|
מציאות וירטואלית VIRTUAL REALITY - מבוא
"מציאות וירטואלית" (Virtual Reality) היא טכנולוגייה שיוצרת סביבת מחשב תלת-ממדית,
רב-חושית והידודית. טכנולוגיית ה-RV מאפשרת למשתמש להיכנס ולהשתתף בחלל הוירטואלי
שנוצר במחשב, המחקה עולמות אמיתיים או דמיוניים.
מושקעים מאמצי פיתוח וכספים גדלים והולכים בבניית כלים שיציגו לפני המשתמש את
תוצאות העיבוד הממוחשב בצורות מגוונות ומאירות עיניים, ככל היותר. ואם כבר הזכרנו
מערכות מאירות עיניים, יש לציין שכיוון הפיתוח של מערכות פלט הולך ופונה גם לחושים
אחרים. חוש השמיעה כבר זכה למערכות פלט קולי למינו. מערכות מציאות וירטואלית (Virtual
Reality) נמצאות בפיתוח מתקדם והתחלת שימוש, ואלה פונות לחושים נוספים, כמו חוש
המישוש. לא ירחק היום ונראה מערכות ממוחשבות הפונות גם לחושים האחרים: חושי הריח
והטעם. הכותרת הכוללת לכלל מערכות פלט הפונות למגוון חושים הוא "מולטימדיה" (Multimedia).
בשנים הקרובות נראה שימוש ער ומתרחב לכלים אלה. אולם, לפי שעה, ולפי המצוי במרבית
הארגונים, נתרכז במערכת מציאות וירטואלית.
תאור
המשתמש חובש לראשו קסדה (HMD)
הכוללת מערכת סטריאו, משקפת וידאו ואוזניות. מערכת זו יוצרת חוויה חושית ויזואלית
וקולית של סביבה תלת-ממדית. חיישן המחובר לקסדה ולמחשב בודק את מיקומו המדויק
של המשתמש. כאשר חל שינוי במצב הגוף של המשתמש, יוצר המחשב שינוי תואם בנקודת המבט
של המשתמש. כך למשל במבט לימין יראה המשתמש גבעות באופק, ואילו בהפניית המבט שמאלה
יראה המשתמש נחל זורם. אם המשתמש "יתקרב" לזרם, קול המים הזורמים יגבר בהתאם. במקום
להשתמש במקלדת או בעכבר, המשתמש מנווט בסביבה הוירטואלית בכפפת-נתונים (Data Glove)
שבה חיישנים זעירים המגיבים לתנועות היד או האצבע. בשדה הראייה שלו רואה המשתמש
צורה גרפית (Icon) של יד אותה הוא יכול "לאחוז", "לסדר מחדש" את הגופים בחלל, "לפתוח"
ו-"לסגור" דלתות ולבצע משימות נוספות.
סביבת "מציאות וירטואלית" יכולה להיות יעילה
בפתרון בעיות, בפיתוח תפיסות ובמתן ביטוי ליצירתיות. קשה לשער היום מה תהיה תרומת
ה-VR לסביבה הלימודית, אך אין ספק שיש כאן מהפכה של ממש בתהליך הלמידה. תוכנות
הידודיות מסוג זה מציבות את התלמיד בתוך הפעילות ואפילו מאפשרות לו לגרום
לפעולה להתרחש. זוהי למידה המשלבת כישורים קוגנטיביים, רגשיים ופסיכו-מוטוריים.
מערכות למידה כאלו מאפשרות למידה פעילה במלוא מובנה, ולכן יש להניח שהתלמידים ייהנו
מהן יותר ולא ישתעממו. המחיר העכשווי של טכנולוגיית VR יגביל את השימוש בה לתחומים
מסוימים של מחקר ולמידה, בעיקר במוסדות להשכלה גבוהה ובמוסדות להכשרה והדרכה,
אך עם הזמן תגיע הטכנולוגיה גם לבתי-הספר.
יישומים ל"מציאות וירטואלית" ישנם שלושה יישומים עיקריים בתהליך הלמידה. הראשון הוא החזייה
כלומר, יכולתו של המשתמש לשנות ולארגן מחדש מידע באופן מרחבי וזמני, כדי שניתן
יהיה להבינו בקלות. היישום השני הוא הדמייה של עולמות אמיתיים ומדומים
ושל תופעות שונות. היישום השלישי הוא פיתוח סביבות ופעילויות היכולות להתקיים ולהתרחש
רק בעולמות המדומים של המחשב. כבר היום קיימים יישומים לימודיים של VR, במיוחד
הדמיות למטרות הדרכה והכשרה במערכת הצבאית ובמגזר העסקי והמסחרי. בסיאטל שבארה"ב
אפשרו גם לילדים לחוות את השימוש ב-VR.
התלמידים בכיתות ו' עד י' השתמשו במחשבי
מקינטוש ובתוכנה מתאימה ויצרו עולמות מדומים משלהם, שהועברו אח"כ לטכנולוגיה של
"מציאות וירטואלית". בנוטינגהאם, בריטניה, הכירו בפוטנציאל הרב של טכנולוגיית ה-VR
עבור ילדים בחינוך המיוחד. צוות מחקר ליישומי VR מאוניברסיטת נוטינגהאם החל לבדוק
את היתרונות של הטכנולוגיה עבור ילדים עם בעיות מורכבות, כדרך לימוד המאפשרת להם
לתקשר ולשלוט בסביבתם. "המציאות הוירטואלית" מאפשרת לילדים התנסות עם תחומים של המציאות
האמיתית שאולי לא יוכלו לעולם להתנסות בה, כמו למשל להיכנס למטוס או למכונית ולשלוט
בהם. התוצאות עד היום היו מבטיחות ביותר, והילדים עצמם נלהבים מן האפשרויות שנפתחו
בפניהם.
סיכום
ניתן לסכם ולומר ברוח התיאוריה של פיאז'ה, כי ילדים לומדים מהסביבה, ולכן כשהסביבה
הופכת למציאות וירטואלית הניתנת לשליטה, צריכים הילדים לרכוש סגנונות לימוד קוגניטיביים
התואמים את פלאי הטכנולוגיה החדשנית.
http://www.itl.nist.gov/iaui/ovrt/hotvr.html
http://www.hitl.washington.edu/projects/knowledge_base/onthenet.html
http://www-vrl.umich.edu/
|