דף הבית -> דף פירוט מדריכים
-> עיצוב מחדש של האתר - דף השיעורים
-> שיעור שלישי-נקודת המבט של המפתח
 
עיצוב מחדש של אתר - שיעור שלישי
נק' המבט של המפתח

שלב הגילוי    בעיות לוח זמנים    ציפיות לא ריאליסטיות    שלב הקונספט והתכנון    לקוח הבובה

שינוי קבוצת הלקוח    איבוד זיכרון    ניהול העברת התוכן    ואקום של דו-קרב    שלב ההפקה


מאת שריל דאונס
כמנהלת פרוייקט בחברת פיתוח רשת, אני מסתמכת על מתודולוגיה מפותחת למדי של לקיחת
הקונספט של הלקוח (יחד עם ערמת מזומנים) והפיכתו לאתר מלא שעונה על כל ציפיותיו של
הלקוח וכל דרישותיו העסקיות.
עיצובים מחדש מציעים את אותם אתגרים כמו בניה חדשה לגמרי אותה אנחנו גם עושים, אבל
ישנן מגבלות ובעיות שמיוחדות לתהליך העיצוב מחדש. על ידי הכרה בהבדלים ותכנון מוקדם
לקראתם, צוות הפיתוח יכול לעשות יותר מאשר רק לשנות אתר קיים - הוא יכול להוביל
אותו לרמת תפקוד חדשה לגמרי וטובה יותר.
לכל חברת עיצוב יש גישה שונה לעיצוב מחדש עם המעלות והחסרונות שלה, אבל רובן
כוללות מעבר על החומר, לוחות זמנים ותיעוד שנכנסים לתוך חלוקה לשלבים שונים כמו
אלו: גילוי, קונספט ותכנון, פירוט העיצוב והאבטיפוס,הפקה, מבדקים וסיום. כל אחד
מהשלבים האלה מכיל בתוכו מכשולים ומלכודות מיוחדים לתהליך העיצוב מחדש, אבל רוב
הבעיות קורות לפני ההפקה עצמה ואפשר להימנע מהן על ידי קצת תכנון מראש ומודעות.
בעמודים הבאים אציג רשימה של המלכודות האהובות (או למען האמת, הלא-אהובות) עלי,
יחד עם כמה דרכים לעקוף אותן בעיצוב מחדש הבא שלך.

שלב הגילוי
בעיה: בעיות גודל
בעיות גדולות יכולות לעלות אפילו לפני שהפרוייקט מתחיל, ממש בשלב הבקשה להצעה
(RFP), מנקודת מבטו של הלקוח. אם יש לך מזל, האנשים מאגף פיתוח העסק החדש הוציאו
מידע יסודי ממקורות נכונים בחברה שלהם ויצרו תקציב ולוח זמנים שניתנים להשגה.
אבל האם הם קיבלו הערכה טכנית מהמהנדס הנכון? האם הם באמת שקלו צרכים פנימיים, את
תאריכי ההגשה לחברת הלקוח, ואת מגבלות התקציב?
כותב ההצעה אולי יודע בדיוק מה נדרש בכדי לבנות ללקוח את האתר המסחרי הראשון שלו,
בתקציב חצי מליון דולר, אבל מה לעשות עם הלקוחות האלו שכבר יש להם אתר ועכשיו
רוצים את החלק החיצוני משולב עם תוכנת המרכז הטכני שלהם? או אולי האתר שלהם פותח
לסניף מקומי והם רוצים לשלב את חמשת המשרדים המרוחקים שלהם - כל אחד עם מאגר
נתונים שונה - למערכת מתפקדת אחת. האם אתה באמת מוכן להתמודד עם הבעיות המיוחדות
והשונות של הלקוח? האם אגף הפיתוח העסקי בדק אם יש לך טקסונומיה אחידה? האם יש לך
את הציוד והתוכנות להתמודד עם העבודה?
יתכן שהלקוח רק רוצה מראה ותחושה חדשים. נשמע די פשוט - חוץ מזה שכל האתר, כולל
מערכת הניווט מופעלים באופן דינאמי ממאגר הנתונים. האם זה אפשרי לשנות רק את המראה
החיצוני בלי לשנות את האינטראקציה והניווט? לא סביר. האם הלקוח מבין בכלל את ההבדל
בין עיצוב אינפורמציה ועיצוב ויזואלי? סביר אפילו פחות.
פתרון:
ערב את האנשים הנכונים בתחילת הדרך. תשיג לעצמך מפיק, מהנדס על, ומעצב ויזואלי או
מעצב אינפורמציה בכיר בכדי לתת להצעה פן ריאליסטי ותוודא שאתה מבין את כל החסרונות
והיתרונות. זכור את השאלה הישנה: הלקוחות יכולים לקבל מהר יותר, זול יותר או טוב
יותר, אבל אף פעם לא את שלושתם בבת אחת. שניים מתוך שלושה זה הכי טוב שאתה יכול
להציע.
במקרה של עיצוב מחדש, הפיכת משהו טוב למשהו יותר טוב זה דבר קשה יותר לעשייה
מאשר הפיכת אתר רע למשהו טוב או יצירת משהו מצוין מהבסיס. איפה אתה מתחיל? אין לך
את הנוחות של התחלה נקייה, כך שאתה צריך להחליט מה עובד ולשמור עליו, ואז להחליף
חלקים לא פונקציונאליים במשהו שלא רק עובד יותר טוב, אלא משתלב היטב עם מה שקיים.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



בעיה: בעיות לוח זמנים
הבעיה הזאת, שאני לפעמים קוראת לה : "המהנדס על קראק", בדרך כלל משולבת בבעיות
הראשונות של גודל. כשלון להוציא מידע מהמהנדס שיש לו הכי הרבה ניסיון עם הסוג
המסוים של המערכת שאתה צריך לבנות יכול להוביל לכאבי ראש מסיבים. פתאום, המהנדסים
שלך עומדים בפני מאגר נתונים של 300 עמודים שהוא כלי ההרשמה שלוקח לחמישה מהנדסים
שישה שבועות לבנות, כשבעצם החשבת אותו רק כעבודה של חמישה ימים.
פתרון:
פתור את ההערכה הפחותה של הזמן על ידי שימוש במשוואה הפשוטה הזו בהתחלה. שאל את
המהנדס, "כמה זמן ייקח לך לבחון ולבנות את זה?" ואז תשאל, "ומה אם לא אתה מבצע את
העבודה? כמה זמן זה ייקח למהנדס בינוני לעשות את זה?" ואז תשאל מהנדס אחר את אותן
השאלות. אם אפשרי, תוסיף פקטור חוסר צניעות לכל הערכה של כל מהנדס, מבוסס על ניסיון.
לדוגמה, ההערכה של אמיר פלוס 50 אחוז, ושל נעמה פלוס 100 אחוז. ואז תיקח את הממוצע
של כל התוצאות האלו, תוסיף 10 אחוז, ותחזיק אצבעות. שים לב: אותו דבר עובד גם לגבי
מעצבים ויזואלים!

בעיה: ציפיות לא ריאליסטיות
הבעיה הזו, שעולה לראשונה בשלב הגילוי ומתמתחת לאורך שלבי הקונספט והתכנון, מופיעה
בדרך כלל כשרעיונות מדהימים - כמו ההערה שנזרקת, "אתם לא חושבים ש"סטרימינג וידיאו"
יהיה ממש מגניב באתר הזה?" - מתחילים להתערבב במטרות הריאליסטיות של ההפקה.
פתרון:
בזמן שהקליינטים אולי לא יקבלו כל דבר ממה שהם רוצים לקבל בעיצוב מחדש הזה, דברים
שלא נכנסו למטרות הסופיות יכולים עדיין לקבל תשומת לב... יותר מאוחר. לאחר שסט
מטרות ריאליסטי נקבע ואושר, אני בדרך כלל משתמש במשפט "זה רעיון נפלא לשלב השני!".
חלק גדול מקביעת ציפיות ניתנות לביצוע הוא קביעת מחזורי הביקורת שלך. תן ללקוח מספיק
זמן לתת ביקורת ואז תוודא שלמעצבים יש מספיק זמן לעשות שינויים. תהיה ברור
מההתחלה בכך שאתה מתכנן להקשיב ולעבוד עם הלקוח ולשמש כמייצג שלהם. אבל אחרי
תאריך שנקבע, צריכה להתבצע החלטה או שלוח הזמנים לא יתבצע ויעכב את התאריך הסופי
של הפרוייקט.
היה לי לקוח שביקש להיות "טרום-מעודכנים" (המינוח שלו, לא שלי). הם רצו לדעת מה הם
הולכים לראות, את סוגי הביקורת שציפינו לקבל מהם, מה יהיה השלב הבא, ומתי לצפות לכל
דבר. אני חושבת שהבקשה הזאת הגיעה כתוצאה מבעיות שהתפתחו בתהליך העיצוב עם
הקבוצה הקודמת. עבודה עם לקוחות הססניים כאלו אומרת שתהיה לך יותר עבודה. הלקוח
אולי כבר מחפש סימנים לכך שאתה לא יודע מה אתה עושה, כך שזה תלוי בך אם תצליח
לזכות באמון ובכבוד שהלכו בגלל חברת העיצוב הקודמת.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



