1. הקטנת המלאי / החזקת המוצר הנכון במלאי |
ככל שלוקח יותר זמן למצוא ספקים לתהליך היצור, כך יותר מלאי נאגר בחברה,
וזאת כדי להתגונן מפני איחורים וטעויות. ככל שלוקח יותר זמן להגעת המלאי גם זמן התגובה
על שינויים בביקוש נעשה איטי יותר. ככל שהמלאי של חברה גבוה, כך העלויות התפעוליות
גדולות והרווחים נמוכים. החזקת מלאי גדול יותר לא מבטיחה שרות טוב יותר ללקוח. ניהול
נכון של המלאי גורם לשירות טוב ללקוח ולהקטנת העלויות התפעוליות לחברה. כאשר מגדילים
את מחזור המלאי יורדת עלות הריבית על המלאי, האחסנה והאחזקה. כאשר מקטינים את כמויות
המלאי המשמעות היא שקיבולת הייצור יעילה יותר. ייצור יעיל יותר גורם הקטנה של השקעות
נוספות במפעלים ובציוד. חברת IBM מוכיחה איך האינטרנט ורשתות פרטיות עזרו לחברה לשמור
על מלאים קטנים יחסית, תוך התמקדות בביקוש הלקוחות. כל חודש מחלקת השיווק מדווחת
כמה . P.C הם מתכנים למכור, מחלקת תכנון היצור מזהה קיבולת ייצור וחומרים בכל אחד
מהמפעלים עם נתוני הביקוש והספקים. תוכנית הייצור מוגדרת לכל המפעלים. הקניינים,
משתמשים באותם הנתונים לצורך משא ומתן עם הספקים. מידע חדש נכנס כל שבוע והתהליך
חוזר על עצמו, תכנית היצור עוברת את ההתאמות הדרושות. תקשורת אלקטרונית בין המפעלים,
מחלקת השיווק והקניינים אפשרה לבצע אינטראקציה זו. תוכנית זו נקראה( ASP (Advanced
Planning System . מאז שנת 1996 היא כבר הצליחה להביא לתוצאות טובות. במשך השנה הראשונה,
מחזור המלאי עלה ב- 40% ביחס לשנה הקודמת ונפח המכירות גדל ב- 30%. הקבוצה ציפתה
לעוד 50% גידול במחזורי המלאי ו- 20% גידול בנפח המכירות לשנת 1997 כתוצאה משימוש
טוב יותר באמצעי ייצור הקיימים. חברת IBM היתה צריכה השקעה נוספת כדי להיענות לגידול
המשמעותי בביקוש. ההשקעה הנמוכה ועלות תפעולית נמוכה בגלל מחזור המלאי הביאה לחסכון
ב- 500 מיליון דולר. IBM אינה היחידה המשתמשת ברשת כדי לייצר תקשורת בין השיווק וזרוע
המכירות לבין הייצור. יצרנים, סיטונאים וקמעונאים עובדים ביחד כדי להגיע לתקנים וכדי
לצפות טוב יותר ולערוך את המלאי טוב יותר. תוכנית זו נקראת CPFR ( Collaborative
Planning Forecasting Replenishment) . תקנים אלה יעזור לחברות לשתף פעולה בביקוש
עתידי למוצרים ולחלק את המידע על כמויות המוצרים במלאי. עם ה- CPFR הסיטונאי והספק
יוכלו לעדכן את נתוניהם האחרונים על הביקוש הצפוי. שרת המחובר לאינטרנט ישווה בין
הציפיות ויזהיר את אלה שיעברו את גבול הביטחון של 5%. ההבדלים נבדקים ע"י המתכננים
גם אצל הסיטונאי וגם אצל הספק. כדי שתהליך זה לא יהיה מסובך מידי, חברות תוכנה כבר
מתכננות תוכניות שיעשו את כל הבדיקה בצורה אוטומטית ויוציאו את הפלט לפי תקנים שיקבעו.
חברת הייעוץ Ernest & Young מאמינה שה- CPFR כולה לעזור להקטנת מלאי בשיעור של
250 עד 350 מיליארד דולר בכלכלת ארה"ב עם הקטנת רמת המלאי, עסקים יוכלו לממש חסכונות
בחומרים, באחסון ובהוצאות כלליות. | |
2. זמן בניית מוצר נמוך | ישנן
עלויות קבועות הקשורות בבניית מוצר. עלויות אלו אין נמדדות בכמות הייצור אלא בזמן
שלוקח לבנות אותם. עלויות קבועות אלו כוללות: פחת על ציוד, עלויות שימוש ובנייה,
ורוב זמן הניהול והבקרה. במידה וניתן לקצר את זמן בניית המוצר מעשרה ימים לשבעה ימים,
העלויות הקבועות ליחידת מוצר יהיו נמוכות יותר. המסחר האלקטרוני מאפשר זמן בניית
מוצר קצר יותר וכך ניתן יהיה לייצר יותר ובעלות נמוכה יותר. בשנות ה- 80 היפנים הדהימו
את ארה"ב עם זמן בניית מוצרים מאד נמוך וכך הפכו למתחרים רציניים. ארה"ב התמודדה
ע"י כך שהיא קיצרה את הקשרים בין הפיתוח, הייצור והשיווק והחלה בהתקשרויות אסטרטגיות
עם שותפים מעבר לים. כאשר נוצר הקשר עם ספקים גדולים ולקוחות, החברה החלה לשלוח ולקבל
הזמנות, קניות, חשבוניות ומשלוחים עם פרקי זמן הולכים וקטנים. מספר חברות הרגישו
שהן חייבות להשיג את קיצור זמן בניית המוצר, הראשונות לפעול בתחום היו יצרניות המכוניות.
בזמן שחברות יפניות יכולות לבנות מכונית מסקיצה הראשונית שלה ולהגיע לייצור המוני
תוך כשלוש שנים, לחברות אמריקאיות נדרשות 4 עד 6 שנים. תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות,
שלבים בייצור שבעבר נעשו בשבועות או חודשים יכולים היום להיעשות במשך ימים. החלפת
המידע בדרך אלקטרונית מאשפרת לכל הנוגעים בדבר לעבוד יחדו, ואין צורך להמתין שגורם
אחד יסיים את עבודתו כדי שיוכל הגורם האחר להמשיך עם עבודתו. כאשר משתמשים ברשת התקשורת
העולמית, מהנדסים בדטרויט יכולים לפתור בעיות של מהנדסים בהודו. כמובן שמחזור בניית
המוצר גם משפיע על הקטנת זמן הייצור. לפני השימוש ב-( EDI (Electronic
Data Interchange כל התקשורת נעשתה ע"י פקס, טלפון או דואר. מובן שדבר זה גזל
זמן יקר שבוזבז על מנהלות ועד שהחברה היתה מגיעה לייצור והזמנות רכש היו עוברים מספר
שבועות. כדי להקטין את הנזק וטעויות הנגרמות בשל חוסר התקשורת מפעל ההרכבה מחזיק
כמויות גדולות של מלאי. כיום יצרני המכוניות והספקים הגדולים מקושרים דרך EDI
ישירות לקו הייצור. מפעל ההרכבה שולח בדרך אלקטרונית לספק תכנית בנייה וצריכה מ-
8 ועד 12 שבועות. הזמנות הייצור היומיות בפרוט של מספר החלקים שיצטרך כל מפעל בתאריך
מסוים גם הן מועברות בדרך אלקטרונית. כאשר החלקים מוכנים ומועלים על המשאית, הספק
מודיע למפעל ההרכבה שהחלקים בדרך. המפעל מכין את קווי הייצור שיתכוננו להגעת המשאיות.
היום משנים את תהליך ההרכבה כדי ליהנות ממידע של הזמנות בזמן אמת אותן הם מקבלים
בדרך אלקטרונית. כיום רוב חברות ההרכבה הצפון אמריקאיות המשתמשות בטכנולוגיות האינטרנט
מצליחות לגלגל את המלאי שלהם 130 פעמים בשנה, נתון זה הוא פי 7 – 10 יותר מאשר בשנים
עברו. התוצאות שהושגו ע"י תעשיית הרכב בשיטת ה- EDI יכולות
להיות מועתקות לתעשיות אחרות בעיקר בגל העלות הנמוכה וקלות השימוש. האינטרנט יעזור
להמריץ את החלק הקשור לתקשורת בין עסקים יחד עם כל הדרכים האלקטרוניות האחרות. |
|
3. שירות יעיל ומהיר ללקוח | חברות
החלו להשתמש באינטרנט למתן שרות ללקוחות. תמיכה טכנית ומידע על הזמנות On-Line לא
חוסכות כסף רק בזה שהן לא זקוקות לקבוצה גדולה של נותני שירות כדי להיענות לצורכי
הלקוחות אלה יכול גם להביא להנאה של לקוחות. אחד הדברים שמפריעים ללקוחות הוא אי
וודאות לגבי תאריך האספקה של קניה חשובה בד"כ כאשר הלקוח מתקשר לספק הוא ממתין זמן
רב על הקו ומקבל הבטחות שיחזרו אליו בהמשך. בעיה זו גורמת הוצאות אצל הלקוח ואצל
הספק. חברות הובלה עוזרות ללקוחותיהם לפתור את בעיותיהם דרך האינטרנט. לקוחות יכולים
להיכנס לתוך עמוד ה- WEB של החברות ולפי מספר ההזמנה יכולים לראות אם הסחורה נמצאת
על משאית של Fedex או UPS וגם לראות את תאריך ההגעה המשוער. מידע זה יכול להתקבל
בפחות מדקה. בנוסף לנתוני השירות ללקוח החברות המשתמשות באינטרנט נהנות ממעקב אחר
הזמנות, On-Line . Cisco מדווחת על גידול בפריון ב- 200% עד 300% שגרם לחיסכון של
125 מיליון דולר בעלויות שרות ללקוח. | |
4. עליות מכירה ושיווק נמוכות | איש
מכירות יחיד יכול לטפל במספר לקוחות קבוע, לבתיהם או לשוחח עימם בטלפון. ככל שמספר
הלקוחות גדל גם כח המכירה גדל. אפילו חברות שמוכרות דרך טלמרקטינג צריכות להגדיל
את מספר העובדים ומספר עמדות הטלפון. מצד שני, העסקים באינטרנט יכולים להגדיל את
מספר הלקוחות בלי גידול משמעותי בעלויות הנוספות. וזאת משום שכל פעילותם נעשית בשרת
ולא בחנויות פיזיות או ע"י מקדמי מכירות, החברה תלויה רק במספר השרתים שיוכלו לבצע
את הפעולות עבור לקוחותיהם. האינטרנט יכול לבצע ארגון מכירות: שכבה של צינורות הפצה,
קטלוג מכירות ופרסום הרבה יותר יעיל. כאשר ישנה מערכת הזמנות אוטומטית, המוכרים לא
מבזבזים זמן בכתיבת ההזמנות. אלה יכולים לנצל זמן זה לצורך יצירת קשר טוב יותר עם
הלקוחות. קטלוגים אלקטרונים מצביעים על הרבה יותר מידע ואפשרויות מאשר הניירות. שיווק
ישיר On-Line יכול לקצר את זמן הקניה ולהגדיל את האפשרות למכור מוצרים נוספים . |
|
5. אפשרויות מכירה חדשות | האינטרנט
פועל 24 שעות ביממה ובכל העולם. כתוצאה מכך עסקים באינטרנט יכולים למצוא שווקים חדשים
שלא יכלו למצוא לפני כן. לדוגמא, מומחה לצריכת פלסטיק במפעל גדול יכול לשבת מול מחשב
ה- PC שלו, להיכנס לאינטרנט ולחפש ספקים שמוכרים את מוצריהם On-Line . ספק קטן עם
כח מכירה קטן יכול עכשיו להגיע לקונה שלפני כן לא היה לו סיכוי להגיע אליו. כמו כן,
מוכרים לא יכולים להיכנס לכל המשרדים ברחבי המדינה או העולם אך כאשר הם נמצאים On-Line
ומייצרים שרות מכוון לעסקים קטנים, אותו מוכר יכול לפתח שוק רווחי חדש בכל העולם.
| |
6. עלות קניה נמוכה | קניית
מוצרים או שירותים לתאגיד יכול להיות הליך מסובך ומורכב. ראשית, הקונה צריך למצוא
את הספקים של המוצר ולקבוע את המפרט , פרטי המשלוח, האיכות והמחיר. כאשר ספק פוטנציאלי
נבחר, הרבה מידע מועבר לספק כך שהמוצר יהיה מותאם בדיוק לצורכי הקונה. נניח כי המוצר
קיבל אישור והספק מוכן לייצרו, הקונה צריך לשלוח הוראת קנייה לכמות מסוימת של המוצר.
הקונה מקבל אישור מהספק כי הוראת הקניה התקבלה ואישור שניתן יהיה לבצע זאת. כאשר
המוצר נשלח מהספק, הקונה מקבל עוד הודעה וחשבונית של המוצרים שנשלחו אליו. מחלקת
הנהלת חשבונות בודקת כי החשבונית תואמת את הוראת הקניה ואז היא משלמת את החשבונית.
ברוב החברות תהליך זה יכול להיות ארוך ומסובך. חברות מורידות את עלות הקנייה ע"י
כך שהם מפתחות קשר טוב עם הספקים, כדי ליהנות מהנחות על כמויות גדולות. הן גם מחפשות
מרחב של עלויות נמוכות בין הספקים. חברות גדולות השתמשו ב- EDI ברשתות פרטיות כדי
להוזיל את עלות העבודה, ההדפסה והמשלוח בדואר בתהליך לצורך הורדת עלויות. כאשר ישנה
מערכת אוטומטית המחפשת ספק מתאים, יכול הקונה להשקיע את הזמן שהתפנה במשא ומתן להשגת
מחירים טובים יותר ולבניית מערכת יחסים טובה עם הספק. אנליסטים מעריכים כי 150 מליארד
דולר כבר נסחרים במערכות EDI דרך VAN . חברות המשתמשות ב- VAN יכולות לחסוך 5% -
10% בעלויות החיפוש. לאינטרנט יש פוטנציאל אף להגדיל אחוזים אלו . חברות קטנות נהנות
מעלות נמוכה בהעברת נתונים. האינטרנט גם פותח אפשרויות לעשיית עסקים עם ספקים חדשים
ברחבי העולם ועם ספקים קטנים ובינוניים שלפני כן היה אפשר לתקשר איתם רק דרך הפקס
או הטלפון. האינטרנט מקטין עלויות תהליך ופותח הזדמנויות מכירה חדשות מלקוחות פוטנציאליים
שיכולים להעביר את בקשותיהם דרך האינטרנט. החיפוש דרך האינטרנט הוא כל כך חדש שאי
אפשר עדיין לצפות את החיסכון הכלכלי וההטבות האחרות שהוא יכול לתת. חברות מסוימות
מעידות כי הפוטנציאל הינו גדול ואף הולך וגדל. לדוגמא, מחלקת התאורה של GE מדווחת
על תקבולים גדולים בהתקשרות, הצגת שירות, והקטנת עלות העבודה והחומרים כתוצאה מהחלפת
סוג הקניה ממערכת ידנית למערכת אלקטרונית דרך האינטרנט. חברות כמו מחלקת התאורה של
GE רגילות לשלוח מאות מכרזים לקניות. כל הזמנה דרשה הרבה ניירת ותיוקים. התהליך לקח
לפחות שבעה ימים והיה כל כך מסובך כך שנשלחו הצעות רק לשניים או שלושה ספקים. בשנת
1996, מחלקת התאורה של GE החלה בתוכנית ניסיונית למערכת חיפוש , TPN tosP, מערכת
Extranet שפותחה ע"י GE מערכות מידע. כיום מחלקת ההזמנות מקבלת את הבקשות בצורה אלקטרונית
מהלקוחות הפנימיים ויכולה לשולחם לכמות גדולה של ספקים בכל רחבי העולם דרך האינטרנט.
המערכת מוציאה בצורה אוטומטית את אפיון המוצר ומצרפת אותו להזמנה. כעבור שעתיים מרגע
שהמחלקה החלה לטפל בבקשה, הספקים בעולם מקבלים את ההזמנות דרך e-mail, פקס או EDI.
תשובה יכולה להיות מוערכת באותו יום שהיא נכנסת. לפי GE עלויות העבודה לחיפוש אחר
ספקים ירדו ב- 30%. 60% מהעובדים במחלקה הוצבו במקומות עבודה אחרים (באותה חברה).
למחלקה ישנם עוד לפחות 6 עד 8 ימים נוספים בחודש כדי להתרכז באסטרטגיות במקום בניירות
ובצילומים. עלות החומרים ירדה ב- 20% כנגד גידול בבסיס הספקים, מה שמאפשר לעוד יותר
תחרות ומחירים נמוכים. GE מאמינה כי רק החיסכון ממערכת זו יכול להגיע ל- 500 עד 700
מליון דולר במשך 3 השנים הבאות. | |