מבוא
מהי מערכת מידע?
מהפכת המידע הביאה לצמיחתן של מערכות מידע בכל תחומי העסקים, החל ממערכות מידע לארגונים גדולים, וכלה במערכת לניהול חנות מכולת. כיום, מערכות המידע מהוות נדבך מרכזי בפעילות העסקית של חברות רבות.
הדורות הראשונים של מערכות המידע אשר הוקמו בשנות השישים היו מערכות תפעוליות (המכונות גם מערכות TPS). מערכות אלו טיפלו במידע הבסיסי הנחוץ לתפעול הארגון, לדוגמא: מערכת ניהול חשבונות לקוחות בבנקים, או מערכת חיוב לקוחות בחברות טלפוניה. מערכות אלו התאפיינו בהיקף תנועות גדול, הכולל על פי רוב עדכון באצווה (batch), ממשק משתמש בסיסי ביותר וקשיחות במבנה וניהול המערכת.
בהמשך, גילו הארגונים כי ניתן להשתמש במידע אשר נצבר בבסיסי הנתונים העצומים אשר יצרו מערכות ה-TPS לצורך תמיכה בתהליכים הניהוליים בארגון. לצד מערכות ה-TPS הקיימות קם דור מערכות חדש. דור מערכות זה (מערכות מידע למנהלים - MIS, מערכות תומכות החלטה - DSS, ומערכות למנהלים בכירים - EIS) הציג ממשקי משתמש מתוחכמים ופונקציות ניהוליות רבות, כגון יכולת לבניית מודלים וחיזוי, הצגה מסוננת המבליטה ומדגישה אלמנטים שונים במידע רב מימדי, וכדומה.
בכך הפכו מערכות המידע למערכת החובקת את הארגון כולו. שינוי זה הביא לצמיחתן של מערכות רוחביות המטפלות בארגון בשלמותו, כגון מערכות לניהול המשאבים בארגון ERP ומערכות לניהול קשרי לקוחות CRM.
עם הופעת האינטרנט, נוצר קשר חדש ובלתי אמצעי בין הארגונים ולקוחותיהם. נוצרו הזדמנויות רבות להרחבת מערכות המידע ופתיחתן בפני לקוחות. לדוגמא, היום יכול לקוח בחנות הספרים המקוונת Amazon לעקוב אחרי הזמנתו, ולדעת מתי תסופק. כמו כן נוצרה אפשרות לחיבור בלתי אמצעי בין הארגונים המקוונים עצמם, לדוגמא מערכות Marketplace המנהלות מעין שוק וירטואלי בו מערכות ארגוניות משתתפות בתור "מוכרים וקונים" בשוק.
לסיכום, מערכות המידע היום מהוות מרכיב מהותי בפעילות העסקית העולמית. הן התפתחו לאורך השנים ממערכות סגורות וקשיחות למערכות פתוחות וידידותיות למשתמש, המספקות הזדמנויות עסקיות רבות, ובמידה רבה מחייבות את הארגונים להשקיע משאבים רבים בפיתוח המערכות בכדי לשמור על ייתרונם העסקי.
|