שלב הקונספט והתכנון
במהלך שלב הקונספט והתכנון, עבוד בצורה קרובה עם הלקוח בכדי לקבוע את דרישות
האתר, את המטרות העסקיות ואת סוגי הפונקציות החדשות הנדרשות. בכדי לפתח אתר
שישמח את הלקוח, תברר מהו הקהל שהלקוח רוצה למשוך, מהם סגנון העיצוב הויזואלי,
המסר, טון התוכן, הדרישות הטכניות, התוכנה והחומרה של השרת, ארכיטקטורת המערכת,
ומהן דרישות האבטחה והניהול. שלב הקונספט והתכנון הוא גם הזמן לעבור על האתר
הקיים, לתעד את מה שאתה חושב שעובד ומה שלא עובד ואז לעצב את ההמלצות שלך
בהתאם.

בעיה: לקוח הבובה
אתה צריך איש אחד שיחתום, מישהו שהפרוייקט "שלו". בלי איש קשר כזה, אתה עומד בפני
ערמת בעיות הקשורות למנטליות מאפיה של קבלת החלטות ופוליטיקות פנים משרדיות.
פתרון:
בכל פגישת התחלה, אני מבהירה שצריך להיות איש קשר אחד שחותם על אישורים. אני מנסה
לברר את זהות המחליט העיקרי בחברה וזה שיש לו את המילה האחרונה, על ידי השאלה
הפשוטה, "מיהו המחליט האחרון?" מהניסיון שלי, זה שקופץ ראשון ואומר "אני!" הוא לא
בהכרח האיש. קודם כל תברר אם ל"אני" יש בוס, שותף או שהוא סתם הוזה. לעיתים קרובות
אני בודקת שנית בשאלה, "יש עוד מישהו שצריך לחתום ולאשר? אנחנו יכולים לסמוך עליך
כעל איש הקשר לכל הצוות? יש אולי איזה נשיא בדטרויט שאולי ירצה לתת אישור סופי?" אם
אי פעם היו לכם שלושה לקוחות שונים שמשאירים הודעות סותרות על התא הקולי שלכם
(ועל התא הקולי של המעצב ושל המהנדס), ערכו של התרגיל הזה ברור כשמש.
אחרי שקיבלת את ההרגשה שישנם מספר אנשים שמחליטים את ההחלטות הסופיות, חשוב
לתכנן את לוח הזמנים בהתאם. תוסיף זמן לתקופות בדיקה וביקורת (מה שאומר אולי
צמצום של המטרות) ותקבע קנסות של זמן, כסף, או פונקציונליות לכל עיכובי החלטות
שמעכבות את זמני הביצוע שלך. כך שאם הבוס של מישהו, שעדיין לא פגשת, מגיע ופתאום
מחליט שהוא רוצה להיות חלק מהתהליך, תוודא שכולם יודעים מה המחיר של שינויים כאלה
של הרגע האחרון.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



בעיה: שינוי קבוצת הלקוח
לפעמים צוות הפרוייקט בחברת הלקוח משתנה באמצע העבודה. במקרה של עיצוב מחדש,
לפעמים הצוות של הלקוח לא השתתף בשלב הראשוני של העיצוב, כך שאין להם מושג מהן
הסיבות לכל ההחלטות הנוכחיות. לפעמים צוות חדש מרגיש שהוא חיי בלהשאיר את חותמו
על האתר, אפילו אם זה אומר בזבוז של כל העבודה שכבר בוצעה.
מצד שני, צוות העבודה הישן של הלקוח יכול להתנגד לשינוי. יכול להיות שהמוביל הטכני
שלהם עשה את העבודה הזו לפני שנתיים, כשלאף אחד לא היה אכפת. אבל זה כבר לא
הפרוייקט שלו. עולם העסקים מעורב בזה, ואלו שמעליו מכריחים אותו לעשות שינויים
שהוא לא מוכן אליהם (או מסוגל לעשות לבדו). יכול להיות שהוא והצוות שלו מתנגדים
לתהליך הנוכחי בדרך כלשהי.
פתרון:
אתה צריך למצוא דרך לכבד ולשלב את הרעיונות של האנשים בקבוצת הלקוח. זה אומר
שאולי צריך לתכנן פגישות עבודה שמערבות את המוביל הטכני או מוביל העיצוב של הלקוח.
או שתוודא שאיש הקשר של הלקוח מעביר את ההחלטות הסופיות דרך האיש שבנה את האתר
לפני שנתיים, כדי שהוא יוכל לתרום - ולא ינסה להרוס את המאמצים שלך.

