++C למתחילים
 
 דף הבית >>מהו oop?

מהו תכנות מונחה עצמים?

תכנות מונחה עצמים הוא למעשה חיקוי חשיבת האדם. כאשר אנו מסתכלים על העולם אנו מסווגים באופן טבעי את כל העצמים והמושגים לפי קטגוריות. לדוגמה העולם מחולק ל-חי ,צומח ודומם . את החי אנו מסווגים ל-יונקים, עופות ודגים. את העופות אנו מסווגים שוב לקטגוריות נוספות. מכאן שכל עצם או מושג עליו אנו חושבים, נמצא במספר רב של קטגוריות. מיון זה לפי קטגוריות \ תת מושגים עוזר לנו לשלוט ולסדר את המידע העצום אתו אנו מתמודדים .לדוגמה -אם אנו רוצים לתאר למשהו דגם מסוים של מכונית -אנו צריכים לתאר רק את התכונות המייחדות את אותו הדגם אבל לא צריך להוסיף כי למכונית יש ארבעה גלגלים, מנוע, תא מטען, הגה וכו'. כיוון שאנו מיינו את העצם -במקרה זה -מכונית ,לסוג מסוים ,חסכנו מלהזכיר את כל התכונות הטריוויאליות של המכונית.

פיתוח תוכנה מונחה עצמים היא הגישה המקובלת והפופולרית כיום בעולם התוכנה. גישה זו מומשה כבר בשנות השישים בשפה 67 SIMULA ,ובמשך עשרים השנים הבאות בשפות ADA ,BJECTIVE C ,SMALLTALK. עיקר ההצלחה של שפת ++C נובע מכך שהיא מהווה הרחבה של שפת C- מה שמאפשר הגירה קלה יחסית לשפה החדשה.

עקרונות פיתוח מונחה עצמים:

  • מודל העצם כולל 5 עקרונות:
    1. הפשטת נתונים (DATA ABSTRACTION) - התרכזות במאפיינים הרלוונטיים של העצם.
    2. כימוס (ENCAPSULATION)- הסתרת פרטי המימוש מהמשתמש בעצם.
    3. מודולריות - הפרדת העצמים ליחידות נושאיות.
    4. היררכיה - הגדרת יחסים היררכיים בין עצמים.
    5. טיפוסיות חזקה (STRONG TYPING) - מניעת בלבול \ ערבוב בין טיפוסי עצמים שונים.

יתרונות פיתוח מונחה עצמים:

  • מידול נכון יותר של העולם האמיתי.
  • מעבר טבעי יותר בין שלבי הפיתוח:
    • ניתוח (OBJECT ORIENTED ANALYSIS).
    • תיכנון (OBJECT ORIENTED DESIGN).
    • מימוש\ תכנות (OBJECT ORIENTED DESIGN).
  • יכולת טובה יותר בשימוש חוזר בתוכנה.
  • תמיכה טובה יותר בתוספות ושינויים לתוכנה קיימת.
 
הקודם הבא