ארכיטקטורת אינפורמציה - שיעור רביעי
מבנה האתר
בדיקת מטפורות
קבע באבן
הגדר ניווט
מסמך עיצוב
אם קראת את שלושת השיעורים הראשונים, כבר יש לך הבנה טובה של מטרות האתר שלך, מיהו
קהל היעד, ואיזה תוכן ופונקציות תצטרך. עכשיו הגיע הזמן להגדיר את מבנה האתר, שהוא
הבסיס עליו תבנה את כל השאר.
חשוב על מבנה האתר כעל שלד שמחזיק גוף. בלעדיו, האתר שלך יהיה בלגן מבלבל - בערך כמו
אמבה. אתה רוצה אתר לא מאורגן, קשה לשימוש ומעצבן? לא! אתה רוצה אתר קל לשימוש, בנוי
היטב ומתפתח שיכול ללכת על שתי רגלים משלו.
אחרי שתצור מבנה טוב לאתר, כל היתר יסתדר במקום. לא יתכן אחרת. מבנה מעוצב היטב יקל
עליך להגדיר את שיטת הניווט, ושניהם ביחד יקלו על עיצוב הדפים ותבניתם. זהו הצעד האחרון
לפני שממש תתחיל לבנות דברים.
בדיקת מטפורות
השלב הזה, שנקרא "בדיקת מטפורות", יכול לעזור לחדד את הבנת מבנה האתר שלך, אבל חשוב
לזכור ששלב זה הוא רק תרגיל. הוא ייתן לך הרבה רעיונות טובים, אבל הם יכולים להיות לא
פרקטיים, במקרה הטוב. אל תתן לזה לדכא אותך - זה יכול להיות מהנה מאוד.
בדיקת מטפורות שונות עוזרת בנסיון לקבוע את מבנה האתר. מטפורה טובה יכולה לעזור מאוד
בנסיון לעזור לגולשים להבין איך להשתמש ואיך לנווט את האתר. אולם אף מטפורה אינה
מושלמת, כך שאל תרגיש שאתה חייב להצמד לאחת בלבד. אתה יכול לקחת את החלקים הטובים
ביותר של מספר מטפורות שונות ולקבץ אותם לאחת (או שאולי לא תמצא אף מטפורה שימושית
בכלל).
שלושה סוגי מטפורות עוזרים לעיצוב אתר:
מטפורות ארגוניות
מטפורות ארגוניות מסתמכות על מבנה קיים של קבוצה, מערכת, או ארגון. לדוגמא, אם אתה יוצר
אתר למכירת מזון, המטפורה שלך יכולה להיות סופרמרקט, שם המוצרים מקובצים באופן הגיוני
לפי סוג (שימורי ירקות, מוצרי חלב, חטיפים, קורנפלקס, מוצרי בית, וכולי). שים לב שהעתקת
ההיררכיה האירגונית של החברה של הלקוח שלך זה לא רעיון טוב בדרך כלל - קוני הסופרמרקט
לא מתעניינים בכלל במבנה החברה של בעלי הסופר.
מטפורות פונקציונליות
מטפורות פונקציונליות מייחסות את המשימות שאתה יכול לבצע באתר למשימות שאתה יכול
לבצע במקומות אחרים. פוטושופ, תוכנה גרפית, מסתמכת על מטפורות פונקציונליות רבות: אתה
יכול "לחתוך", "להעתיק" ו"להדביק" גרפיקות על מחשב - כאילו שאתה משתמש במספריים ודבק
אמיתיים.
מטפורות ויזואליות
מטפורות ויזואליות מסתמכות על אלמנטים גרפיים מקובלים המוכרים לרוב האנשים בתרבות
שלנו. אם אתה מעצב אתר מוזיקה שמאפשר לגולשים לשמוע שירים, אולי תרצה להשתמש בסימני
ה"START ", "STOP " ו"PAUSE " המסורתיים המופיעים על כל נגני הקומפקט-דיסק.
בכדי להתחיל לבדוק מטפורות, אסוף את האנשים שלך ובצעו סיעור מוחות. תעברו על כל מטפורה
ותנו לה הערכה. נסה לא לדכא רעיונות שאתה לא אוהב, לפחות לא מייד. העניין במטפורה יכול לא
להיות ברור מייד. נסה למפות את האיזורים המרכזיים של האתר על ידי קישור אלמנטים ממלאי
התוכן לכל מטפורה. אחרי הנסיון הזה, שיהיה כנראה סוער ומבדר, אתה צריך לבחור מטפורה או
רציונל למבנה האתר. זכור, אין מטפורה מושלמת. האתר הכללי אולי לא יהיה ברור כמו מטפורה,
אבל אולי מערכת הניווט (או חלקים קטנים יותר באתר) יהיו.
|
קבע באבן
עכשיו שיש לך רציונל למבנה האתר, תרצה לקבע אותו באבן. אתה יכול להתחיל על ידי הכנת מפה
היררכית, מורכבת מטקסט, של האתר, הנקראת "רשימת מבנה האתר".
החטיבות העיקריות עליהן החלטת קודם לכן, הן שורשי רשימת מבנה האתר. הכנס אותן לתוך
המטפורה או הרציונל שלך. אחר כך, מפה את ארגון כל חטיבה עם אלמנטים מתוך מלאי התוכן.
בעודך מעמיק לתוך האתר, סמן את השלבים הנמוכים יותר. אתה תחזור על התהליך הזה מספר
פעמים. עם הזמן, תתרכז בחלקים הקטנים יותר של האתר. אתה צריך לסיים עם רשימה שנראית
כך:
חטיבה 1
חטיבה 1.1
חטיבה 1.2
חטיבה 2
חטיבה 2.1
חטיבה 2.2
חטיבה 2.2.1
חטיבה 2.2.2
חטיבה 2.2.3
חטיבה 2.3
חטיבה 2.4
חטיבה 3
אחר כך, תרצה להפוך את הרשימה הזו לחזותית. לאנשים רבים קשה לראות את רשימת מבנה
האתר ולתרגם אותה לאופן בו האתר יעבוד. רישום ארכיטקטוני יכול לעזור. הנה דוגמא:

רישום ארכיטקטוני הוא דוגמא ויזואלית למבנה האתר. זוהי דיאגרמה שמראה איך האלמנטים של
האתר מצטרפים יחד ואיך הם קשורים או מתייחסים אחד לשני. תצטרך לצרף מדריך שיפרט איך
הקישורים באתר ומחוץ לו, מרכיבי הדף, דפים וקבוצות של דפים מיוצגים ברישום. אולי תרצה
להבדיל בין אזורים באתר שמבצעים קניה או פונקציות אחרות, אזורים שמשתנים באופן דינמי,
ודפים בהם יש בעיקר טקסט. אם האתר שלך גדול, יתכן שתאלץ להכין כמה רישומים
ארכיטקטוניים, המתחילים במראה כללי של האתר ומסתיימים בדיאגרמות יותר ויותר ספציפיות.
|