בעיה: איבוד זיכרון
כשקבוצת הלקוח מוחלפת באמצע העיצוב מחדש, אנשים לפעמים שוכחים מה שכבר נאמר.
אותו לקוח איתו דיברת ממושכות על מגבלות מנוע החיפוש הזול שהוא רכש, אומר עכשיו
שאין לו שמץ של מושג על מה אתה מדבר. ופתאום זאת אשמתך שאין לו יכולות על לחיפוש
שהוא ראה במקומות אחרים.
פתרון:
אתה לא יכול באמת לתכנן לקראת זה, אבל אתה יכול להכין את עצמך על ידי תיעוד כל החלטה
ודיון. שמור את הדואלים שלך ותרשום רשימות אחרי כל דיון, ושלח אותם לכל הגורמים
המעורבים. אולי לא תזדקק להם לעולם, אבל לפחות הם שם לתת לך בטחון כשאתה צריך
להזכיר למישהו את ההחלטות הקודמות שלו.
שלב פירוט העיצוב והאבטיפוס
בהתבסס על מה שלמדת בשלב הקונספט והתכנון, עכשיו אתה צריך לקבוע את הפונקציונליות
והגורמים המופיעים על גבי מסמך שיוגש לחתימה. זה כולל את פירוט העיצוב הויזואלי,
הפירוט הפונקציונלי, מודל הנתונים והסכמה.
אחרי שברור לך מה הלקוח רוצה מהאתר החדש, אתה יכול להתחיל בתהליך העיצוב עם
רשימה טובה וחזקה של שמות תואר וידע מוצק של מה צריך להישאר בעיצוב. לעיתים
קרובות הלקוחות כבר יודעים מה לא עובד, וזה תלוי בך להחליט מה עובד ואיך להתאים
ולהעצים את זה במודל החדש.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



בעיה: ניהול העברת התוכן
ניהול העברת התוכן של הלקוח גורם לבעיות ספציפיות. נאמר שאתה צריך להשתמש בתוכן
מהאתר הקיים, בנוסף ל-150 מאמרים חדשים שגלי מתל אביב כותבת בכדי לתת קצת בשר לחלק
מסוים של האתר. אתה צריך לבנות שיטת העברה וקבלה שכוללת נתינת שם לקונבנציות
ולגרסאות, ונתת ללקוח תאריך יעד להעברת התוכן. אבל מי עורך את התוכן? האם השארת
מקום בלוח הזמנים לתהליך העריכה? מי הולך לחזור ולוודא שהתוכן הקיים מתאים לחומר
החדש?
האם הלקוח יודע שתוכן מאושר צריך להגיע עד ה-1 ליוני בכדי לקבל גרסה סופית וערוכה עד
ה-6 ליוני בכדי שהם יוכלו לאשר אותה עד ה-9 ליוני ואז היא תוכל להיכנס למאגר הנתונים
ב-10 ליוני? ואז מה אתה מתכנן לעשות כשהכותב שלהם שולח גרסה חדשה של המאמר
הראשון ב-8 ליוני ואומר "אתם לא יכולים להכניס את זה במקום?"
פתרון:
במקרה הזה נחוץ לעשות טיול מנטלי דרך כל שלב של התהליך לפני הזמן. תתייחס לכל ה"מה
אם" לפני שאתה מתחיל. הלקוחות יתחילו להתכווץ כל פעם שתשאל אותם על תאריך סופי של
משהו, אז תוודא שיש לך מקומות פנויים עד כמה שאפשר, ותן ללקוח שלך ולצוות שלך
להבין איך זה בדיוק עובד. ואז תעמוד בזה - תהיה מוכן לתקוף כל קמט חדש בהתראה של
רגע.

בעיה: ואקום של דו קרב
או, "אתה תהנדס בצד הזה, אני אעצב בצד הזה"
יש נטייה בקרב עובדים חכמים ועצמאיים לבטל את תהליך העבודה המשותף ולבחור בדרך
עצמאית, במיוחד בתהליכי עבודה מחזוריים. זה קשה להביא מעצבי אינפורמציה וטכנאים
לפגישה של מעבר על העבודה של כל אחד, לא בגלל שהם לא אוהבים לשתף פעולה, אלא בגלל
שהם רואים את זה כמותרות שאין בהן צורך. לעומת זאת, כשמישהו אחד מעצב סט
אינטראקציות ואחר בונה תבניות והשלישי בונה מאגר נתונים, שינוי פשוט באינטראקציה או
בניווט יכולים להפוך לסיוט אמיתי לאלו שלעולם לא מגלים את הסוד הקטן.
פתרון:
יצירת תקשורת היא העבודה העיקרית של כל מנהל פרוייקטים. זה אומר יותר מלדעת איך
ומתי לקבוע פגישה. לפעמים זה דורש יצירת קשר עם כל חבר צוות בנפרד. אני שואלת את
המעצבים, "הבאת כבר מהנדס שיסתכל על עיצוב המסך הזה בכדי שתדע אם בכלל אפשר
להשתמש בו?", ואני שואלת את המהנדסים, "הבאת מעצב שיבדוק את סיבוכי הפריסה או
האינטראקציה של הגישה הזו?" תסתכן בשאלת השאלות המטופשות. על ידי וידוא פשוט
שכולם מדברים אחד עם השני, אתה יכול לפתור בעיות ענקיות לפני שהכל יוצא מכלל שליטה.
פגישה מוחמצת אחת יכולה להוביל לעמוד בית של KB180 בגלל שאין שום דרך אחרת לבצע
את העיצוב שלקוח לא מתוקשר אחד אישר.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



שלב ההפקה
ההפקה היא בדרך כלל בעייתית פחות מכל השלבים האחרים. אם נתת ללקוח מספיק זמן לעבור
ולאשר כל עיצוב, הוא כבר מבין שזה סוף שלב העיצוב, והוא העביר את כל המרכיבים של
הפורמט המפורט, ההפקה צריכה להיות קלי קלות. וכל עוד שקבוצת המהנדסים שלך בעלת
יכולת ועובדת במגבלות זמן ריאליסטיות, יש לך את המהנדס הנכון לעבודה הנכונה, העיצוב
הויזואלי והאינפורמטיבי שלך מוכן, והפונקציות הספציפיות כתובות, אתה בסדר.
בעיה: סוף זה סוף
הקונספט הפשוט הזה יכול להסתבך בעיצוב מחודש בגלל שכולם "ממש רוצים שזה יצליח
הפעם". אפילו אנשים שמבינים את המושג 'סוף' יכולים לנסות את זה: "אבל מה לגבי השינוי
הקטן הזה? פשוט היה לי רעיון מעולה שישפר את כל האתר."
פתרון:
החל מהפגישה הראשונה, תן ללקוח להבין ששום עיצוב לא קורה בתהליך ההפקה. זה לא טוב,
זה יוצר בעיות, זה מוביל לשינויים של הרגע האחרון שאף פעם לא עובדים. תן ללקוח לבנות
את הציפיות שלו לפי זה, ותחזור על זה כל הזמן. שוב, שום שינויים עיצוביים לא קורים
בתהליך ההפקה, במיוחד לא שום דבר אינטראקטיבי או פונקציונלי.
לפני שאתה נכנס להפקה, תקיים פגישת הלאה/לא הלאה. כל שינוי שהלקוח רוצה לעשות אחרי
הפגישה הזאת, אומר שההפקה תיעצר והשינוי יעשה גם בתאריך ההגשה הסופי וגם בתקציב
כולו - ואולי אפילו בהרכב הצוות שלך.
אבל זה לא אומר בהכרח שלא תשתמש ברעיונות של הרגע האחרון. תדבר על הרעיונות האלה
במונחים של שלבים עתידיים, שינוי הזמנות, או חלק מההמלצות שתגיש בסיום הפרוייקט.
שלב אבטחת איכות וסיום
יתר העיצוב מחדש שלך צריך לזרום בקלות. זכור שהתהליכים שביססת בשלב מוקדם יעזרו
למנוע בעיות גדולות מאוחר יותר. בשלב זה, אם אתה יודע בדיוק מה אתה בונה, יצירת
תכנית מבדק וביצוע QA לאתר צריכים להיות פשוטים. זה עד שהלקוח אומר:
"אני יודע שאמרתי שדפדפני המטרה והפלטפורמות היו IE ונטסקייפ 4.0 למקינטוש וPC, אבל
לא אמרתם לי שזה לא יעבוד על WEBTV !"
בשיעור הבא: לוק נולאנד מאפשר לכם להציץ לתוך חפירות העיצוב מחדש דרך עיניו של מעצב
ממשק.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה