דף הבית -> דף פירוט מדריכים
-> שיפור האתר - דף השיעורים
-> שיעור רביעי-סיכום
 
שיפור האתר - שיעור רביעי
סיכום

תזרוק את "חוות הקישורים"    זרוק את ה-ג'אוה סקריפט    זרוק את כל החלקים הזזים    תעמיד את הדפים שלך במבחן  

קבע את הסטנדרטים שלך    איך לתזמן אתרים    תזמון אוטומטי? אין כזה דבר    בדוק מוקדם ולעיתים קרובות   

תאיץ את השרת שלך    שכנע את הבוס שלך


מאת פול בוטין
בזמן שניסיתי להאיץ את דפי האתר שלי בתהליך העבודה על מנוע חיפוש, לא מזמן, העברתי זמן
רב בצפייה באתרים אחרים בכדי לראות מה אני יכול ללמוד מההצלחות והטעויות שלהם.
אימצתי כמה דברים על איך לגרום לעמוד להיטען ולרדת מהר יותר, אבל גם מצאתי כמות
מפתיעה של ניפוחים לא נחוצים.
בהתבסס על מה שמצאתי, ומה שלא מצאתי, הגעתי לתיאוריות משלי על כיווץ דפי אתרים. כך
שעכשיו שהצרת את התמונות והטבלאות שלך עד כמה שאפשר, הנה כמה דברים אחרונים
לשקול כשאתה עובר בפעם האחרונה על הדפים שלך.

דרכים אחרונות להלחם בנפיחות
תזרוק את "חוות הקישורים"
אני מבין שזה קשה למצוא את הדרך המושלמת לתמרן בין עיצוב טוב ובין הצורך לרצות
מפרסמים והרצון שכל דף יהיה נגיש. אבל הייתי רוצה שמעצבים ימנעו מהצורך להכניס פנימה
ערמות של קישורים כפתרון. הרבה מאוד מו"לים (ZDNET וCNET לדוגמה) חונקים את
הדפים שלהם בקישורים, ונותנים קישור מכל דף לכל דף אחר באתר ולפעמים גם לאתרים
אחרים שהם מוציאים. אפילו מצאתי את הבעיה הזו בחצר האחורית שלנו. (או שאולי אני
צריך להגיד, בדלת הקדמית שלנו?)
קישורים כאלו נעשים בדרך כלל ממטרות שיווק: להגדיל את מודעות הקוראים לתכנים
אחרים או לאתרים אחרים שמפורסמים על ידי אותה חברה. אבל אתה לא חייב להיות מומחה
בהתנהגות אנוש בכדי להבין שכמה שיש יותר קישורים על העמוד, כך יש פחות סיכוי שאחד
מהם יקרא. אחרי 10 קישורים הקוראים בדרך כלל מתנתקים לגמרי, ופשוט קוראים את
המאמר שבאמצע העמוד. כל "חוות הקישורים" האלו שאף אחד לא קורא ולא נוגע בהן,
יכולות לתפוס 50 אחוז מה HTML של העמוד. ושלא כמו לוגואים או אייקונים שנשארים
בזיכרון, הקישורים מועלים מחדש בכל עמוד.
ה-URL הארוכים שמאחורי כל קישור כזה מצטרפים גם לעניין. אלטה ויסטה בזבזה KB4 של
HTML רק בכדי להכניס את קישורי ה"1 2 3 ....20" שלה לדפי תוצאות נוספים (בתחתית כל
דף תוצאות), בעיקר בגלל ש-URL לשאילתות ותמונות כפתורים חזרו על עצמם 20 פעמים
בשורה. על ידי שימוש בURL קצרים ופשוטים יותר, העיצוב המחודש של אלטה ויסטה ירד ל-
KB1 בממוצע. כתוצאה, זמן ההורדה של הדף במודם חיוג מהיר בהרבה (מה שבמונחים של
דולרים והגיון פשוט אומר שיש להם הרבה יותר לקוחות מרוצים ויותר צפיות דף לדקה).
חלק מאותם אתרים ששמים אינדקסים ענקיים של קישורים על כל עמוד, אשמים גם בהכרחת
הקורא להוריד דפים נוספים בכדי לסיים קריאת מאמר או בכדי לקבל אינפורמציה נוספת
שקשורה לנושא. לפעמים זה נעשה בכוונה בכדי להגדיל צפיות דף, אבל לפעמים הדף הנוסף
מוסף במחשבה נוספת בכדי לענות על תחומי העניין של הקוראים.
בזמן שאתה לא רוצה להכריח קוראים להוריד בייטים שהם לא ישתמשו בהם, אתה גם רוצה
למנוע מהם את הצורך לחזור לשרת שלך לכל דף חדש- דף שאתה יודע שהם יצטרכו בכל
מקרה. כך שכדאי שתלמד את ה"לוג" של השרת (כל מה שנעשה בהיסטוריה) שלך בכדי לדעת על
מה אנשים לוחצים הכי הרבה והכי פחות. תחתוך את מה שהקוראים שלך לא קוראים, ותחליף
את זה באינפורמציה שמידע הלוג שלך מוכיח שהם רוצים.

