דף הבית >>פרק1>>
סוגי משתנים בסיסים >> שמות משתנים |
שמות משתנים:
כשנותנים שם למשתנה חייבים לשים לב לכמה דגשים:
השם חייב להתחיל באות או בקו תחתון, שאר התווים יכולים להיות
-מספרים, אותיות או קו תחתון. לדוגמה : sum ,_employe, sum1
. שפת ++C מבדילה בין אותיות קטנות לגדולות, כלומר sum או Sum
אלו שני משתנים שונים לגמרי.
הגדרת המשתנים:
כל משתנה חייב להיות מוגדר ,כלומר לאיזה
טיפוס הוא שייך. הגדרת המשתנה היא כדלקמן :
|
;type variable
|
לדוגמה:
|
int x,y;
char str1;
float salary;
|
בדוגמה הראשונה int x,y; קבענו שהמשתנים x ו
y יהיו מסוג int כלומר מספר שלם.
מקום
הגדרת המשתנים:
כפי שהזכרתי קודם כל משתנה חייב להיות מוגדר,
נשאלת השאלה היכן נגדיר את המשתנה? ובכן ישנן מספר אפשרויות
: בתוך פונקציות, בתוך מחלקות, בהגדרת הפונקציות כפרמטרים ,מחוץ
לפונקציות ובפונקציה main . בהמשך ניווכח כי למקום הגדרת המשתנים
יש משמעות רבה.
הגדרת משתנה בפונקציה
הראשית (main):
משתנה שהוגדר בפונקציה main יוכר אך ורק
בתוך הפונקציה הזו ולא יוכר בפונקציות אחרות באותה התוכנית.
לדוגמה:
|
#include <iostream.h>
#include <conio.h>
main()
{
int x,y;
float sum;
x=2;
y=3;
sum=x+y;
cout<<"x="<<x<<"y="<<y<<"sum="<<sum;
getch();
return 0;
}
|
פלט התוכנית:
x=2 y=3 sum=5
|
אתחול המשתנים:
כאשר אנו מגדירים משתנה אנו בעצם שומרים
לו מקום בזיכרון המחשב אך חשוב לזכור כי אחרי הגדרת המשתנה ,איננו
יכולים לדעת מה ערכו אלא אם נאתחל אותו בערך ידוע. לדוגמה:
|
int x=2, y;
y=2;
|
הגדרנו שני משתנים x ו y שניהם מסוג int .את
המשתנה x אתחלנו בשורת ההגדרה ואילו את המשתנה y אתחלנו בשורה
נפרדת. שתי הצורות יעילות באותה המידה.
השמה של משתנים:
מלבד אתחול המשתנה בקבוע, אפשר ולפעמים
אף רצוי לבצע השמה של משתנה אחד למשנהו , אך חייבים לשים לב
לסוג המשתנים אחרת אם לדוגמה נבצע השמה של משתנה מסוג float
למשתנה מסוג int נקבל מספר ללא החלק שאחרי הנקודה כלומר נאבד
נתונים. לדוגמה:
|
#include<iostream.h>
#include<conio.h>
main()
{
int x,y;
float f=3.14;
y=3;
x=f;
cout<<"x="<<x<<"y="<<y<<"f="<<f<< '\n';
getch();
return 0;
}
|
פלט התוכנית:
x=3 y=3 f=3.14
|
בתוכנית זו כפי שניתן לראות ביצענו השמה
של משתנה f לתוך משתנה x וכך בעצם איבדנו את התוצאה שאחרי הנקודה
(0.14), כלומר התוצאה שגויה.
|
|
|
|