דף הבית -> דף פירוט מדריכים
-> יסודות בעיצוב אתרים - דף השיעורים
-> שיעור שני - מהירות פשטות ובהירות
 

יסודות בעיצוד אתרים - שיעור שני
מהירות,פשטות ובהירות

  מהירות    פשטות    בהירות

מהירות
מהירות היא אסתטיקה בסיסית בעיצוב ברשת. אחד המיתוסים הגדולים ביותר בקשר לרשת הוא
שאתה לא יכול לעצב טוב בלי פס רחב.
כולם מדברים על איך שהרשת תיראה כשלכולנו יהיה מודם כבלים או סיבים-אופטיים בסלון.
למען האמת, זה ממש לא מזיז לי. וידאו לא מוגבל ואיכות מוזיקה של קומפקט דיסק תהיה
מעניינת, אני בטוח.
אבל הרבה יותר מעניין להסתכל על פתרונות העיצוב המתגלים לבעיית המוגבלות של רוחב הפס.
עם התפתחות של טכנולוגיות כמו Cascading Stylesheets) CSS), שמציעה שליטה
טופוגרפית ושליטת פריסת עמוד מתקדמת כשכבה העליונה על גבי ה-HTML, אנחנו רואים
מעצבים שיכולים לעשות הרבה יותר עם פחות אמצעים.
לפני שהגיע ה- CSS, היו הופכים כותרת לגרפיקה בכדי לתת לעמוד את המראה המבוקש, מה
שבזבז רוחב פס, אבל עכשיו CSS מציעה את האפשרות לבחור סגנון דפוס, גודל מדויק, כמו גם
מיקום מדוייק על המסך. שיטות חדשות של גרפיקות- וקטור כמו פלאש (Flash) של מקרו-מדיה
(Macromedia) מאפשרים לתמונות קטנטנות לגדול לכל גודל בלי הפחתה באיכות. גופנים
שאפשר להוריד שולחים רק את התווים והתכונות שצריך לכל דף נתון. כל הדברים האלו
מצטרפים יחד לקדם את הרשת כמדיה; כולם ניזונים מחוסר הפס הרחב.
אבל אתה יכול ליצור את הדפים שלך מהירים ככל האפשר בלי להסתמך על כל הטכנולוגיות
המתקדמות האלו. במקומן, על ידי שימוש בכמה טכניקות פשוטות, אתה יכול ליצור דפים משלך
שיהיו קלים לתפעול לקהל היעד שלך המתבסס על מודם פשוט.


אתר המשתמש ב-HTML, לא בתמונות, כדי לשלב ניווט עם מהירות

גרפיקות, לדוגמה, יכולות להיות מעוצבות כך שישתמשו באפשרויות ובתכונות של שרתי HTML
וביתרונות של תכניות דחיסה. תמונות קטנות רבות המצורפות לאחת גדולה, כמו סרגל הכלים
באתר הבית של Webmonkey, יעלו הרבה יותר מהר מאשר קבוצת תמונות קטנות
אינדיווידואליות. זה קורה בגלל שבכל פעם שהדפדפן שלך מבקש עוד תמונה מהשרת באינטרנט
שניהם צריכים לתקשר על הקשר שעומד להווצר. התחלופה הזו מאיטה את הדפדפן שלך באופן
משמעותי. אבל על ידי קיבוץ תמונות ואייקונים קטנים רבים ביחד ושימוש במפת תמונה לניווט,
תגרום לדף שלך לעלות מהר הרבה יותר, למרות שגודל הקובץ אולי יגדל.
באופן דומה, הידיעה מתי להשתמש ב- JPEG לעומת השימוש ב- GIF, ואיך לעצב את התמונות
בכדי לנצל עד כמה שאפשר את מידת הדחיסות שלהן, תעזור לכל מעצב ליצור אתרים מדהימים.


ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



פשטות
פשטות היא כמובן תמצית העיצוב הטוב לרשת. ככל שעולם הרשת שלנו גדל והופך למסובך הרבה
יותר, שכבות וזרמים של אינפורמציה מפציצים אותנו ללא הפסקה. אם אתה רוצה לעצב אתר
לרשת בצורה מוצלחת, כדאי שתשלוט בתוכן שלך ותקטין אותו לשיא התמצית שלו.
כל עיצוב מסתמך על תוכן, גם תרבותי וגם תלוי-מדיה, בכדי להעביר מסר. לדוגמה, במגזין דפוס
מסורתי, הקורא יודע עליו מייד כמה דברים - מה הגודל שלו, איך להפוך את הדפים, איך לקרוא
את טבלת התוכן. אנחנו רק מתחילים להבין דברים כאלו בנוגע לאתרים. לדוגמא, יש את המילים
המסומנות בקו תחתי שהופכות את הסמן שלך ליד - אלו הם קישורי-על. או פס הצבע היורד לאורך
הצד השמאלי של כל כך הרבה אתרים - זהו חלק מלקסיקון הניווט הנכון להיום.
במובנים רבים, האלמנטים הבסיסיים האלו של עיצוב ברשת משתחלים למקורות אינפורמציה
דיגיטליים אחרים. מטפורות מבוססות עמודי רשת לניווט אינפורמציה עובדות גם אצל אנשים
שלא נחשפו לרשת במידה רבה. תחשוב על הדרך בה אינפורמציה מוצגת על גבי כספומטים או
בקיוסקים בשדות תעופה, לדוגמה. הקונספט של דפי טקסט עם קישורים אינו חדש כמו שאנחנו
חושבים. גם לא פילוסופיות העיצוב שאנחנו מדברים עליהן.
כשמיקרוסופט בדקה את הגרסה האחרונה שלה לדפדפן האקספלורר שלה, קבוצה ממיקרוסופט
גילתה שבעוד שגולשים מתקדמים התעצבנו על השילוב של הדפדפן בשולחן העבודה, משתמשים
חדשים אהבו דברים כמו כפתור "לאחור" (Back), העלאה של תוכנות בקליק אחד, ורשימות
"מקומות אהובים" (Favorites) - בלי קשר אם הם גולשים ברשת או בדיסק הקשיח שלהם.
הקונספט של קישור למקורות אינפורמציה מחליף במהירות את מטפורת שולחן העבודה. קישורי
על, סרגלי ניווט, ומנועי חיפוש משתלטים על מקומם של התיקיות, הקבצים וסלי המיחזור. פשטות
היא בפירוש דבר הכרחי ברשת. עיצוב רשת מוצלח שולט על התוכן ומציג אותו באלמנטים
החיוניים לו ובצורה ויזואלית עדינה. וכשאתה מצליח להגיע לזה, אתה בעצם אומר הרבה יותר
ממה שהיית מצליח להגיד עם הסברים ארוכים על כל דבר שנמצא באתר שלך.


אמור יותר עם פחות - הכח של הפשטות בתמונה



ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



בהירות
פשוט, בהיר, עליז - הרשת מציעה אסתטיקה שונה מרוב המדיות האחרות, אבל היא דומה באופן
מפתיע לזו של צעצועי ילדים. אסתטיקות העיצוב של הרשת ושל הצעצועים, מגיעות ממקומות של
רוחב פס מוגבל: ילדים נמצאים בשלב התפתחותי מוקדם מבחינה מכנית ומנטלית, כך גם רוחב
הפס שלהם - כמות האינפורמציה שהם מסוגלים לעבד היא נמוכה; גולשים ברשת יכולים לעבד
מנטלית הרבה מאוד אינפורמציה, אבל רוחב הפס של הרשת עצמה נמוך. ולכן, פשטות היא
התשובה לארגונים שמתמחים גם ברשת וגם בצעצועים לילדים.
הבאת גולשים לאתר שלך היא קשה מספיק. אבל ברגע שקורא חדש הצליח לעבור את תלאות
הרשת ולהגיע אליו, יש לך בערך 10 שניות להרשים אותו, לעורר עניין, ולשמור את סמן העכבר
שלו רחוק מכפתור ה"לאחור". המנע מבלבול. תן לקוראים שלך ניווט ברור, והם ימשכו לתוך
האתר שלך.
איך אתה עושה את זה? אסטרטגיה יעילה אחת היא להתאים בזהירות מילים ותמונות, ועל ידי כך
ליצור אינפורמציה שלמה ונעימה לעין שמנחה את הגולשים שלך לאן שהם רוצים ללכת. הסתכל
לדוגמה על frondoor (דלת הפתיחה) של Webmonkey. כשמבקרים מגיעים לדף הזה הם מייד
רואים תמונה גדולה, מוצמדת לכותרת גדולה ואדומה. ממש מתחת לצמד הזה יש כותרת משנה,
תאריך, וכמה שורות של תיאור. הכוונה היא ללכוד מספר שכבות שונות של תשומת לב על מנת
למשוך אנשים לאתר ולעזור להם למצוא בדיוק מה שמעניין אותם. שילוב והצמדת הכותרת
לתמונה אומר הרבה יותר ממה שכל אחת הייתה יכולה להגיד לבדה. בנוסף, אם זה מצית
איזהשהוא עניין, יתר האינפורמציה תסיים את העבודה ותגרום לגולש ללחוץ הלאה ולהמשיך
באתר.


מילים ותמונות משתלבים ועובדים ביחד ב- frontdoor של Webmonkey.

אתרים אחרים מיישמים אסטרטגיות דומות, ועדיין שומרים על העמדה שלהם בויכוח
הצורה-נגד-פונקציה. ראה את האתר של Red Meat, אוסף של סרטים קומיים קצרים של האמן
מקס קאנון. שימוש בשמות פרקים חכמים עם אייקונים מעוצבים ומעניינים אומר הרבה יותר
מאשר רשימה פשוטה של האזורים המובנים מאליהם. "בשר טרי" (fresh meat) מחליף את
ה"מה חדש" (Whats New) הסטנדרטי. "מוצרי בשר לקניה" יקבל ממני קליק הרבה יותר מהר
מאשר "מוצרים לרכישה".


התמחות בבהירות (ובהומור) באתר של מקס קאנון.

הסוד לבהירות בעיצוב ברשת הוא לתכנן ולצפות בקפידה מה יהיה תהליך הגילוי של הגולש, בזמן
שאתה מפזר רמזים לתוכן שלך לאורך כל האתר. תראה להם מה יש לך ואיך להגיע לשם, ואז תזוז
מדרכם.


ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה