דף הבית -> דף פירוט מדריכים
-> ארכיטקטורת אינפורמציה - דף השיעורים
-> שיעור שני - קהל היעד ומתחרים
 

ארכיטקטורת אינפורמציה - שיעור שני
קהל היעד ומתחרים

  קבע את נסיון המשתמש    הגדר את הקהל    יצירת התרחשויות

  ניתוח תחרותי    מסמך עיצוב: קהל, התרחשויות וניתוח המתחרים

קבע את נסיון המשתמש
אחרי שבדקת למה האתר צריך להבנות, הדבר השני הכי חשוב הוא לקבוע מי קהל היעד. זהו צעד
חשוב ביותר שאנשים רבים לא חושבים עליו. אתרים רבים אפילו לא שוקלים מיהם האנשים
שישתמשו בהם. איך אתה יכול לעצב אתר אם אתה לא יודע מי עומד לראותו?
ישנם אנשים שחושבים שקהל מוגדר על ידי הטכנולוגיה בה הוא משתמש בכדי להגיע לאתר. זה
גם פספוס. העובדה שהגולש משתמש במודם 28.8 היא רק חלק קטן מהגדרת הקהל. הגדרת קהל
אמיתית מורכבת ממיהם הגולשים ומהן המטרות שלהם. הדמיות, או סיפורים, עוזרים לראות את
הקהל. לפעמים מחלקה אחת או קבוצה אחת בחברה לוקחת על עצמה לבנות את האתר. התוצאה
היא בדרך כלל אתר הממוקד בצרכי הקבוצה הזאת ומתעלם מצרכי יתר החברה. באחריותך למנוע
מצב כזה באתר שלך. החלטה מוקדמת על נסיון הגולש שאתה מחפש מובילה להגדרה ברורה
ומתועדת היטב של קהל היעד שלך ועוזרת להבין איך הגולשים יגיבו אל האתר.
בכדי להתחיל בשלב זה של תהליך ה-IA, ממש כמו בהגדרת המטרות, אתה צריך להחליט מי יהיה
מעורב וכמה זמן יש לך. באופן כללי, אותם אנשים יהיו מעורבים. אולם קרוב לודאי שתשנה את
המשקל שתתן לדעתו של כל אחד. לדוגמא, מחלקת השיווק צריכה לדעת מי קהל היעד. אם אכן זה
כך, כדאי שתקשיב להם יותר מלאחרים.
הגדרת הקהל לוקחת פחות זמן מהגדרת המטרות, בגלל שכבר החלטת על דרך העבודה עם
האנשים - פורמלית או לא פורמלית - וזה כבר ברור ומוכר שאתה שואל אותם שאלות ומקבל
תגובות.

הגדר את הקהל
זוכר את רשימת קהל היעד ששמרת בצד? אתה צריך אותה עכשיו. זהו הבסיס לרשימת כל
הקהלים האפשריים. תוסיף כמה קהלים שאתה יכול לחשוב עליהם, ושאל את כולם אם יש להם
תוספות. אם הרשימה מתארכת מדי, אולי תצטרך לחלק אותה לקטגוריות.
נניח לדוגמא, שאתה בונה אתר למכירת מכוניות. קטגוריות הקהל יכולות להיות קונים, מוכרים,
דילרים, ואחרים. קונים יהיו אנשים שצריכים מכונית מיד, אנשים שצריכים מכונית בחודשיים
הקרובים, ואנשים שלא בטוחים שהם צריכים מכונית אבל בודקים את הנושא. קהל נוסף יהיו
האנשים שרוצים לדעת מי בנה את האתר, או משקיעים פוטנציאלים באתר, או כאלו שמחפשים כל
מיני סוגי אינפורמציה.
תן לכולם לדרג את חשיבות כל קהל ברשימה. רכז את התוצאות וצור רשימת קהל. זכור שאתה
רוצה לתת משקל נכון לתשובתו של כל אחד כשאתה יוצר את הרשימה.
בהמשך, תן את רשימת קהל היעד לכולם כדי שיוכלו לכתוב מהם לדעתם המטרות והצרכים
החשובים לכל אחד ברשימה. שוב, רכז את התוצאות וצור רשימות. תן לכל אחד לדרג את חשיבות
כל צורך ומטרה לכל קהל. אחרי שעיבדת את כל הדעות, הוסף את המטרות והצרכים לרשימה של
קהל היעד.
אתה יכול, כמובן, לקצר את התהליך הזה אם אתה רוצה. אתה לא חייב ליצור רשימת קהל יעד,
לערוך אותה, ורק אז לערוך ולרכז צרכים ומטרות. אתה יכול לעשות את שני השלבים ביחד. הכל
תלוי במידת הדחיפות ומסגרת הזמן שיש לך.
עכשיו אתה מוכן לשלב הבא, אחד מהמהנים ביותר בתהליך עיצוב ה-IA.


ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



יצירת התרחשויות
התרחשויות הן סיפורים. הן מספרות את סיפור הגולשים שמשתמשים באתר ועוזרות לך
ולשותפים שלך לדמיין את האתר ואת המשתמשים בו. התרחשויות עוזרות גם באישור העיצוב של
האתר כשהוא מוכן: אם ההתרחשויות תואמות לעיצוב הסופי, עשית את זה נכון.
על ידי שימוש בהגדרות הקודמות של הקהל שלך, נסה לחשוב על כמה גולשים שמייצגים את רוב
המבקרים שלך באתר. גודל האתר והקהל קובעים את כמות הגולשים להם תכתוב התרחשויות.
בדרך כלל מספיק לכתוב שלוש עד שש התרחשויות. אך אולי תצטרך לכתוב עד אפילו 20 - באמת!
לכל גולש, כתוב התרחשות. בכדי להתחיל לכתוב, אתה צריך להחיות את הגולש. צור דמות ותן לו
שם, רקע, ומשימה הקשורה לאתר. השתמש במשימה מרשימת מטרות וצרכי קהל היעד. לאחר
מכן, כתוב סיפור על איך הדמות משתמשת באתר בכדי להשלים את המשימה הנתונה.
ההתרחשויות יהיו חשובות בהמשך, כשתקבע תוכן ודרישות פונקציונאליות של האתר. זה אולי
כמו בעיית התרנגולת והביצה - אם אתה עדיין לא יודע מה יהיה באתר, איך אתה יכול לכתוב על
זה סיפור? טוב, יש לך כבר מידע כללי על מה יעשו הגולשים באתר, אז תשתמש בדמיון שלך!
השמיים הם הגבול. יצירתיות תדחוף את העיצוב שלך למקומות שאולי לא חשבת שהוא יכול
להגיע אליהם. יצירת התרחשויות אינה כה קשה, ויכולה להיות מהנה עד מאוד (אבל ראה
הוזהרת: זה עלול לקחת זמן).

ניתוח תחרותי
הכרת המתחרים שלך היא דרך טובה ללמוד על האתר שלך. בין אם אתה סתם גולש באתרים
היריבים או נותן הערכה רצינית לכל אחד ואחד מהם, אתה צריך לשים לב למה שאתרים אחרים
עושים.
בכדי להתחיל, עשה רשימה של המתחרים. שאל אחרים מסביב, אתה בטח לא מכיר את כל
האתרים. עשה כמה מחקרי רשת: אולי תמצא כמה אתרים שהלקוח שלך לא מודע אליהם.
בהמשך, כדאי שתקבע קריטריונים להערכת כל אתר. תתחיל עם רשימת המטרות שלך ותשתמש
בהן כבסיס לניתוח המתחרים. בעודך עושה זאת, וודא שאתה מוסיף לרשימה פעולות ודברים
שנראים לך מעניינים. הקריטריונים גם כוללים דברים כמו זמן הורדה, גודל עמוד, מערכים,
מראה ותחושה. זה עוזר לעשות טבלה עם שם כל אתר בכל טור והקריטריונים בשורות. הטבלה
נותנת לך אמת מידה גסה אך אובייקטיבית על איך אתרים אחרים משתווים. הנה דוגמא:



עכשיו אתה מוכן לתת הערכה לכל אתר. זה די קל לעשות, אבל אתה צריך להיות יסודי. כל
קריטריון יכול להיות מוערך בשתי דרכים: סימן וי פשוט, או מספר מ1 עד 10. לדוגמא, אם אתה
משווה אם אתרים מציעים חשבון אימייל חינם, אתה יכול פשוט לסמן וי. לעומת זאת, אם אתה
משווה מראה ותחושה של אתרים, כדאי לבחור באופציה השניה. הכי חשוב, רשום הערות והדפס
תמונת מסך של כל אתר. זה יעזור לך להזכר בהם בעתיד, כשאנשים ישאלו אותך למה נתת ציון
גבוה יותר לאתרים מסויימים. אל תשכח להעריך גם את האתר הקיים שלך, אם יש לך כזה.
לבסוף, תעד את התוצאות. לכל אתר, רשום את הבעד ונגד, והוסף את ההערות והתמונות. נקודות
בונוס ניתנות למי שמביא פרזנטציה טובה להנהלה ב-POWER POINT. צור לוח זמנים לשינוי
הערכת האתרים המתחרים, מכיוון שהאתר שלך כמו האתרים של המתחרים, יתפתח בעתיד. בחר
זמן טוב למסגרת זמן לשינוי הערכת המתחרים, בדרך כלל בין שישה שבועות לשלושה חודשים.
ניתוח המתחרים יכול להיות פרוייקט בפני עצמו. תשיג עזרה אם אתה יכול. אל תזניח את חשיבות
הבדיקה וההערכה החוזרת של המתחרים שלך. אם אין לך מספיק זמן לעשות ניתוח כמו שצריך,
תסתפק בניתוח מהיר ומלוכלך.

מסמך עיצוב: קהל, התרחשויות וניתוח המתחרים
הגיע הזמן לתעד במסמך את מה שעשית עד כה. צור פרק חדש במסמך העיצוב שלך, שיקרא נסיון
הגולש. הוסף את הגדרת הקהל ואת ההתרחשויות שכתבת. אתה יכול לנסות לשלב את
ההתרחשויות עם הגדרת הקהל, אבל קרוב לודאי שעדיף להפריד אותם ליחידות שונות. אחר כך,
כתוב סיכום של ניתוח המתחרים והוסף אותו למסמך העיצוב. ניתוח המתחרים עצמו צריך להיות
נספח למסמך. זכור לפרסם את התוצאות האלו כך שכולם יוכלו לקרוא אותן.
לדוגמא:
2 נסיון הגולש
2.1 הגדרת קהל
2.2 התרחשויות
2.3 סיכום ניתוח המתחרים
נספח א': ניתוח המתחרים
עכשיו אתה מוכן לעבור ליום מספר 3 של השיעור.


ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה