מסחר אלקטרוני בין עסקים

ניהול צד ה"היצע " (מסחר עם ספקים) וביצוע מסחר שבו ש ני הצדדים לעסקה הם חברות, שני הסוגים נעשים בצורה אלקטרונית, תוך שימוש בפרוטוקולים מתאימים כגון: ה- (EDI (Electronic Data Interchange. ה- EDI הינו תקן לעיבוד ולהעברת נתונים דרך רשתות שנקראו (VAN  Value Added Networks), ומתייחס למבנה המסרים המועברים בין הצדדים. ה - EDI שפעל על רשתות פרטיות, היה יקר ולא זמין לאוכלוסיות עסקים רחבות ולכן קונסורציון WWW פיתח שפה חדשה הקרויה XML אשר מאפשרת החלפת מידע באופן דומה ל- EDI אך יותר קלה. פיתוח שפה זו צפוי להרחיב באופן ניכר את המסחר האלקטרוני בין עסקים בעולם וכן מעודד פיתוח של מוצרים ושירותים וירטואליים ופתרונות תוכנה למסחר האלקטרוני הכוללים יישומי רכש ומכר וכן ישומי ניהול מסחר עם ספקים. ישומי מסחר בין עסקים מאפשרים עיצוב של תהליכי "יצור לפי דרישה" , זמני סבב ורמות מלאי קטנים יותר תוך היענות מהירה יותר לדרישות הלקוח. למסחר האלקטרוני ישנם מספר יתרונות בולטים וכמו כן ישנם גם חסרונות.


על מנת לעבור למסחר אלקטרוני בין עסקים צריכים להתקיים מספר תנאים:

  1. תנאים חיצוניים: תקינה, אבטחה, חקיקה.
  2. תנאים פנימיים: חיבור ושילוב מחדש של תהליכים עסקיים בחברה כגון: שיתוף שותפי המסחר במידע על מלאים ועל דפוסי מכירה של מוצרים ללקוחות, שילוב תהליכי הזמנות ועוד.

לכתבה על מחקר של גרטנר גרופ בנושא שוק המסחר האלקטרוני הבין עסקי B2B 

ישנם סוגים שונים של רשתות מסחר אלקטרוני בין עסקים:

  • ספקי תוכנת ERP (מספר רב של תהליכים עסקיים, רמה נמוכה של "תפירה" לצורך הלקוח),
  • ספקי תוכנת Turnkey (רמה ממוצעת של שני הגורמים),
  • ספקי תוכנות "תפורות" (מספר קטן של תהליכים עסקיים, רמת "תפירה" גבוהה).
הנושא קודם: איזה ? הנושא הבא: יתרונות B2B