++C למתחילים
 
דף הבית >>פרק1>> סוגי משתנים בסיסים >> שמות משתנים

שמות משתנים:

כשנותנים שם למשתנה חייבים לשים לב לכמה דגשים: השם חייב להתחיל באות או בקו תחתון, שאר התווים יכולים להיות -מספרים, אותיות או קו תחתון. לדוגמה : sum ,_employe, sum1 . שפת ++C מבדילה בין אותיות קטנות לגדולות, כלומר sum או Sum אלו שני משתנים שונים לגמרי.

הגדרת המשתנים:

כל משתנה חייב להיות מוגדר ,כלומר לאיזה טיפוס הוא שייך. הגדרת המשתנה היא כדלקמן :  

;type variable

לדוגמה:  

int  x,y;
char  str1;
float  salary; 
 

בדוגמה הראשונה int x,y; קבענו שהמשתנים x ו y יהיו מסוג int כלומר מספר שלם.

מקום הגדרת המשתנים:

כפי שהזכרתי קודם כל משתנה חייב להיות מוגדר, נשאלת השאלה היכן נגדיר את המשתנה? ובכן ישנן מספר אפשרויות : בתוך פונקציות, בתוך מחלקות, בהגדרת הפונקציות כפרמטרים ,מחוץ לפונקציות ובפונקציה main . בהמשך ניווכח כי למקום הגדרת המשתנים יש משמעות רבה.

הגדרת משתנה בפונקציה הראשית (main):

משתנה שהוגדר בפונקציה main יוכר אך ורק בתוך הפונקציה הזו ולא יוכר בפונקציות אחרות באותה התוכנית. לדוגמה:  

#include <iostream.h> 
#include <conio.h>
  
    main() 
    { 
       int x,y; 
       float sum; 
       x=2; 
       y=3; 
       sum=x+y; 
        cout<<"x="<<x<<"y="<<y<<"sum="<<sum; 
        getch();  
      return 0;  
    } 
 

פלט התוכנית:

x=2 y=3 sum=5  

אתחול המשתנים:

כאשר אנו מגדירים משתנה אנו בעצם שומרים לו מקום בזיכרון המחשב אך חשוב לזכור כי אחרי הגדרת המשתנה ,איננו יכולים לדעת מה ערכו אלא אם נאתחל אותו בערך ידוע. לדוגמה:  

int x=2, y;
y=2;
 

הגדרנו שני משתנים x ו y שניהם מסוג int .את המשתנה x אתחלנו בשורת ההגדרה ואילו את המשתנה y אתחלנו בשורה נפרדת. שתי הצורות יעילות באותה המידה.

השמה של משתנים:

מלבד אתחול המשתנה בקבוע, אפשר ולפעמים אף רצוי לבצע השמה של משתנה אחד למשנהו , אך חייבים לשים לב לסוג המשתנים אחרת אם לדוגמה נבצע השמה של משתנה מסוג float למשתנה מסוג int נקבל מספר ללא החלק שאחרי הנקודה כלומר נאבד נתונים. לדוגמה:  

#include<iostream.h> 
#include<conio.h> 

  main() 
  { 
   int x,y; 
   float f=3.14; 
   y=3; 
   x=f; 
    cout<<"x="<<x<<"y="<<y<<"f="<<f<< '\n'; 
    getch(); 
   return 0; 
  }
 

פלט התוכנית:

x=3 y=3 f=3.14  

בתוכנית זו כפי שניתן לראות ביצענו השמה של משתנה f לתוך משתנה x וכך בעצם איבדנו את התוצאה שאחרי הנקודה (0.14), כלומר התוצאה שגויה.  

 
 
הקודם הבא