x ו y והתוצאה נכנסת ל sum1
. בשורה הבאה ביצענו חלוקה (ללא שארית (מודולו)) בין המשתנים z ו x והתוצאה
נכנסת ל sum2 . ב ++C ניתן ליצור קדימויות בין ביטויים מורכבים על ידי שימוש
בסוגריים, כלומר כמו במתמטיקה הביטוי שבתוך הסוגריים קודם לביטוי שמחוץ להם.
לאופרטור + ו - (פלוס ומינוס) ישנו שימוש נוסף והוא קידום או הפחתה עצמית.
לדוגמה:
|
.
.
int x=6;
x++;
cout<<"x="<< x <<'\n';
|
פלט:
x=7
|
בקטע קוד זה השתמשתי באופרטור + לשם קידום עצמי. כלומר
הוספת 1 ל x . אותו הדבר לגבי מינוס (-) הפחתת הערך העצמי ב-1 . ישנן שתי
אפשרויות למיקום האופרטורים + ו - לשם קידום \ הפחתה עצמית: ++x=y או x=++y
. לדוגמה:
|
int x,y =3;
x= y++;
cout <<"x="<<x<<"y="<<y;
|
פלט:
x=3 y=4
|
במקרה זה קודם תתבצע ההשמה של y לתוך x ורק לאחר מכן
y יקודם ב 1. דוגמה נוספת:
|
int x,y =3;
x=++y;
cout<<"x="<<x<<"y="<<y;
|
פלט:
x=4 y=4
|
במקרה זה קודם אנו מקדמים את y ב 1 ורק לאחר מכן מבצעים
את ההשמה שלו לתוך x . כפי שהזכרתי ישנה האפשרות לשנות את סדר הקדימויות
בביטוי מתמטי על ידי הוספת סוגריים (עגולים) שלהם ניתנת הקדימות הגבוהה ביותר.
|
|