זרוק את ה-ג'אוה סקריפט (JAVA SCRIPT). ברצינות.
גולשים רבים חושבים שהכנסת ג'אוה סקריפט לתוך הדף לא מאיטה אותו. אבל ג'אוה סקריפט
היא שפה מתורגמת ולא שפה מורכבת, מה שאומר שהיא צריכה להיכתב מחדש אחרי שהיא
נטענת. לנו הייתה פעם פונקצית ג'אוה סקריפט במנוע חיפוש שסידרה את פוקוס המקלדת של
הדפדפן לקופסת הקלט של הטקסט. הפונקציה היחידה הזו גרמה לעיכוב ניכר בהורדת העמוד,
למרות שכוונתה הייתה להאיץ את החיפוש.
המסקנה? תבצע מבדקים של הג'אוה סקריפט שבעמוד שלך בכדי לראות איך היא משפיעה על
זמן ההטענה וההתאמה. בזמן שאתה עושה את זה, אם אתה משתמש בג'אוה סקריפט לשלוט
בפלאג-אין שלך (קבצים לא גדולים שמגבירים את היכולות של תכנית גדולה מאד) או
בDHTML, קרא את ההדרכות למרכיבים האלו. אולי תגלה שתוכנת 20 השורות של הג'אוה
סקריפט שלך יכולה להתחלף לפונקציה בנויה כבר שגם מוטענת וגם רצה מהר יותר. אנחנו
עשינו את הטעות הזאת בעצמנו: כתבנו פונקצית "NEXTTEN " בג'אוה סקריפט בכדי לשנות
את התוכן של טבלה שהוטענה לתוך MSIE4. ואז הבנו שפונקצית ה-IE המובנית של
NEXTPAGE הייתה מהירה פי 10 ולא בלגנה את העמוד כשהוא רץ. אם הקוראים שלך עשו
את המאמץ והשקיעו את הזמן בהורדת מרכיבים נוספים, תשתמש בהם. ככה כולם מנצחים.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



זרוק את המתקתקים, הסופרים וכל החלקים הזזים האחרים
אני אהיה בוטה ואומר שלאנשים רבים לא אכפת כמה מבקרים יש לך (אם זה איזה מספר
מרשים תקדד אותו לתוך הדף שלך ותעדכן אותו כל פעם שיש קפיצה מרשימה). הכנסת ג'אוה
והטענת אפלט (APPLET) רק בכדי שאיזה טקסט ייגלל לאורך הדף שלך פשוט לא שווה את
הזמן. CNN הורידה את זמן ההורדה שלה מ- 50 שניות ל-20 שניות על ידי הסרת הכותרת
המתקתקת בתחילת השנה. ומה אתם חושבים - מניות הקהל ומדד צפיית הדפים של CNN ירדו
או עלו?

תעמיד את הדפים שלך במבחן
במשך ארבעת הימים האחרונים סיפקנו לך שיטות שונות לשיפור מהירות דפי האתר שלך.
בכדי להעביר את שיפורי המהירות שלך אל הקוראים שלך, אתה צריך להציב סטנדרטים של
ביצוע ולוודא שאתה עומד בהם.

קבע את הסטנדרטים שלך
זה לא מספיק לשאול את עצמך "עד כמה מהיר הדף הזה עכשיו?" ואז לנסות לשפר את זה.
שאל את עצמך "באיזו מהירות הדף הזה צריך להיות?" או שתסיר את ההמתנה או שתוודא
שהדפים שלך שווים אותה. הדרך הטובה ביותר לקבוע קווים מנחים הגיוניים היא על ידי
בדיקת המתחרים. תמצא את האתרים שמספקים את אותו סוג תוכן, שירות, ערך וכולי, שאתה
חותר להשיג. ואז תלמד את איכות הביצוע שלהם. לא בטוח מול מה אתה עומד? שאל את
מומחי השיווק, המכירות, או החברות שבחברה שלך איזה אתרים לדעתם מתחרים בשלך או
מהווים מודל לחיקוי. ואם אתה חברה של אדם אחד, תשחק בכאילו: תגלוש כמו שאחד
מהגולשים שלך אולי יגלוש ותראה לאן אתה מגיע.
אחרי שבחרת את האתרים האלו תחליט במה להשתמש כקו גמר של מבדקי הזמן שלך. זה אולי
יהיה הזמן שבו לוקח לכל העמוד לעלות, אבל אתה צריך גם להתמקד בזמן שלוקח לכל פריט
לעלות (לדוגמה, הכותרת של כל מאמר חדשות). חלק מהאתרים שבדקנו היו טובים מאוד
בלתת לגולש משהו חשוב לראות או להגיב אליו בזמן ששאר הדף עולה.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



איך לתזמן אתרים
עכשיו תבחן את האתר שלך ואת כל האתרים שבחרת לזמן הורדה, ותכין טבלאות השוואה של
התוצאות. אני ניסיתי צורות שונות לתזמון זמני הורדת דפים, והגעתי לבסוף לאיזון הטוב
ביותר בין זמן נדרש ודיוק התוצאות. בכדי להגיע להשוואות בעלות משמעות במאמץ
מינימאלי, תשתמש בשיטה הזו: קודם כל, תרשום רשימת אתרים להשוואה. אחר כך שב ליד
מחשב המבדקים שלך, נקה את הזיכרון של הדפדפן (אלא אם כן הבדיקות כוללות הימצאות
תמונות מסויימות בזיכרון), ותוריד את האתר הראשון. תתזמן את הזמן. (אני משתמש
בשעון עצר סינקרוספורט 910 עם שני כפתורים). נקה את הזיכרון, תתחיל מחדש את השעון
ותוריד את האתר השני. נקה את הזיכרון ותוריד את השלישי וכולי. אחרי שהורדת פעם אחת
כל אתר, תתחיל שוב עם הראשון ותעבור שוב על הרשימה. אחרי מספיק מבדקים (אני בדרך
כלל עושה חמישה עד שבעה), תזרוק את הזמנים הכי גבוהים והכי נמוכים לכל אתר שייחשבו
כטעויות אנוש או כבעיות רשת. שלושת עד חמשת הפעמים שנשארו לך בדרך כלל צמודים
מאוד. תשווה את הממוצע לכל אתר, ככה:

Site Trial 1 Trial 2 Trial 3 Trial 4 Trial 5 Trial 6 Average
HotBot 24.68 17.25 19.91 21.18 26.50 20.92 21.67
InfoSeek 21.30 31.72 19.84 18.38 17.95 34.75 22.81
AltaVista 21.79 14.05 19.71 33.11 32.01 46.88 26.66

למה אני לא מתזמן את העמוד הראשון חמש פעמים ואז את השני חמש פעמים ואז את
השלישי? כי ברשת, שיאי שרתים ופקקי תנועה משתנים כל שניה ודקה. על ידי טוויה של מבדקי
המתחרים, אני מפזר את הבעיות (או על אחד האתרים, או דרך ספק שירותי האינטרנט שלי, או
איפה שהוא באמצע) במעבר על כל הנתונים.
אפילו אז, לכל אתר יכול להיות יום רע (בו הביצוע שלו גרוע בדרך כלל). כך שאתה צריך
לבצע תזמון השוואתי שוב ושוב, בזמנים שונים ביום, בימים שונים בשבוע, ובשבועות
שונים במהלך הפרוייקט שלך. זה גם משאיר אותך בעניינים לגבי השינויים והשיפורים של
המתחרים - לפעמים אתר שהיה חלש באפריל מתחיל להתחזק במאי.

תזמון אוטומטי? אין כזה דבר
יש מפתחים שמשתמשים בתוכנות תזמון אוטומטיות לבדוק או להעריך זמן הורדה של עמוד.
אבל התוכנות האלו מודדות רק את גודל הקובץ, או שבמקרה הטוב הן מתזמנות את הזמן
שלוקח ל- HTML לעבור מהשרת. זה מתעלם לחלוטין מנושאי ביצוע ספציפיים לדפדפן
ולמערכת ההפעלה שהם חלק גדול מההמתנה של האנשים שצופים באתר שלך.
התוכנות האוטומטיות האלו שאומרות לך כמה זמן ייקח לעמוד שלך לעלות על מודם של
KB14 , או שמודדות את יעילות ה-HTML שלך, לא משתוות למבדק אנוש. תשתמש בבן- אדם
חי ונושם שיתזמן מה שבאמת נראה על המסך, בגלל שזה מה שאתה באמת מנסה לשפר. הצוות
שלי רושם טבלאות גם של המבדקים האוטומטיים וגם של העולם האמיתי. התוצאות
האוטומטיות כמעט תמיד שגויות בנושא של איזה דף מבצע בצורה הטובה ביותר לגבי קורא
אנושי. הכסף שהוצאתי על רכישת שעוני עצר לכולם היה שווה.

