דף הבית -> דף פירוט מדריכים
-> עיצוב מחדש של האתר - דף השיעורים
-> שיעור שני-השכרת חברה חיצונית
 
עיצוב מחדש של אתר - שיעור שני
השכרת חברה חיצונית

אנטומיה של ביצוע מחדש    הגדרת הפרוייקט    הגדרת התהליך    בחירת חברה    ניהול התהליך


אנטומיה של עיצוב מחדש - שיעור שני
מאת כלב דונאלדסון
שכירת חברת עיצוב לעיצוב מחדש של האתר שלך
בסופו של דבר כל אתר צריך מראה חדש. אתרים ברשת נרקבים אם מזניחים אותם. התוכן
מתיישן, הגרפיקה מתחילה להראות טיפשית ומבנה הניווט מתלכלך מתוספות חדשות. חתימת
חוזה עם חברת עיצוב טובה יכולה להביא עיניים חדשות לתהליך היצירתי וידיים נוספות
למקלדת שיזרזו את סיום הפרוייקט.
אבל זה לא אומר שלך אין עבודה. אף אחד לא בוחר מנתח פלסטי סתם כך מספר הטלפונים,
צונח במשרד שלו ואומר, "טוב, תעשה מה שאתה חושב שצריך לעשות - אני רוצה להראות
כמו חדש."
בחירת המקום המתאים לעשיית העבודה יכולה להיות קשה. מכיוון שאתה זה שיודע מה אתה
רוצה להשיג באתר שלך, זה תלוי בך לאן תנווט את חברת העיצוב שתשכור. בכדי לעשות את
זה כמו שצריך, אתה צריך להתחיל על ידי קביעת המטרות שלך.

הגדרת הפרוייקט
קודם כל, אתה צריך להחליט מה אתה עושה לפני שאתה יכול לבקש ממישהו אחר שיעשה את
זה בשבילך. מה גודל העיצוב מחדש? אילו אספקטים באתר הנוכחי אתה רוצה לשנות? ישנם
אלמנטים בו שנופלים תחת ההגדרה "אם זה לא שבור אל תתקן את זה"?
חלקים טכנולוגיים כמו עזרי מסחר וקהילה דורשים מומחיות ספציפית. מנוע חיפוש, מאגר
נתונים, ואפילו אלמנטים מסוימים של מולטימדיה צריכים להיכלל כשירותים מיוחדים. אפילו
אם אתה לא מבין איך האלמנטים האלו עובדים בעצמך, ל"יורמים" שאחראים על האתר שלך
כרגע יש בטח דעות משלהם על כל זה, כך שכדאי שתתייעץ איתם במהלך העבודה. אם אתה
מחליט לקבל את העצות שלהם או לא, זו כמובן כבר ההחלטה שלך.
האם אתה מתכנן להכניס הרבה תוכן חדש, או שאתה מעוניין בארגון חדש של מה שכבר קיים?
אם אתה צריך לכתוב העתק חדש, האם אתה מתכנן לעשות את זה בעצמך או לשכור פרילנסר
שיעשה את זה? או האם אתה משאיר את זה בידי חברת העיצוב?
קח את הזמן ותפגוש כל מי שיש לו חלק באתר. תברר מה הם רוצים לראות באתר החדש.
ובזמן שאתה עושה את זה, תעודד אותם להתלונן על האתר הקיים. תבקש מאנשים לתאר את
האתרים האהובים עליהם והשנואים עליהם. תבקש מכולם להסתכל על האתרים של המתחרים
ואז תדון איתם על מה עובד ומה לא עובד.
אחרי שקיבלת את כל הדעות של כולם, תיעזר בהן בכדי לעצב - בצורה הכי דיפלומטית וכוללת
שאתה יכול - מערכת מאוחדת של מטרות ותת-מטרות. תוודא שהמטרות האלו כוללות את כל
השאלות שהועלו למעלה.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



הגדרת התהליך
למי יש את המילה האחרונה לגבי האתר שלך? החברה שתשכור תרכיב לוח זמנים שיקבע מתי
היא תסיים ותשלח את העיצובים השונים של כל אלמנט. היא אמורה גם לשרטט קווים כלליים
של התהליך ולתת לוח זמנים לאישור האלמנטים השונים בעיצוב, כמו גם את האישור הסופי
של הפרוייקט. בכדי לוודא שלוחות הזמנים האלו עוברים בצורה חלקה, תמנה איש אחד
בחברה שלך שינהל את הקשר בינך ובין החברה ששכרת. תוודא שהקשר יודע מי יכול לאשר כל
חלק מהפרוייקט וכולם בחברת העיצוב יודעים שהם צריכים לעבור דרכו.
יש לך תאריך יעד? התקציב שלך מוגבל? תוודא שאתה מודע לכל הדברים האלו כל הזמן בכדי
שהם לא יצוצו פתאום באמצע תהליך בחירת החברה או אפילו מאוחר יותר.
עיצוב אתרים דורש התפשרויות. דפים מורכבים יכולים לצרוך זמן הורדה ממושך יותר.
האם אתה מעוניין יותר במהירות או במורכבות? ניווט נרחב יכול להשתלט על נדל"ן המסך.
הלקוחות יכולים ללכת לאיבוד כשיש להם יותר מדי אופציות. ג'אוה סקריפט מתוחכם
ואלמנטים של מולטימדיה יכולים לא לתפקד בדפדפנים ישנים. תהיה מודע למה שאתה רוצה
שהאתר שלך יעשה ולמי אתה רוצה להגיע.
מה אתה צריך בסיום הפרוייקט? אתר מושלם המוכן להתקנה על השרת שלך? תבניות של
HTML בהם יוכלו העובדים שלך למלא תוכן? קבצי פוטושופ שאפשר לחתוך ולהתקין לתוך
הדפים באתר? אתה יכול לחסוך זמן וכסף בתהליך ההפקה אם אתה עובד על HTML ותמונות
בתוך החברה שלך, אבל תיכנס לבעיות אם אתה לא יודע מה אתה עושה.
עם כל האינפורמציה הזו, תרכיב בקשה להצעה, (Request for Proposal - RFP). הצהרות
ברורות לגבי הציפיות שלך והמגבלות שלך יתנו הצעות טובות יותר מכפל משמעויות
ואוטופיות מזויפות. אל תגלה את התקציב המדויק שלך, אבל חוץ מזה שים את כל הקלפים
על השולחן. תסביר את הצרכים שלך בברור המקסימלי. אם אתה צריך עזרה בהסבר, תזכיר את
זה גם. תן תאריך יעד לתשובות ותן רעיון כללי של מה שאתה רוצה לראות: קו מתאר של
ההצעה, סיכום מהיר של חברי הקבוצה, ואת התקציב המוצע - בפרוט אותו אתה צריך. רוב
החברות יתנגדו להצעת מחיר אחת לשירותי רשת, אז תבקש לדעת מהם התפקידים וכמה כל
איש בקבוצה עולה לך. אם אתה צריך מיצגים בכדי להרשים את הבוס שלך, או מופעי חיות
וקרקסים אחרים, תבקש גם את זה. פשוט תדע על מה אתה הולך לשלם בסופו של דבר.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



בחירת חברה
תתחיל לברר סביבך מי בונה אתרים טובים באזור שלך. אם אתה "נייק", האזור שלך הוא כל
העולם. קל יותר לצעוק על אנשים פנים מול פנים, אם זה מגיע לזה, כך שאם התקציב לא כולל
טיסות, תנסה להשיג מישהו מקומי. תבחר את המעצבים שלך לפי מוניטין והמלצות, לפי
היכולות שלהם (אם אתה צריך אנשים נוספים לתכן או תכנות, תוודא שיש להם את היכולת
לכך), אם לפי דוגמאות של העבודות שלהם - אולי הם עיצבו אתר על רשימת הנבחרים של
החברה שלך שנקבעה בישיבות ההחלטה על העיצוב מחדש. או שפשוט תבחר מועמדים
אפשריים מרשימה שאפשר לסמוך עליה.
תתקשר או תשלח דואר לחברות המועמדות ותבקש לדבר עם איש קשר ליצירת קשר עסקי
חדש. ואז תשלח את ה-RFP המדובר. לא כל המפתחים אליהם תגיע יענו לך, ואתה צריך לצבור
מספיק תשובות בכדי לבחור חברה, כך שכדאי שתשלח מספיק RFP בכדי לקבל חזרה לפחות
שלוש הצעות. אם אתה מתכנן שינוי מסיבי שכולל גם שינוי לוגו וזהות החברה, תשקול לחלק
את העבודה לשני פרוייקטים נפרדים. חברות שעושות את שני סוגי העבודות טוב מספיק הן
יקרות מאוד, ולעיתים קרובות אתה צריך לשלם יותר לשירות מסוים בגלל המוניטין של
החברה בשירות אחר. יש חברות שמנסות להרחיב את השירותים שלהם. אם הן משתמשות בך
כשפן ניסיון, תוודא שזה מצב שאתה מוכן להיות בו.
אחרי שקיבלת מספר הצעות, תבחר את אלו שמתקרבות לדרישות שלך ככל האפשר. אז תקבע
פגישה עם המתמודדים הראשיים ותבקש שחברי הקבוצה שיעבדו על הפרוייקט שלך יגיעו.
מפיקת רשת בחברה גדולה סיפרה לי שהיא פעם העמידה פרוייקט חדש בשבוע האחרון שלה
בעבודה. בחברות גדולות יש תחלופת עובדים יותר גבוהה מאשר בחברות קטנות יותר, אבל
החברות הקטנות יכולות להתקשות בביצוע הפרוייקט שלך אם יש לך מגוון גדול של צרכים.
תמיד יש פלוסים ומינוסים, ואתה צריך לבחור את החברה שתהיה ההתפשרות הכי פחות
כואבת.
למרות שזה יכול להיות קשה לבחור, יש כמה רמזים שיכולים לעזור. מתמודדים שמגישים
הצעות מאורגנות בזמן כנראה יעמדו בתאריכי יעד אחרים בדיוק דומה. חברות שיכולות
להגיד מי יעשה מה כנראה יהיו יותר חלקות בביצוע גם בהמשך. מקרה מוזר אחד: חברה ממש
טובה יכולה להיות יותר מדי עסוקה בכדי לעצב את האתר שלה עצמה מחדש. אתר מיושן יכול
להיות רמז לכך שלחברה המתמודדת יש דברים יותר חשובים לעשות מאשר כל הזמן לשפר את
האתר שלה. כמובן, אין שום תרוץ לגרפיקות מטושטשות, לקישורים שבורים או לאסתטיקה
זוועתית. ותוודא שאתה רואה פרוייקטים אחרים שהחברה עשתה לאחרונה, אם האתר שלה
קצת מיושן.
חברת עיצוב אתרים מסן פרנסיסקו, כוללת רשימה של דברים שצריך לשקול בזמן בחירת
חברה. סביר להניח שיש להם תשובות מוכנות לכל השאלות שלהם, שזה קצת רמאות, אבל
הרשימה יכולה לעזור מאוד כשאתה בוחר חברות אחרות.
הכי חשוב, אתה צריך לדעת אם החברה מספקת את הפרוייקטים שלה בזמן ובתקציב. אתה
יכול לשאול אותם ישירות אם זה כך - אפילו התירוצים שלהם יכולים לתת לך מידע. תבקש
המלצות. תבדוק אותן. אבל בסופו של דבר בטח תבחר חברה על פי מגבלות התקציב והכימיה -
בין הקבוצה שלך והקבוצה שלהם, בין החלומות שלך והמראה שלהם, בין התקציב שלך
והעלויות שלהם.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



ניהול התהליך
חברה טובה תרצה להכיר אותך ואת העסק שלך לפני שנכנסים לפרטים. פגישות היכרות
צריכות להיות אינטימיות ככל האפשר בתנאים החברתיים של המשרד שלך. המעצבים צריכים
לדבר בשבילך, ולכן הם באמת צריכים לדעת מה אתה רוצה לומר.
אחרי פגישות ההיכרות, כדאי שתוודא שהם באמת שמעו אותך. אתה יכול לבקש מהחברה
להגיש תיעוד של מה שהם הבינו מהמפגשים הראשונים. אתה יכול גם לבקש לראות את
הרעיונות הראשוניים שלהם, אולי שניים או שלושה כיוונים אפשריים. אם הם יודעים מה הם
עושים, החברה כבר בטח הכניסה את השלב הזה ללוח הזמנים שלהם. אחרי שווידאת שכולם
מכוונים לאותה מטרה, מגיע השלב הקשה: להרפות. עשית את כל מה שאתה יכול לעשות,
ועכשיו הגיע הזמן של החברה לעשות את מה ששכרת אותה לעשות.
תעשה כמיטב יכולתך לעמוד בלוח הזמנים שלך. תוודא שכל התקשורת בין החברה שלך
וחברת העיצוב עוברת דרך איש הקשר ושאתה שומר את כל המחשבות שלך ואת כל ההערות
עד הפגישה הבאה שנקבעה, במקום לצלצל בכל פעם שיש לך רעיון מבריק. תן לחברת העיצוב
זמן לעשות את העבודה שלה.
כשהם מגישים לך עבודה בתהליך, אל תתנפל עליהם עם תגובות ראשוניות. קשה לחברת עיצוב
לתרגם ערמת תגובות של מנהלים קשקשניים לכיוון ברור לגבי האתר.
תסתכל על מה שהם הציעו, שאל את השאלות שאתה צריך לשאול ואז תשלח את המעצבים
הביתה. אחרי שהם הלכו, תתייעץ עם הצוות שלך. תגיע לתשובה מאוחדת, ותעביר אותה דרך
איש הקשר שלך. קצת שליטה עצמית תפשט מאוד את כל הבלגן.
בהמשך התהליך, תעלה את כל הספקות והבעיות שיש לך לגבי החברה או המוצר. אי הבנות
שנפתרות בשלבים מוקדמים כואבות פחות מאשר כאלו של הרגע האחרון. אם זה הכרחי
לפתוח מחדש את ההסכם שכבר עשית, תוודא שאתה מוכן לתוצאות. אחרי שהתחלת בשיחות
קשות, אתה צריך להיות מוכן לעזוב את החברה שמאכזבת אותך ולבחור אחרת אם הם לא
מוכנים להגמיש את התקציב שלהם או אם אתה מרגיש שאתה לא מקבל תמורה לכסף שלך.
תשלום למישהו שמעצב מחדש את האתר שלך גורם לחיבור לא קל במקרה הטוב. מערכות
יחסים של לקוח-חברה עוברות מירח דבש לסיוט במהירות גדולה. אבל אם תשמור על
המטרות ועל התפקידים ברורים, יש תקווה.
בחלק השלישי, שריל דאונס נותנת לנו פרספקטיבה מהצד השני של המטבע. תלמד איך זה לעצב
אתר ללקוח מהצד של חברת העיצוב, בחלק השלישי של אנטומיית העיצוב מחדש.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה