הנושאים בדף:





sound off





קול - מבוא

אחד התחומים המפותחים ביותר בנושא המולטימדיה, אם לא המפותח שבהם.
גם במדיה הזו, נשאל את עצמנו שאלות כמו באיזה מכניזם נעביר את הקול, במודם רגיל, ברשת מהירה או ישירות מדיסק? כאמור, שאלות אלו יעזרו לנו לבחור בכלים המתאימים ביותר עבורנו.
הטבלה הבאה נותנת מושג לגבי איכויות הקול השונות:

Audio Type

Sample rate (frequency)

Bits per sample

Mono or Stereo

Data rate/minute

Telephone -quality speech

11 kHz

8

Mono

662 KB

High -quality speech

11 kHz

16

Mono

1.32 MB

Music

22 kHz

16

Mono

2.65 MB

Music

22 kHz

16

Stereo

5.3 MB

CD-quality

44.1 kHz

16

Stereo

10.6 MB



קיימים שני מקורות עיקריים לקבצים, חדשים וקיימים. יצירת קובץ חדש מתחלקת לקבצים דיגיטליים ואנלוגיים.קבצים דיגיטליים מקורם לרוב בהקלטה ישירה ממיקרופון או תוכנת הקלטת קול. לעומת זאת, המקור העיקרי לקבצי קול אנלוגיים הוא וידאוטייפ או קלטת.

איך נוצר קול?
כאשר נופל תפוח מעץ נוצרים גלי קול באוויר, גלים אלו נקלטים ע"י האוזן האנושית ומומרים לדחפים אלקטרונים שנקלטים ע"י המוח כקול.
ככל שהקול רועש יותר, הלחץ גדול יותר. המונח הטכני עבור רעש הוא אמפליטודה, ויחידת המדידה היא דציבל, כאשר רעש "נורמלי" מסומן כאפס דציבלים. שינוי בקצב הקול שאנו שומעים מוגדר כתדירות (נמדד בהרצים).
הקלטה או הפיכת קול לדיגיטלי נעשית בשתי דרכים:

  • קול אנלוגי נדגם ומומר לצורה דיגיטלית.
  • קול אנלוגי נדגם ישירות ע"י מכשור דיגיטלי, ואין צורך בשום המרה.
    קבצי קול נוטים להיות גדולים ביותר, תלוי בגודל הדגימה, ולכן יש צורך לדחוס אותם.



    טכניקות ישנות

    לפני מהפך המחשבים האישיים שהחל בסוף שנות השמונים, החל מהפך ה-MIDI במוסיקה. שנות השמונים המוקדמות היו "עדות" לאולפן ביתי, תודות לטכנולוגית מחשבים ביתיים זולה כגון ה'אטרי', שכאשר התחברו עם תוכנה סדרתית, מכונת תופים או ערוץ בס ומקלט עם ארבעה ערוצים, נשמעו כהקלטה מקצועית ובאיכות שלא נשמעה קודם. קדם לכך אולפן ביתי שהתבסס על 2 אינץ' טייפ 'דק' אנלוגי שעלה כמה אלפי דולרים. למהפכה הדיגיטלית בעולם ההקלטה הביתי הייתה השפעה נוספת במונחים של יוצר. מחשוב המוסיקה גרם למספר מוסיקאים להתרחק ממנה ולהעדיף את ה"חום" והכנות של ההקלטה האנלוגית. כך נוצר זן של מוסיקאים ללא דחף (משמעת) לרכוש מיומנויות מוסיקליות או לחדור למרחב המוסיקלי. והתוצאה הייתה תקליטנים ומערכות קול הפועלים בתוך תת-תרבות פנימית שלהם שיצרו קצב משלהם, מוסיקה משלהם וככל הידוע לנו, כמה מהם עברו מהמחתרתיות ל"מיין סטרים" ובחזרה. קצבי ההיפ הופ, האוס, רגיי, ג'נגל וטכנו נדחפו ע"י הזן הלא אופייני של מוסיקאים וקבעו סטנדרטים חדשים ביצירה בעזרת טכנולוגיה דיגיטלית.
    מדיה דיגיטלית משמעותה הקלטה או הקלטה חוזרת ללא איבוד איכות קול. האפקט הדיגיטלי מאפשר לנו לשנות קול כמו שאנו משנים טקסט בקובץ Word. כלומר, מאפיין מוסיקלי כגון טון, תו, קצב, הרמוניה וכו' יכול להיות נתון לשינוי מיידי למספר תמורות.
    חידושים טכנולוגיים עם ממשק ידידותי ויתרונות בולטים לעומת הקלטה בטייפ, הובילו את עולם הקול הדיגיטלי. במבט לאחור, מדיות דיגיטליות לוקחות הרבה יותר מקום בדיסק לעומת שמירת טקסט בעורך Word. דבר שהוביל למספר רב של CODECs ופורמטי קבצים.



    קטעי קול לדוגמא:

    help.mpe
    781KB
    minuet.mid
    4KB
    snap.mid
    23KB
    nicemood.mid
    39KB
    albatross.wma
    234KB
    black_sabath.wma
    242KB


    למידע נוסף                    למידע נוסף
    יישומים-קול     יישומים-קול

  •