בדוק מוקדם ולעיתים קרובות
אני אומר לצוות שלי לבצע מבדקי תזמון ברגע שהאבטיפוס הראשון של האתר מוכן. הזמן
הטוב ביותר לעלות על בעיה הוא מייד. אתה גם רוצה לגלות ביצוע עד כמה שיותר מוקדם כדי
שיהיה אפשר להשתמש בו ככל שהפרוייקט מתקדם. הצוות שלי מעדכן את ה-HTML שלו
מהיום הראשון ועד לאחר ההשקה. בדרך זו הם לא צריכים לארגן מחדש ערבוביית תוויות
או טבלאות בקינון ממש לפני ההשקה, מה שישפיע על הביצוע או ייצור באגים חדשים.

ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



תאיץ את השרת שלך
כמובן שזה לא רק HTML מהיר שמשפיע על מרוץ האתרים. זה גם שרתים מהירים וחיבורי
רשת. רוב הגולשים לא יכולים לקנות חיבורי רשת משלהם או חדרי מכונות, אבל זו לא בעיה.
תן למומחים לעשות את זה בשבילך: תדאג לברר לגבי אתרי מיקום משותפים בסביבתך
ובאזורים אחרים בכדי למצוא את זה שמתאים ביותר להגיש את התוכן שלך לקהל שלך. דרך
טובה לעשות את זה היא להסתכל באתרים שהם כבר מארחים ולדבר עם האנשים שבנו
ועובדים עם האתרים האלו. אם אתה מארח את האתר שלך, תוודא שתוכנת השרת שלך
מכוונת על מהירות. הטור של דין גודט על כיוון ה- "Apache HTTPD server " (קישור) הוא
חובה לקרוא. אנחנו גם נכתוב על כיוון מיקרוסופט IIS וASP (ברגע שנגמור עם מבדקי שרת
הNT החדש שלנו). כרגע אנחנו עדיין עובדים על זה, אבל נראה לנו שנהיה מומחים עולמיים
בעוד כמה שבועות. הרגל אחד שאני עדיין מנסה להיגמל ממנו באתרים שאני מפיק, הוא הפניות
HTTP מ-URL אחד לשני. הפניות יכולות להכפיל את הזמן בין הרגע בו הגולש לוחץ על קישור
ועד שהדף המבוקש עולה על הקו. לפי החישובים שלי, עד עכשיו חסכנו לקהל של מנוע חיפוש
יותר מ-1000 שעות אדם כל יום על ידי העברת ההפניה בדף התוצאות.
ועכשיו שאתה יודע שהדפים שלך רצים מהר ככל האפשר, אתה מוכן לפעולה. עדיין סובל
מהתמרחויות? הגיע הזמן להתייעץ עם כוח עליון.

שכנע את הבוס שלך
האם הדפים שלך איטיים יותר ממה שהם צריכים להיות, אבל מנהל האתר שלך לא חושב שזה
משנה? אז אתה צריך להעלות הצגה לבוס. תמצא מחשב בן שנתיים ותחבר אותו לקו טלפון.
חייג לספק האינטרנט שלך. תן למנהל האתר שלך להסתכל בעוד שהאיש הכי פחות מיומן טכנית
שאתה יכול למצוא במשרד מנסה להעלות את האתר שלך ואז את האתרים המתחרים. תן
לאותו אדם לגלוש אחורה וקדימה בין הדפים המהירים והאיטיים שלך. אם ההדגמה הפשוטה
הזאת לא משכנעת את כולם שזמן ההורדה שלך משפיע ישירות על המותג שלכם כמו גם על
האתר עצמו, הגיע הזמן לעדכן את הרזומה שלך.
תעשה יחסי ציבור ל"מהירות" במשרד שלך. תציב סטנדרטים משרדיים לגודל דפים, חטיבות
פרסומת וזמני הורדה. זה אומר שתצטרך לדחות כמה כותרות של פרסומות ולהכריח את
העובדים האחרים להוציא משהו מעמוד כל פעם שהם רוצים להכניס משהו חדש. אולי תכנס
לעימותים מדי פעם, אבל הקהל שלך יודה לך בצפיות רבות יותר. תעשה טבלת צפיות דפים
שמראה את ההבדלים בתנועה לפני ואחרי שיפורי הביצוע. כל טבלה כזו שאני ראיתי הראתה
קפיצה מיידית בתנועה הכללית ובכמויות צפיית דף לכל כניסה.
בשנות השמונים, אנשי בורסה מיליארדרים הסתובבו ואמרו "תאוות בצע זה דבר טוב".
ברשת, מהירות זה דבר טוב. בכדי להביא את הטוב הזה לקהל שלך אתה צריך להציב מטרות
משמעותיות, למדוד את הביצועים שלך מול המטרות האלו כל הזמן, ולהוכיח לקולגות שלך
שהקהל מגיב לכל העבודה הטובה שלך.
תחשוב מהר!


ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה